Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Στο "The past is a grotesque animal", έχουμε το πορτραίτο του Κέβιν Μπαρνς, leader των Οf Montreal...
0

Δύο μουσικά ντοκιμαντέρ, το ένα για τον μέγιστο Φέλα Κούτι και το άλλο για τον, ελάσσονος σημασίας, Κέβιν Μπαρνς είναι οι προτάσεις για τις σημερινές Νύχτες Πρεμιέρας.

 

Ύστερα από μία σειρά πολιτικοποιημένων ντοκιμαντέρ, ο σκηνοθέτης Άλεξ Γκίμπνεϊ, βραβευμένος με Όσκαρ, επέστρεψε με ένα διεισδυτικό πορτρέτο του κορυφαίου Νιγηριανού μουσικού Φέλα Κούτι που έμπλεξε πρώτος τη jazz με την afro μουσική, θέτοντας τις βάσεις του afrobeat ρεύματος, που κυνηγήθηκε λυσσαλέα από το στρατιωτικό καθεστώς της χώρας του και που έσβησε από AIDS, μην έχοντας καμία πίστη στην ασθένεια και άρα κάνοντας συνειδητά σεξ χωρίς καμία προφύλαξη.

Στο δίωρο αυτό ντοκιμαντέρ είναι τόση η πληροφορία που ο χρόνος κυλάει σα νεράκι. Ο Γκίμπνεϊ βέβαια δε στηρίχθηκε μόνο στις μαρτυρίες σημαντικών talking heads, ούτε στο αρχειακό υλικό, το οποίο - ομολογουμένως για ένα τέτοιο μεγάλο project - θα το περιμέναμε πλουσιότερο.

Εκκίνηση για το δικό του κινηματογραφικό πορτραίτο ήταν μία πρόσφατη θεατρική παράσταση, ένα μιούζικαλ με θέμα τη ζωή του Φέλα Κούτι, που παρακολούθησε με την κάμερα του και ύστερα ''έσπειρε'' όλο το συγκεκριμένο υλικό στο ντοκιμαντέρ του. Αν δηλαδή δεν υπήρχε η παράσταση αυτή, ενδεχομένως η ταινία να είχε τη μισή διάρκεια και να αποτελούσε ένα πιο σφιχτοδεμένο μεν, συμβατικό δε, πορτραίτο.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
"Finding Fela!": ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει τη συναρπαστική καλλιτεχνική και κοινωνικοπολιτική πορεία ενός ιδιοφυούς μουσικού του 20ου αι...

Ωστόσο, από το φακό του Γκίμπνεϊ περνάει μέχρι και ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ με μία μαρτυρία λίγων δευτερολέπτων, ενώ φυσικά δίνεται πολύ περισσότερος χρόνος στα παιδιά του Φέλα Κούτι, στους μουσικούς συντρόφους του, σε κάποιες γυναίκες της ζωής του, σε παιδικούς του φίλους και σε δισκογραφικούς παράγοντες.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παθολογική αγάπη για τη μητέρα του (ο θάνατος της τον έκανε ουσιαστικά να πάρει την ''κάτω βόλτα''), στην έντονη ακτιβιστική αντικυβερνητική του δράση, στη ροπή του προς το ''χόρτο'' και τις μυστηριακές αφρικανικές θρησκείες, αλλά κυρίως στην ευεργετική επίδραση της τέχνης της μουσικής στον μάλλον ανισόρροπο χαρακτήρα του.

Όλα τα λεφτά η μαρτυρία μιας ερωτικής συντρόφου του, που τον ακολούθησε στη Νιγηρία, αλλά τον εγκατέλειψε σαν έμαθε πως επρόκειτο να παντρευτεί 27 διαφορετικές γυναίκες με μία τελετή γάμου! Όπως και έγινε τελικά, αποτέλεσε την αιτία χωρισμού με τη μητέρα των παιδιών του κι εμείς το βλέπουμε σήμερα όλο αυτό στην οθόνη από σπάνιο υλικό αρχείου.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Στο δίωρο αυτό ντοκιμαντέρ είναι τόση η πληροφορία που ο χρόνος κυλάει σα νεράκι...

Εν κατακλείδι, ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ συμπαραγωγής ΗΠΑ, Αγγλίας και Νιγηρίας που καταγράφει τη συναρπαστική καλλιτεχνική και κοινωνικοπολιτική πορεία ενός ιδιοφυούς μουσικού του 20ου αι. Γιατί τα τραγούδια σου διαρκούν 22 λεπτά το καθένα; ρώτησαν κάποτε τον Φέλα Κούτι. Έχετε ακούσει Μπετόβεν και Μπαχ; Αυτοί έγραφαν σύντομα τραγούδια; Ήταν η απάντηση του!

Στο αμερικανικό ντοκιμαντέρ του Τζέισον Μίλλερ με τίτλο το τραγούδι των Of Montreal, The past is a grotesque animal, έχουμε το πορτραίτο του Κέβιν Μπαρνς, leader της μπάντας που σχηματίστηκε το 1996. Ένας μουσικός μάλλον ελάσσονος σημασίας συγκριτικά με τον Φέλα Κούτι, το θέμα δηλαδή του προηγούμενου ντοκιμαντέρ.

Η ταινία κατά ένα 50% ασχολείται με την ιδιοσυγκρασία του Μπαρνς - μιλούν στην κάμερα ο ίδιος, οι γονείς του και ο αδερφός του, μέλος της κολεκτίβας των Of Montreal - και κατά ένα άλλο 50% με τις θορυβώδεις σχέσεις του με τους υπόλοιπους μουσικούς και με τη Νορβηγίδα σύντροφο και μητέρα της κόρης του.

Αυτομάτως έτσι γεννιούνται ερωτήματα για το πόσο αδυσώπητος και κυνικός μπορεί να γίνει κανείς και πόσους δεσμούς δύναται να θυσιάσει εν ονόματι της καλλιτεχνικής φιλοδοξίας του! Και υπό αυτή την έννοια ο σκηνοθέτης δεν έχει καμία πρόθεση να ''χαϊδέψει'' το θέμα του!

Γραμμική ντοκιμαντερίστικη αφήγηση, αναδειξη της μουσικής των Of Montreal με στοιχεία θεάτρου, funk, glam rock και electronica, ένας αισθησιασμός άφυλου τύπου και, μεταξύ των talking heads, η ηθοποιός Σούζαν Σάραντον να λέει πόσο αγαπάει τον Κέβιν και τη μπάντα αυτή, αλλά και πως ανέβηκε κάποτε στο stage και σύμπραξε μαζί τους.

Ανακαλύπτοντας τον Φέλα Κούτι & The past is a grotesque animal στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Γραμμική ντοκιμαντερίστικη αφήγηση, αναδειξη της μουσικής των Of Montreal με στοιχεία θεάτρου, funk, glam rock και electronica...

Info:

Το Finding Fela! προβάλλεται σήμερα στις 17.30 στην αίθουσα Δαναός 1 και επαναπροβάλλεται μεθαύριο, Σάββατο 27/9, στις 21.30 στην αίθουσα Δαναός 2. 

Το The past is a grotesque animal προβάλλεται σήμερα στην αίθουσα Odeon Όπερα 1 στις 20.30 και επαναπροβάλλεται αύριο, Παρασκευή 26/9, στις 22.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ