Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Θεόδωρος Γρηγοριάδης Facebook Twitter
Φωτο:Σπύρος Στάβερης
0

Γεννήθηκα στο Παλαιοχώρι, στο Παγγαίο Καβάλας, ένα χωριό τότε δυόμισι χιλιάδων κατοίκων. Ο πατέρας μου, προσφυγικής καταγωγής, διατηρούσε ένα παντοπωλείο αλλά και καπνοχώραφα, ενώ έπαιζε κιθάρα σε γάμους και γιορτές, με αποτέλεσμα να μεγαλώσω με πολλή μουσική και τραγούδι. Αν και ήταν ένα ευτυχισμένο περιβάλλον, πέρασα δύσκολα σχολικά χρόνια, καθώς έβγαλα το εξατάξιο γυμνάσιο μέσα στη χούντα. Αυτό σήμαινε ότι τρώγαμε ξύλο από τους καθηγητές μας με κάθε αφορμή, μας απαγόρευαν να κυκλοφορούμε τα βράδια κι ότι έπρεπε να παίρνουμε ειδική άδεια για να πάμε στον κινηματογράφο του χωριού. Έφαγα τριήμερη αποβολή γιατί είδα ένα ακατάλληλο γουέστερν.

 

Άρχισα να διαβάζω στα δώδεκα τους κλασικούς από τη βιβλιοθήκη του γραμματέα του χωριού που ήταν γείτονάς μας, αλλά και από τα βιβλία ενός θείου μου που σπούδαζε Οικονομικά και ο οποίος έφερνε από τη Θεσσαλονίκη και πολλούς ξένους δίσκους της εποχής. Μέσα σε ένα αγροτικό περιβάλλον εγώ διάβαζα, άκουγα

μουσικές κι έβλεπα πάρα πολύ κινηματογράφο, ενώ κρατούσα ημερολόγια στα οποία έγραφα και τις πρώτες μου κριτικές για ταινίες και βιβλία. Τα καλοκαίρια πήγαινα με τους γονείς μου κι έβλεπα παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων, που απέχει μόλις 15 χιλιόμετρα από το χωριό μου. Όλα αυτά με έκαναν να ονειρεύομαι μια ζωή που θα ήταν αφιερωμένη στη λογοτεχνία και στις τέχνες. Οι πρώτοι που το διέκριναν αυτό ήταν οι φιλόλογοί μου. Έλεγαν ότι οι εκθέσεις μου ήταν «ανυπάκουες και γεμάτες φαντασία».

 

Βρέθηκα το 1974 στο πρώτο έτος της Αγγλικής Φιλολογίας στη Θεσσαλονίκη, ακριβώς με την πτώση της χούντας. Ήταν τέσσερα ανεπανάληπτα χρόνια. Εκτός του ότι ανακάλυψα τους μεγάλους Αγγλοσάξονες ποιητές και συγγραφείς, που με έβαλαν σε καινούργια μονοπάτια της λογοτεχνίας, συμμετείχα στον περίφημο Φοιτητικό Όμιλο Θεάτρου και Κινηματογράφου, φυτώριο πάρα πολλών μετέπειτα σκηνοθετών και ηθοποιών. Πολιτική δραστηριότητα δεν είχα, όπως οι περισσότεροι, επέλεξα τους δρόμους του πολιτισμού. Ήταν μια γενιά με μεγάλη ζωντάνια και μεγάλα όνειρα, γιατί ανακαλύπταμε τι σήμαινε δημοκρατία. Για πρώτη φορά μπορούσαμε να μιλήσουμε ελεύθερα, να κάνουμε ό,τι θέλουμε, να εκφραστούμε άφοβα, ξεφεύγοντας και από τα ερωτικά ταμπού του παρελθόντος. Μια εκρηκτική πολιτική και ερωτική αφύπνιση, που κράτησε τουλάχιστον μια δεκαετία.

 

Ήρθα πρώτη φορά στην Αθήνα για να καταταγώ στο Πολεμικό Ναυτικό. Με έριξαν στα καράβια και στο κατάστρωμα. Λειτουργούσαν ακόμα το φακέλωμα και το μέσο. Για να μπορώ να διανυκτερεύω έξω τα βράδια, νοίκιασα ένα υπόγειο στα νεοκλασικά της οδού Φυλής. Αυτά είχαν στον πρώτο όροφο μπουρδέλα και τους υπόλοιπους ορόφους τους νοίκιαζαν ναύτες και φαντάροι από την επαρχία. Έπρεπε, μάλιστα, για να πάρεις κλειδί, να «περάσεις» πρώτα από την κάμαρα κάποιου κύριου Γιάννη. Αυτό το φρόντισε ένας λοκατζής, με τον οποίο μοιράστηκα αρχικά την κάμαρα. Εκείνο το διάστημα άρχισαν να επιστρέφουν φίλοι από το εξωτερικό και κάναμε φοβερά γλέντια. Ξενυχτούσαμε χορεύοντας μέχρι πρωίας στην Πλάκα. Υπήρχε μια απίστευτη ερωτική διάθεση και διαθεσιμότητα. Ως ναύτης υπηρέτησα συνολικά 28 μήνες, αλλά λόγω ξένων γλωσσών με μετέθεσαν στο Γραφείο Κυβερνήτη. Με το πλοίο «Ιέραξ» όργωσα τη Μεσόγειο -Τύνιδα, Τρίπολη, Νάπολη, Μασσαλία- και βρέθηκα στους εορτασμούς των δεκάχρονων του Καντάφι της Λιβύης με αντιπροσωπεία Ελλήνων βουλευτών. Από την Οστάνδη του Ατλαντικού διέσχισα τα κανάλια του Βελγίου, καταλήγοντας στην Μπριζ.

 

Διορίστηκα καθηγητής Αγγλικών στο Τριεθνές του Έβρου, όπου έμεινα τρία χρόνια. Εκεί ήταν σαν να ζούσα μια δεύτερη θητεία. Έβλεπα μόνο φαντάρους και αξιωματικούς. Στο σχολείο επέφερα μια μικρή επανάσταση. Ήμουν ο πρώτος καθηγητής που εμφανίστηκε με τζιν και αθλητικά παπούτσια. Άλλωστε, ήμουν μόνο 26 χρόνων και νεάνιζα πολύ. Μέχρι τότε ακόμα οι καθηγητές ντυνόντουσαν πιο συντηρητικά. Μην έχοντας τίποτε άλλο να κάνω, άρχισα να διαβάζω πολύ και να γράφω ατέλειωτες σελίδες ημερολογίου ως μια άσκηση λογοτεχνικής γραφής. Αργότερα πήρα μετάθεση για Ξάνθη, μια πανέμορφη πόλη, όπου δίδασκα στα μειονοτικά γυμνάσια του Εχίνου.

 

Δημοσίευσα τις πρώτες λογοτεχνικές μου απόπειρες σε περιοδικά της Καβάλας, ενώ ένα αδημοσίευτο μυθιστόρημά μου έγινε τηλεταινία στην ΕΤ1. Αμέσως μου ανέθεσαν και το σενάριο μιας σειράς. Από εκεί και πέρα άνοιξε ο δρόμος για να κατέβω στην Αθήνα, κάτι που στενοχώρησε την οικογένειά μου. Εγκαταστάθηκα εδώ τον Σεπτέμβρη του 1989. Άρχισα να διδάσκω σε λύκεια του Κορυδαλλού, της Αγίας Βαρβάρας και, τέλος, της Νέας Σμύρνης. Ήταν ακόμα μια Αθήνα της βιντεοταινίας και της βιοτεχνίας. Μια Αθήνα πάρα πολύ αμήχανη. Άρχισα να συναναστρέφομαι καλλιτέχνες τόσο της εμπορικής όσο και της ποιοτικής πιάτσας. Παράλληλα, άρχισα να ψάχνομαι. Για μένα δεν υπήρχαν καλά και κακά μέρη, κυκλοφορούσα παντού χωρίς κανέναν φόβο. Σύντομα εξέδωσα το πρώτο μου βιβλίο, Κρυμμένοι Άνθρωποι, το οποίο αποτυπώνει όλη εκείνη τη μεταφυσική ατμόσφαιρα που έζησα στα Πομακοχώρια, ενώ στον Αρχαίο Φαλλό, μια συλλογή διηγημάτων που ακολούθησε, εμφανίζεται μια από τις πρώτες ιστορίες παρενδυσίας. Η εμφάνιση του AIDS άλλαξε τα δεδομένα πολύ, επιφέροντας καχυποψία στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, ιδιαίτερα ανάμεσα σε ομάδες με διαφορετική συμπεριφορά.

 

Όλα μου τα βιβλία μου, μέχρι το 2001, έχουν βορειοελλαδίτικο πλαίσιο και χαρακτηρίζονται από έναν έντονο και πολύπλευρο ερωτισμό. Ο Ναύτης είναι όλη μου η εφηβεία. Το πρώτο μου αθηναϊκό βιβλίο είναι η Αλούζα, χίλιοι και ένας εραστές, που διαδραματίζεται στον Κεραμεικό και στην Ανατολική Μεσόγειο. Κατέδειξα μια Αθήνα πολυπολιτισμική και πολυφωνική. Τώρα, οι ίδιες περιοχές που περιγράφω στο νέο μου μυθιστόρημα είναι μίζερες και εξαθλιωμένες. Αγαπώ το κέντρο της Αθήνας γύρω από το Μοναστηράκι, την πλατεία Αγίας Ειρήνης, την Ομόνοια, το Κολωνάκι. Αυτό το κομμάτι εξακολουθεί να μου αρέσει. Το τελευταίο κύμα μεταναστών, που δεν έχει καμία σχέση με το πρώτο των πολιτικών προσφύγων και όσων ήρθαν οραματιζόμενοι μια καλύτερη ζωή, έχει όντως καταστήσει κάποιες πλευρές της πόλης επικίνδυνες. Αλλά πιο επικίνδυνοι είναι οι Έλληνες εθνικιστές. Άνθρωποι αμόρφωτοι, φανατισμένοι, που εξαιτίας των προβλημάτων ολισθαίνουν προς τον ολοκληρωτισμό, χωρίς να αναρωτηθούν τι πραγματικά έφταιξε. Λένε ότι έφταιξαν οι προηγούμενοι, αλλά οι προηγούμενοι ήταν μια δημοκρατία που απέτυχε οικονομικά. Ωστόσο, ακόμη μπορούμε να εκφραζόμαστε ελεύθερα και να διαφοροποιούμαστε. Οι ναζιστές τι κοινωνία οραματίζονται;

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ