O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Μια σύμβαση είναι το σινεμά κι εγώ εισάγω τον θεατή σε αυτήν στα πρώτα λεπτά. Αν θέλει κάθεται, αν δεν του αρέσει, φεύγει.

O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

0

Ο Αλφόνσο Κουαρόν πήρε Όσκαρ σκηνοθεσίας για το «Gravity» και ο Αλεχάντρο Ινιάριτου για το «Birdman» και την «Επιστροφή». Ωστόσο, ο αγαπημένος Μεξικανός δημιουργός στην καρδιά των αμετανόητων σινεφίλ παραμένει ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ο σκηνοθέτης που είχε καταπλήξει με το «Devil's Backbone» και τον αξεπέραστο «Λαβύρινθο του Πάνα» και πλέον αφηγείται υπέροχες, τρυφερές και σκληρές μαζί ιστορίες με τον δικό του, κινηματογραφικά ζαλιστικό τρόπο, ενσωματωμένος πλέον στο Χόλιγουντ, αλλά με τίποτα αιχμάλωτος στο ουδέτερο σύστημα που πολλές φορές καταπίνει ακόμα και τους καλύτερους. Ο Ντελ Τόρο βραβεύτηκε, επιτέλους, στο Φεστιβάλ Βενετίας με τον Χρυσό Λέοντα για το «Shape of Water», μια αλλόκοτη ερωτική ιστορία ανάμεσα σε μια μουγκή καθαρίστρια και έναν αμφίβιο φυλακισμένο, μήλον της έριδος ανάμεσα στους Αμερικανούς και στους Ρώσους στο απόγειο του Ψυχρού Πολέμου, και μας είχε μιλήσει πριν από δύο χρόνια με την ευκαιρία του γοτθικού ρομάντσου «Πορφυρός Λόφος» για τα δικά του φαντάσματα, τους ρόλους των φύλων στο σινεμά, τα τέρατα και την αγάπη, τις λογοτεχνικές και κινηματογραφικές του επιρροές αλλά και για τη δυσκολία της σεναριογραφίας.

— Επιδίωξή μου ήταν να πλάσω μια γυναίκα όμορφη και δυνατή ταυτόχρονα. Συχνά αυτά τα δύο δεν συνδυάζονται στο σινεμά. Για να το πετύχεις, οφείλεις να της δώσεις ανθρωπιά. Δεν δίστασα να τη βάλω να πει σε έναν άνδρα, τον Τσάρλι Χάναμ, «θα έρθω να σε σώσω». Δεν το περιμένεις αυτό και ήθελα να κάνω μια ανατροπή στο συνηθισμένο ρομάντσο. Το δύσκολο είναι το ανδρικό κοινό να κατανοήσει αυτή την αντιστροφή των ρόλων. Πάνε 40 χρόνια από τότε που είδαμε για τελευταία φορά γοτθική ερωτική ιστορία και μισός αιώνας από μια πραγματική καλή γοτθική ιστορία αγάπης. Αναφέρομαι σε μερικές ταινίες της Hammer, το «Innocents» φυσικά, τον Μάριο Μπάβα, τη «Ρεμπέκα» του Χίτσκοκ, την «Jane Eyre». Δεν είναι ακριβώς «φρίκη» το είδος αυτό. Είναι ένα μείγμα έρωτα και θανάτου. Το κλειδί είναι η παραδοχή του πώς ο έρωτας βγαίνει από τερατώδη πλάσματα που συμφιλιώνονται με τη φύση τους, την αποδέχονται και προχωρούν.

Εγώ είχα δύο επαφές «τρίτου τύπου» με φαντάσματα στη ζωή μου. Φυσικά και πιστεύω πως υπάρχουν. Ακράδαντα!

— Γιατί ένα τέρας να μη δικαιολογείται σε ένα σενάριο; Δεν το καταλαβαίνω. Ωραία, έχεις έναν κακό χαρακτήρα, αλλά αυτός ο κακός πήγε στην αγορά προχθές και αγόρασε ένα μπουκάλι γάλα. Οι προθέσεις βγαίνουν μέσα από τις συνήθειες και τις συμπεριλαμβάνεις στην αφήγηση. Για να κάνεις ένα ρομάντσο εποχής πρέπει να κολλήσεις το παλιό με το μοντέρνο, το ευάλωτο με τη δύναμη. Όταν σκηνοθετούσα τον Τσάρλι Χάναμ στο «Pacific Rim», δεν είδα μόνο την ομορφιά του αλλά διέκρινα ότι ήταν εξίσου ντροπαλός, και ανασφαλής. Ο Τομ Χίντλεστον και η Τζέσικα Τσαστέιν είναι εξαιρετικά έξυπνοι άνθρωποι και εφευρετικοί ηθοποιοί. Με καλό κάστινγκ, δεν χάνεις ποτέ.

— Μπορώ να σας αραδιάσω τουλάχιστον 10 κινηματογραφικές επιρροές για την ταινία, και μάλιστα σε συγκεκριμένες σκηνές ή ατάκες, από το «Changeling» και τη «Λάμψη», μέχρι το «Dragonwyck». Πάντα συμβαίνει αυτό στις ταινίες μου. Εδώ αναφέρομαι πολύ στην Ίντιθ Γουόρτον, αν θέλουμε να μιλήσουμε και για λογοτεχνικές επιδράσεις. Όχι μόνο στα «Χρόνια της Αθωότητας» αλλά και στις θαυμάσιες ιστορίες φαντασμάτων που είχε γράψει. Ήταν κορυφαία στο συγκεκριμένο είδος, ευθέως συγκρινόμενη με τον Χένρι Τζέιμς.

O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Γιατί ένα τέρας να μη δικαιολογείται σε ένα σενάριο; Δεν το καταλαβαίνω.

— Η πρώτη σκηνή της ταινίας είναι παρμένη από μια ιστορία της μητέρας μου. Όταν πέθανε η γιαγιά μου, η μητέρα μου την άκουσε να περπατάει και μύρισε το άρωμά της. Κάθισε στο κρεβάτι της, οι σούστες άρχισαν να τρίζουν και την ένιωσε να γέρνει προς την πλάτη της. Η αφήγησή της έμεινε ανεξίτηλη στο μυαλό μου. Για τα υπόλοιπα φαντάσματα, ήθελα να έχω φριχτές νεκρές μανάδες, δεν ξέρω γιατί. Μάλλον γιατί είμαι Μεξικανός και στη χώρα μου οι μανάδες μάς κυνηγάνε και μας αγαπάνε. Η Λουσίλ στην ταινία είναι το σπίτι και το σπίτι είναι η Λουσίλ, την παρακολουθεί συνεχώς. Ξέρετε, ο Χένρι Τζέιμς είχε πει πως τα φαντάσματα αντιπροσωπεύουν το παρελθόν.

— Σε μερικά πράγματα δεν είμαι καθόλου συγκρατημένος. Αν δείτε τις ταινίες μου, τα φαντάσματα και τα τέρατα τα αποκαλύπτω μέσα στα πρώτα τρία λεπτά. Δεν υπάρχει περίπτωση να αμφιβάλει ή να απορήσει ο θεατής. Από μικρό παιδί, η νταντά και η μητέρα μου μού διηγούνταν ιστορίες με φαντάσματα. Ξέρετε, στο Μεξικό, όταν τρώμε, κάποιος μπορεί να πει «είδα ένα φάντασμα» και η απάντηση να είναι: «Αλήθεια, για φέρε την πιατέλα με το ρύζι». Κανείς δεν λέει: «Σοβαρά;». Εγώ είχα δύο επαφές «τρίτου τύπου» με φαντάσματα στη ζωή μου. Φυσικά και πιστεύω πως υπάρχουν. Ακράδαντα!

— Ό,τι μας έχει συμβεί μέχρι τα 10 μας χρόνια μάς έχει στιγματίσει, μας στοιχειώνει και πολλές φορές μας καταβάλλει ισοβίως. Την υπόλοιπη ζωή μας πασχίζουμε να μαζέψουμε τα σπασμένα κομμάτια της παιδικής μας ηλικίας. Πιστεύω πως αν πηδούσαμε μια γενιά και την εξαφανίζαμε μαγικά, δεν θα υπήρχε πρόβλημα στον κόσμο. Το δηλητήριο των γονιών περνάει στα παιδιά και τα παιδιά, όταν δημιουργήσουν δική τους οικογένεια, το περνούν στα δικά τους. Η πραγματική αγάπη γεννιέται όταν ανακαλύψεις το πρόβλημα και συνθηκολογήσεις, συγχωρήσεις, παραδεχτείς πως το φταίξιμο δεν βαραίνει κανέναν από τους δύο και ξεκινήσεις από την αρχή.

O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Σε μερικά πράγματα δεν είμαι καθόλου συγκρατημένος. Αν δείτε τις ταινίες μου, τα φαντάσματα και τα τέρατα τα αποκαλύπτω μέσα στα πρώτα τρία λεπτά.

— Για μένα, η αγάπη και η σκοτεινιά πάντα συνδέονται άρρηκτα. Θα το δείτε σε όλες τις ταινίες μου, από το «Devil's Backbone», που είναι επίσης γοτθικό ρομάντσο, ως το «Hellboy». Στο δικό μου σύμπαν πιστεύω πραγματικά πως ερωτεύεσαι στ' αλήθεια όταν αποκαλύπτεις τον μυστικό σου εαυτό, την τερατώδη πλευρά σου. Η αγαπημένη μου ατάκα στην ταινία είναι η απάντηση στο «με φαρμακώνεις, μου λες ψέματα», που είναι, «μα, σε αγαπώ, αληθινά σε αγαπώ!». Στο «Hellboy» πραγματώνεται η έννοια της πεντάμορφης και του τέρατος, γιατί το τέρας δεν αλλάζει ποτέ και η όμορφη λέει, «οk, ας είναι». Ανέκαθεν κάναμε φριχτά και βλακώδη πράγματα στο όνομα της αγάπης. Και δεν είναι άσχετο το γεγονός πως ελάχιστοι κρίνουν το βάθος κάποιου πέρα από την ομορφιά και την ασχήμια. Οι άνδρες έχουν περισσότερη δυσκολία να το καταλάβουν αυτό, αλλά οι γυναίκες ξέρουν πως η ομορφιά είναι πιο απατηλή από την ασχήμια και συνεχώς κρίνονται από την εξωτερική τους εμφάνιση. Το κόλπο στον «Πορφυρό Λόφο» είναι πως η νόστιμη πεταλούδα, που θέλουν να την τσαλαπατήσουν και να την πετάξουν στα σκουπίδια, κόβει κώλους και μάλιστα με στυλ!

— Στο Μεξικό σπούδασα make up effects και συγγραφή σεναρίου, όχι σκηνοθεσία. Η αλήθεια είναι πως έχω γράψει, μόνος ή σε συνεργασία, είκοσι δύο σενάρια και έχω σκηνοθετήσει μόνο εννέα ταινίες. Συνεπώς, δεκατρείς από τις ταινίες μου έχουν μείνει μόνο στο χαρτί. Το θέμα είναι πως το 50% των σεναρίων μου αναπτύσσεται και δομείται τη στιγμή που τα σκηνοθετώ. Έχω μάθει να σκέφτομαι συνολικά, να φαντάζομαι τις ταινίες με σκηνικά και χρώματα, με τον ρυθμό και τα λόγια τους, όχι απομονωμένες στα επιμέρους τμήματά τους. Όταν κάποιος λέει «φοβερή η φωτογραφία στην τάδε ταινία», δεν σημαίνει πως μόνο η φωτογραφία λειτουργεί φοβερά αλλά ότι συνδυάζεται με τα σκηνικά και το μακιγιάζ και τη γενικότερη σκηνοθεσία. Όλα είναι ένα και όλα γίνονται ταυτόχρονα. Επιδίωξή μου είναι να κάνω τις ταινίες μου όσο πιο οικονομικά μπορώ. Τώρα, αν μια ταινία στοιχίζει 9, 19 ή 119 εκατομμύρια, αυτό είναι σχετικό και αφορά το είδος, την κλίμακα και την εμπορική εξαργύρωση. Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι το σενάριο. Και εκεί πάσχει το σινεμά. Όλες οι ταινίες μου με έχουν παιδέψει σεναριακά, είτε πρόκειται για το «Pacific Rim» που έχει διαλόγους επιπέδου κόμικ, μάλλον απλούς δηλαδή, είτε για τους πολύπλοκους μονολόγους στον «Πορφυρό Λόφο». Μια σύμβαση είναι το σινεμά κι εγώ εισάγω τον θεατή σε αυτήν στα πρώτα λεπτά. Αν θέλει κάθεται, αν δεν του αρέσει, φεύγει.

O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Στο «Hellboy» πραγματώνεται η έννοια της πεντάμορφης και του τέρατος, γιατί το τέρας δεν αλλάζει ποτέ και η όμορφη λέει, «οk, ας είναι».
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ