ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ρικάρντο Νταρίν: To αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες

Ρικάρντο Νταρίν: To αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες Facebook Twitter
Νομίζω πως κάνουμε μια χαρά δουλειά και στην Αργεντινή. Σίγουρα τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, οικονομικά μιλώντας. Αλλά μπορούμε να κάνουμε ταινίες για τις οποίες να είμαστε υπερήφανοι. Φωτο: La Nación
0

Δεν είναι πως βλέπουμε τον Ρικάρντο Νταρίν συχνά στον ισπανόφωνο κινηματογράφο. Δηλαδή, συχνά τον βλέπουμε, αλλά ποτέ σε κακή ταινία. Θυμάστε μια παλαιότερη εποχή που λέγαμε: «Α, εδώ παίζει ο τάδε ηθοποιός, η ταινία πρέπει να είναι καλή!». Ε, αυτό μοιάζει να έχει χαθεί από τότε που ο Νίκολας Κέιτζ επέλεξε να παίξει στον «Βράχο».

Δεν υπάρχουν, με άλλα λόγια, τα προπύργια, οι σταθερές, τουλάχιστον στο αμερικανικό σινεμά. Ο Ρικάρντο Νταρίν όμως είναι μια τέτοια σταθερά και σημειώστε πως, παρά τις προτάσεις που έχει δεχτεί, δεν πρόκειται να τον δείτε σύντομα σε αμερικανική ταινία. Τουλάχιστον αυτό μου είπε όταν τον συνάντησα πέρσι, στις Κάννες, με αφορμή τον «Πρόεδρο» του Σαντιάγκο Μίτρε που κυκλοφόρησε χθες στις αίθουσες. Παρεμπιπτόντως, είναι μια πολύ καλή ταινία.

Ένα άγχος το είχα, αν θα τα καταφέρναμε εννοώ. Σκεφτείτε το, σου λέει κάποιος «θα ενσαρκώσεις τον Πρόεδρο της χώρας σου». Υπάρχει πάντα ο φόβος της μεγαλομανίας του ηθοποιού που μπορεί να σε καταπιεί ολόκληρο. Η ταινία αυτή όμως λέει κάτι με το οποίο συμφωνώ απολύτως.

Συνέντευξη στον Άκη Καπράνο

 

— Κύριε Νταρίν, ενσαρκώνετε τον Πρόεδρο της Αργεντινής και έχει ενδιαφέρον αυτό, καθώς ο ίδιος είστε κάτι σαν πρεσβευτής του αργεντίνικου κινηματογράφου και γενικότερα του ισπανόφωνου, αν μου επιτρέπετε.

Είμαι ηθοποιός, αυτή είναι η δουλειά μου. Νομίζω τα φουσκώνετε λίγο.

— Κάπου διάβασα πως ο Τόνι Σκοτ σας ζήτησε προσωπικά για τον ρόλο του «κακού» στο «Man on fire» το 2004.

Ισχύει, αλλά ποτέ μου δεν βρήκα έναν καλό λόγο για να ταξιδέψω μέχρι το Χόλιγουντ.

— Οι Αμερικανοί παραγωγοί, πάντως, αγοράζουν συχνά τα δικαιώματα ταινιών στις οποίες έχετε πρωταγωνιστήσει.

Ψάχνουν ιστορίες σε όλο τον κόσμο. Οι δικές μας μπορεί και να τους έρχονται πιο φτηνά. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί το κάνουν. Συνήθως τις καταστρέφουν. Δεν ξέρω... Είδατε τι έκαναν με τις «Εννιά Βασίλισσες»; (σ.σ. αναφέρεται στην ταινία «Criminal»).

Ρικάρντο Νταρίν: To αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες Facebook Twitter
Νομίζω πως το αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες πολύ καλά, ακόμα και στην περίπτωση του «Προέδρου».

— Να σας πω την αλήθεια, ούτε που το θυμόμουν.

Ε, να σας το θυμίσω εγώ: τοποθέτησαν τη δράση στο Λος Άντζελες. Από κει και μόνο καταλαβαίνει κανείς πως δεν δίνουν δεκάρα για το πρωτότυπο υλικό. Ξέρετε πως υπήρχε όρος στο συμβόλαιο που απαγόρευε στον Μπιελίνσκι (σ.σ. σεναριογράφος και σκηνοθέτης του πρωτoτύπου) να βρίσκεται στο set των γυρισμάτων; Όχι απλώς δεν ήθελαν τη βοήθεια του, του το απαγόρευαν κιόλας!

— Σας αποθάρρυνε γενικότερα αυτό;

Νομίζω πως κάνουμε μια χαρά δουλειά και στην Αργεντινή. Σίγουρα τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, οικονομικά μιλώντας. Αλλά μπορούμε να κάνουμε ταινίες για τις οποίες να είμαστε υπερήφανοι.

— Είστε ικανοποιημένος με τον «Πρόεδρο»;

Ναι. Είναι και δύσκολο θέμα, εύκολα θα μπορούσαμε να είχαμε αποτύχει. Μου αρέσει και ο ήρωας, ένας Πρόεδρος, ένα φανταστικό πρόσωπο που ταυτόχρονα έχει τις προσωπικές του διαμάχες, όπως αυτή με την κόρη του, η οποία αντιμετωπίζει μια κατάσταση έντονα φορτισμένη συναισθηματικά, και καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της ταινίας. Έχει ένα παράδοξο ως χαρακτήρας: είναι ένας Πρόεδρος που δεν έχει πολλά προνόμια ούτε στη χώρα του αλλά ούτε και στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό από μόνο του ήταν αρκετά ενδιαφέρον για να με τραβήξει, να με κάνει να πω το «ναι» στον ρόλο.

— Είστε δύσκολος γενικά;

Περιμένω να δω αν θα με «χτυπήσει» στο στομάχι ένα σενάριο και μετά παίρνω τις αποφάσεις μου. Είπα το «ναι» πολύ σύντομα, επειδή είχα εμπιστοσύνη στον σκηνοθέτη, τον Σαντιάγκο Μίτρε. Παρ' όλα αυτά, ένα άγχος το είχα, αν θα τα καταφέρναμε εννοώ. Σκεφτείτε το, σου λέει κάποιος «θα ενσαρκώσεις τον Πρόεδρο της χώρας σου». Υπάρχει πάντα ο φόβος της μεγαλομανίας του ηθοποιού που μπορεί να σε καταπιεί ολόκληρο. Η ταινία αυτή όμως λέει κάτι με το οποίο συμφωνώ απολύτως.

 

 Το τρέιλερ της ταινίας.

— Και ποιο είναι αυτό;

(παύση) Ξέρετε, έχω την αίσθηση ότι οι δημοκρατίες της Λατινικής Αμερικής είναι πολύ νέες κι έχουν πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουν μέχρι να μάθουν να περπατούν. Μερικές φορές ο Πρόεδρος της ταινίας δεν καταλαβαίνει από πού προέρχονται αυτά που αφηγείται η κόρη του, αν είναι αλήθεια ή όχι. Μοιάζει λίγο με τη «θολούρα» που σου προκαλεί η εξουσία. Προχθές θυμήθηκα μια κινεζική παροιμία που λέει: «Αν θες να δεις την αλήθεια ενός ανθρώπου, δώσε του απόλυτη εξουσία για πέντε λεπτά».

— Τα καταφέρατε, λοιπόν, εδώ;

Θεωρώ πως κατορθώσαμε να αποτυπώσουμε ένα μεγάλο μέρος της λατινοαμερικάνικης κοινωνίας, τη ματιά της, τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα. Πιστέψαμε πολύ σε αυτή την ταινία. Συζητούσαμε διαρκώς με τον Σαντιάγκο, προσθέταμε και αφαιρούσαμε ψηφίδες του χαρακτήρα μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Δεν στηριχτήκαμε σε παιχνίδια και ψέματα αλλά στο κείμενο και στο πώς θα το αποδώσουμε.

Αυτό κάνω πάντα άλλωστε, περιμένω να πατήσω πάνω στο σενάριο και να μπορέσω να φτάσω στο ύψος που απαιτείται. Τις περισσότερες φορές είμαι τυχερός, όπως με το «Μυστικό στα μάτια τους». Είμαι πολύ περήφανος γι' αυτή την ταινία.

— Να τολμήσω να ρωτήσω αν έχετε δει το αμερικανικό ριμέικ;

Δεν το έχω δει ακόμα και δεν με ενδιαφέρει καθόλου. Ορίστε, κάτι τέτοια λέω και άντε μετά να μου κάνουν πρόταση από το Χόλιγουντ (γέλια). Ίσως θα έπρεπε να αγοράσουμε εμείς τα δικαιώματα του «Ταξιτζή» για να κάνουμε μια δική μας βερσιόν ‒ έχει κι αυτός άλλωστε τις πολιτικές του προεκτάσεις.

Ρικάρντο Νταρίν: To αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες Facebook Twitter
Είπα το «ναι» πολύ σύντομα, επειδή είχα εμπιστοσύνη στον σκηνοθέτη, τον Σαντιάγκο Μίτρε.

— Σας αφορά αυτό; Εννοώ η πολιτική κατεύθυνση μιας ταινίας;

Όχι τόσο η κατεύθυνση όσο οι πιθανότητες που προκύπτουν από την ιστορία της. Και είναι σημαντικό για εμένα να μπορώ να απελευθερώνομαι πλήρως όταν δουλεύω έναν ρόλο – ειδικά τώρα αυτόν του Προέδρου. Οι δημοσιογράφοι της χώρας μου με ρωτούσαν διαρκώς σε ποιο πολιτικό πρόσωπο έχω βασίσει την ερμηνεία μου και τους έλεγα πολύ απλά «σε κανέναν, πρόκειται για μυθοπλασία». Την ίδια στιγμή, όμως, η πλοκή, αυτά που συμβαίνουν δηλαδή, κουβαλούν έναν γνήσιο ρεαλισμό σε σχέση με την πραγματικότητα που ζούμε. Σας λέω, ήταν πολύ δύσκολο!

— Τι είναι, τελικά, αυτό που κάνει ιστορίες τόσο εθνοκεντρικές όσο αυτές των ταινιών σας να βρίσκουν τέτοια απήχηση σε χώρες όπως η Ελλάδα;

Νομίζω πως το αργεντίνικο σινεμά ξέρει να αφηγείται «μικρές» ιστορίες πολύ καλά, ακόμα και στην περίπτωση του «Προέδρου». Όταν, λοιπόν, αφηγείσαι ιστορίες ανθρώπων, αυτό που θα ανακαλύψεις εκεί αφορά τον καθένα.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με φεγγάρι και μπίρες: Τα τέσσερα θερινά φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας

Οθόνες / Με φεγγάρι και μπίρες: Τα τέσσερα θερινά φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας

Όπως κάθε καλοκαίρι, έτσι και το φετινό, μικρά ή μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ καλούν τους Αθηναίους να απολαύσουν και να επανεκτιμήσουν παλιές ταινίες σε αγαπημένες γωνιές της πόλης
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Δέκα ταινίες που θέλουμε να δούμε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / Δέκα ταινίες που θέλουμε να δούμε φέτος το καλοκαίρι

Μεγάλα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ, πολυαναμενόμενα σίκουελ και οι πρώτες αφίξεις από τις φετινές Κάννες θα μας κρατήσουν συντροφιά στα θερινά και τις κλιματιζόμενες αίθουσες της πόλης μέχρι το τέλος Αυγούστου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ