Η Μάργκαρετ Άτγουντ κατηγορείται για πόλεμο εναντίον των γυναικών - Την χαρακτηρίζουν «κακή φεμινίστρια»

Η Μάργκαρετ Άτγουντ κατηγορείται για πόλεμο εναντίον των γυναικών - Την χαρακτηρίζουν «κακή φεμινίστρια» Facebook Twitter
EPA/ROLF VENNENBERND
8

Η Καναδή συγγραφέας αντιμετωπίζει σφοδρές επικρίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αφού εξέφρασε ανησυχίες για το κίνημα #MeToo και ζήτησε τη διεξαγωγή δίκαιης διαδικασίας στην περίπτωση ενός πρώην πανεπιστημιακού καθηγητή, κατηγορούμενου για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά.

Γράφοντας στο Globe and Mail, η Άτγουντ περιέγραψε το κίνημα #MeToo, το οποίο ξεκίνησε ως απάντηση στο σκάνδαλο Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν, μετά από τις καταγγελίες για σεξουαλική επίθεση εναντίον του παραγωγού του Χόλιγουντ, ως μία «τεράστια αφύπνιση» που είναι σύμπτωμα των διαλυμένων νομικών συστημάτων.

Παρόλα αυτά, αναρωτήθηκε που οδεύει η βορειοαμερικανική κοινωνία από εδώ και πέρα. «Εάν το νομικό σύστημα παρακάμπτεται επειδή θεωρείται αναποτελεσματικό, τι θα πάρει τη θέση του; Ποιοι θα είναι οι νέοι διαχειριστές δύναμης;» ρωτά η Άτγουντ.

Έθεσε την πιθανότητα ότι η απάντηση μπορεί να φέρει διάσπαση στις γυναίκες. «Στις εποχές των άκρων, οι εξτρεμιστές κερδίζουν. Η ιδεολογία τους γίνεται θρησκεία, όποιος δεν ασπάζεται τις απόψεις τους θεωρείται αποστάτης, αιρετικός ή προδότης και οι μετριοπαθείς στη μέση εξολοθρεύονται».

Η 78χρονη συγγραφέας του The Handmaid's Tale, έθεσε ένα παραλληλισμό μεταξύ αυτών των ανησυχιών και εκείνων που την κατηγόρησαν ότι ήταν «κακή φεμινίστρια», όταν υπέγραψε ανοιχτή επιστολή πέρσι, ζητώντας τη διεξαγωγή δίκαιας διαδικασίας για έναν καθηγητή του Πανεπιστημίου British Columbia, ο οποίος αντιμετώπιζε κατηγορίες σεξουαλικής παρενόψλησης.

Η διοίκηση του πανεπιστημίου έδωσε στη δημοσιότητα ελάχιστες πληροφορίες για την υπόθεση εναντίον του Στίβεν Γκάλογουεϊ, πρώην προέδρου του προγράμματος δημιουργικής γραφής, λέγοντας μόνο ότι αντιμετώπιζε «σοβαρές καταγγελίες». Μετά από πολύμηνη έρευνα απολύθηκε, όμως τα επίσημα ευρήματα δεν ανακοινώθηκαν ποτέ.

Ο σύλλογος διδασκόντων ανέφερε σε δήλωσή του ότι όλες, εκτός από μία από τις κατηγορίες, μεταξύ των οποίων και η πιο σοβαρή, δεν τεκμηριώθηκαν.

Στο άρθρο της, η Άτγουντ επεσήμανε την έλλειψη διαφάνειας του πανεπιστημίου σχετικά με τις καταγγελίες και σημείωσε ότι ο Γκάλογουεϊ είχε κληθεί να υπογράψει σύμφωνο εμπιστευτικότητας.

«Το κοινό - συμπεριλαμβανομένου και εμού - έμεινε με την εντύπωση ότι αυτός ο άνθρωπος ήταν ένας βίαιος κατά συρροήν βιαστής και ο καθένας ήταν ελεύθερος να του "επιτεθεί" δημόσια, αφού υπό τη συμφωνία που είχε υπογράψει δεν μπορούσε να πει τίποτα για να υπερασπιστεί τον εαυτό του», έγραψε. 

«Ένας δίκαιος άνθρωπος θα κράταγε την κρίση του ως προς την ενοχή, μέχρις ότου η έκθεση και τα αποδεικτικά στοιχεία είναι διαθέσιμα για να τα κρίνει».

Συνέδεσε την υπόθεση με τις δίκες των μαγισσών του Σάλεμ, όπου αυτοί που κατηγορούνταν θεωρούνταν ένοχοι. Αυτή η ιδέα της ενοχής μέσω κατηγορίας είχε μερικές φορές χρησιμοποιηθεί για να "οδηγήσει σε έναν καλύτερο κόσμο" ή να δικαιολογήσει νέες μορφές καταπίεσης, αναφέρει. «Όμως η κατανοητή και προσωρινή επαγρύπνηση της δικαιοσύνης μπορεί να μεταμορφωθεί σε μια πολιτισμικά στερεοτυπική συνήθεια λιντσαρίσματος του όχλου, στην οποία ο διαθέσιμος τρόπος δικαιοσύνης πετιέται έξω από το παράθυρο και δημιουργούνται εξωγενείς δομές εξουσίας».

Πολλές ήταν η αντιδράσεις σχετικά με την άποψή της στο διαδίκτυο.

«Εάν η @MargaretAtwood θέλει να σταματήσει να αγωνίζεται ανάμεσα στις γυναίκες, θα πρέπει να σταματήσει να κηρύττει πόλεμο εναντίον νεότερων, λιγότερο ισχυρών γυναικών και να αρχίσει να ακούει» έγραψε κάποιος στο Twitter. «Στα σημερινά δυστοπικά νέα: Μία από τις πιο σημαντικές φεμινιστικές φωνές των καιρών μας απορρίπτει τις λιγότερο ισχυρές γυναίκες για να διατηρήσει την εξουσία του ισχυρού άνδρα φίλου της», αναφέρει άλλος.

Πολλοί κατηγόρησαν την Άτγουντ ότι χρησιμοποιεί τη θέση της για να σιωπήσει εκείνους που είχαν καταθέσει κατηγορίες εναντίον του Γκάλογουεϊ. «"Αναπόδεικτα" δεν σημαίνει αθώος. Σημαίνει ότι δεν υπήρχαν αρκετές αποδείξεις για καταδίκη», γράφει άλλος χρήστης στο twitter.

Άλλοι υπερασπίστηκαν την Άτγουντ. «Ειλικρινά ανησυχητικό να βλέπει κανείς την Μάργκαρετ Άτγουντ να βρίσκεται υπό πυρά επειδή επεσήμανε ότι η άποψη "αθώος μέχρι να αποδειχτεί ένοχος" είναι το κλειδί για μία πολιτισμένη κοινωνία. Αυτό πρέπει να εξακολουθεί να ισχύει, ναι; Πως ξαφνικά είναι κακό πράγμα;».

Σε δήλωσή της στη Guardian, η Άτγουντ επέστησε την προσοχή στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, επαναλαμβάνοντας ένα προηγούμενο tweet, στο οποίο υπερασπίστηκε την άποψή της επισημαίνοντας ότι η υιοθέτηση των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων για όλους δεν ήταν ισοδύναμη με την καταπολέμηση των γυναικών.

Το άρθρο της, είπε, είχε ως στόχο να τονίσει την επιλογή που αντιμετωπίζουμε τώρα. Να διορθώσουμε το σύστημα, να το παρακάμψουμε ή «να το κάψουμε και να το αντικαταστήσουμε με, υποθετικά, ένα άλλο σύστημα».

Culture
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

7 σχόλια
Δυστυχώς οι γυναίκες οδεύουν προς άλλη μια χαμένη ευκαιρία. Το ζητούμενο ήταν η ευαισθητοποίηση ώστε να σπάσει το ταμπού στα θέματα σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης και να μπορούν τα θύματα να συνειδητοποιήσουν , να μιλήσουν και να καταγγείλουν. Ο στόχος δεν είναι να καταδικάζονται άνθρωποι με συνοπτικές διαδικασίες σε λαϊκά δικαστήρια, αλλά η αναγνώριση της συμπεριφοράς αυτής ως έγκλημα και στη συνείδηση των ανθρώπων και ως τέτοια να παίρνει το δρόμο της δικαιοσύνης. Οι μεγάλοι χαμένοι των ακραίων περιστατικών που συμβαίνουν θα είναι πάλι οι γυναίκες - θύματα που θα φιμωθούν εκ νέου, όταν κάποιοι θα χρησιμοποιήσουν τις άκριτες καταγγελίες και αναπόδεικτες καταδίκες με αυτό ακριβώς το στόχο. Κρίμα.
Δίκιο έχει κι αυτό επιβεβαιώνεται από την άμεση κατηγορία της ως "κακιά φεμινίστρια". Κάποιοι έχουν φανατιστεί και τυφλωθεί από μίσος, τόσο που αρνούνται ότι έχουν υπάρξει στο παρελθόν και περιπτώσεις που κατηγορήθηκαν άδικα, καταστράφηκαν και δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ. Και θα υπάρξουν και στο μέλλον. Κακοί άνθρωποι υπάρχουν και άντρες και γυναίκες ακόμη και παιδιά δυστυχώς. Αυτοί που ζητάνε δικαιοσύνη θα πρέπει να είναι και οι πρώτοι που θα διαφυλάξουν τη σωστή λειτουργία της, ώστε να λειτουργεί και για τους ίδιους. Δίκη από τους αρμόδιους και όχι από τον όχλο ή τα κανάλια και τις εφημερίδες. Ισχύ του τεκμηρίου της αθωότητας, δίκαιη και αμερόληπτη δίκη και τότε δεν θα υπάρχει και ανάγκη για αποκατάσταση όσων κατηγορήθηκαν άδικα. Μια μέρα μπορεί να βρεθούν και οι ίδιοι κατηγορούμενοι, δικαίως ή αδίκως για το ίδιο ή για άλλο θέμα.
Θα το πω με ευκρίνεια:Ο φεμινισμός στη δύση δεν ζητάει, δεν διεκδικεί. Εκδικείται και μισεί. Δεν συνεργάζεται. Πολεμάει.Είναι ένα από τα πολλά θέματα της δύσης.
Αν τα φεμινιστικά κινήματα δεν κάνουν την αυτοκριτική τους σύντομα θα καταλήξουν στο βάθρο της γελοιότητας που κατέληξε ο Σύριζα. Έχεις δογματικούς 25άρηδες να κατηγορούν μια γυναίκα που έθετε φεμινιστικά ζητήματα από την δεκαετία του 60, συγχαρητήρια.
Ο νέος Μακαρθισμός διαφέρει απ΄τον παλιό μόνο στο αντικείμενο των κατηγόριων. Αντί για κομμουνισμό τώρα έχουμε την παρενόχληση. Κατά τα άλλα κατηγόρια = ενοχή και χάνεις την δουλειά σου χωρίς πολλά πολλάΤεσπά ευτυχώς ο κόσμος αρχίζει να ξυπνάει σιγά σιγά