Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Ο νέος ερευνητικός σταθμός της Βραζιλίας στην Ανταρκτική κάνει αυτές τις μέρες τα επίσημα εγκαίνιά του

Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική

0

Καθ' όλη σχεδόν τη διάρκεια του 20ου αιώνα, η αρχιτεκτονική των οικισμών της Ανταρκτικής υπήρξε μια στενά λειτουργική και συχνά αυτοσχέδια υπόθεση, εστιάζοντας στο να κρατά απ' έξω τις δριμύτατες καιρικές συνθήκες – θερμοκρασίες που πέφτουν κάτω από τους 15 βαθμούς υπό το μηδέν και ανέμους που φτάνουν τα 100 μίλια την ώρα – και να διατηρεί τους ενοίκους ζωντανούς.

Εδώ και αρκετά χρόνια όμως, o κατασκευαστικός τομέας στην παγωμένη άκρη του κόσμου, έχει αναπτυχθεί σε βαθμό που δεν προσελκύει μόνο μηχανικούς, αλλά και διάσημους σχεδιαστές – αρχιτέκτονες που επιχειρούν να προσδώσουν (εκτός από λειτουργικότητα, ανθεκτικότητα και ενεργειακές λύσεις) στοιχεία απαράμιλλης αισθητικής στα κτίσματα των ερευνητικών αποστολών.

Αντί να στέλνει κοντέινερ γεμάτα κατασκευαστικά υλικά στην Ανταρκτική και μετά να επιστρέφουν άδεια, οι αρχιτέκτονες ενσωμάτωσαν τα κοντέινερ στον σχεδιασμό, περιορίζοντας σημαντικά το κόστος και την χρονική διάρκεια της κατασκευής.

Όταν το 2005, ο βρετανικός ερευνητικός σταθμός Halley χρειαζόταν επειγόντως ανακατασκευή για έκτη φορά από την ίδρυσή του το 1956, οι ιθύνοντες της Βρετανικής Τοπογραφικής Υπηρεσίας στην Ανταρκτική προκήρυξαν σε συνεργασία με το Βασιλικό Ινστιτούτο Βρετανών Αρχιτεκτόνων διαγωνισμό, στον οποίο επικράτησε το αρχιτεκτονικό γραφείο του Hugh Broughton, που σχεδίασε τον σταθμό Halley VI με προοπτική αντοχής στην παρούσα μορφή του για τουλάχιστον είκοσι χρόνια.

Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Ο βρετανικός σταθμός Halley VI είναι τοποθετημένος σε υδραυλικούς ορθοστάτες που επιτρέπουν την ανόρθωση του σε περίπτωση ισχυρής χιονόπτωσης

Εκτός από την εντυπωσιακή του εμφάνιση, ο Halley VI παρέχει στο ερευνητικό προσωπικό περισσότερο χώρο, πιο άνετη διαβίωση και ένα υπερσύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Τα κτίσματα είναι τοποθετημένα σε υδραυλικούς ορθοστάτες που επιτρέπουν την ανόρθωση τους σε περίπτωση ισχυρής χιονόπτωσης, ενώ μπορούν ακόμα και να μετακινηθούν με την βοήθεια των σκι που έχουν τοποθετηθεί στις βάσεις αυτών των στύλων.

Το βρετανικό παράδειγμα ακολούθησαν και άλλες χώρες που διατηρούν ερευνητικές αποστολές στην περιοχή. Το 2018, η Ισπανία ανέθεσε κι αυτή με τη σειρά της τον σχεδιασμό ενός νέου σταθμού στο γραφείο του Broughton, ο οποίος επίσης σχεδιάζει αυτόν τον καιρό την βάση της Νέας Ζηλανδίας στην Ανταρκτική.

Όταν το Εθνικό Κέντρο Ερευνών της Ινδίας για την Ανταρκτική και τον Ωκεανό αποφάσισε να χτίσει ένα νέο ερευνητικό σταθμό, το αρχιτεκτονικό γραφείο που επέλεξε – το bof architekten της Γερμανίας – βρήκε έναν πρωτότυπο τρόπο να κάνει την κατασκευαστική διαδικασία απολύτως λειτουργική. Αντί να στέλνει κοντέινερ γεμάτα κατασκευαστικά υλικά στην Ανταρκτική και μετά να επιστρέφουν άδεια, οι αρχιτέκτονες ενσωμάτωσαν τα κοντέινερ στον σχεδιασμό, περιορίζοντας σημαντικά το κόστος και την χρονική διάρκεια της κατασκευής.

Ο πιο εντυπωσιακός αισθητικά όμως σύγχρονος ερευνητικός σταθμός στην Ανταρκτική, ανήκει στην Βραζιλία, όπως ήταν αναμενόμενο ίσως, αν αναλογιστεί κανείς την πλούσια αρχιτεκτονική κληρονομιά της χώρας. Σε λίγες μέρες θα κάνει τα επίσημα εγκαίνιά του, ο σταθμός αυτός με την επωνυμία Comandante Ferraz, ο οποίος θα αντικαταστήσει μια παλαιότερη εγκατάσταση που κάηκε ολοσχερώς σχεδόν το 2012. Ο νέος σταθμός σχεδιάστηκε από την βραζιλιάνικη αρχιτεκτονική φίρμα Estudio 41, και θα μπορούσε κανείς εκ πρώτης όψεως, άνετα να τον μπερδέψει με μουσείο σύγχρονης τέχνης ή με boutique hotel.

Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Εκτός από την εντυπωσιακή του εμφάνιση, ο Halley VI παρέχει στο ερευνητικό προσωπικό περισσότερο χώρο, πιο άνετη διαβίωση και ένα υπερσύγχρονο εργασιακό περιβάλλον.
Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Αντί να στέλνουν κοντέινερ γεμάτα κατασκευαστικά υλικά στην Ανταρκτική και μετά να επιστρέφουν άδεια, οι Γερμανοί αρχιτέκτονες ενσωμάτωσαν τα κοντέινερ στον σχεδιασμό του νέου ερευνητικού σταθμού της Ινδίας.
Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Εσωτερική άποψη του ινδικού ερευνητικού σταθμού στην Ανταρκτική.
Η πιο cool αρχιτεκτονική στη Γη βρίσκεται στην Ανταρκτική Facebook Twitter
Το Βόρειο Σέλας επιβλητικό πάνω από τον Halley VI.

Με στοιχεία από τους New York Times

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ