Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το «Splatoon 2» της Nintendo περιλαμβάνεται στην έκθεση.
0

Αυτό το φθινόπωρο, το Victoria & Albert Museum του Λονδίνου γιορτάζει τον καινοτόμο και ραγδαία μεταβαλλόμενο τομέα του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών, με την πρωτότυπη έκθεση Videogames: Design/ Play/ Disrupt.

Σύγχρονοι σχεδιαστές, παίκτες και κριτικοί ξεπερνούν τα όρια με παιχνιδιάρικους και ριζοσπαστικούς νέους τρόπους προσέγγισης στο είδος. Η έκθεση προσφέρει μια σπάνια ματιά στη δημιουργική διαδικασία του προγραμματισμού παιχνιδιών όπως τα The Last of Us και Kentucky Route Zero, καθώς συμπεριλαμβάνει πρωτότυπα αρχικών σταδίων, σχέδια των χαρακτήρων και σημειωματάρια, που παρουσιάζονται μαζί με πολιτισμικές αναφορές από τις οποίες άντλησαν έμπνευση οι σχεδιαστές, όπως ένας πίνακας του Μαγκρίτ ή ένα viral βίντεο με γάτες.

Από τίτλους ηγετικών στούντιο με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, όπως το Splatoon της Nintendo, έως ανεξάρτητα δείγματα, όπως το Journey της thatgamecompany, η έκθεση αποδεικνύει τη δεξιοτεχνία και τις ικανότητες του δημιουργικού, πρωτοπόρου δυναμικού του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών.

Τα βιντεοπαιχνίδια ανήκουν σε μια οικουμενική σύγχρονη κουλτούρα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για το V&A ώστε να επενδύσει στο ενεργό μας ενδιαφέρον γι' αυτά και να εξερευνήσει τον συναρπαστικό τομέα του σχεδιασμού τους.

Αυτά τα δείγματα παρουσιάζονται δίπλα σε μεγάλης κλίμακας πολυμέσα και διαδραστικές εγκαταστάσεις, από το Minecraft έως το League of Legends, και έρευνες πάνω σε κοινωνικά και πολιτικά θέματα του τομέα, προσφέροντας μία ματιά μέσα στη σχεδιαστική διαδικασία, την κοινότητα και την κουλτούρα των βιντεοπαιχνιδιών.

Η έκθεση εξερευνά τον σχεδιασμό των βιντεοπαιχνιδιών από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η αυξημένη πρόσβαση στην ευρυζωνικότητα, τα κοινωνικά δίκτυα και τα νέα διαθέσιμα μέσα δημιουργίας, μεταμόρφωσαν τον τρόπο με τον οποίο τα παιχνίδια σχεδιάζονται, συζητιούνται και παίζονται.

Με τουλάχιστον 2,2 δισεκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως, η έκταση και το εύρος των βιντεοπαιχνιδιών εξετάζονται μέσω των διαδικτυακών κοινοτήτων παικτών που τροποποιούν τα παιχνίδια και δημιουργούν fan art, θεατές και ανταγωνιστικούς περφόρμερ σε μεγάλης κλίμακας στάδια διαδικτυακών αθλημάτων και εντυπωσιακούς χώρους της εξειδικευμένης DIY σκηνής.

Ο Tristram Hunt του Victoria & Albert Museum αναφέρει: «Τα βιντεοπαιχνίδια ανήκουν σε μια οικουμενική σύγχρονη κουλτούρα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για το V&A ώστε να επενδύσει στο ενεργό μας ενδιαφέρον γι' αυτά και να εξερευνήσει τον συναρπαστικό τομέα του σχεδιασμού τους, στο σταυροδρόμι μεταξύ τεχνολογίας, μηχανικής και ευρύτερης οπτικής κουλτούρας, παρουσιάζοντας τις επιρροές, την έμπνευση και τις συζητήσεις που τα καθορίζουν».

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το οπτικά εκθαμβωτικό μετα-αποκαλυπτικό blockbuster «Last of Us» από τη Naughty Dog.

Επισκόπηση της έκθεσης

Το πρώτο κομμάτι τη έκθεσης εξετάζει την έμπνευση του σχεδιασμού, τη δεξιοτεχνία και τη δημιουργική πρακτική πίσω από μια σειρά παιχνιδιών. Αυτά δημιουργούνται από μία νέα γενιά σχεδιαστών που προέρχονται είτε από μεγάλα στούντιο ή από ανεξάρτητες ομάδες, καθώς και από άλλους δημιουργικούς τομείς όπως τα νέα μέσα ενημέρωσης και η μουσική σύνθεση.

Στις μεγάλες ατραξιόν της έκθεσης περιλαμβάνονται σκίτσα από τον σχεδιασμό των χαρακτήρων, ένα κοστούμι καταγραφής κίνησης, κινούμενα σχέδια και σημειώσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή του Last of Us από τη Naughty Dog. Ένα οπτικά εκθαμβωτικό μετα-αποκαλυπτικό blockbuster, αυτό το βιντεοπαιχνίδι μπορεί να συγκριθεί με χολιγουντιανή παραγωγή σε φιλοδοξία και εύρος.

Άλλα εκθέματα περιλαμβάνουν πρωτότυπα σχέδια και ερευνητικό υλικό που συλλέχθηκε από έρημο για το Journey, ένα πιο μικρό ανεξάρτητο παιχνίδι, το οποίο αποδεικνύει πώς ένα βιντεοπαιχνίδι μπορεί να προσεγγίσει συναισθηματικά έννοιες όπως η φιλία, η ανθρώπινη σύνδεση, η θετικότητα και η αγάπη.

Εκτίθενται επίσης έργα που έχουν εμπνεύσει τους δημιουργούς όπως ο πίνακας του Ρενέ Μαγκρίτ Le Blanc Seing, που παρείχε ιδέες στη σκηνογραφία του Kentucky Route Zero.

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν τη δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν πολύπλοκα και ευαίσθητα θέματα όπως η εκπροσώπηση, το φύλο, η σεξουαλικότητα και η γεωπολιτική. Καθώς υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα εργαλεία για τη δημιουργία τους και η διανομή έχει εξαπλωθεί, οι σχεδιαστές των παιχνιδιών έχουν ξεκινήσει να ασχολούνται πιο πολύ με κοινωνικές και εθνικές συζητήσεις.

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Arcade Backpack, UCLA Games Lab. Φωτο: Robin Baumgarten

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης παρουσιάζει συνεντεύξεις και γνώμες από σημαντικούς κατασκευαστές παιχνιδιών που ηγούνται αυτής της συζήτησης, όπως ο προγραμματιστής Rami Ismail και η δικηγόρος Tanya de Pass.

Κοινωνικά θέματα θίγονται μέσα από επιλογές όπως το how do you Do It, ένα ημι-αυτοβιογραφικό παιχνίδι από την Nina Freeman που αντιμετωπίζει την ανακάλυψη της σεξουαλικότητας μέσα από κούκλες, και το Phone Story από τη Molleindustria, ένα σατιρικό ηλεκτρονικό παιχνίδι για κινητά που προσκαλεί τους παίκτες να σκεφτούν τις αρνητικές συνέπειες της κατανάλωσης στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο.

Το τρίτο κομμάτι γιορτάζει την εντυπωσιακή φαντασία και συνεργατική δημιουργικότητα που δείχνουν οι παίκτες των βιντεοπαιχνιδιών σε πραγματικές και εικονικές κοινότητες, ξεπερνώντας τον ρόλο του σχεδιαστή για να εκδημοκρατικοποιήσει τον σχεδιασμό σε μια μεγάλη κλίμακα.

Ο χώρος έκθεσης σε αυτό το κομμάτι έχει διπλό ύψος και περιλαμβάνει μια εγκατάσταση που εξερευνά τον ρόλο του παίκτη ως συνδημιουργού. Εδώ περιλαμβάνονται το απίστευτο κατόρθωμα μηχανικής στο Minecraft, η αναπαράσταση της ηπείρου του Γουέστερος στο Game of Thrones και τα μαζικά θεάματα των τουρνουά online αθλημάτων, όπως το League of Legends World Championships.

Fan art και cosplay από τους λάτρεις που ερμηνεύουν το μέσο με το δικό τους στυλ, δημιουργώντας κοστούμια και αξεσουάρ για να αναπαριστήσουν οι ίδιοι, ή και τα κατοικίδια τους, διάφορους χαρακτήρες, συμπληρώνουν αυτό το μέρος της έκθεσης.

Το παιχνιδιάρικο φινάλε αφορά την άνοδο της DIY σκηνής των ηλεκτρονικών. Εδώ εκτίθενται ασυνήθιστα και απίστευτα παιχνίδια από τους λάτρεις αυτού του είδους, όπως το Bush Bash από την SK Games, που παίζεται σε ένα αυτοκίνητο σεντάν, κομμένο στα δύο, όπου δύο παίκτες μπορούν να πυροβολούν και να οδηγούν.

Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να παίξουν παιχνίδια όπως το Line Wobbler από τον Robin Baumgarten, που το εμπνεύστηκε όταν είδε ένα βίντεο με μία γάτα που έπαιζε με ένα ελατήριο.

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το «how do you Do It», ένα ημι-αυτοβιογραφικό παιχνίδι από την Nina Freeman, αντιμετωπίζει την ανακάλυψη της σεξουαλικότητας μέσα από κούκλες.

Info

Videogames: Design/ Play/ Disrupt

Victoria & Albert Museum

Room 39 and the North Court

8 Σεπτεμβρίου 2018 – 24 Φεβρουαρίου 2019

vam.ac.uk/videogames

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To God of War παίρνει άριστα!

Τech & Science / To God of War παίρνει άριστα!

Ένα έπος γεννημένο από τις στάχτες. Μια τραγική ιστορία επιβίωσης και προστασίας ξετυλίγεται σε ένα βίντεο παιχνίδι που έρχεται να αλλάξει όλα όσα γνωρίζαμε για το είδος. To God of War είναι μια μοναδική εμπειρία, ένα τεχνολογικό αριστούργημα που θέτει νέα πρότυπα για το μέλλον της ψηφιακής διασκέδασης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ κατηγορεί τα βιντεοπαιχνίδια;

Τech & Science / Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ κατηγορεί τα βιντεοπαιχνίδια;

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ γνωρίζει ότι οι πιο ολοκληρωμένες προσεγγίσεις για τη μείωση της εγκληματικότητας απαιτούν και χρόνο και χρήμα και ενδέχεται να συνοδεύονται με πολιτικές δαπάνες βραχυπρόθεσμα. Αντίθετα, το να περάσει την ευθύνη στα βίαια βιντεοπαιχνίδια είναι κάτι πολύ πιο εύκολο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Τα δέκα καλύτερα βιντεοπαιχνίδια του 2017 (μέχρι στιγμής)

Τech & Science / Τα δέκα καλύτερα βιντεοπαιχνίδια του 2017 (μέχρι στιγμής)

Νέοι κόσμοι που περιμένουν να τους ανακαλύψετε σε νέους τίτλους μαζί με το πιο ευφυές παιχνίδι της δεκαετίας. Εδώ η λίστα με τα τα καλύτερα νέα παιχνίδια που έχουμε παίξει μέχρι στιγμής μέσα στο 2017.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ