Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή;

Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Facebook Twitter
0

Χωράει η όπερα στην τσέπη μας; Μπορείς να ακούσεις Όφενμπαχ στην Ιερά Οδό; Γουίλιαμ Γουόλτον και Τζιάν Κάρλο Μενότι σε μια σκηνή μια σταλιά; Η Διδώ και ο Αινείας τι δουλειά έχουν στην πλατεία Βικτωρίας; Υπάρχει κοινό που ψάχνει να βρει τέτοιου είδους παραστάσεις; Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Το ίδιο το κοινό δίνει την απάντηση. Το λυρικό θέατρο κερδίζει κοινό.

Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Facebook Twitter
Διδώ και Αινείας

Διδώ και Αινείας
Το διάσημο σκηνικό έργο του Πάρσελ Διδώ και Αινείας σε λιμπρέτο του Nahum Tate είναι ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου λυρικού ρεπερτoρίου. Βασισμένο στην Αινειάδα του Βιργιλίου, ανήκει στην κατηγορία της Όπερας Δωματίου και πρωτοπαρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 1688. Από τότε η Διδώ έχει γνωρίσει εξαιρετικής επιτυχίας, με διάσημα ανεβάσματα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Μεγάλες τραγουδίστριες, όπως η περίφημη κοντράλτο Κάθλιν Φέριερ, η Kίρστεν Φλάγκσταντ, η Tατιάνα Τρογιάνος, η Τζάνετ Μπέικερ, η Τζέσι Νόρμαν χάρισαν τη φωνή τους στη θρυλική βασίλισσα της Καρχηδόνας και στο περίφημο «Lamento» της Διδούς «When I am laid in earth», το οποίο στην τελευταία σκηνή περιγράφει συγκλονιστικά την απελπισία και τον θάνατο της ηρωίδας και ανήκει στις χρυσές σελίδες της οπερατικής ιστορίας.

Θέατρο Βικτώρια, Μαγνησίας 5 & Γ' Σεπτεμβρίου 119, 210 8233125, από 17/11

Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Facebook Twitter
Ωραία Ελένη

Ωραία Ελένη
Σε εντελώς άλλο κλίμα η Ωραία Ελένη που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Αθήνα. Πάνω στον καμβά της ομηρικής ιστορίας, ο Ζ. Όφενμπαχ και οι δημιουργοί του λιμπρέτου, Λουντοβίκ Αλεβί και Ανρί Μεϊγιάκ, κεντούν ένα έργο αυθεντικής απόλαυσης που δεν έχει καμιά πρόθεση να φανεί σοβαρό. Όταν η Ωραία Ελένη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, τον Δεκέμβρη του 1864, σημείωσε αμέσως τεράστια επιτυχία, παρά τη θύελλα αντιδράσεων από τους κριτικούς της εποχής που μιλούσαν για βλασφημία, τολμηρά υπονοούμενα και ανήθικη πλοκή. Μέσα από την παρωδία της κλασικής ελληνικής μυθολογίας οι δημιουργοί του κατάφεραν να κάνουν ένα καυστικό σχόλιο για τον σχεδόν παρακμιακό τρόπο ζωής των Γάλλων μεγαλοαστών μέσα του 17ου αιώνα με ένα έργο στο οποίο χωρούν όλοι: ο απατημένος σύζυγος Μενέλαος, η αισθησιακή Ελένη, οι διεφθαρμένες αρχές στο πρόσωπο του Κάλχα, ο αυθάδης γιος Ορέστης, οι πολυλογάδες και άμυαλοι «ωραίοι» Αγαμέμνονας και Αχιλλέας. Και, βέβαια, ο Πάρις που, χάρη στην ομορφιά και την ευφυΐα του, κερδίζει έστω και ως «απλός βοσκός» στην πνευματική Ολυμπιάδα.

Οlvio, Ιερά οδός 67 & Φαλαισίας 7, 210 3414118, έως 30/11

Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Facebook Twitter
Tο Μέντιουμ

Tο Μέντιουμ
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Τζιάν Κάρλο Μενότι, μία από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της σύγχρονης όπερας, γράφει το 1946 –εμπνευσμένος από μια προσωπική του εμπειρία–, στο σπίτι μιας φιλικής του οικογένειας που αναζητούσε απεγνωσμένα να επικοινωνήσει με την αδικοχαμένη νεαρή κόρη της, το Μέντιουμ, μια σύντομη δραματική όπερα σε δύο πράξεις, ένα έργο-σχόλιο για την επίδραση του πνευματισμού, την έλξη των ανθρώπων προς το άγνωστο και τη μεγάλη καριέρα των απατεώνων μέντιουμ της εποχής του. Το Μέντιουμ επαναλαμβάνεται φέτος για δεύτερη χρονιά σε σκηνοθεσία Ράιας Τσακηρίδη. Η ίδια είναι ψυχοθεραπεύτρια και ξεκίνησαν, από το 2013, με τον διευθυντή ορχήστρας Ανδρέα Τσελίκα και την ομάδα τους The Medium Project, να παρουσιάζουν έργα από το λυρικό ρεπερτόριο, έχοντας στόχο να φέρουν τη σύγχρονη όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό και να αναδείξουν τις αξίες της στη σημερινή πραγματικότητα.

Από Μηχανής θέατρο, Ακάδημου 13, 210 5237297, από 9/11-04/02

 

Μπορείς να δεις όπερα μακριά από μια κρατική σκηνή; Facebook Twitter
Βeton7

Revisited, Η Καριέρα / Το Ατύχημα / Η Παγίδα
Μετά την επιτυχία που σημείωσε η πρώτη παρουσίαση των τριών λυρικών του μονόπρακτων τον Μάρτιο του 2014, ο συνθέτης Χάρης Βρόντος επιστρέφει στη σκηνή του ΒΕΤΟΝ7 με τις Όπερες Τσέπης, διάρκειας 15 περίπου λεπτών η καθεμία, τις οποίες συνέθεσε το 2011 και το 2012 πάνω σε δικό του λιμπρέτο: τρία ζευγάρια, άλλα πρόσωπα ιστορικά και άλλα φανταστικά, ακροβατούν στο κενό σε μια στιγμή κρίσης. Τα όρια μεταξύ σωτηρίας και καταστροφής, λογικής και τρέλας, ηθικής και ανηθικότητας είναι μέχρι το τέλος δυσδιάκριτα. Η μουσική ντύνει έναν λόγο που περνά από την ποίηση στην ακραία ωμότητα, δοκιμάζοντας τις εξπρεσιονιστικές αντοχές της ελληνικής γλώσσας.

Βeton7, Πύδνας7, 210 7512625, 28/11-29/11

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ