Το ελληνικό διήγημα ξανά μπροστά

Το ελληνικό διήγημα ξανά μπροστά Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
1

Μπροστά στη μεγέθυνση που πρόβαλε αναγκαστικά το μυθιστόρημα, το διήγημα μοιάζει να διαγράφει μια διαφορετική στρατηγική της γραφής και της ύπαρξης: τα πράγματα αποτυπώνονται στη σωστή τους διάσταση, αποκτούν αρχή, μέση και τέλος, γίνονται διαφορετικές φωνές που στοιχειοθετούν με περίσσιο αφηγηματικό θάρρος ένα ευκρινές όλο. Ειδικά στην Ελλάδα, όπου η μικροκλίμακα αποτυπώνει με μεγαλύτερη ακρίβεια την απλότητα και το μέγεθος της χώρας, το διήγημα σάμπως να βρήκε εδώ τον εαυτό του: στο αποθησαυρισμένο υλικό της παράδοσης (από τους αρχαίους επιγραμματιστές έως τους εκφραστές της δημοτικής παράδοσης), στη διάχυση των διαφορετικών φωνών και λόγων, στην απλότητα των υλικών που αποκάλυπταν ο ήλιος και η φύση. Δεν είναι να απορείς που μέσα από τις ρωγμές της ελληνικής αφήγησης αναφάνηκαν οι καλύτεροι μάστορες, που ήταν κατεξοχήν οι διηγηματογράφοι – ίσως γι' αυτό το διήγημα να υπήρξε ένα ιδιαίτερα ανθηρό είδος σε σχέση με το μυθιστόρημα. Από τον Παπαδιαμάντη και τον Βουτυρά έως τον Παπαδημητρακόπουλο και τον Νόλλα, είναι σπουδαίες οι πένες που λάξευσαν τις μικρές, δωρικές ιστορίες. Τα αλλόθροα βιβλία δεν ήταν αρκετά για να μολύνουν την ξεχωριστή πολίχνη των Ελλήνων αφηγηματογράφων που εξακολουθούν να φτιάχνουν περίτεχνες μικρές ιστορίες: τέτοιες περιπτώσεις είναι ο παραδειγματικός ρεαλισμός του Οικονόμου, ο αστικός σουρεαλισμός του Πουλή, η λυρική ροκ παραφορά της Μήτσορα, η λαϊκή ανάταση του Κοροβίνη. Τέσσερα παραδείγματα που αποδεικνύουν την υποδειγματική αντοχή του ελληνικού διηγήματος στον χρόνο αλλά και την ικανότητά του να επαναπροσδιορίζει την καταγωγή του μέσα από ιδανικούς εκπροσώπους του είδους: όπως κάποτε τον Διογένη τον νίκησε η απλότητα ενός παιδιού, έτσι και τον Έλληνα διηγηματογράφο τον νίκησε η απέριττη ακρίβεια του ευσύνοπτου λόγου.


Τι πάθος ατελείωτο

Θωμάς Κοροβίνης

Εκδόσεις Άγρα
Ο τίτλος δεν έχει τυχαία ανάποδη σειρά: δεν μιλάμε για το ατελείωτο πάθος αλλά για το πάθος που πρώτα οφείλει να προσδιορίσει δυναμικά τον εαυτό του, προτού αποκτήσει επαφή με τα επίθετα. Είναι ανόθευτο, περίσσιο και διατρέχει κάθε έκφανση του λαϊκού κόσμου: τα σεκλέτια, τα όμορφα λόγια, τα φεγγάρια που φωτίζουν τις ατιθάσευτες πράξεις. Εδώ τα πάντα είναι καθάρια και καθορίζονται από μια γενναιοδωρία που σπανίζει στο γένος των ομοτέχνων – χαρακτηρίζει μάλλον τον κόσμο των απλών ανθρώπων που ξέρουν να αγαπούν, να πονούν και να δίνουν. Γι' αυτό και ο Κοροβίνης, ως έντονα βιωματικός αφηγητής που πρώτα αγαπά, βουτάει την πένα στην καρδιά και μετά γράφει, χωρίς να παραλείπει κάθε επιμέρους αφήγημά του να το αφιερώνει σε κάποιον αγαπημένο: στον Σκαμπαρδώνη ή στην Ζατέλη, στον Μπακιρτζή. Εξού και το ότι αποκαλεί τα κείμενά του αφηγήματα παρά διηγήματα, καθώς ετούτα δεν εμπίπτουν στους αυστηρούς κανόνες της λογοτεχνίας αλλά είναι έμπλεα πάθους και ενθουσιασμού, παρασυρμένα από τον βιωματικό οίστρο που υπαγορεύει το συναίσθημα. Ίσως, μάλιστα, να είναι και ευρηματικά στην αλήθεια τους, αφού επαγγέλλονται ένα νέο πεδίο όπου η αφήγηση θα είναι γοητευτικά ξεχαρβαλωμένη –σαν τη λατρεμένη Μούσα του Κοροβίνη, την οποία αποκαλεί εσκεμμένα Σεχραζάτ–, έτοιμη να μιλήσει κατευθείαν στο θυμικό, παρά να πείσει. «Αυτό είναι το λαϊκό τραγούδι, φίλε μου. Είναι πόνος. Καθολικός πόνος. Δεν εξαιρείς κανέναν. Τον παίρνεις στις πλάτες σου και πας. Ως και τα τσιφτετέλια μας, πονεμένα είναι κι αυτά. Γι' αυτό σου λέω». Κάπως έτσι γράφονται οι αλήθειες και βιώνονται οι πράξεις.


Ο θερμοστάτης

Κωνσταντίνος Πουλής
Εκδόσεις Μελάνι
Αν ο Νίτσε έλεγε περιπαικτικά πως οι σόμπες εμαγέ φταίνε για τον γερμανικό ιδεαλισμό, ανάλογα ειρωνικά χρησιμοποιεί ο Πουλής στα διηγήματά του την υψιπετή φιλοσοφία. Υψηλές ιδέες και αποφάνσεις αποδομούνται πάραυτα από τις ίδιες τις πράξεις των ανθρώπων: ακατανόητες, παράλογες, ενίοτε και φρούδες, όπως ο ίδιος ο έρωτας. Μέσα από μια γλυκόπικρη συνθήκη που διέπει όλα σχεδόν τα διηγήματα του νεωτερικού αυτού συγγραφέα αναφαίνεται το σύγχρονο οικονομικο-πολιτικό αδιέξοδο που έκανε τα όνειρα αλλά και τα αισθήματα να βγουν όλα πλάνες. Από το σουρεαλιστικό και υπέροχο «Λεονάρντο ντι Κάπριο των Εξαρχείων» έως το «Κάμπινγκ στην πλατεία Συντάγματος», η αποδόμηση των μεγάλων ονείρων και των υψηλών ιδεών εντοπίζεται στον ίδιο τον άξονα της γλώσσας: τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται, καθώς πίσω από βαρύγδουπες δηλώσεις περί νεοφορμαλισμού κρύβονται οι πιο ποταπές διεκδικήσεις και πίσω από το πιο ανήκουστο φλερτ μπορούν να αναδειχθούν ανεξίτηλες αλήθειες. Όταν ένα κουρείο μπορεί να αποδειχτεί «η φυλακή και ο θάνατος», τότε ακόμη και μια πλατεία που υποτίθεται πως έθρεψε τα πιο επαναστατικά όνειρα ενδέχεται να φανεί ένα παράδοξο μέρος για κάμπινγκ. Το καφκικό και σουρεαλιστικό χιούμορ του συγγραφέα είναι διάχυτο σε κάθε γωνιά της αφήγησης, ειδικά εκεί όπου η πραγματικότητα απειλεί να κατακρημνίσει τα πιο όμορφα όνειρα: γιατί αν δεν υπήρχε ο παράγοντας της ειρωνικής αποστασιοποίησης και της ποιητικής μετατόπισης που τρέφει και το αφηγηματικό πλέγμα, τότε το πεσιμιστικό υπόστρωμα θα αποκάλυπτε μόνο αδυσώπητες αλήθειες. Δύσκολοι καιροί για λογοτεχνίες και για έρωτες στη σύγχρονη νεοελληνική πραγματικότητα, κι όπως γράφει χιουμοριστικά ο Πουλής σε ένα απόσπασμα: «Σε μια περίοδο έντασης της ληστρικής έκθεσης του κεφαλαίου στον κόσμο της εργασίας είναι αδύνατον να διηγηθείς μια τέτοια ιστορία. Γιατί, να πούμε του στραβού το δίκιο, ποιος διαβάζει τέτοιες ιστορίες σήμερα;». Ευφυές και ευφάνταστο βιβλίο από τα λίγα.

Το καλό θα 'ρθει από τη θάλασσα

Χρήστος Οικονόμου
Εκδόσεις Πόλις
Είναι τραγική ειρωνεία, αλλά το νέο βιβλίο του Οικονόμου υπενθυμίζει συμπεριφορές και συνθήκες που επιβεβαιώνονται με τον πλέον τραγικό τρόπο από την ίδια την πραγματικότητα: την καταδίκη του ξένου και του διαφορετικού, την ανελέητη εκδίωξη οποιουδήποτε δεν μας μοιάζει. Σαν τα σκυλιά του Ηράκλειτου που γαβγίζουν στον νεοφερμένο, όποιος έρχεται απέξω και διαφοροποιείται από την ομήγυρη θεωρείται εκ των πραγμάτων καταδικαστέος – ειδικά ο ιδιαίτερος, ο ανίσχυρος και ο μόνος. Εν προκειμένω, οι διαφορετικοί και οι «άλλοι» είναι οι Αθηναίοι, οι οποίοι αναγκάστηκαν λόγω της κρίσης να αναζητήσουν καταφύγιο στο νησί: είναι οι «ξενομπάτες» που αναγκάζονται να συνομιλήσουν και να συνευρεθούν με τους εκδικητικούς «αρουραίους». Αλλά, και πάλι, δεν είναι η φύση που τους οδήγησε στην απελπισία αλλά το χρήμα – η βασική αιτία της αλλοτρίωσης και του πόνου. Κι εδώ, όπως και στην εξαιρετική συλλογή διηγημάτων Κάτι θα γίνει, θα δεις που έκανε ευρέως γνωστό τον Οικονόμου και του χάρισε το Κρατικό Βραβείο, η φτώχεια ή ο ξαφνικός πλούτος είναι οι βασικές αιτίες της γενικευμένης πτώσης. Σε έναν εκπεφρασμένο ρεαλισμό που επιβάλλεται κάπως αταβιστικά σε κάθε διήγημα του Οικονόμου και το προσδιορίζει, ο φτωχός είναι εξ ορισμού ο χαμένος. Σε κάθε του ιστορία ενυπάρχει ένα παρελθόν που αποκαλύπτει τις βασικές αιτίες της εξαθλίωσης – ίσως γι' αυτό τελικά το «Καλό θα 'ρθει από τη θάλασσα επειδή η θάλασσα δεν έχει μνήμη, επειδή το νερό δεν θυμάται». Μέχρι τότε οι πράξεις θα παραπέμπουν σε έναν φαύλο κύκλο όπου ο κακοφορμισμένος θα υφίσταται μάταια την κακή του μοίρα και μην έχοντας καμία ελπίδα για σωτηρία ή αλλαγή, το μόνο που μπορεί να υπομείνει είναι το φταίξιμο που του ρίχνουν οι άλλοι. «Ο κόσμος είναι φτιαγμένος έτσι ώστε ν' απαλλάσσει τον καθένα από εμάς από την ευθύνη να κάνει το προσωπικό καλό. Ο καθένας από εμάς είναι ελεύθερος να κάνει το κακό με χίλιους τρόπους, το καλό όμως είναι πάντοτε υπόθεση κάποιου άλλου» ομολογεί κάπου με ιδιαίτερη ευστοχία, αν και με μια παραπάνω ηθικιστική ένταση, ο Οικονόμου.


Από τη μέση και κάτω

Μαρία Μήτσορα
Εκδόσεις Καστανιώτη
«Κοιτάζω τη Δύση πίσω από ένα τζάμι και με διαλέγουν οι λέξεις: αχανές, ευάλωτο, ραγισμένο, έκρηξη, έκρηξη, δάκρυ κι ένας μέλλων αόριστος». Κάπως έτσι διάλεξαν οι λέξεις τη Μήτσορα ως την ιδανική τους μούσα, ως αυτή που καλείται να μεταφέρει τις ασυνείδητες σκέψεις των αλλόκοτων πλασμάτων –τεράτων ή μικρών θεών– στο γένος των ανθρώπων. Στο μεταξύ αυτής της ασύνειδης σχεδόν επικοινωνίας δεν παρεισφρέει τίποτα: οι δρόμοι της ερμηνείας είναι προσχηματικοί, οι πραγματικοί χωρόχρονοι αυθαίρετοι και τυχαίοι. Το μόνο που έχει σημασία είναι πώς βιώνει κάθε πλάσμα την ερωτική διαδικασία, αυτή είναι που θα το ανατινάξει ως τον ουρανό, θα το κάνει να διασχίσει δάση και να βγει από τα ουράνια ή θα το ρίξει βαθιά και βαριά στην κόλαση. Ενίοτε ο θάνατος και ο έρωτας μετατρέπουν ένα ανυπεράσπιστο πλάσμα σε θεότητα, όπως συνέβη σε κάποιο από τα διηγήματα της Μήτσορα με την Αξάνα, μια άλλη εκδοχή της Περσεφόνης. Οι εκρήξεις είναι αναμφίβολα απανωτές, αυτές σε απαλλάσσουν από το γραμμικό σύμπαν των μονοθεϊστών και σε ρίχνουν δημιουργικά στο χάος, όπως θα υποστήριζε η συγγραφέας. Μη ζητάς επομένως να κατανοήσεις αλλά να δεις: ποιος, άλλωστε, έχει καταλάβει ποτέ γιατί ο έρωτας να συνορεύει σχεδόν πάντα με τον θάνατο; «Λουλούδια και ξυράφια είναι σπαρμένα στον δρόμο τους» για να γιορτάσουν τη θεϊκή τους προέλευση – κάτι που συνέλαβε σχεδόν ενορασιακά μια διηγηματογράφος που εξακολουθεί να προασπίζεται εμφατικά το συμβολικό, το μυστικό και το λανθάνον. «Από τη Μέση και Κάτω» αρχίζει ένας άλλος υπόγειος κόσμος, όπου συναντάται ο έρωτας με τον θάνατο, η λέξη με τη θεϊκή πράξη. Κι ευτυχώς η Μήτσορα παραμένει στη δοξαστική της θέση, ατενίζοντας την εορταστική ή καταραμένη τους συνάφεια από τη μέση και πάνω.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια