Ο βλάκας μέσα μας

Ο βλάκας μέσα μας Facebook Twitter
0

Την ιδέα για ένα μονόλογο με θέμα τη βλακεία έδωσε στον Σάκη Σερέφα ο Δημήτρης Πιατάς, με τον οποίο είχαν ξανά συνεργαστεί στο Μαμ, στον Εξώστη του Αμόρε. «Το θέμα με ενέπνευσε αμέσως, γιατί ανακάλεσε αποθέματα προσωπικών βιωμάτων, βλακώδους συμπεριφοράς που είτε επέδειξα ο ίδιος είτε δέχθηκα από τρίτους. Κατέληξα ότι η βλακεία έχει δύο σκέλη, που είναι και οι "θέσεις" του έργου: 1) ο καθένας μας τη διαθέτει σε μικρές ή μεγάλες ποσότητες. Δεν υπάρχει άνθρωπος, οσοδήποτε ευφυής ή ικανός μπορεί να είναι σε άλλα πεδία της ζωής, που να μη λειτουργεί και σε επίπεδο βλακείας και 2) κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις η εκδήλωση της βλακείας μπορεί να είναι ωφέλιμη για μας τους ίδιους και για την κοινωνία, γιατί μας προστατεύει από την αλαζονεία της εξυπνάδας και κάνει τελικά τις κοινωνίες πιο ανθρώπινες και ήπιες.

Απ' όσα έχεις διαβάσει σχετικά -και ξέρω ότι οι συγγραφείς είναι συνήθως και φανατικοί αναγνώστες- ποια κείμενα για τη βλακεία ξεχωρίζεις;

ΤοΜωρίας Εγκώμιον του Έρασμου. Στις σελίδες του, μεταξύ άλλων, βρίσκεις μία καταπληκτική διακωμώδηση των σοφολογιότατων και των εγγράμματων, οι οποίοι είναι τόσο απορροφημένοι από τα διαβάσματα και τα γραπτά τους που δεν μπορούν να δουν την τύφλα τους. Πρόκειται για περιπτώσεις ανθρώπων ανίκανων να εκφράσουν μία πρωτότυπη σκέψη, εκτός του ειδικού τους αντικειμένου - υπάρχουν πολλοί τέτοιοι και σήμερα. Στο Σεμινάριο Βλακείας, ωστόσο, δύο φράσεις λειτούργησαν ως μότο. Αυτό που έγραψε πολύ όμορφα ο Πολ Βαλερί, «υπάρχει ένας ηλίθιος μέσα μου και πρέπει να επωφεληθώ από τα λάθη του», και μια αραβική παροιμία που λέει «η βλακεία είναι θείο χάρισμα, αρκεί να της γίνεται συνετή διαχείριση».

Ποιος είναι ο ήρωας του Σεμιναρίου Βλακείας;

Είναι καθηγητής σε κολέγιο που ετοιμάζει μάνατζερ. Λίγο πριν αρχίσει ένα σεμινάριο περί βλακείας (οι σπουδαστές δεν έχουν έρθει ακόμη), αρχίζει να λέει μεγαλοφώνως τι πραγματικά πιστεύει για τη βλακεία, υπεραμυνόμενος της ευεργετικής συμβολής της στην κοινωνία με σχετικά ιστορικά παραδείγματα και επεισόδια από την προσωπική του ζωή. Παριστάνει τον τεχνοκράτη καθηγητή που απευθύνεται σε επίδοξα μεγαλοστελέχη επιχειρήσεων, αλλά γνωρίζει πολύ καλά το βλάκα μέσα του. Όταν κάποια στιγμή μπαίνουν οι σπουδαστές, αυτός ο άνδρας πρέπει να τους διδάξει πώς να εντοπίζουν τους βλάκες που υπάρχουν μέσα σε κάθε εταιρεία και να τους απομακρύνουν. Να τους διδάξει δηλαδή πώς να γίνουν ανελέητοι. Αρχίζει λοιπόν ένα λίβελλο κατά της βλακείας, αλλά, καθώς δεν πιστεύει αυτά που λέει, σιγά σιγά αρχίζει να καταρρέει. Καταλήγει να μην μπορεί να αρθρώσει λέξη.

Η σύγχρονη εμπειρία δείχνει ότι ένα σχετικά νέο είδος βλακών ευδοκιμεί πλέον, αυτών που εκπροσωπούν την υπερεξειδίκευση στην επιστήμη και στην εργασία.

Πολλά φαινόμενα της εποχής, πέρα από συγκυρίες που λειτουργούν ως καταλύτες, έχουν να κάνουν με το ότι άνθρωποι που έχουν εξουσία στον πολιτικό και οικονομικό τομέα αδυνατούν να δουν το σύνολο, να έχουν ολική άποψη, επειδή ακριβώς έχουν υπερεξειδικευμένο βλέμμα στα πράγματα. Δεν μιλάμε ακριβώς για βλακεία αλλά για μια κατάσταση που συναντά τη βλακεία εξ αποτελέσματος.

Η ευφυΐα τυφλώνει;

Δεν χωράει αμφιβολία ότι ακόμη και πολύ έξυπνοι άνθρωποι μπορούν να φερθούν σαν βλάκες. Δύο χαρακτηριστικά ιστορικά παραδείγματα, ο Ναπολέων και ο Χίτλερ, το επιβεβαιώνουν πανηγυρικά.

Ποια βλακώδης συμπεριφορά σε ταλαιπωρεί περισσότερο στην καθημερινότητα;

Οτιδήποτε στρέφεται επιθετικά εναντίον της κοινωνικής συνύπαρξης, η απουσία κοινωνικής αλληλεγγύης, που συνυπάρχει με μια αντίληψη «εγώ θα τα καταφέρω μόνος μου» αποτελούν για μένα την πιο διαδεδομένη εκδήλωση βλακείας σήμερα.

Οι βλάκες ωστόσο είναι χρήσιμοι: ως αναλώσιμο ανθρώπινο δυναμικό και ως στήριγμα για τα κάθε λογής συστήματα εξουσίας.

Είναι η κύρια δεξαμενή, τόσο των ολοκληρωτικών καθεστώτων όσων και των ακραίων ομάδων εντός των κοινωνιών. Ο φανατισμός, λ.χ. ο θρησκευτικός ή ο ποδοσφαιρικός, δεν είναι εκδήλωση βλακείας; Παρ' ότι αυτοί που τον πρεσβεύουν δεν είναι απαραιτήτως βλάκες, επειδή είναι κολλημένοι κι έχουν τυφλωθεί, δεν διαφέρουν από έναν άνθρωπο με διανοητική υστέρηση. Η υπέρβαση του μέτρου είναι βλακεία.

Τελικά η βλακεία, εκτός από αήττητη, μπορεί να είναι και χρήσιμη;

Κοίτα, εδώ ασχολούμαι με τη βλακεία ως αποτέλεσμα της στυγνής εξυπνάδας. Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ανοίγματα, τα ευάλωτα σημεία τους. Αν οχυρωθείς διανοητικά γύρω απ' ό,τι λέγεται μυαλό, γίνεσαι ένα εγκεφαλικό τέρας, ένας killer, που στερείται του στοιχείου ανθρωπιάς που προσδίδει η παραδοχή ότι ανά πάσα στιγμή και ο πιο έξυπνος άνθρωπος μπορεί να κάνει λάθος και να φερθεί σαν βλάκας. Ζούμε σε μια εποχή που μόνο οι πανέξυπνοι έχουν θέση, και οι βλακώδεις πτυχές μας αποκρύβονται ως απαράδεκτες. Πλην όμως η βλακεία είναι μέσα στην ανθρώπινη φύση και είναι καλό είναι να την αποδεχόμαστε και στον εαυτό μας και στους άλλους. Το βασικό πόιντ του έργου δηλαδή είναι μια τρυφερή υπεράσπιση της αδύναμης, ευάλωτης και γλυκιάς όψης που έχει καθένας από μας και που λέγεται «βλακεία».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ