Έκτορας Ταρτανής: «Το ελληνικό κοινό δεν έχει κόμπλεξ»

Έκτορας Ταρτανής: «Το ελληνικό κοινό δεν έχει κόμπλεξ» Facebook Twitter
Ο Έκτορας Ταρτανής εντυπωσίασε διευθύνοντας την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις Εποχές του Γκλαζουνόφ.
0

Πέρυσι μας εντυπωσίασε διευθύνοντας την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις Εποχές του Γκλαζουνόφ. Φέτος επιστρέφει στο πόντιουμ της ΚΟΑ για τη συναυλία Ήρωες Ι, ανοίγοντας το αφιέρωμα στην Εθνική Παλιγγενεσία. Ο λόγος για τον περιζήτητο νέο αρχιμουσικό, Έκτορα Ταρτανή. Τον γοητευτικό μαέστρο που μιλά για τα πρώτα βήματα και τους ήρωές του.

—Πολλοί συνάδελφοί σας λένε ότι η μουσική μπήκε στη ζωή τους σε πολύ τρυφερή ηλικία. Κρίνοντας από την εντυπωσιακή πορεία σας, αυτή είναι και η δική σας περίπτωση...

Η μουσική μπήκε από πολύ νωρίς στην ζωή μου. Στο σπίτι μας υπήρχε πιάνο και κιθάρα και εκεί δέχτηκα τα πρώτα μουσικά ερεθίσματα. Σε ηλικία τεσσάρων ετών άρχισα να παίρνω μαθήματα πιάνου, συνεχίζοντας με κέρδισε η κλασσική μουσική, κατόπιν η σύνθεση και εν τέλει, στα εφηβικά μου χρόνια, η διεύθυνση Ορχήστρας.


—Ποια η καθοριστική στιγμή που αποφασίσατε να στραφείτε στη Διεύθυνση Ορχήστρας;

Δεν υπήρχε μια καθοριστική στιγμή, οπότε αποφάσισα να αφοσιωθώ στη διεύθυνση ορχήστρας. Η ιδέα να συμμετάσχω σε έναν ομαδικό σχηματισμό και να κατευθύνω άμεσα την εξέλιξη ενός αριστουργήματος κλασσικής μουσικής, μου φάνηκε εξαρχής ιδιαίτερα ελκυστική. Έτσι άρχισα να πειραματίζομαι πάνω στην διεύθυνση ορχήστρας με τα πρώτα ιδιωτικά μαθήματα.


—Από νεαρή ηλικία ξεχωρίσατε, λαμβάνοντας διακρίσεις σε διαγωνισμούς, αλλά και σημαντικές υποτροφίες. Μπορεί να πάρουν αέρα τα μυαλά κάποιου, όταν αναγνωρίζεται πριν ωριμάσει ως προσωπικότητα; Εσείς, νοιώσατε αυτόν τον κίνδυνο; Και πώς καταφέρατε να μείνετε συγκεντρωμένος στους στόχους σας;

Είμαι γενικώς άτομο χαμηλών τόνων και της άποψης πως ιδίως οι καλλιτέχνες θα έπρεπε να δείχνουν σεμνότητα και ταπεινοφροσύνη απέναντι στο έργο, τους συναδέλφους και το κοινό τους. Για μένα αυτές είναι αρετές, οι οποίες με διέπουν σε ό,τι κάνω. Καλλιτέχνες χωρίς ηθικές αξίες δεν επιβιώνουν μακροπρόθεσμα. Προσπαθώ να είμαι άξιος των αξιών μου. Ήθος ανθρώπω δαίμων.

Έκτορας Ταρτανής: «Το ελληνικό κοινό δεν έχει κόμπλεξ» Facebook Twitter
"Το ελληνικό κοινό το θεωρώ πολύ ιδιαίτερο, επειδή έχει αυτή την σπάνια ιδιότητα να ακούει μουσική με ανοιχτή καρδιά, όσο τετριμμένο κι αν ακούγεται αυτό."


— Έχετε διευθύνει πολλές επιφανείς Ορχήστρες, ενώ πρόσφατα αναλάβατε τη θέση του Kapellmeister (καλλιτεχνικού διευθυντή) στην Όπερα του Φράιμπουργκ (μετά από μία επιτυχημένη πορεία στην ίδια θέση στο Bremerhaven). Με ποιους τρόπους χτίζεται μια καλή σχέση μεταξύ αρχιμουσικού και Ορχήστρας;

Κατά την εμπειρία μου μπορώ να πω, πως το μόνο κριτήριο για μια καλή σχέση ενός μαέστρου με την ορχήστρα είναι η ποιότητα της δουλειάς του. Πρέπει να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος, να ξέρει τι θέλει, να κατέχει την ανάλογη χειροτεχνία και να έχει ένα καλλιτεχνικό όραμα, με το οποίο μπορεί να εμπνεύσει την ορχήστρα και το κοινό.


—Επιστρέφετε για δεύτερη χρονιά στο πόντιουμ της ΚΟΑ. Ποιες οι εντυπώσεις σας από την περσινή σύμπραξη - τόσο σε σχέση με την Ορχήστρα, όσο και με το ελληνικό κοινό.

Θεωρώ πως η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι ένα μουσικό σύνολο με εξαιρετική μουσικότητα και μεγάλο δυναμικό πάνω σε πολλά στιλ κλασικής μουσικής. Βρήκα μεγάλη ευχαρίστηση στην συνεργασία μας και είμαι σίγουρος πως με την επόμενη παραγωγή θα εμβαθύνουμε ακόμα περισσότερο τη σχέση μας.

Το ελληνικό κοινό το θεωρώ πολύ ιδιαίτερο, επειδή έχει αυτή την σπάνια ιδιότητα να ακούει μουσική με ανοιχτή καρδιά, όσο τετριμμένο κι αν ακούγεται αυτό. Είναι κοινό που γενικώς δεν έχει κόμπλεξ με τη μουσική ιστορία του. Και επομένως μπορεί να ανοιχτεί άφοβα σε καινούργιους ήχους και άγνωστες μουσικές.


—Πώς νοιώθετε όταν στο ακροατήριο βρίσκονται δικοί σας άνθρωποι; Οικογένεια, φίλοι κλπ.

Είναι μεγάλη χαρά να ξέρεις πως είναι δικά σου άτομα στο ακροατήριο. Αμέσως - θέλεις δεν θέλεις - αισθάνεσαι πιο οικεία και όλη η διαδικασία στο πόντιουμ γίνεται πιο προσωπική. Αυτό νομίζω είναι κάτι που το ακροατήριο διαισθάνεται.

Έκτορας Ταρτανής: «Το ελληνικό κοινό δεν έχει κόμπλεξ» Facebook Twitter
Έκτορας Ταρτανής


—Στη συναυλία Ήρωες Ι (08.11) θα διευθύνετε έργα Ελλήνων συνθετών της Εθνικής Σχολής, αλλά και το – ιδιαίτερα απαιτητικό – Κοντσέρτο για βιολί του Νίκου Σκαλκώτα, με σολίστα τον Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα. Ποιες οι βασικές προκλήσεις και δυσκολίες του συγκεκριμένου προγράμματος;

Η δωδεκαφθογγική μουσική είναι ιδιαίτερα δύσκολη επειδή θέλει μεγάλη αφοσίωση και πολλή δουλειά για να γίνει κατανοητή από την ορχήστρα αλλά και από το κοινό. Η μεγαλύτερη απαίτηση είναι να γίνει διαφανές και κατανοητό το μουσικό υλικό, επειδή - και στον Σκαλκώτα ιδιαίτερα - είναι εξαιρετικά πολύπλοκο.

Είμαι όμως σίγουρος ότι η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι η κατάλληλη ορχήστρα για ένα τόσο απαιτητικό πρόγραμμα. Τα άλλα κομμάτια δεν είναι ιδιαίτερα γνωστά και χρειάζονται μια ιδιαίτερη προσέγγιση ως προς την μουσικότητά τους. Ο κάθε συνθέτης μας ταξιδεύει και σε έναν άλλον κόσμο, τον οποίο πρέπει να εξερευνήσουμε μουσικά όσο πιο αυθεντικά γίνεται.


—Ποιες υπήρξαν/είναι οι ηρωικές μορφές στη δική σας ζωή;

Ήρωα θεωρώ τον φίλο και μέντορα μου Θεόδωρο Κουρετζή, ο οποίος με το καλλιτεχνικό του όραμα έχει αφήσει ένα μοναδικό έργο στον χώρο της κλασσικής μουσικής. Ήρωες της σκέψης, οι οποίοι με συνοδεύουν πάντοτε, είναι κυρίως ο μεγαλύτερος ποιητής όλων των εποχών, ο Όμηρος και φιλόσοφος Ηράκλειτος.

Info:

Παρασκευή 8/11, 20:30, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM