Ανακαλύφθηκαν στην Κύπρο παλαιστινιακοί αμφορείς των χρόνων του Ιουστινιανού

Ανακαλύφθηκαν στην Κύπρο παλαιστινιακοί αμφορείς των χρόνων του Ιουστινιανού Facebook Twitter
Πηγή φωτογραφίας: Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου
0

Η καθηγήτρια Γιολάντα Μλίναρτσικ, του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας, αναγνώρισε τον επικρατέστερο τύπο αμφορέα, που εντοπίστηκε ως κυπριακής νοτιοδυτικής προέλευσης και χρονολογείται από τον 5ο έως και τον 7ο αιώνα μ.Χ.

Επίσης, διαδεδομένοι είναι οι παλαιστινιακοί αμφορείς (τύπου bag-shaped) που χρονολογούνται μετά τον 5ο-6ο αιώνα καθώς επίσης οι αμφορείς τύπου Γάζας (Gaza jars) που χρονολογούνται από τον 4ο έως τον 6ο αιώνα μ.Χ..

Οι παλαιστινιακοί αμφορείς μαρτυρούν τους προσκυνηματικούς δρόμους και τη σύνδεση των βασιλικών του Αγίου Γεωργίου της Πέγειας και των διάσημων μοναστηριακών κέντρων της νότιας Παλαιστίνης, ιδιαίτερα κατά τα χρόνια της βασιλείας του Ιουστινιανού.

Οι αμφορείς εντοπίστηκαν στο πλαίσιο του καινοτόμου διεπιστημονικού προγράμματος έρευνας στο λιμάνι Μανίκη, στην περιοχή της Πέγειας, στην Πάφο. Το μικρό, αρχαίο λιμάνι στο Μανίκη χρησιμοποιείτο ως το βασικό λιμάνι για τον Γερόνησο και τον αρχαίο οικισμό του Αγίου Γεωργίου της Πέγειας από την Ελληνιστική μέχρι την Πρωτοχριστιανική περίοδο.

Σύμφωνα με το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου στο δυτικό άκρο του ακρωτηρίου καθώς και στο μέσο του λιμανιού, έχουν εντοπιστεί λαξευτές στρογγυλεμένες δέστρες για την αγκυροβόληση πλοίων. Λαξευτά κανάλια που είναι ορατά και διασώζονται στο ασβεστολιθικό στρώμα στην άκρη του λιμανιού ίσως να χρησιμοποιούνταν για τη φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευμάτων ή την καθέλκυση πλοίων και βαρκών.

Κατά την περίοδο των φετινών εργασιών, συνολικής διάρκειας πέντε εβδομάδων, διεξήχθησαν επισκοπήσεις, ανασκαφική έρευνα και μελέτη, υπό τη διεύθυνση της δρ Τζόαν Μπρέτον Κόνελι, καθηγήτριας Ιστορίας της Τέχνης και Κλασσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Ο δρ Θεοτόκης Θεοδούλου, επικεφαλής της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων στην Κρήτη, ο δρ Αλέξανδρος Τούρτας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο Κωνσταντίνος Κωστάκης του Plano S.L.A., πραγματοποίησαν την παράκτια και υποβρύχια έρευνα του αρχαίου φυσικού λιμανιού Μανίκη.

Αυτή περιλάμβανε χαρτογράφηση της περιοχής, δημιουργία τρισδιάστατου (3D) μοντέλου, βιντεοσκόπηση, υποβρύχιες και καταδυτικές επισκοπήσεις. Μια εξειδικευμένη πλατφόρμα που έφερε ψηφιακή κάμερα χρησιμοποιήθηκε για την φωτογράφηση του δυτικού πυθμένα του κόλπου.

Η δρ Γεωργία Ανδρέου του «Cornell and Brown University» πραγματοποίησε παράκτιες αναλύσεις χρησιμοποιώντας σε Η/Υ τα λογισμικά συστήματα, ArcGIS, Agisoft PhotoScan και Digital Shoreline Analysis Software. Η δρ Ανδρέου δημιούργησε γεωαναφερόμενα τρισδιάστατα μοντέλα του λιμανιού, βυθομετρικούς χάρτες και χάρτες ισοϋψών καμπυλών, καθώς και ψηφιακά υψομετρικά μοντέλα αναγλύφου (DEM) για ανάλυση της περιοχής ως προς το εύρος ορατότητας του κάθε σημείου.

Ο Μιλτιάδης Πολυδώρου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποίησε γεωμορφολογικές έρευνες της Γερόνησου και της ακτογραμμής από τον 'Αγιο Γεώργιο μέχρι το αρχαίο φυσικό λιμάνι στη θέση Μανίκη, συμπεριλαμβανομένων χαρτογράφησης με τη χρήση αεροπλατφόρμας (τύπου drone) καθώς και δημιουργίας τρισδιάστατου μοντέλου και ορθομωσαϊκού.

Η ανασκαφή επικεντρώθηκε στην άκρη του φυσικού λιμανιού, σε τρία σημεία της στρωματογραφίας στα οποία είχε ανασκαφεί σημαντικός αριθμός αμφορέων μεταφοράς οι οποίοι είχαν απορριφθεί στην περιοχή.

Ο καθηγητής Τόμας Τάρταρον, πρόεδρος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στη Μεσογειακή Αρχαιολογία του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας, διεξήγαγε επιφανειακή έρευνα καθώς και την ανασκαφή ενός τμήματος, στο οποίο είχαν ανευρεθεί οι αμφορείς.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ- ΜΠΕ

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.