From scratch

From scratch Facebook Twitter
ΜΗΔΕΙΑ2: VISSIONAIRE Η παράσταση μοιάζει με ένα tableau vivant ταινίας βωβού κινηματογράφου και πίνακα του Τσαρούχη.
0

Το φετινό φθινόπωρο κι ο χειμώνας που ακολουθεί επιβεβαιώνουν ότι η αθηναϊκή θεατρική σκηνή είναι ίσως ο πιο ζωντανός, πολυφωνικός, ευρηματικός καλλιτεχνικός χώρος της πόλης. Κι ενώ τα προηγούμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια τα συστατικά έμοιαζαν δεδομένα, τελευταία μια εντυπωσιακή κινητικότητα δείχνει ότι ο θεατρικός χώρος είναι πάλι σε αναζήτηση νέων ισορροπιών.

• ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

Πρώτος παράγοντας αλλαγών η κρατική σκηνή. Το κτίριο Τσίλερ ανοίγει ξανά και το Εθνικό Θέατρο επανέρχεται στην έδρα του. Έτσι η ανάγκη που είχε διασπείρει τις παραγωγές του Εθνικού σε διάφορους χώρους στην πόλη, δεν υπάρχει πια. Μόνο οι δύο σκηνές του Σύγχρονου Θεάτρου της Αθήνας θα χρησιμοποιηθούν και φέτος από το Εθνικό. H πρώτη πρεμιέρα έχει προγραμματισθεί για τις 18 Οκτωβρίου στη σκηνή Παξινού(Ρεξ), όπου στεγάζεται η παιδική παράσταση του Εθνικού. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου(ίσως το πιο busy πρόσωπο της σεζόν αφού υπογράφει ως συγγραφέας δύο έργα και ως σκηνοθέτης τέσσερα - φαίνεται δεν φοβάται μήπως «καεί» από την υπερβολική παραγωγικότητα) διασκεύασε και σκηνοθετεί την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων τουΛιούις Κάρολ. Ακολουθεί η πρεμιέρα του σαιξπηρικού Το Ημέρωμα της στρίγγλαςστις 31 Οκτωβρίου, σε σκηνοθεσίαΚωνσταντίνου Αρβανιτάκη στο Κοτοπούλη, με πρωταγωνιστές την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τον Άκη Σακελλαρίου, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, τον Ιερώνυμο Καλετσάνο, τον Γιάννη Νταλιάνη, την Έμιλυ Κολιανδρή κ.ά. Στις 24 Οκτωβρίου έχει οριστεί η εναρκτήρια παράσταση της ανακαινισμένηςΝέας Σκηνής. Είναι ο Ρομπέρτο Τσούκοτου Μπερνάρ- Μαρί Κολτές σε σκηνοθεσίαΈφης Θεοδώρου, με τον Γιάννο Περλέγκα στον ομώνυμο ρόλο. Στη διανομή συμμετέχουν η Σοφία Σεϊρλή, η Μαρία Σκουλά, η Μαρία Πρωτόπαππα, ο Μάκης Παπαδημητρίου και άλλοι. Στον απόηχο της φασαρίας που προέκυψε με τους καλοκαιρινούς Βατρά-Χ του Δημήτρη Λιγνάδη, ματαιώθηκε η παράσταση «Μακμπέθ επί δύο», που είχε προγραμματιστεί για τη Νέα Σκηνή, στην οποία ο Λιγνάδης και η Στεφανία Γουλιώτη θα υποδύονταν όλους τους βασικούς ρόλους του σαιξπηρικού δράματος.

Κατά ημερολογιακή σειρά ακολουθούν οι δύο πρεμιέρες στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας. Πρώτα ανοίγει η Β' Σκηνή με το νέο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη Βόλφγκαγκ στις 7 Νοεμβρίου. Πρόκειται για δραματοποίηση της αληθινής ιστορίας εκείνου του κοριτσιού που απήγαγε και κρατούσε φυλακισμένο ένας άνδρας για πολλά χρόνια. Παίζουν ο Βασίλης Ανδρέου, ο Μάνος Βακούσης, η Μαρία Ζορμπά, η Λουκία Μιχαλοπούλου κ.ά. Μία εβδομάδα αργότερα, στις 14 Νοεμβρίου, θα δούμε το Ξύπνημα της άνοιξης του Φρανκ Βέντεκιντ. Η συνάντηση του Νίκου Μαστοράκη με το Γερμανό εξπρεσιονιστή και μ' ένα θίασο που συγκεντρώνει πολλούς ταλαντούχους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς (Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, Ιωάννα Παππά, Όμηρος Πουλάκης, Άλκηστις Πουλοπούλου, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Θάνος Τοκάκης, Νατάσσα Ζάγκα κ.ά) οπωσδήποτε έχει ενδιαφέρον.

Ακολουθώντας μια ευεργετική από κάθε πλευρά πολιτική συνεργασίας το Φεστιβάλ Αθηνών 2008 και το Εθνικό Θέατρο μοιράστηκαν το κόστος παραγωγής των Ιστοριών από το δάσος της Βιέννης. Μετά λοιπόν τις καλοκαιρινές παραστάσεις στην Πειραιώς 260, το έργο του Χόρβατ συνεχίζει στην κεντρική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ, από τις 28 Νοεμβρίου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί τον Νίκο Κουρή, τη Θέμιδα Μπαζάκα, την Αλέκα Παίζη, τον Ακύλλα Καραζήση, την Αγγελικής Παπούλια, τον Δημήτρη Ήμελλο, τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, τον Θέμη Πάνου και πολλούς άλλους καλούς ηθοποιούς. Και στο υπόλοιπο μισό της χρονιάς το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στις διάφορες σκηνές του πολλές ενδιαφέρουσες προτάσεις, με τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου να έχουν κυρίαρχη θέση (Ημέρωμα της Στρίγκλας, Φάουστ, Φορτουνάτος,Ο κλήρος του μεσημεριού κ.ά.) αλλά με έντονη παρουσία νεότερων υπογραφών στη γραφή (Μαυριτσάκης, Κιτσοπούλου,Καραζήσης) και στη σκηνοθεσία. Ανάμεσα σε άλλα αξιοπρόσεκτα του φετινού προγράμματος του Εθνικού είναι η άφιξη του Γιόσι Βίλερ που θα σκηνοθετήσει στην Κεντρική Σκηνή τον Κλήρο του μεσημεριού του Κλοντέλ, 2 χρόνια μετά την πολύ επιτυχημένη παράστασή του στο Κammerspiele του Μονάχου (πρεμιέρα 13.3.09) και η πρόσκληση στον Γιάννη Κακλέα να σκηνοθετήσει την άγνωστη στην Ελλάδα κωμωδία του Αλεξάντερ Οστρόφσκι Το ημερολόγιο ενός απατεώνα (στο Κοτοπούλη, από 6.2.09).

Το κλείσιμο του θεάτρου Αμόρε στεναχώρησε πολλούς αφοσιωμένους φίλους του, καθώς για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια υπήρξε ένας πυρήνας που προέβαλλε νέα αξιόλογα πρόσωπα, έργα, συγγραφείς και εισήγε νέα ήθη τόσο στο δημιουργικό όσο και στο επικοινωνιακό μέρος της λειτουργίας του. Το Εθνικό Θέατρο, λόγω της παρουσίας του Γιάννη Χουβαρδά στη διεύθυνσή του, απορροφά ήδη από την περσινή χρονιά όχι μόνο πρόσωπα που είχαν συνδεθεί με το Αμόρε αλλά κυρίως την οικεία ματιά και έναν τρόπο λειτουργίας ανοιχτό στην επικοινωνία με το κοινό. Πολυφωνικό, κι έχοντας συγκεντρώσει πραγματικά εκλεκτούς ηθοποιούς, το φετινό πρόγραμμα του Εθνικού θα πρωταγωνιστήσει στις επιλογές μας.

• Ο ΛΙΒΑΘΗΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ

Άλλη μία απώλεια, η διακοπή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού - αλλά βρέθηκε λύση να συνεχίσει με άλλη μορφή. Ευτυχώς. Θα ήταν πράγματι κρίμα ο πυρήνας των εξαιρετικών ηθοποιών που είχε συγκεντρώσει ο Στάθης Λιβαθηνός να διαλυθεί και να σταματήσει η προσπάθεια που είχαν ξεκινήσει και προχωρήσει από κοινού - ομολογουμένως με μεγάλη επιτυχία. Σε μια εποχή που οι ομάδες δεν ευημερούν -μολονότι ξανά και ξανά παραδεχόμαστε την αναγκαιότητά τους- ο καλός σκηνοθέτης μεταφέρει την ομάδα της Πειραματικής (Νίκος Καρδώνης, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Άρης Τρουπάκης, Μαρία Σαββίδου, Στέλιος Ιακωβίδης, Μαρία Κίτσου, Βασίλης Κουκαλάνι, Όθων Μεταξάς, Καλλιόπη Σίμου, Σοφία Τσινάρη) στο θέατροΜεταξουργείο, ως επικεφαλής της πλέον. Θα παρουσιάσουν το έργο του ΙρλανδούΤζον Μίλινγκτον Σινγκ Ένας ήρωας - Το καμάρι της Δύσης (1907).

• Ο ΠΟΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ακολουθώντας το παράδειγμα του Αμόρε, το Θέατρο του Νέου Κόσμου κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ξεχωρίσει ανάμεσα στα άλλα επιχορηγούμενα θέατρα. Με τρεις χώρους, τους οποίους άνοιξε σε αρκετούς νεότερους σκηνοθέτες/ηθοποιούς, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος διαμόρφωσε έναν πόλο ενδιαφέροντος για το ανήσυχο νεαρό κοινό της πόλης, με πολλές low budget παραστάσεις. Φέτος η ελληνική δραματουργία υπερέχει αριθμητικά, καθώς στο Θέατρο του Νέου Κόσμου θα δούμε, μεταξύ άλλων, το πρώτο θεατρικό έργο του αγαπητούΑρκά Εχθροί εξ αίματος, με τον Παντελή Δεντάκη, τον Λαέρτη Μαλκότση και τον Γιώργο Νινιό, σκηνοθετημένους από τονΒαγγέλη Θεοδωρόπουλο (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου), το καινούργιο του Βασίλη Μαυρογεωργίου Μαθήματα Βίας (συνέχεια του περσινού Μόνο την Αλήθεια, μέρος Ι,πρεμιέρα 1η Οκτωβρίου), το περσινό Ένας στους δέκα που επαναλαμβάνεται, το κείμενο του Δημήτρη Μαρωνίτη Μαύρη Γαλήνη που θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Τσορτέκης, και το Χωρίς Μουσική που πέρσι υπέγραφε ο Κώστας Γάκης αλλά πλέον υπογράφουν οι ηθοποιοί που το ερμηνεύουν (Ιωάννα Αγγελίδη, Ασπασία Αλεξίου, Κώστας Γάκης, Γεωργία Γεωργόνη και Μαρία-Δάφνη Καμμένου, από 5 Οκτωβρίου). Επιπλέον, στη κατεύθυνση αναζήτησης λύσεων για τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες θεατρικές ομάδες της πόλης, το Θέατρο του Νέου Κόσμου συμμετέχει σε τέσσερις συμπαραγωγές. Η πρώτη είναι με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και αφορά το έργο του Ιλάν Χατσόρ Κουκουλοφόροι, που θα σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Οι υπόλοιπες τρεις αποτελούν σύμπραξη με τρεις μικρές ομάδες, με το Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο Δέντρο (Ήθελα να σ' αντάμωνα της Μαρίας Παπαλέξη), την ομάδα Περίπολος (Ο κατάδικος του Κωνσταντίνου Θεοτόκη) και την θεατρική εταιρεία Αντίλαλοι (Αντιγόνη του Σοφοκλή, από 8 Οκτωβρίου).

• ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ

Οι μήνες που έρχονται είναι ιδιαιτέρως γενναιόδωροι από άποψη θεατρικών προτάσεων. Τόσο που νιώθεις την ανάγκη να θυμίσεις εκείνο το παλιό «ουκ εν τω πολλώ το ευ». Από την άλλη η ανάγκη θεατρικής επικοινωνίας στην Αθήνα μοιάζει με κύμα που δεν κρατιέται. Και θα μας παρασύρει τελικά, φωτεινό και πολλά υποσχόμενο καθώς είναι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ