From scratch

From scratch Facebook Twitter
ΜΗΔΕΙΑ2: VISSIONAIRE Η παράσταση μοιάζει με ένα tableau vivant ταινίας βωβού κινηματογράφου και πίνακα του Τσαρούχη.
0

Το φετινό φθινόπωρο κι ο χειμώνας που ακολουθεί επιβεβαιώνουν ότι η αθηναϊκή θεατρική σκηνή είναι ίσως ο πιο ζωντανός, πολυφωνικός, ευρηματικός καλλιτεχνικός χώρος της πόλης. Κι ενώ τα προηγούμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια τα συστατικά έμοιαζαν δεδομένα, τελευταία μια εντυπωσιακή κινητικότητα δείχνει ότι ο θεατρικός χώρος είναι πάλι σε αναζήτηση νέων ισορροπιών.

• ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

Πρώτος παράγοντας αλλαγών η κρατική σκηνή. Το κτίριο Τσίλερ ανοίγει ξανά και το Εθνικό Θέατρο επανέρχεται στην έδρα του. Έτσι η ανάγκη που είχε διασπείρει τις παραγωγές του Εθνικού σε διάφορους χώρους στην πόλη, δεν υπάρχει πια. Μόνο οι δύο σκηνές του Σύγχρονου Θεάτρου της Αθήνας θα χρησιμοποιηθούν και φέτος από το Εθνικό. H πρώτη πρεμιέρα έχει προγραμματισθεί για τις 18 Οκτωβρίου στη σκηνή Παξινού(Ρεξ), όπου στεγάζεται η παιδική παράσταση του Εθνικού. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου(ίσως το πιο busy πρόσωπο της σεζόν αφού υπογράφει ως συγγραφέας δύο έργα και ως σκηνοθέτης τέσσερα - φαίνεται δεν φοβάται μήπως «καεί» από την υπερβολική παραγωγικότητα) διασκεύασε και σκηνοθετεί την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων τουΛιούις Κάρολ. Ακολουθεί η πρεμιέρα του σαιξπηρικού Το Ημέρωμα της στρίγγλαςστις 31 Οκτωβρίου, σε σκηνοθεσίαΚωνσταντίνου Αρβανιτάκη στο Κοτοπούλη, με πρωταγωνιστές την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τον Άκη Σακελλαρίου, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, τον Ιερώνυμο Καλετσάνο, τον Γιάννη Νταλιάνη, την Έμιλυ Κολιανδρή κ.ά. Στις 24 Οκτωβρίου έχει οριστεί η εναρκτήρια παράσταση της ανακαινισμένηςΝέας Σκηνής. Είναι ο Ρομπέρτο Τσούκοτου Μπερνάρ- Μαρί Κολτές σε σκηνοθεσίαΈφης Θεοδώρου, με τον Γιάννο Περλέγκα στον ομώνυμο ρόλο. Στη διανομή συμμετέχουν η Σοφία Σεϊρλή, η Μαρία Σκουλά, η Μαρία Πρωτόπαππα, ο Μάκης Παπαδημητρίου και άλλοι. Στον απόηχο της φασαρίας που προέκυψε με τους καλοκαιρινούς Βατρά-Χ του Δημήτρη Λιγνάδη, ματαιώθηκε η παράσταση «Μακμπέθ επί δύο», που είχε προγραμματιστεί για τη Νέα Σκηνή, στην οποία ο Λιγνάδης και η Στεφανία Γουλιώτη θα υποδύονταν όλους τους βασικούς ρόλους του σαιξπηρικού δράματος.

Κατά ημερολογιακή σειρά ακολουθούν οι δύο πρεμιέρες στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας. Πρώτα ανοίγει η Β' Σκηνή με το νέο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη Βόλφγκαγκ στις 7 Νοεμβρίου. Πρόκειται για δραματοποίηση της αληθινής ιστορίας εκείνου του κοριτσιού που απήγαγε και κρατούσε φυλακισμένο ένας άνδρας για πολλά χρόνια. Παίζουν ο Βασίλης Ανδρέου, ο Μάνος Βακούσης, η Μαρία Ζορμπά, η Λουκία Μιχαλοπούλου κ.ά. Μία εβδομάδα αργότερα, στις 14 Νοεμβρίου, θα δούμε το Ξύπνημα της άνοιξης του Φρανκ Βέντεκιντ. Η συνάντηση του Νίκου Μαστοράκη με το Γερμανό εξπρεσιονιστή και μ' ένα θίασο που συγκεντρώνει πολλούς ταλαντούχους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς (Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, Ιωάννα Παππά, Όμηρος Πουλάκης, Άλκηστις Πουλοπούλου, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Θάνος Τοκάκης, Νατάσσα Ζάγκα κ.ά) οπωσδήποτε έχει ενδιαφέρον.

Ακολουθώντας μια ευεργετική από κάθε πλευρά πολιτική συνεργασίας το Φεστιβάλ Αθηνών 2008 και το Εθνικό Θέατρο μοιράστηκαν το κόστος παραγωγής των Ιστοριών από το δάσος της Βιέννης. Μετά λοιπόν τις καλοκαιρινές παραστάσεις στην Πειραιώς 260, το έργο του Χόρβατ συνεχίζει στην κεντρική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ, από τις 28 Νοεμβρίου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί τον Νίκο Κουρή, τη Θέμιδα Μπαζάκα, την Αλέκα Παίζη, τον Ακύλλα Καραζήση, την Αγγελικής Παπούλια, τον Δημήτρη Ήμελλο, τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, τον Θέμη Πάνου και πολλούς άλλους καλούς ηθοποιούς. Και στο υπόλοιπο μισό της χρονιάς το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στις διάφορες σκηνές του πολλές ενδιαφέρουσες προτάσεις, με τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου να έχουν κυρίαρχη θέση (Ημέρωμα της Στρίγκλας, Φάουστ, Φορτουνάτος,Ο κλήρος του μεσημεριού κ.ά.) αλλά με έντονη παρουσία νεότερων υπογραφών στη γραφή (Μαυριτσάκης, Κιτσοπούλου,Καραζήσης) και στη σκηνοθεσία. Ανάμεσα σε άλλα αξιοπρόσεκτα του φετινού προγράμματος του Εθνικού είναι η άφιξη του Γιόσι Βίλερ που θα σκηνοθετήσει στην Κεντρική Σκηνή τον Κλήρο του μεσημεριού του Κλοντέλ, 2 χρόνια μετά την πολύ επιτυχημένη παράστασή του στο Κammerspiele του Μονάχου (πρεμιέρα 13.3.09) και η πρόσκληση στον Γιάννη Κακλέα να σκηνοθετήσει την άγνωστη στην Ελλάδα κωμωδία του Αλεξάντερ Οστρόφσκι Το ημερολόγιο ενός απατεώνα (στο Κοτοπούλη, από 6.2.09).

Το κλείσιμο του θεάτρου Αμόρε στεναχώρησε πολλούς αφοσιωμένους φίλους του, καθώς για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια υπήρξε ένας πυρήνας που προέβαλλε νέα αξιόλογα πρόσωπα, έργα, συγγραφείς και εισήγε νέα ήθη τόσο στο δημιουργικό όσο και στο επικοινωνιακό μέρος της λειτουργίας του. Το Εθνικό Θέατρο, λόγω της παρουσίας του Γιάννη Χουβαρδά στη διεύθυνσή του, απορροφά ήδη από την περσινή χρονιά όχι μόνο πρόσωπα που είχαν συνδεθεί με το Αμόρε αλλά κυρίως την οικεία ματιά και έναν τρόπο λειτουργίας ανοιχτό στην επικοινωνία με το κοινό. Πολυφωνικό, κι έχοντας συγκεντρώσει πραγματικά εκλεκτούς ηθοποιούς, το φετινό πρόγραμμα του Εθνικού θα πρωταγωνιστήσει στις επιλογές μας.

• Ο ΛΙΒΑΘΗΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ

Άλλη μία απώλεια, η διακοπή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού - αλλά βρέθηκε λύση να συνεχίσει με άλλη μορφή. Ευτυχώς. Θα ήταν πράγματι κρίμα ο πυρήνας των εξαιρετικών ηθοποιών που είχε συγκεντρώσει ο Στάθης Λιβαθηνός να διαλυθεί και να σταματήσει η προσπάθεια που είχαν ξεκινήσει και προχωρήσει από κοινού - ομολογουμένως με μεγάλη επιτυχία. Σε μια εποχή που οι ομάδες δεν ευημερούν -μολονότι ξανά και ξανά παραδεχόμαστε την αναγκαιότητά τους- ο καλός σκηνοθέτης μεταφέρει την ομάδα της Πειραματικής (Νίκος Καρδώνης, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Άρης Τρουπάκης, Μαρία Σαββίδου, Στέλιος Ιακωβίδης, Μαρία Κίτσου, Βασίλης Κουκαλάνι, Όθων Μεταξάς, Καλλιόπη Σίμου, Σοφία Τσινάρη) στο θέατροΜεταξουργείο, ως επικεφαλής της πλέον. Θα παρουσιάσουν το έργο του ΙρλανδούΤζον Μίλινγκτον Σινγκ Ένας ήρωας - Το καμάρι της Δύσης (1907).

• Ο ΠΟΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ακολουθώντας το παράδειγμα του Αμόρε, το Θέατρο του Νέου Κόσμου κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ξεχωρίσει ανάμεσα στα άλλα επιχορηγούμενα θέατρα. Με τρεις χώρους, τους οποίους άνοιξε σε αρκετούς νεότερους σκηνοθέτες/ηθοποιούς, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος διαμόρφωσε έναν πόλο ενδιαφέροντος για το ανήσυχο νεαρό κοινό της πόλης, με πολλές low budget παραστάσεις. Φέτος η ελληνική δραματουργία υπερέχει αριθμητικά, καθώς στο Θέατρο του Νέου Κόσμου θα δούμε, μεταξύ άλλων, το πρώτο θεατρικό έργο του αγαπητούΑρκά Εχθροί εξ αίματος, με τον Παντελή Δεντάκη, τον Λαέρτη Μαλκότση και τον Γιώργο Νινιό, σκηνοθετημένους από τονΒαγγέλη Θεοδωρόπουλο (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου), το καινούργιο του Βασίλη Μαυρογεωργίου Μαθήματα Βίας (συνέχεια του περσινού Μόνο την Αλήθεια, μέρος Ι,πρεμιέρα 1η Οκτωβρίου), το περσινό Ένας στους δέκα που επαναλαμβάνεται, το κείμενο του Δημήτρη Μαρωνίτη Μαύρη Γαλήνη που θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Τσορτέκης, και το Χωρίς Μουσική που πέρσι υπέγραφε ο Κώστας Γάκης αλλά πλέον υπογράφουν οι ηθοποιοί που το ερμηνεύουν (Ιωάννα Αγγελίδη, Ασπασία Αλεξίου, Κώστας Γάκης, Γεωργία Γεωργόνη και Μαρία-Δάφνη Καμμένου, από 5 Οκτωβρίου). Επιπλέον, στη κατεύθυνση αναζήτησης λύσεων για τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες θεατρικές ομάδες της πόλης, το Θέατρο του Νέου Κόσμου συμμετέχει σε τέσσερις συμπαραγωγές. Η πρώτη είναι με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και αφορά το έργο του Ιλάν Χατσόρ Κουκουλοφόροι, που θα σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Οι υπόλοιπες τρεις αποτελούν σύμπραξη με τρεις μικρές ομάδες, με το Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο Δέντρο (Ήθελα να σ' αντάμωνα της Μαρίας Παπαλέξη), την ομάδα Περίπολος (Ο κατάδικος του Κωνσταντίνου Θεοτόκη) και την θεατρική εταιρεία Αντίλαλοι (Αντιγόνη του Σοφοκλή, από 8 Οκτωβρίου).

• ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ

Οι μήνες που έρχονται είναι ιδιαιτέρως γενναιόδωροι από άποψη θεατρικών προτάσεων. Τόσο που νιώθεις την ανάγκη να θυμίσεις εκείνο το παλιό «ουκ εν τω πολλώ το ευ». Από την άλλη η ανάγκη θεατρικής επικοινωνίας στην Αθήνα μοιάζει με κύμα που δεν κρατιέται. Και θα μας παρασύρει τελικά, φωτεινό και πολλά υποσχόμενο καθώς είναι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT