Τέσσερα αστεράκια από τη Guardian στον «Μεγάλο Δαμαστή» του Παπαϊωάννου

Τέσσερα αστεράκια από τη Guardian στον «Μεγάλο Δαμαστή» του Παπαϊωάννου Facebook Twitter
Φωτ.: Julian Mommert
0

«Ο Μεγάλος Δαμαστής διαρκεί 100 λεπτά χωρίς διάλειμμα και τον αργόσυρτο ρυθμό του δεν θα τον αντέξουν όλοι. Αλλά όσοι αγαπούν την υπαρξιακή μελαγχολία θα ενθουσιαστούν με τη διαρκή συγκίνηση του οράματος του Παπαϊωάννου».

Δύο διθυραμβικές κριτικές, με τέσσερα στα πέντε αστεράκια για το The Great Tamer. Μετά τον Γιώργο Λάνθιμο η Guardian (στην καθημερινή και κυριακάτικη έκδοσή της) μιλά υπερθετικά για έναν ακόμα Ελληνα  καλλιτέχνη: τον Δημήτρη Παπαιωάννου.

Ο διεθνής χορογράφος έκανε πρεμιέρα στο ναό του ευρωπαϊκού χορού, το λονδρέζικο Sadler's Wells (στα πλαίσια του φημισμένου φεστιβάλ Dance Umbrella) και κατέκτησε το κοινό που στο τέλος τον αποθέωνε, χειροκροτώντας όρθιο.


Ο «Μεγάλος Δαμαστής», που έκανε πρεμιέρα στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Μάιο του 2017, ζωντανεύει εικόνες οι οποίες συνθέτουν κι αποσυνθέτουν την ιστορία του ανθρώπινου βηματισμού στη Γη. Αλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με μελαγχολική διάθεση, τα σώματα προτείνουν ένα ταξίδι προς τις δυνάμεις που ο άνθρωπος οφείλει να δαμάσει για να ολοκληρωθεί.


«Ο Παπαϊωάννου έκανε το ντεμπούτο του στο φεστιβάλ Dance Umbrella πριν από δύο χρόνια και εξακολουθεί να είναι σχετικά άγνωστος στο κοινό της Βρετανίας, ωστόσο, υπηρετεί εδώ και 30 χρόνια το χορό κι αυτό φαίνεται. Η δεξιοτεχνία του είναι τεράστια. Εφερε εις πέρας την θεατρική του αποστολή και δημιούργησε τόσα πολλά σχεδόν από το τίποτα. Η σκηνή, κενή και σε κλίση καλύπτεται από μεγάλες μαύρες πλάκες, ενώ, η αντίθεση ξεπηδά από παντού: από το σκοτάδι και το φως, από τα μαύρα κοστούμια και την γυμνή σάρκα.

Τέσσερα αστεράκια από τη Guardian στον «Μεγάλο Δαμαστή» του Παπαϊωάννου Facebook Twitter
Φωτ.: Julian Mommert

Εντελώς γυμνή σάρκα (Ετοιμαστείτε για πέη!)", έγραφε ήδη από την Παρασκευή η κριτικός της Γκάρντιαν Lyndsey Winship. "Είναι ένα έργο που σκορπά γύρω του μαγεία με τόσο αργό τρόπο που αισθάνεσαι ότι δεν συμβαίνει σχεδόν τίποτα. Μέχρι που ξαφνικά οι δέκα χορευτές ενώνονται σε ένα εντυπωσιακό στιγμιότυπο, σε ένα θεατρικό θρίαμβο, σε κάτι αστείο αλλά κι αναγνωρίσιμο, σε κάτι που αντιγράφει τα σπουδαία έργα ζωγραφικής, όπως για παράδειγμα "Το Μάθημα ανατομίας του Δρ. Τουλπ" του Ρέμπραντ".


Τέσσερα, όμως, αστεράκια του χάρισε και ο κριτικός του κυριακάτικου ενθέτου (Τhe Observer) Luke Jennings που "είδε" στο The Great Tamer αναφορές κι επιδράσεις από τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης.

Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται ότι ο Παπαϊωάννου "βετεράνος της θεατρικής πρωτοπορίας της Ελλάδας", ίδρυσε την Ομάδα Εδαφους στην οποία για 17 χρόνια μεγαλούργησε κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση με έργα όπως η περίηφημη "Μήδειά" του (1993), η "Ανθρώπινη Δίψα" (1999) και άλλες παραγωγές.

Δεν παραλείπει βεβαίως να αναφερθεί στην παράσταση που ετοίμασε για το Χοροθέατρο του Βούπερταλ της Πίνα Μπάους, στο ότι υπήρξε επικεφαλής των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 αλλά και στο γεγονός ότι μεγάλο μέρος του έργου του αναφέρεται στην ελληνική μυθολογία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.