Πρωτοπόρος, μελαγχολικός, πολυγραφότατος: Ο Νίκος Σκαλκώτας και οι άλλοι

Πρωτοπόρος, μελαγχολικός, πολυγραφότατος: Ο Νίκος Σκαλκώτας και οι άλλοι Facebook Twitter
Εκείνη την εποχή φουντώνουν οι φήμες ότι είναι τρελός και η μουσική του παλαβή, ακαταλαβίστικη, αντίθετη προς όλους τους κανόνες της «καλής μουσικής».
1

Ουδείς αμφισβητεί σήμερα τον Νίκο Σκαλκώτα ως συνθέτη. Η αξία του έχει αναγνωριστεί διεθνώς. Χαρακτηριστικό το ότι ο διάσημος μαέστρος και πιανίστας Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ τον αποκαλεί «μείζονα εκπρόσωπο του ευρωπαϊκού πολιτισμού» και αφιερώνει στο έργο του σειρά συναυλιών, μεταξύ άλλων με την περίφημη Philharmonie του Βερολίνου, μια πρωτοβουλία που υλοποιήθηκε με τη σύμπραξη θρύλων της μουσικής όπως ο Λεωνίδας Καβάκος.

Αποκρυπτογραφώντας τον βίο αυτού του ιδιοφυούς μουσικού είναι σαφές ότι υπήρξαν άνθρωποι που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην πορεία του, συνοδοιπόροι αλλά και πολέμιοι.

Εμείς, προσπαθώντας να κατανοήσουμε την προσωπικότητα και το έργο του Νίκου Σκαλκώτα, επιχειρούμε ένα οδοιπορικό με ψυχογραφικές φιλοδοξίες και κεντρικό ερώτημα: Ποιος ο ρόλος των «άλλων» στη ζωή και τη δημιουργία του;

Παιδί-Θαύμα

Προερχόμενος από οικογένεια με μουσική παράδοση, ο Σκαλκώτας αποδείχθηκε ταλαντούχος ήδη από την παιδική ηλικία, καθώς στα 5 μόλις χρόνια του κατασκεύασε το πρώτο βιολί και ξεκίνησε να παίζει.

Ο πατέρας του Αλέκος, ο οποίος ήταν φλαουτίστας, ανέλαβε να διδάξει τον μικρό Νίκο που αποδείχτηκε μάλλον απείθαρχος με αποτέλεσμα να επιστρατευτεί ο θείος του, εξαιρετικός μουσικός και αυστηρότερος δάσκαλος, Κώστας Σκαλκώτος.

Η πρόοδος ήταν εντυπωσιακή, εξού και η οικογένεια συσκέφθηκε και απεφάνθη το αυτονόητο, ότι η πρωτεύουσα θα έδινε περισσότερες ευκαιρίες στον Νίκο. Λίγους μήνες μετά, το 1909, μετακομίζουν στην Αθήνα.


Το 1914, γράφεται στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη του καλύτερου δασκάλου βιολιού της εποχής, του Tony Schultze. Έξι χρόνια αργότερα, μόλις στα 16 του, αποφοιτούσε με τη σπανιότατη διάκριση του πρώτου βραβείου και χρυσού μεταλλίου, ερμηνεύοντας στις εξετάσεις μοναδικά το «Κονσέρτο για βιολί» του Μπετόβεν.

Όταν κερδίζει την υποτροφία Συγγρού αλλά και την Αβερώφειο Υποτροφία για ανώτερες σπουδές βιολιού στο Βερολίνο, έχει κάνει ήδη τις πρώτες απόπειρες σύνθεσης.

Πρωτοπόρος, μελαγχολικός, πολυγραφότατος: Ο Νίκος Σκαλκώτας και οι άλλοι Facebook Twitter
Ο Νίκος Σκαλκώτας στη Θεσσαλονίκη.

Αθήνα-Βερολίνο

Πηγαίνοντας στο Βερολίνο το 1921, έρχεται σε επαφή με κορυφαίους καθηγητές: Αρχικά βρίσκεται στο τμήμα του περίφημου Γερμανού βιολονίστα Willy Hess ενώ αργότερα επιλέγει να σπουδάσει δίπλα στον –πολυγραφότατο συνθέτη και καθηγητή ανώτερων θεωρητικών– Robert Kahn, ο οποίος ουσιαστικά λειτουργεί για τον Σκαλκώτα ως ο «πρώτος καθηγητής σύνθεσης», όπως σημειώνει ο ίδιος στο βιογραφικό του Γαλλικού Ινστιτούτου.


Έχοντας πλέον αποφασίσει να στραφεί στη σύνθεση, παρακολουθεί από τα τέλη του 1923 έως το 1925 μαθήματα με τον –γνωστό, μεταξύ άλλων, μετέπειτα για την «Όπερα της πεντάρας»– Kurt Weill, δίπλα στον οποίο γράφει τα πρώτα ολοκληρωμένα έργα του.

Ο ίδιος ο Weill τον συστήνει ως εξαιρετική περίπτωση στον έμπειρο Phillipp Jarnach, ο οποίος συμβάλλει μεν στην εξέλιξη του νεαρού συνθέτη αλλά δεν καταφέρνει να επηρεάσει τα βασικά γνωρίσματα της ήδη διαμορφωμένης, έντονης, μουσικής του προσωπικότητας.


Στο Βερολίνο, ο Σκαλκώτας δημιουργεί επίσης σημαντικές προσωπικές σχέσεις. Καταρχάς με τη Mathilde Temko (με την οποία μπορεί να μην παντρεύτηκαν ποτέ αλλά συζούσαν ως σύζυγοι και απέκτησαν δύο παιδιά) αλλά και με συνθέτες, μουσικούς της ελληνικής παροικίας, όπως οι Γιάννης Κωνσταντινίδης, Νέλλη Ασκητοπούλου, Σοφία Ποιμενίδου αλλά και το ζεύγος Σκόκου.

Δίπλα τους ο Σκαλκώτας γίνεται περισσότερο εξωστρεφής ενώ φαίνεται να απολαμβάνει την παρέα αλλά και τις εκδρομές που οργανώνουν σε πόλεις της Ευρώπης.

Πρωτοπόρος, μελαγχολικός, πολυγραφότατος: Ο Νίκος Σκαλκώτας και οι άλλοι Facebook Twitter
Δύο ημέρες πριν τη γέννηση του δεύτερου γιου του, ο οποίος φέρει το όνομά του και υπήρξε πρωταθλητής Ελλάδος στο σκάκι, ο Νίκος Σκαλκώτας αφήνει την τελευταία του πνοή από μια περιεσφιγμένη κήλη την οποία είχε αμελήσει, απορροφημένος από τη δημιουργική διαδικασία.

Η αποδοχή του Σένμπεργκ

Παράλληλα, στα 23 χρόνια του μεταπηδά από την τάξη του Phillipp Jarnach στα σεμινάρια του Arnold Schoenberg, γνωστού για το υψηλό επίπεδο διδασκαλίας αλλά και τις μεγάλες απαιτήσεις από τους μαθητές του, για τους οποίους είχε πει: «Η αυστηρότητα των απαιτήσεών μου ήταν τόση, ώστε ελάχιστοι από τους εκατοντάδες των μαθητών μου έγιναν συνθέτες. Berg, Webern, Σκαλκώτας (και επτά ακόμα ονόματα)... Εγώ τουλάχιστον μόνο γι' αυτούς έχω ακούσει ότι τα κατάφεραν».

Δίπλα στον σπουδαίο, ριζοσπαστικό δάσκαλο, ο Σκαλκώτας εξερευνά την ατονικότητα και τον δωδεκαφθογγισμό αλλά παράλληλα μαθαίνει να σέβεται την παράδοση, ως πηγή και βάση για τη ριζική ανανέωση της μουσικής.

Λέγεται, άλλωστε, ότι ο Schoenberg μπορούσε να διαγνώσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και γνωρίσματα των μαθητών του και επέλεγε να τα ενισχύει, προτρέποντάς τους να ανακαλύψουν τη δική τους προσωπικότητα ως συνθέτες.

Έτσι, ο Νίκος Σκαλκώτας εξελίσσει το προσωπικό του στυλ γραφής και τα έργα του ερμηνεύονται πλέον στις περίφημες συναυλίες της τάξης, τις οποίες παρακολουθεί με ενδιαφέρον η αφρόκρεμα της κλασικής και συμφωνικής μουσικής στο Βερολίνο.


Η περίοδος της μαθητείας του δίπλα στον πρωτοπόρο Schoenberg (1927-1931) αποτελεί την πιο άνετη οικονομικά, δημιουργική αλλά και εξωστρεφή φάση που είχε περάσει έως τότε ο Έλληνας συνθέτης.

Η γενναία υποτροφία του Εμμ. Μπενάκη του έδωσε τη δυνατότητα όχι μόνο να παραμείνει στη Γερμανία αλλά και να δημιουργήσει μια αξιόλογη μουσική βιβλιοθήκη. Η σχέση του με τη σύντροφό του Temko κυλούσε ομαλά ενώ η αναγνώριση του συνθετικού του έργου μεταξύ των συμμαθητών αλλά και του κοινού τού έδινε μεγάλη αυτοπεποίθηση, διευρύνοντας τον κύκλο γνωριμιών του.

Επιστροφή στις ρίζες

Τίποτα δεν προμήνυε τις εξελίξεις του καλοκαιριού του 1931. Η μαθητεία δίπλα στον Schoenberg ολοκληρώνεται και ενώ το επόμενο βήμα διαφαίνεται λαμπρό, η υποτροφία ξαφνικά διακόπτεται και τον πνίγουν τα οικονομικά προβλήματα.

Ο Σκαλκώτας κλείνεται στον εαυτό του και –κυριολεκτικά– ζητά από όλους τους φίλους να κόψουν κάθε επαφή μαζί του. Το ίδιο απαιτεί και από τη Γερμανίδα σύντροφό του, μητέρα της Άρτεμης και ενός βρέφος που χάθηκε στη γέννα.

Στο εξής σταματά να ανοίγει τις επιστολές και να απαντά στις παρακλήσεις να ξαναβρεθούν. Τη συναισθηματική αυτή κατάρρευση ακολουθεί και μια περίοδος 4 ετών δημιουργικής σιωπής.


Το 1933 φεύγει οριστικά για την Αθήνα χωρίς να ενημερώσει ούτε καν τη σπιτονοικοκυρά του. Αφήνει, όμως, πίσω τη σημαντική του βιβλιοθήκη, όλα τα μουσικά του χειρόγραφα (πολλά από τα οποία ανασύνθεσε αργότερα από μνήμης) αλλά και τα περισσότερα υπάρχοντά του.

Αρχικά αισιόδοξος ότι στην πατρίδα τον περιμένει μια καλύτερη τύχη, καθώς πολλοί παλιοί γνωστοί από το Βερολίνο βρίσκονταν πια σε καίριες θέσεις, δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα που αντιμετωπίζει.

Το μουσικό κατεστημένο της εποχής γνωρίζει πολύ καλά τις εξαιρετικές του ικανότητές. Ότι δηλαδή, όπως γράφει ο Γιάννης Παπαϊωάννου στον Α' τόμο του βιβλίου του για τον Νίκο Σκαλκώτα, «μπορούσε να συνθέτει στο υψηλότερο επίπεδο, να διασκευάζει και να ενορχηστρώνει, να διευθύνει ορχήστρα (και άλλα σύνολα), να παίζει κατά υπερθετικό τρόπο βιολί, επίσης πιάνο, να διδάσκει κ.ο.κ.».

Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι ήταν ακριβώς αυτά τα εντυπωσιακά προσόντα που έκαναν τους παλιούς φίλους να αισθανθούν ότι απειλούνται και να οργανώσουν τη λεγόμενη «μεγάλη συμπαιγνία» εναντίον του, «εξορίζοντάς» τον τελικά στα τελευταία αναλόγια των Ορχηστρών (Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Ορχήστρα Λυρικής, Ορχήστρα Ραδιοφωνίας) για να κερδίζει τα προς το ζην.

Η συνεχής απόρριψη από το μουσικό κατεστημένο σε συνδυασμό με τις οικονομικές δυσκολίες τον οδηγούν σε βαθιά μελαγχολία. Αυτό που σήμερα θα αποκαλούσαμε ίσως κατάθλιψη ή ψυχοσωματικά προβλήματα τον ρίχνει για καιρό στο κρεβάτι χωρίς κάποιο παθολογικό αίτιο.

Εκείνη την εποχή φουντώνουν οι φήμες ότι είναι τρελός και η μουσική του παλαβή, ακαταλαβίστικη, αντίθετη προς όλους τους κανόνες της «καλής μουσικής».

Ατέλειωτη έμπνευση - Άδοξο τέλος

Ο πατέρας του, Αλέκος, προσπαθώντας να τον εμψυχώσει του προτείνει να συνθέσει μερικούς ελληνικούς χορούς για Ορχήστρα. Για καλή μας τύχη, θα τον ακούσει και το 1934/35 θα ξεκινήσει να συνθέτει τους περίφημους «36 Ελληνικούς Χορούς».

Ακολουθεί μια περίοδος μεγάλης παραγωγικότητας καθώς μέχρι το 1945 συνθέτει έργα που ξεπερνούν τα 100. Σταδιακά, ανακτά μέρος της χαμένης του κοινωνικής ζωής ξεκινώντας να συναντιέται με ορισμένους συναδέλφους της ορχήστρας σε συνοικιακά ταβερνάκια, χωρίς όμως ποτέ να γίνει δεκτός στους κύκλους της «σοβαρής» μουσικής της εποχής.


Το 1946 παντρεύεται την πιανίστρια Μαρία Παγκαλή κι έναν χρόνο αργότερα έρχεται στη ζωή ο γιος τους Αλέκος, που διακρίθηκε ως ζωγράφος. Ακολουθεί μια νέα περίοδος δημιουργικής σιωπής, αλλά από το 1949 αρχίζει να συνθέτει με τους παλιούς του ρυθμούς νέα έργα ενώ παράλληλα ενορχηστρώνει παλαιότερα.


Δύο ημέρες πριν από τη γέννηση του δεύτερου γιου του, ο οποίος φέρει το όνομά του και υπήρξε πρωταθλητής Ελλάδος στο σκάκι, ο Νίκος Σκαλκώτας αφήνει την τελευταία του πνοή από μια περιεσφιγμένη κήλη την οποία είχε αμελήσει, απορροφημένος από τη δημιουργική διαδικασία.

Μάλιστα λέγεται ότι την προηγούμενη του θανάτου του επισκέφθηκε το Δημοτικό Νοσοκομείο του Δήμου Αθηναίων για να εξεταστεί. Περίμενε στην ουρά ώσπου το ιατρείο έκλεισε στη μία, οπότε έφυγε για να επιστρέψει την επομένη.

Δεν εκμεταλλεύτηκε ούτε τη γνωριμία με τον γιατρό (από τον καιρό του Βερολίνου) για να περάσει μπροστά στην ουρά, ούτε είχε την οικονομική δυνατότητα να επισκεφτεί έναν ιδιώτη γιατρό, καθώς είχε ήδη κλείσει θέση στο μαιευτήριο για την ετοιμόγεννη γυναίκα του.

Όταν το βράδυ τον έπιασαν οι πόνοι τύλιξε το στόμα του με πετσέτες για να μην τον ακούσει η γυναίκα του, ταραχτεί και θέσει σε κίνδυνο το αγέννητο παιδί τους.


Έτσι άδοξα έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Σκαλκώτας, έχοντας βιώσει την περιφρόνηση από τους ομότεχνούς του στην Ελλάδα, τραυματίζοντας τον εύθραυστο ψυχισμό του.

Τι ειρωνεία όμως... Ο θάνατός του –20 Σεπτέμβρη του 1949– στη χώρα που τρώει τα παιδιά της, θα άνοιγε ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στη μουσική ιστορία μας με τις ευλογίες σύσσωμης της μουσικής διανόησης, που έκτοτε αποθεώνει τη δημιουργική του πρωτοπορία.

Info

Αφιέρωμα στο Έτος Σκαλκώτα

Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2019, 20:30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια