Ο νεαρός συνθέτης Ορέστης Παπαϊωάννου που κέρδισε το Α' Βραβείο στο διαγωνισμό Antonin Dvořák μιλά στο LIFO.gr

«Η προσπάθεια του να γράψεις ένα κομμάτι είναι η προσπάθεια να βρεις τον εαυτό σου, και αν κάποιος το κάνει αυτό με απόλυτη επίγνωση, ανακαλύπτει πράγματα που δεν ήξερε αλλά και δεν φανταζόταν.»
0

Στις 31 Ιουλίου, στην Αίθουσα Συναυλιών του Prague Conservatoire πραγματοποιήθηκε το "Prize Winners' Concert" του Διεθνούς Διαγωνισμού Σύνθεσης Antonín Dvořák.

Το έργο Αποφώνηση του Ορέστη Παπαϊωάννου είχε ήδη κερδίσει το πρώτο βραβείο στην κατηγορία νέων συνθετών, και μπορείτε να το απολαύσετε πάνω. (Ερμηνεύει η Praga Sinfonietta Orchestra υπό τη διεύθυνση του Jakub Zicha.) Στον ίδιο διαγωνισμό, ο Γιώργος Παπαοικονόμου, επίσης με τον καθηγητή Χρήστο Σαμαρά, απέσπασε το τρίτο βραβείο στην ίδια κατηγορία (Junior).  

Το κομμάτι είναι το «αντίο» σε μια πατρίδα. Τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα: Η Αποφώνηση μπορεί να έχει μελαγχολικό χαρακτήρα, αλλά εμπεριέχει έντονη αποφασιστικότητα και διάθεση για ανακάλυψη του «νέου». 

Ο Ορέστης Παπαϊωάννου γεννήθηκε το 1993 στη Σητεία και μεγάλωσε στην Έδεσσα. Φοίτησε στο Ωδείο Δήμου Έδεσσας με μαθήματα ανώτερων θεωρητικών στην τάξη του Γιάννη Γκουράνη καθώς και δίπλωμα κλαρινέτου στην τάξη του Δημήτρη Παπαϊωακείμ. Από το 2011 φοιτά το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στην τάξη Σύνθεσης του Χρήστου Σαμαρά, από όπου και αποφοίτησε με άριστα. Πέρα απ' το Βραβείο Dvořák, έργα του έχουν βραβευτεί σε διεθνείς και πανελλήνιους διαγωνισμούς σύνθεσης (Β' βραβείο στον διαγωνισμό «Γιώργος Σισιλιάνος», Έπαινος από την Ένωση Ελληνικών Χορωδιών, Φιναλίστ στον διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης Maurice Ravel). Έργα του έχουν εκτελεστεί στο Ηρώδειο από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης, στο εργαστήρι νέων συνθετών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.α . Από τον Οκτώβριο του 2017 κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη σύνθεση στην Ακαδημία μουσικής του Λούμπεκ στη Γερμανία με τον Dieter Mack.


— Αλήθεια, πώς ξεκίνησες να αγαπάς τη μουσική;
Μουσική υπήρχε από πάντα στο σπίτι. Οι γονείς μου έβαζαν πολύ συχνά να ακούγεται στο ραδιόφωνο το δεύτερο πρόγραμμα της ΕΡΤ, αλλά και διάφορα CD από τη συλλογή που έχουμε στο σπίτι. Μία περίοδο μάλιστα θυμάμαι ξυπνούσα με τον ήχο από το πρώτο κομμάτι της «Λιλιπούπολης», που η τρομπέτα στην αρχή το κάνει ιδανικό για πρωινή έγερση. Κι όταν δεν έπαιζε το ραδιόφωνο, θα έπαιζε ο πατέρας μου με την κιθάρα.


— Άρχισες νωρίς τις σπουδές;
Από μικρός ξεκίνησα να πηγαίνω στο Ωδείο δήμου Έδεσσας, ένα από τα λεγόμενα επαρχιακά ωδεία. Εκεί έκανα θεωρητικά και κλαρινέτο, τα οποία για πολλούς τυχαίους και μη λόγους, δεν σταμάτησα ποτέ. Είναι περίεργο και εντυπωσιακό το πόσα πράγματα παίζουν ρόλο σε ένα παιδί, έτσι ώστε να ακολουθήσει τον δικό του δρόμο. Εάν ένα καλοκαίρι στα τέλη του δημοτικού, στο οποίο σκεφτόμουν να σταματήσω, είχα όντως σταματήσει, όλη η ζωή μου θα ήταν εντελώς διαφορετική. Γιατί όλη η ζωή μου έχει να κάνει με τη μουσική-και δεν το λέω μόνο συναισθηματικά. Οι πιο στενοί μου φίλοι είναι είτε συμφοιτητές μου, είτε παλιοί φίλοι από το ωδείο της Έδεσσας και ο επαγγελματικός δρόμος που ακολουθώ έχει να κάνει μόνο με τη μουσική. Αν εκείνο το καλοκαίρι είχα σταματήσει, θα ήμουν κάποιος άλλος.

— Τι σε τράβηξε στη σύνθεση;
Από το 2011 σπουδάζω στο Τμήμα μουσικών σπουδών του Α.Π.Θ, στην κατεύθυνση σύνθεσης με τον κο. Χρήστο Σαμαρά. Η ιδέα της μουσικής δημιουργίας με εξίταρε από μικρό ακόμα, όταν έγραφα δικά μου τραγουδάκια με στίχους για τους συμμαθητές μου κλπ. Τα πρώτα δύο χρόνια στη σύνθεση ήταν από τα πιο δύσκολα και ταυτόχρονα πιο καθοριστικά στη ζωή μου. Η προσπάθεια του να γράψεις ένα κομμάτι είναι η προσπάθεια να βρεις τον εαυτό σου, και αν κάποιος το κάνει αυτό με απόλυτη επίγνωση, ανακαλύπτει πράγματα που δεν ήξερε αλλά και δεν φανταζόταν. Δεν είχε υπάρξει μεγαλύτερη ικανοποίηση για μένα από το να ολοκληρώνω ένα κομμάτι και να είμαι ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα. Ήταν σαν να καθρεπτίζεται ένα κομμάτι του εαυτού σου, ειπωμένο μέσω της τέχνης, αποδεσμευμένο στον κόσμο για να πάρει με τον καιρό το δικό του δρόμο. Κάποια έργα δεν θα παιχτούν καθόλου, κάποια θα παιχτούν πολλές φορές, κάποια θα αρέσουν, κάποια θα θεωρηθούν αποτυχίες.

(Ο κανόνας της Πράγας-"Prague Canon" για ορχήστρα εγχόρδων του Ορέστη Παπαϊωάννου.Εκτέλεση απο την Συμφωνική Ορχήστρα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης)


— Μίλησέ μας για το Διαγωνισμό Dvořák... 
Το 2015 προκρίθηκα στον τελικό του έκτου διεθνούς διαγωνισμού Antonin Dvořák στην Πράγα, όπου έλαβαν μέρος είκοσι άτομα από δεκαοκτώ χώρες. Εκεί απέσπασα το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Junior, στις ηλικίες 18-23. Στις 31 Ιουλίου έγινε η συναυλία νικητών προηγούμενων ετών, όπου παίχτηκε το έργο μου για ορχήστρα «Αποφώνηση» (2016), μαζί με άλλα έξι έργα των νικητών των προηγούμενων τριών ετών.

— Κι η Αποφώνηση;
Το κομμάτι είναι το «αντίο» σε μια πατρίδα. Τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα: Επικρατεί από τη μία νοσταλγία και θλίψη για αυτό που μένει πίσω, αλλά από την άλλη υπάρχει αποφασιστικότητα και έντονη διάθεση για αυτό που έπεται. Ακόμα κι αν το παρελθόν είναι πίσω μας, ποτέ δεν παύει να είναι κομμάτι του εαυτού μας. Καμιά φορά δίνουμε υπερβολική ισχύ στο παρελθόν, αφήνοντάς το να μας καθορίσει. Η Αποφώνηση μπορεί να έχει μελαγχολικό χαρακτήρα, αλλά εμπεριέχει έντονη αποφασιστικότητα και διάθεση για ανακάλυψη του «νέου».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ