Αndreas Melas presents

Αndreas Melas presents Facebook Twitter
ΛΕΥΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ Οι εργάτες μόλις έφυγαν από την ΑΜP και ο Ανδρέας Μελάς ετοιμάζεται για τα huge scale έργα του Ben Jones.
0

Ήρθε από τη Νέα Υόρκη πριν από περίπου ένα χρόνο για το στρατιωτικό του, «ούτε που το σκεφτόμουν να επιστρέψω διαφορετικά». Σήμερα οΑνδρέας Μελάς, 29 ετών, έχει τραβήξει την προσοχή καθώς η εικαστική σκηνή τον παρακολουθεί με ενδιαφέρον και ανάμεικτες προσδοκίες: Προέρχεται από την οικογένεια Μαρτίνου της εκλεκτικής και διαχρονικής σχέσης με την τέχνη, έχει σπουδάσει και ζήσει πολλά χρόνια στο Λονδίνο και κυρίως στη Νέα Υόρκη, όπου γνώρισε προσωπικά τους καλλιτέχνες της τελευταίας στιγμής - πολλοί από αυτούς θεωρούνται τα super brandsτης επόμενης δεκαετίας και εκθέτουν σε κορυφαία μουσεία.

Την ημέρα των γενεθλίων του με ξεναγεί στο ισόγειο και στο υπόγειο του εντυπωσιακού κτιρίου στη γωνία Επικούρου και Κορύνης. Τσιμεντοκονία στο πάτωμα και σύννεφα σκόνης καθώς δύο εργάτες σοβαντίζουν και ετοιμάζουν το χώρο για τις εκθέσεις του φθινοπώρου - διόρθωση: για την καταιγίδα των εκθέσεων που έχει ετοιμάσει, αριθμός αρκετά εντυπωσιακός και μάλλον φιλόδοξος για μια τόσο νέα γκαλερί. Μου λέει πως νιώθει αυτή την «ένταση της δημιουργίας», της υλοποίησης του προγράμματός του και καταλαβαίνω απολύτως τι εννοεί. Καταλαβαίνω γιατί δεν τον πτοούν τα προβλήματα της γραφειοκρατίας που συναντά, οι καθυστερήσεις στην αποκατάσταση της εξωτερικής όψης του εντυπωσιακού νεοκλασικού, αλλά και η δύσθυμη ενέργεια που παίρνει κανείς από τη γειτονιά. Γιατί σε μια εποχή που οι γκαλερί εγκαταλείπουν την περιοχή του Ψυρρή, ο Ανδρέας Μελάς επιλέγει συνειδητά να στήσει εκεί το πλάνο των επαγγελματικών του κινήσεων. Είναι απόλυτα ειλικρινής, σχεδόν ωμά ειλικρινής: «Το κτίριο ανήκε στην οικογένειά μου. Είναι πανέμορφο, αλλά αν είχα άλλη επιλογή ή αν είχα χρόνο δεν θα επέλεγα να γίνει εδώ η γκαλερί. Το καλοκαίρι στήναμε το σόου (Μail Order Monsters) και υπήρξε ένας άνθρωπος νεκρός στη γωνία, από το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε, κανένας δεν έκανε τίποτα - including us. Περνούσαν διάφοροι, έψαχναν στις τσέπες του για λεφτά και έφευγαν».

Ο χώρος όμως -ισόγειο και υπόγειο- αποτελεί τον ιδανικό καμβά για οποιαδήποτε έκθεση ή installation, όσο μεγάλης κλίμακας και να είναι. Επιπλέον δεν κρύβει πως ψάχνει ήδη για έναν ακόμη χώρο στην περιοχή τουΜεταξουργείου και του Κεραμεικού. «Αλλά η αλήθεια είναι ότι το κοινό που θα έρθει να δει τις εκθέσεις μας δεν θα ενοχληθεί αν περάσει δίπλα του ένα πρεζάκι».

Σε ένα καφέ πάνω στηνπλατεία της Κουμουνδούρου, δίπλα στην γκαλερί, καθόμαστε ανάμεσα σε ηλικιωμένες φιγούρες που πιθανόν περιμένουν το λεωφορείο τους, σε αυτό το transitσημείο μεταναστών και κατοίκων δυτικών προαστίων. Χαιρετάει κάποιους από τους περαστικούς, «έρχομαι συνέχεια εδώ», και μου δίνει την εντύπωση πως δεν μπορεί να δει την εικόνα του εαυτού του να δίνει συνέντευξη. Η ένταση που λέγαμε νωρίτερα επανέρχεται όταν αρχίζουμε να μιλάμε για καλλιτέχνες.

Όπως για τον Ben Jones της φημισμένης νεοϋορκέζικης κολλεκτίβας Paper Rad που από τις 18 Σεπτεμβρίου ως τις 16 Οκτωβρίου θα παρουσιάσει την πρώτη του solo έκθεση με τίτλο «The New Dark Age». Ενας 30 plus καλλιτέχνης με ευδιάκριτη γραφή, που φέρει στοιχείαποπ σουρεαλισμού, ασχολείται με φιγούρες καρτουνίστικες και είναι προφανές πως αποτυπώνει τους κώδικες της σύγχρονης επικοινωνίας και εικόνας - ο ίδιος χαρακτηρίζει meta-graffitiτα στοιχεία της τέχνης του. Μόλις τον Ιούλιο έκανε μια performance στο ΜοΜa και όμως η πρώτη του έκθεση θα γίνει εδώ, στην AMP. Στο Amazon ήδη προαναγγέλλεται η έκδοση ενός λευκώματος με τα έργα που ετοιμάζει ειδικά για την έκθεση της Αθήνας. «Πρόκειται για μια τεράστια παραγωγή, μεγάλης κλίμακας» εξηγεί ο Ανδρέας Μελάς. «Στο υπόγειο θα έχουμε ένα video projection, και επάνω θα υπάρχουν τα έργα, περίπου πενήντα, που ετοιμάζει ειδικά για την έκθεση. Έχει ετοιμάσει δεκάδες πάνελ που θα συνθέσουν έναν πίνακα τεράστιο, ενώ δούλεψε για πρώτη φορά με το μάρμαρογια να φτιάξει έναν τεράστιο σκύλο». Μορφή που επανέρχεται συχνά στο έργο του - άραγε γι' αυτό τον αποκαλούν οι φίλοι του DogFace; Ετοιμάζει επίσης ένα τεράστιο σκύλο από ξύλο - όλες οι παραγωγές γίνονται στο εργοστάσιο ενός φίλου του Ανδρέα στην Πορτογαλία. «Θα είναι μια funny έκθεση, καθόλου επιτηδευμένη, καθόλου ελιτίστικη».

Αμέσως μετά τον Jones, στις 22 Οκτωβρίου αρχίζει η έκθεση «Spectral Mother» που γίνεται με επιμέλεια του Θοδωρή Κολοβού, με συνεργασία της AMP με το περιοδικό «Mother». Οι καλλιτέχνες που θα συμμετέχουν στην έκθεση -Έλληνες και ξένοι- σχολιάζουν τη φροϊδική θεωρία για το οιδιπόδειο σύμπλεγμα. Κάθε έργο θα χρησιμοποιεί την αφήγηση ως μέσο ψυχανάλυσης, αποκαλύπτοντας την εσωτερική πραγματικότητα κάθε καλλιτέχνη. Η έκθεση αυτή ολοκληρώνεται στις 12 Νοέμβρη για να ακολουθήσει αμέσως μετά ένας αμφιλεγόμενος εικαστικός, super star στη δεκαετία του '80, που ένα σκάνδαλο έκοψε τη φόρα του για αρκετά χρόνια. Ο Τim Rollins είναι εξαιρετικά γνωστός και έχει εκθέσεις σε όλα τα σημαντικά μουσεία. Επειδή τα θέματά του απεικονίζουν παιδιά, κάποια στιγμή κατηγορήθηκε για σεξουαλική παρενόχληση- κάποιοι λένε ότι ήταν ψέματα που διέδωσαν για να τον καταστρέψουν. Ποτέ δεν σταμάτησε να εκθέτει πάντως και τώρα κάνει come-back. O Τim Rollins and Κos (Κids of Survival) αναμένεται να είναι και το πιο ηχηρό διεθνές όνομα σε αυτό το πρώτο τρίμηνο της γκαλερί (το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με απίστευτο αριθμό εκθέσεων όλο το χρόνο). Είναι σίγουρα περισσότερο εμπορικός από τον Jones, που «δεν πιστεύω πως θα πουλήσει ιδιαίτερα, αλλά μου αρέσει τρομερά, αν και θεωρείταιno commercial value. Aυτό το show θα ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη και σίγουρα η αξία του θα αρχίζει να ανεβαίνει σημαντικά. Τέτοιου είδους δουλειές με ενδιαφέρουν κυρίως.»

Ο Ανδρέας μιλάει με ενθουσιασμό για τη δουλειά του Jeff Koons, τον Paul MacCarthy, για την πρόθεσή του να μην παγιδευτεί σε κάποια φόρμα, να ανοιχτεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα εικαστικά επίπεδα. Παρ' όλα αυτά, η σκηνή της Νέας Υόρκης φαίνεται να καθορίζει τις κινήσεις του. «Δυστυχώς οι γνωριμίες και οι εικόνες που έχω είναι αμερικάνικες, επειδή εκεί ζούσα όλα αυτά τα χρόνια. Με ενδιαφέρει να γνωρίσω καλλιτέχνες στην Ευρώπη, όπου τα πράγματα είναι πιο σοφιστικέ. Στην Αμερική είναι όλα too loud, πομπώδη, φανταχτερά. Ομολογώ ότι όλη αυτή η panamerican υπερβολή με κουράζει.»

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ