Η Παλαιστίνη στο Νέο Κόσμο

Η Παλαιστίνη στο Νέο Κόσμο Facebook Twitter
0

Τυχαίο ή όχι, το χριστουγεννιάτικο (και συνεχίζεται ακόμη) πολεμικό σκηνικό της Γάζας έχει έρθει στην Αθήνα και έχει μετατραπεί σε τέχνη. Ήδη στις αίθουσες προβάλλεται το Βαλς με τον Μπασίρ του Άρι Φόλμαν. Συναρπαστικό ισραηλίτικο animation ντοκιμαντέρ που καταπιάνεται με τη σφαγή στον παλαιστινιακό καταυλισμό στο Λίβανο το 1982 από τους Φαλαγγίτες του Μπασίρ. Με την υψηλή επίβλεψη των Ισραηλινών φυσικά. Λίγο πριν το τέλος του 2008 παρουσιάστηκε στις Σέρρες μια θεατρική συμπαραγωγή του τοπικού ΔΗΠΕΘΕ με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το Σφαγείο του Ιλάν Χατσόρ σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Γράφτηκε το 1990 από τον Ισραηλινό Χατσόρ, τέσσερα χρόνια πριν επιτευχθεί η Συμφωνία του Όσλο μεταξύ Αραφάτ και Ράμπιν για την αποχώρηση των Ισραηλινών από την πόλη της Γάζας μετά από 27 χρόνια κατοχικής παραμονής τους. Η συμφωνία έρχεται βέβαια ως απόρροια της πρώτης Ιντιφάντα που ξέσπασε το 1987. Το 1990, υποστηρίζει σε σημείωμά του για το Σφαγείοο συγγραφέας, «τα βίαια φαινόμενα, που κατέστρεφαν τις ζωές των Παλαιστινίων και των Ισραηλινών, δεν είχαν βρει κάποια θέση στο ισραηλινό θέατρο. Ένιωσα ότι δίπλα στα σπίτια μας ξετυλίγονταν μεγάλα δράματα, με διλήμματα και αποφάσεις ζωής ή θανάτου, και είχα την ανάγκη να γράψω γι' αυτά.»

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έχει δημιουργήσει στο Νέο Κόσμο μια παράδοση στη σκηνοθεσία έργων που έχουν πολιτικό προβληματισμό. «Επιλέγοντας και μόνο τα έργα του ρεπερτορίου παίρνω μια πολιτική θέση. Έργα που έχουν να κάνουν με μια κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα σήμερα. Νομίζω ότι επιθυμώ να σκέφτομαι πολιτικά θεατρικά. Από το πρώτο έργο που ανέβασα στο Νέο Κόσμο είχα αυτήν τη λογική. Εδώ βέβαια, στην Ελλάδα, πρέπει πάντα να διευκρινίζουμε τι σημαίνει πολιτικό θέατρο. Η λέξη πολιτική ακούγεται δυσάρεστα στ' αυτιά πολλών πολιτών γιατί ειδικά στο θέατρο σχετίζεται άμεσα με την προπαγάνδα. Δεν εννοώ καθόλου αυτό, αλλά ένα θέατρο που πρέπει να παρεμβαίνει ως ενεργός πολίτης όταν επίκεντρο δεν είναι οι ιδέες και οι ιδεολογίες αλλά ο άνθρωπος αντιμέτωπος με αυτές.»

Αν και η παράσταση έχει παρουσιαστεί σε 100 διαφορετικές εκδοχές σε παγκόσμιο επίπεδο, στην Ελλάδα παρουσιάζεται πρώτη φορά. Η ισραηλινή καταγωγή του συγγραφέα δημιουργεί αρχικά κάποια ερωτήματα για την προσέγγιση του παλαιστινιακού ζητήματος. «Επέλεξα να διηγηθώ αυτή την ιστορία από την πλευρά των τριών Παλαιστίνιων αδερφών, ώστε το ισραηλινό κοινό να γνωρίσει τον εχθρό μέσα από τη δύναμη του θεάτρου», αναφέρει ο ίδιος. «Και μόνο που επιλέγει οι ήρωές του να είναι Παλαιστίνιοι, στην ουσία θέλει να δείξει το πρόσωπο του «εχθρού» στους συμπατριώτες του. Για ποιο λόγο πολεμάνε, πώς σκέφτονται, για ποια πράγματα πονάνε; Με τον ίδιο τρόπο που το έκανε η αρχαία τραγωδία από τον Αισχύλο μέχρι τον Ευριπίδη. Στις Τρωάδες του Ευριπίδη οι ήρωες είναι κάτοικοι της Τροίας που μιλάνε για τα δεινά που τους προξένησαν οι Έλληνες ιμπεριαλιστές όταν πήγαν να τους κατακτήσουν. Δεν είναι κάτι καινούργιο αυτό» συμπληρώνει ο κ. Θεοδωρόπουλος. Ο συγγραφέας, κατά τα λεγόμενά του, δεν είναι από αυτούς που πιστεύουν πως οι Παλαιστίνιοι είναι τέρατα και είναι από αυτούς που προσδοκούν την αρμονική συνύπαρξη των δύο λαών. «Το καλύτερο που κάνει είναι ότι δεν παίρνει μια ξεκάθαρη θέση αλλά αφήνει τα πράγματα ανοικτά, έτσι ώστε να δημιουργεί ερωτήματα στο θεατή και όχι να δίνει απαντήσεις».

Ο σκηνοθέτης έχει μια πιο ακέραιη άποψη. «Από την εφηβεία μου μέχρι σήμερα είμαι υπέρ των Παλαιστινίων. Και όχι μόνο για ιστορικούς λόγους. Συμμετέχω και δρω όπως μπορώ από το ‘75 και μετά. Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, από το 1948 (σ.σ. δημιουργία ισραηλινού κράτους) μέχρι σήμερα, παρακολουθούμε μια πολλή μεγάλη και άγρια προσπάθεια αφανισμού του παλαιστινιακού λαού. Οι Ισραηλινοί δεν στοχεύουν σε αυτά τα σαχλά που υποστηρίζουν, στις ρουκέτες για παράδειγμα. Το Ισραήλ δεν θα ησυχάσει εάν δεν εξοντωθεί και ο τελευταίος Παλαιστίνιος».

ΣτοΣφαγείοπαρακολουθούμε τη σύγκρουση δύο αδερφών. Ο ένας είναι αγωνιστής για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης, ενώ ο άλλος αδερφός, ο μεγαλύτερος, είναι χαφιές. Ο τρίτος, ο μικρότερος, βρίσκεται ανάμεσα. Από τη μια συμμετέχει στο απελευθερωτικό μέτωπο, αλλά, από την άλλη, τον αφορά να μη διαλυθεί η οικογένειά του. «Έχει πολύ ενδιαφέρον το πώς αναπτύσσεται ο χαρακτήρας του χαφιέ. Ποιοι είναι οι λόγοι που τον οδηγούν. Ποιος είναι ο ψυχισμός που διαμορφώνεται μέσα στην ισραηλινή κατοχή ώστε κάποιοι οδηγούνται στις τάξεις ενός απελευθερωτικού κινήματος και κάποιοι άλλοι γίνονται συνεργάτες του εχθρού. Μπορούμε να τους κατανοήσουμε; Δεν έχει ξαναγίνει στο παγκόσμιο θέατρο να φωτίσεις τόσο πολύ τον ήρωα-χαφιέ». Τα πρόσφατα πολεμικά γεγονότα δεν επηρέασαν περισσότερο τη σκηνοθετική ματιά. «Δεν χρειάστηκε να κάνω κάποιες αλλαγές μετά τα γεγονότα στη Γάζα. Αυτό που ήταν συνταρακτικό ήταν ότι το κοινό των Σερρών έβλεπε μέσα από το έργο τα γεγονότα που συνέβαιναν στην Αθήνα μετά τη δολοφονία Γρηγορόπουλου. Πολύ συγκεκριμένα υπάρχει μια σκηνή που ο ένας αδερφός μιλάει για μια διαδήλωση που βρήκαν το μικρότερο αδερφό τους χτυπημένο με μια σφαίρα. Ήταν τόσο κοντά με αυτό που είχε συμβεί στην Αθήνα, που αυτό που οι θεατές έρχονταν να μου πουν ήταν το πόσο συνταρακτικά επίκαιρο ήταν. Αμέσως μετά γίνονται τα γεγονότα στη Γάζα. Ένα καλό έργο, όταν καταπιάνεται με τέτοια θέματα, πάντα είναι επίκαιρο. Πάντα θα έχουμε αναφορές. Ξυπνά δικές μας μνήμες, του εμφυλίου, ξυπνάει μνήμες στους Ιρλανδούς, στους πολεμιστές του IRA και στην Αφρική σήμερα. Ποτέ ένα έργο δεν έχει ενδιαφέρον αν μιλάει μόνο ιδεολογικά, μόνο ως προπαγάνδα, αλλά όταν μιλάει για ανθρώπινες ψυχές και πώς αυτές επηρεάζονται από την πολιτική. Πώς αυτές γίνονται θύματα των όποιων δυνάμεων».

Αγωνιστικό το έργο, αγωνιστικές και παράλογες οι μέρες. Άραγε πώς θα αισθανόταν ο κ. Θεοδωρόπουλος αν διέκοπταν την παράστασή του στη μέση, όπως συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες; «Εγώ είμαι πάρα πολύ περήφανος, γιατί το κείμενο που διαβάζεται στα θέατρα ξεκίνησε από το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Από ηθοποιούς του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Νιώθω πάρα πολύ περήφανος που πήραν μια τέτοια πρωτοβουλία. Το θεωρώ αστείο, όταν γίνονται κάποια συνταρακτικά γεγονότα, να λέμε ότι μπορεί να διακοπεί η τελετή μιας παράστασής σαν να μιλάμε για θρησκευτικές τελετουργίες που δεν πρέπει να διακοπούν για να μη χάσουμε την επαφή μας με το Άγιο Πνεύμα. Αυτή είναι αξία του θεάτρου: Είναι ένας ζωντανός οργανισμός και δεν μπορούν να απέχουν οι άνθρωποι του θεάτρου από αυτά που συμβαίνουν γύρω τους».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ