Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο

0

Mια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση εγκαινιάζει το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στις 15 Μαρτίου στο Μέγαρο Εϋνάρδου, με τίτλο «Δημήτρης Α. Φατούρος, Εικαστική Δίοδος, Αρχείο 1966».


Η έκθεση είναι μια γνωριμία με το ζωγραφικό έργο του Δημήτρη Φατούρου, ένα έργο που αρχίζει να διαμορφώνεται στο τέλος της δεκαετίας του '40, αναπτύσσεται δυναμικά και με διάφορες μορφές τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια, για να διακοπεί συνειδητά το 1966.


Στην πραγματικότητα, ωστόσο, ο γνωστός αρχιτέκτονας, που μαθήτευσε κοντά στον ζωγράφο Παναγιώτη Μάρθα για δύο χρόνια και από το 1953 έως το 1959 ήταν επιμελητής στο ΕΜΠ, στον Δημήτρη Πικιώνη και στον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με το «εικαστικό φαινόμενο».

Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου.


Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του '80 το σχέδιο εμφανίζεται ξανά, αν και σποραδικά, αυτή τη φορά ως μέρος της προβληματικής του για το μορφολογικό χάος του αστικού τοπίου, ενώ, στο τέλος της ίδιας δεκαετίας, το συνεχές ενδιαφέρον του για τη σχισμή και το κενό, τον οδηγεί στην κατασκευή μιας ενότητας έργων με ξύλο και καθρέφτη.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Φατούρος το 1958


Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 120 ζωγραφικά έργα καθώς και συμπληρωματικό υλικό σε προθήκες, που αποτελείται από 95 σχέδια, λάδια και σκίτσα –έργα που ξαφνιάζουν με τη ζωντάνια του χρώματος, την ευαισθησία και τη φρεσκάδα της σκέψης που περιέχουν.

Ένα μεγάλο μέρος αυτού του έργου -περίπου τα δύο τρίτα- εκτίθεται για πρώτη φορά, έχοντας παραμείνει έως σήμερα άγνωστο, ακόμα και σε συνεργάτες του Δημήτρη Φατούρου, ο οποίος ήταν Πρύτανης του ΑΠΘ από το 1983 έως το 1988 και έγινε ευρύτερα γνωστός όταν διετέλεσε Υπουργός Παιδείας από τον Οκτώβριο του 1993 έως τον Ιούλιο του 1994, στην τελευταία κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου.


Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου και η βασική αιτία που το έργο του διατηρήθηκε αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων.


Ο πλουραλισμός που διακρίνει τα έργα της έκθεσης αντικατοπτρίζει την πολύπλευρη προσωπικότητα του δημιουργού τους και πιστοποιεί μια παραγνωρισμένη αλήθεια: εκτός από αρχιτέκτων και πανεπιστημιακός που ασχολήθηκε με την τεχνοκριτική, την επιμέλεια εκθέσεων και την ποίηση, ο Δημήτρης Φατούρος υπήρξε ένας από τους σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του, στην οποία ανήκουν, μεταξύ άλλων, ο Βαλέριος Καλούτσης, ο Νίκος Κεσσανλής, ο Βλάσης Κανιάρης, ο Δημήτρης Κοντός.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε καμβά, 83 x 67 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε χάρντμπορντ, 91 x 61 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μελάνι σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο,1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21,5 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1964. Μεικτή τεχνική σε καμβά, 83,5 x 63 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1966. Μελάνι σε χαρτί, 56 x 43 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1981. Μελάνι σε χαρτί, 18 x 24,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 29 x 21,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ζευγάρι 1950, Τέμπερα και μολύβι σε χαρτί.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 36 x 22 εκ.


Info:

Μέγαρο Εϋνάρδου

Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου, Αθήνα. Τηλέφωνα: 210 5223101, 210 3234267

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαρτίου - 28 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 10:00-18:00, Σάββατο: 11:00-17:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ