Ποιοι είναι οι Protomartyr που θα συνοδεύσουν τον Nick Cave στο φετινό Ejekt Festival

Ποιοι είναι οι Protomartyr που θα συνοδεύσουν τον Nick Cave στο φετινό Ejekt Festival Facebook Twitter
Έχουν πάρει διθυραμβικές κριτικές στο εξωτερικό και για τα τέσσερα άλμπουμ τους και για τις ζωντανές εμφανίσεις τους. Η post-punk μπάντα από το Ντιτρόιτ που δεν γουστάρει και τόσο πολύ αυτή την ταμπέλα έχει επίσης μια αρκετά ιδιαίτερη ιστορία.
0

Δεν είναι εντελώς τυχαίο που οι Protomartyr θα εμφανιστούν την ίδια μέρα με τον Nick Cave στην πλατεία Νερού στις 23 Ιουνίου. Η φωνή του τραγουδιστή τους Joe Casey μοιάζει αρκετά με του Αυστραλού. Επίσης, ο Casey τραγουδάει σαν τον Ian Curtis και τον Mark E. Smith. Η μουσική τους έχει πολλά κοινά στοιχεία με αυτή των Fall.

Επομένως, είναι απόλυτα δικαιολογημένος ο λόγος που ακούγονται αρκετά εδώ, τουλάχιστον από το indie ροκ κοινό που λατρεύει τα προαναφερθέντα συγκροτήματα. Όπως επίσης και το γεγονός ότι με την εμφάνισή τους στο Ejekt Festival ανεβάζουν τον πήχη ενός από τα πιο δυνατά line-ups που θα πετύχουμε το φετινό καλοκαίρι.

Έχουν πάρει διθυραμβικές κριτικές στο εξωτερικό και για τα τέσσερα άλμπουμ τους και για τις ζωντανές εμφανίσεις τους. Η post-punk μπάντα από το Ντιτρόιτ που δεν γουστάρει και τόσο πολύ αυτή την ταμπέλα έχει επίσης μια αρκετά ιδιαίτερη ιστορία.

Ο Casey, που εύλογα συγκεντρώνει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, ξεκίνησε το γκρουπ σε ηλικία που άλλοι γκριζάρουν και σκέφτονται τη σύνταξη. Φαντάζομαι ότι θα ήταν αρκετά περίεργο θέαμα στο Ντιτρόιτ να ανεβαίνουν στη σκηνή τρεις 20άρηδες κι ένας 40άρης στα φωνητικά, Δεν έσκιζαν από φωτογένεια, όπως δήλωνε παλιότερα. Κάπως λειτούργησε, όμως, όλη αυτή κατάσταση.

Ένα άλλο στοιχείο που είναι επίσης αξιοπρόσεκτο στη μουσική τους είναι οι πολιτικά φορτισμένοι στίχοι του Casey. Αντιδράει έντονα όταν αναφέρω τον Τραμπ. «Δεν θέλω να ακουστεί το όνομα αυτού του μ...α σε αυτήν τη συνέντευξη».

Όταν τον ρωτάω πώς αισθάνεται γι' αυτό, γκρινιάζει και λέει ότι είναι απαίσιο και ότι του λείπουν οι μέρες που μπορούσε να κάθεται στην πολυθρόνα του και να βλέπει τηλεόραση. Τώρα, το μόνο που κάνει είναι να περιοδεύει.

«Η ηλικία είναι ένα πρόβλημα για όλους. Ο χρόνος σε κυνηγάει, αφήνει τα σημάδια του πάνω σου. Γιατί πρέπει να αντιδράς σε κάτι τέτοιο;» αναφέρει.

Γνώρισε αρχικά τον κιθαρίστα, τον Greg Ahee, όταν έκανε μια δουλειά χωρίς προοπτική σε ένα σινεμά στο Ντιτρόιτ. Ο Ahee, μαζί με τον ντράμερ τους, τον Alex Leonard, έπαιζαν σε τοπικά μπαρ στο Ντιτρόιτ ως Butt Babies. Ο Casey άρχισε να ανεβαίνει στη σκηνή και να τους κάνει φωνητικά κι έδεσαν με τον καιρό. Έχουν περάσει δέκα χρόνια από τότε που έφτιαξαν την μπάντα.

«Αρχικά, δεν είχαμε την πρόθεση να ακουγόμαστε κάπως. Όταν πρωτοξεκινήσαμε, είμαι σίγουρος ότι μας κατέτασσαν στο πανκ. Είχαμε θορυβώδη, αδέξια και μικρής διάρκειας κομμάτια. Ακόμη εκτιμώ αυτά τα τρία στοιχεία. Είχαμε μικρούς στόχους και προσπαθούσαμε να τους εκπληρώσουμε. Πρωταρχικός μας στόχος ήταν να γράψουμε ένα τραγούδι, μετά άλλα τρία και αργότερα ίσως να παίξουμε σε κανένα κωλόμπαρο του Ντιτρόιτ. Τώρα, αφήνουμε την τύχη να δουλεύει μόνη της. Θέλουμε να συνεχίσουμε να περιοδεύουμε και να ηχογραφούμε ως τέσσερις φίλοι που παίζουν μουσική επειδή τους δίνει χαρά, όχι από υποχρέωση».

 

Protomartyr - A Private Understanding

Ένα άλλο στοιχείο που είναι επίσης αξιοπρόσεκτο στη μουσική τους είναι οι πολιτικά φορτισμένοι στίχοι του Casey. Αντιδράει έντονα όταν αναφέρω τον Τραμπ. «Δεν θέλω να ακουστεί το όνομα αυτού του μ...α σε αυτήν τη συνέντευξη». Όσο για την κατάσταση στην Αμερική αυτήν τη στιγμή, λέει, αφοπλιστικά, πως είναι σκατά.

Αν η συνέντευξη είχε γίνει λίγες μέρες αργότερα, θα τον έβαζα να σχολιάσει τις πρόσφατες δηλώσεις του Kanye West για τον Αμερικανό Πρόεδρο. Αντ' αυτού, μιλάμε για την άνοδο του χιπ-χοπ και για το μέλλον της μουσικής κάπως αόριστα.

«Το χιπ-χοπ έχει την ίδια ηλικία μ' εμένα, άρα αυτήν τη στιγμή χάνει τα μαλλιά του και περνάει περισσότερο χρόνο στην τουαλέτα. Μου λείπουν οι Wu-Tang Clan. Δεν καταλαβαίνω τις πρόσφατες τάσεις και νομίζω ότι αυτό είναι καλό. Δεν υπάρχει τίποτα πιο λυπηρό από έναν γέρο που προσπαθεί να είναι της μόδας, ακούγοντας τα σκουπίδια που ακούνε τα παιδιά τώρα. Στο μέλλον θα είναι όλα psycho jazz και trip metal, αλλά δεν θα είμαι εδώ για να τα ακούω, οπότε δεν μου καίγεται καρφί».

— Θα έλεγες ότι είστε μια πολιτική μπάντα λόγω των στίχων σας;

Όχι περισσότερο από κάποιο άλλο συγκρότημα. Θα απαντήσω με κάτι κλισέ: το να προσπαθείς να κάνεις κάτι με καλλιτεχνικό βάρος στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πολιτική πράξη από μόνη της. Όσον αφορά τους στίχους, επηρεάζομαι από τα πάντα. Προσπαθώ να μένω ανοιχτός σε ιδέες, άσχετα από την προέλευσή τους. Υψηλή τέχνη, χαμηλή κουλτούρα, στατικό ραδιόφωνο, ο καλός ο μύλος όλα τα αλέθει.

— Πιστεύεις ότι η ηλικία σου κάνει τους στίχους σου πιο ώριμους;

Το ελπίζω. Όταν μεγαλώνεις, το μόνο καλό είναι ότι ο κόσμος νομίζει πως ξέρεις για τι πράγμα μιλάς. Δεν ισχύει, βέβαια, αλλά δεν θέλω να τους κάνω να πιστέψουν το αντίθετο.

— Θα πρέπει όμως η μουσική να έχει σχέση με την πολιτική;

Δεν χρειάζεται. Η μουσική είναι ένας τρόπος φυγής από την τραγωδία της καθημερινότητας. Γιατί να είσαι τόσο απόλυτος με κάτι τόσο εφήμερο;

— Και η επιτυχία; Θεωρείς ότι είστε πετυχημένοι;

Δεν ξέρω. Το καλό είναι ότι δεν χάνουμε λεφτά με τους Protomartyr. Θα ήταν ωραίο να μπορούσαμε να ζούμε άνετα από αυτό. Δεν παραπονιέμαι όμως. Χάρη στο συγκρότημα έχουμε κάνει πράγματα κι έχουμε πάει σε πολλά μέρη. Για παράδειγμα, αν δεν ήταν το συγκρότημα, δεν θα υπήρχε τρόπος να επισκεφτούμε ποτέ την Ελλάδα. Ελπίζω, όταν σταματήσουμε, ο κόσμος να μας σκέφτεται με όμορφο τρόπο.

Info

Οι Protomartyr θα εμφανιστούν μαζί με τους Editors και τους Nick Cave and the Bad Seeds στην πλατεία Νερού, στο Φάληρο, στο πλαίσιο του Ejekt Festival στις 23 Ιουνίου.

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT