Νέο Βλέμμα

Νέο Βλέμμα Facebook Twitter
0

Σε μια χρονιά που οι graffiti artists της Αθήνας γνώρισαν απρόσμενη επιτυχία και που ανακοινώθηκαν καινούριες και σημαντικές καλλιτεχνικές διοργανώσεις (1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, 1η Μπιενάλε της Αθήνας), η μέχρι τώρα μάλλον στάσιμη καλλιτεχνική σκηνή της Αθήνας μοιάζει επιτέλους να δίνει ευκαιρίες -έστω και πολύ δειλά- στους νέους καλλιτέχνες. Η επαναδιοργάνωση της Art Athina, μιας μεγάλης εμπορικής έκθεσης τέχνης στην οποία συμμετέχουν πάνω από 50 γκαλερί από όλο τον κόσμο, δεν είναι παρά μια ακόμα ευκαιρία για πολλούς από αυτούς να δείξουν τα έργα τους σε ένα ευρύτερο κοινό. Eξι από αυτούς μάς μίλησαν για τη δουλειά τους:

1) Σοφία Ανδρεάδη, 27 / γκαλερί Αστρολάβος

«Έναν προσωπικό χώρο προσευχής» έχει φτιάξει η Ανδρεάδη για την Art Athina. Πρόκειται για ένα ξύλινο εικονοστάσι μέσα σε πλαστικό γκαζόν, μπροστά στο οποίο η ίδια θα προσεύχεται δεμένη με αλυσίδες. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ, η Ανδρεάδη έχει εκτός των άλλων συμμετάσχει στο project «ZAIMI 2», στο οποίο είκοσι γυναίκες μεταμόρφωσαν ένα σπίτι σε εικαστικό χώρο, τον Δεκέμβριο που μας πέρασε.

2) Μαργαρίτα Πέτροβα, 28 χρονών / γκαλερί Αστρολάβος

Δαντέλες, κολάζ και κεντήματα. έχει χρησιμοποιήσει η Πέτροβα για τη δουλειά της στην Art Athina. «Χρησιμοποιώ υλικά που έχουν αυτή τη στερεότυπη κουλτούρα του έργου τέχνης, τα οποία μεταλλάσσω μέσα από την εικαστική χειρονομία και το κέντημα» λέει η ίδια. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ στο εργαστήρι του Ψυχοπαίδη, τώρα είναι στον πρώτο χρόνο του μεταπτυχιακού της στα εικαστικά.

3) Νίκος Αρβανίτης, 28 / γκαλερί a.antonopoulou art

Υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ -το όνομα του βραβευμένου ανακοινώνεται απόψε-, ο Αρβανίτης ζει και εργάζεται στη Γερμανία. Με σπουδές στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης και στη σχολή Bauhaus στη Γερμανία, ο Αρβανίτης χρησιμοποιεί μια πληθώρα μέσων και διαφορετικών προσεγγίσεων - εγκαταστάσεις, ήχο, σχέδια μεγάλης κλίμακας, ραδιοφωνικές παραγωγές. «Χρησιμοποιώ πολλά διαφορετικά μέσα, γιατί κάθε μέσο πρέπει να μπορεί να υποστηρίξει τις ανάγκες κάθε ιδέας»λέει ο ίδιος. «Και για να μη βαριέμαι τον εαυτό μου» προσθέτει γελώντας.

4) Όλγα Αλεξοπούλου, 26 / γκαλερί Selini

Απόφοιτος του φημισμένου Ruskin School of Fine Arts του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η Αλεξοπούλου έκανε την πρώτη της ατομική έκθεση στην Χ-Change Gallery στην Οξφόρδη και έχει εκθέσει έργα της από την Αλεξάνδρεια και το Πεκίνο μέχρι το Λονδίνο και το Δουβλίνο, ενώ έχει δουλέψει στο Λονδίνο, την Κωνσταντινούπολη και το Ουζμπεκιστάν. Η έμπνευσή της είναι «τυχαία γεγονότα που μεταμορφώνουν την πραγματικότητα· αυτά τα μικρά μυστικά πίσω από τυχαία συμβάντα».

5) Γιάννης Μελανίτης, 40 / γκαλερί E31

Φυσητό γυαλί, θειάφι, υδράργυρος και λίπασμα είναι μόνο μερικά από τα ασυνήθιστα υλικά που χρησιμοποιεί ο Μελανίτης στη δουλειά του, που συνδυάζει τη γλυπτική με ιδιαίτερα «αλχημιστικές» performances, τις οποίες ο ίδιος αποκαλεί «bio-performance». Εξωτερικός συνεργάτης της ΑΣΚΤ στο εργαστήριο γλυπτικής, ο Μελανίτης έχει κάνει performances στο Μεξικό, τη Σκωτία και το Μονακό.

6) Βάνα Ντατσούλη, 36 / γκαλερί Αστρολάβος

Η εγκατάσταση που έχει φτιάξει η Ντατσούλη για την Art Athina ξεχωρίζει αμέσως: πρόκειται για ένα κόκκινο και ροζ βουνό που σχηματίζεται από πάνινες καρδούλες που θυμίζουν πέταλα λουλουδιών. «Είναι κάτι που έχει πέσει, που έρχεται, που απλώνεται» λέει η ίδια. Αριστούχος της ΑΣΚΤ, η Ντατσούλη συνήθως φτιάχνει κατασκευές από ύφασμα, σύρμα και μαλλί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ