Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει...

Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει... Facebook Twitter
Το έργο «The Magnificent Capital» 2007 του Θοδωρή Προδρομίδη, συμμετοχή στη Biennale Θεσσαλονίκης.
0

Είναι παράξενο, αλλά ένα από τα πιο πετυχημένα φεστιβάλ τέχνης και δημιουργίας στα οποία έχω παραστεί στη ζωή μου, ένας από τους λόγους που ενδιαφέρθηκα ακόμη περισσότερο για τη σύγχρονη κουλτούρα, είναι η πρώτη biennale νέων της Μεσογείου, που έγινε στη Θεσσαλονίκη το 1986. Ήταν η πρώτη φορά που άνοιξαν όλα τα παρατημένα ως τότε μουσουλμανικά μνημεία που ρήμαζαν, το Βασιλικό Θέατρο και μαζί οι αποθήκες του κλειστού προς το κοινό εμπορικού λιμανιού, για να δεχτούν μουσικά gigs, εικαστικές εκθέσεις, εκθέσεις κόμικς και αρχιτεκτονικής, λογοτεχνικές και θεατρικές βραδιές από ντόπιους και ξένους νέους δημιουργούς, όλα μαζί κάτω από την ίδια στέγη, χωρίς διαφοροποιήσεις ανάλογα με το εκφραστικό μέσο ή μεταξύ υψηλής και χαμηλής τέχνης, γεγονότα τα οποία συνήθως απορρέουν από ανάγκη ελέγχου, επίδειξης δύναμης και εξουσίας. Θυμάμαι τότε (σε αντίθεση με την τωρινή biennale καταξιωμένων καλλιτεχνών) το λιμάνι γεμάτο κόσμο. Η τέχνη συνέβαινε μέσα και έξω από τους χώρους. Εξαπλωνόταν πέρα από τα ίδια τα έργα και τις μουσικές συναυλίες σε συζητήσεις ανάμεσα στο «κοινό», που υπόσχονταν καινούργιες συνεργασίες και αναπάντεχες εξελίξεις. Η ενέργεια ήταν απίθανη. Τώρα οι αποθήκες του λιμανιού είναι επίσημα ανοιχτές και φιλοξενούν ένα μουσείο φωτογραφίας και ένα κέντρο σύγχρονης τέχνης και κινηματογραφικές αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Και ενώ όλοι αυτοί οι μεμονωμένοι οργανισμοί (μαζί με αρκετούς άλλους στην πόλη) λειτουργούν πολύ ικανοποιητικά, η ενέργεια δεν είναι πια η ίδια. Η τέχνη δεν απλώνεται πια σε συζητήσεις στους διαδρόμους, γιατί απλά σπάνια συναντάς συνεπισκέπτες. Αν θέλεις οπωσδήποτε να μιλήσεις σε κάποιον άνθρωπο, τότε μπορείς να πας στο κυριολεκτικά διπλανό Kitchen Bar, που σφύζει από κόσμο και όπου πιθανότατα να συναντήσεις κάποιον-α φίλο-η από τα παλιά που δεν θα ξέρει καν ότι πίνει το ποτό του ανάμεσα σε δύο μουσεία. Και να αναρωτιέσαι, γιατί;

Διαβάζω σε μια θεσσαλονικιώτικη εφημερίδα έναν δημοσιογράφο που λέει «ας σοβαρευτούμε. Δεν μπορούν να συγκρίνονται οι επισκέψεις στις αίθουσες εκθέσεων με τους 3.000 λογαριασμούς που “κόβονται” σε παρακείμενη κουζίνα. Έλεος πια».

Γιατί όχι; Διαφωνώ κάθετα. Ίσως η πολλή σοβαρότητα που σε αυτή την πόλη (την πόλη μου επίσης) μοιάζει να είναι συνυφασμένη με υπέρμετρο συντηρητισμό, ξενοφοβία, «εθνολατρία», επαρχιώτικη τοπολαγνεία και δεν ξέρω τι άλλο, να έχει δαμάσει την τόλμη των νέων δημιουργών και διανοούμενων και να έχει στρέψει το ενδιαφέρον του κοινού σε ό,τι απομένει ακόμη αυθεντικά απολαυστικό, ένα γλυκό από τον Χατζή, έναν φραπέ στην παλιά παραλία… Είμαι από αυτούς που πιστεύουν στο «γενικό» και όχι μόνο εξειδικευμένο κοινό της τέχνης. Πιστεύω στη νεανική κουλτούρα, στη ρήξη των στεγανών ανάμεσα σε διαφορετικού τύπου και μέσου σύγχρονες εκφράσεις, στη μαζική κινητοποίηση που μπορεί να δημιουργήσουν τα ερεθίσματα της σύγχρονης τέχνης.

Ποιο κοινό όμως μας ενδιαφέρει; Αυτό του πολιτικού μικρόκοσμου συνυφασμένου με το κάθε ίδρυμα; Αυτό των επισήμων της μικρής μας πόλης; Ή το γενικό κοινό, αυτοί οι «ανώνυμοι» που κάθονται από το πρωί ως το βράδυ στα παραλιακά καφέ μην έχοντας πολλές εναλλακτικές πια και οι οποίοι θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν ξανά την πόλη μας; Μέσα από ένα μεγάλο γενικό νεανικό κοινό ίσως δώσουμε ένα στίγμα. Ίσως και να ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε τις συνθήκες με ιδιωτική πρωτοβουλία, όρεξη και πάθος, αν όχι μέσα τότε γύρω από όλες αυτές τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες και ευκαιρίες για τη σύγχρονη τέχνη που προσφέρει η Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε το υπάρχον καλλιτεχνικό δυναμικό να αποσυμφορήσει κάπως το μπαρ Residents (μέρος που παρουσιάζει την πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική και νεανική ενέργεια στην πόλη). Και επιπλέον το εν δυνάμει (καλλιτεχνικό) κοινό να βρει παράλληλες δραστηριότητες παρακείμενες στις ταβέρνες που συχνάζει. Αφού έχουν υπάρξει διαφορετικά δείγματα από το τοπικό κοινό, έστω και αυτό του 1986, γιατί τα ρίχνουμε πάντα σε αυτό και όχι για μια φορά στην καλλιτεχνική στρατηγική υποδομή της πόλης, η οποία ίσως να ήρθε η ώρα να ταρακουνηθεί από μια πιο ομαδοποιημένη ιδιωτική πρωτοβουλία που έχει αρχίζει πια να κοχλάζει;

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Αντωνάκης Χριστοδούλου / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ