Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Στο "The past is a grotesque animal", έχουμε το πορτραίτο του Κέβιν Μπαρνς, leader των Οf Montreal...
0

Δύο μουσικά ντοκιμαντέρ, το ένα για τον μέγιστο Φέλα Κούτι και το άλλο για τον, ελάσσονος σημασίας, Κέβιν Μπαρνς είναι οι προτάσεις για τις σημερινές Νύχτες Πρεμιέρας.

 

Ύστερα από μία σειρά πολιτικοποιημένων ντοκιμαντέρ, ο σκηνοθέτης Άλεξ Γκίμπνεϊ, βραβευμένος με Όσκαρ, επέστρεψε με ένα διεισδυτικό πορτρέτο του κορυφαίου Νιγηριανού μουσικού Φέλα Κούτι που έμπλεξε πρώτος τη jazz με την afro μουσική, θέτοντας τις βάσεις του afrobeat ρεύματος, που κυνηγήθηκε λυσσαλέα από το στρατιωτικό καθεστώς της χώρας του και που έσβησε από AIDS, μην έχοντας καμία πίστη στην ασθένεια και άρα κάνοντας συνειδητά σεξ χωρίς καμία προφύλαξη.

Στο δίωρο αυτό ντοκιμαντέρ είναι τόση η πληροφορία που ο χρόνος κυλάει σα νεράκι. Ο Γκίμπνεϊ βέβαια δε στηρίχθηκε μόνο στις μαρτυρίες σημαντικών talking heads, ούτε στο αρχειακό υλικό, το οποίο - ομολογουμένως για ένα τέτοιο μεγάλο project - θα το περιμέναμε πλουσιότερο.

Εκκίνηση για το δικό του κινηματογραφικό πορτραίτο ήταν μία πρόσφατη θεατρική παράσταση, ένα μιούζικαλ με θέμα τη ζωή του Φέλα Κούτι, που παρακολούθησε με την κάμερα του και ύστερα ''έσπειρε'' όλο το συγκεκριμένο υλικό στο ντοκιμαντέρ του. Αν δηλαδή δεν υπήρχε η παράσταση αυτή, ενδεχομένως η ταινία να είχε τη μισή διάρκεια και να αποτελούσε ένα πιο σφιχτοδεμένο μεν, συμβατικό δε, πορτραίτο.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
"Finding Fela!": ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει τη συναρπαστική καλλιτεχνική και κοινωνικοπολιτική πορεία ενός ιδιοφυούς μουσικού του 20ου αι...

Ωστόσο, από το φακό του Γκίμπνεϊ περνάει μέχρι και ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ με μία μαρτυρία λίγων δευτερολέπτων, ενώ φυσικά δίνεται πολύ περισσότερος χρόνος στα παιδιά του Φέλα Κούτι, στους μουσικούς συντρόφους του, σε κάποιες γυναίκες της ζωής του, σε παιδικούς του φίλους και σε δισκογραφικούς παράγοντες.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παθολογική αγάπη για τη μητέρα του (ο θάνατος της τον έκανε ουσιαστικά να πάρει την ''κάτω βόλτα''), στην έντονη ακτιβιστική αντικυβερνητική του δράση, στη ροπή του προς το ''χόρτο'' και τις μυστηριακές αφρικανικές θρησκείες, αλλά κυρίως στην ευεργετική επίδραση της τέχνης της μουσικής στον μάλλον ανισόρροπο χαρακτήρα του.

Όλα τα λεφτά η μαρτυρία μιας ερωτικής συντρόφου του, που τον ακολούθησε στη Νιγηρία, αλλά τον εγκατέλειψε σαν έμαθε πως επρόκειτο να παντρευτεί 27 διαφορετικές γυναίκες με μία τελετή γάμου! Όπως και έγινε τελικά, αποτέλεσε την αιτία χωρισμού με τη μητέρα των παιδιών του κι εμείς το βλέπουμε σήμερα όλο αυτό στην οθόνη από σπάνιο υλικό αρχείου.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Στο δίωρο αυτό ντοκιμαντέρ είναι τόση η πληροφορία που ο χρόνος κυλάει σα νεράκι...

Εν κατακλείδι, ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ συμπαραγωγής ΗΠΑ, Αγγλίας και Νιγηρίας που καταγράφει τη συναρπαστική καλλιτεχνική και κοινωνικοπολιτική πορεία ενός ιδιοφυούς μουσικού του 20ου αι. Γιατί τα τραγούδια σου διαρκούν 22 λεπτά το καθένα; ρώτησαν κάποτε τον Φέλα Κούτι. Έχετε ακούσει Μπετόβεν και Μπαχ; Αυτοί έγραφαν σύντομα τραγούδια; Ήταν η απάντηση του!

Στο αμερικανικό ντοκιμαντέρ του Τζέισον Μίλλερ με τίτλο το τραγούδι των Of Montreal, The past is a grotesque animal, έχουμε το πορτραίτο του Κέβιν Μπαρνς, leader της μπάντας που σχηματίστηκε το 1996. Ένας μουσικός μάλλον ελάσσονος σημασίας συγκριτικά με τον Φέλα Κούτι, το θέμα δηλαδή του προηγούμενου ντοκιμαντέρ.

Η ταινία κατά ένα 50% ασχολείται με την ιδιοσυγκρασία του Μπαρνς - μιλούν στην κάμερα ο ίδιος, οι γονείς του και ο αδερφός του, μέλος της κολεκτίβας των Of Montreal - και κατά ένα άλλο 50% με τις θορυβώδεις σχέσεις του με τους υπόλοιπους μουσικούς και με τη Νορβηγίδα σύντροφο και μητέρα της κόρης του.

Αυτομάτως έτσι γεννιούνται ερωτήματα για το πόσο αδυσώπητος και κυνικός μπορεί να γίνει κανείς και πόσους δεσμούς δύναται να θυσιάσει εν ονόματι της καλλιτεχνικής φιλοδοξίας του! Και υπό αυτή την έννοια ο σκηνοθέτης δεν έχει καμία πρόθεση να ''χαϊδέψει'' το θέμα του!

Γραμμική ντοκιμαντερίστικη αφήγηση, αναδειξη της μουσικής των Of Montreal με στοιχεία θεάτρου, funk, glam rock και electronica, ένας αισθησιασμός άφυλου τύπου και, μεταξύ των talking heads, η ηθοποιός Σούζαν Σάραντον να λέει πόσο αγαπάει τον Κέβιν και τη μπάντα αυτή, αλλά και πως ανέβηκε κάποτε στο stage και σύμπραξε μαζί τους.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Γραμμική ντοκιμαντερίστικη αφήγηση, αναδειξη της μουσικής των Of Montreal με στοιχεία θεάτρου, funk, glam rock και electronica...

Info:

Το Finding Fela! προβάλλεται σήμερα στις 17.30 στην αίθουσα Δαναός 1 και επαναπροβάλλεται μεθαύριο, Σάββατο 27/9, στις 21.30 στην αίθουσα Δαναός 2. 

Το The past is a grotesque animal προβάλλεται σήμερα στην αίθουσα Odeon Όπερα 1 στις 20.30 και επαναπροβάλλεται αύριο, Παρασκευή 26/9, στις 22.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ