Όταν η Αρλέτα τραγούδησε σε α' εκτέλεση ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι σε μουσική Μαυρουδή

Όταν η Αρλέτα τραγούδησε σε α' εκτέλεση ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
Η Αρλέτα με τον Ηλία Λιούγκο και τον Νότη Μαυρουδή
0

Η Αρλέτα δεν δήλωνε ποτέ "τραγουδίστρια του Χατζιδάκι", ασχέτως αν ένα από τα ωραιότερα άλμπουμ με επανεκτελέσεις τραγουδιών του συνθέτη, το «12+1 τραγούδια» είχε κυκλοφορήσει το 1969 με τη φωνή της. Δεν παρέλειπε βέβαια να ερμηνεύει τα τραγούδια του σε κάθε συναυλία της και να εκφέρει άποψη τόσο για τον ίδιο τον Χατζιδάκι, όσο και για το έργο του. Έτσι είναι απορίας άξιον που σπανίως μιλούσε για το «Παιδί της Γης», έναν δίσκο που βγήκε το 1977 από τη Lyra με μελοποιημένα ποιήματα του Χατζιδάκι από τον 32χρονο τότε, συνομήλικο της, συνθέτη Νότη Μαυρουδή. Η Αρλέτα ήταν η βασική ερμηνεύτρια του εν λόγω δίσκου: Έξι κομμάτια τραγούδησε, άλλα τρία ο 20χρονος Ηλίας Λιούγκος, ενώ ένα ποίημα του για τον Γιώργο Σεφέρη απήγγειλε ο Χατζιδάκις αυτοπροσώπως. Σπανιότατο το τελευταίο, ο Χατζιδάκις δηλαδή να βάλει τη φωνή του σε ηχογράφηση που δεν ήταν δική του, όπως σπανιότατη ήταν τελικά και ολόκληρη η δουλειά αυτή ως concept: Μελοποιημένα ποιήματα του Χατζιδάκι μέσα σε μία εντελώς χατζιδακική - ποιητική ατμόσφαιρα και με τον Μαυρουδή σαφώς επηρεασμένο από τα έργα του συνθέτη εκείνης της περιόδου, τα «Παράλογα» και το προγενέστερο «Ο Οδοιπόρος, το Μεθυσμένο Κορίτσι και ο Αλκιβιάδης».


Τα ποιήματα του Χατζιδάκι από την ποιητική πρώτη «Μυθολογία» του, του 1966, τα μελοποίησε ο Νότης Μαυρουδής στο Μιλάνο της Ιταλίας τη διετία 1973 - 74. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα το '75 ο Αλέκος Πατσιφάς της Lyra, εκδήλωσε αμέσως ενδιαφέρον, θέλησε όμως πρώτα να έβγαινε ο άλλος δίσκος του Μαυρουδή, οι «Ζωγραφιές απ' τον Θεόφιλο» (1976) και μετά να προχωρούσαν με τον μελοποιημένο Χατζιδάκι. Έτσι και έγινε!

Το «Παιδί της Γης» έγινε αφορμή για να γνωρίσει η Αρλέτα προσωπικά τον Μάνο Χατζιδάκι, καθώς ίσαμε τότε ήξερε ότι είχε την έγκριση του και φύλαγε ως κόρη οφθαλμού εκείνη την κάρτα του από την Αμερική με τα πιο θερμά του λόγια για τις ερμηνείες της στα τραγούδια του.


Ο Μαυρουδής ήθελε την Αρλέτα βασική ερμηνεύτρια του έργου, αφού μια δεκαετία πριν οι πρώτοι προσωπικοί της δίσκοι περιείχαν και δικές του συνθέσεις για τη φωνή της. Ο Πατσιφάς πάλι ήταν "σκοτωμένος" με την Αρλέτα, έχοντας δώσει κυριολεκτικά "γη και ύδωρ" για να την πείσει να τραγουδήσει στη θρυλική «Τρίτη Ανθολογία» (1975) του Γιάννη Σπανού. Είχε προηγηθεί μια ιστορία μεταξύ Πατσιφά και Αρλέτας που ελάχιστοι γνωρίζουν: Όταν η Αρλέτα ηχογράφησε αγγλόφωνες μπαλάντες το 1974 είχε κινηθεί το ενδιαφέρον ξένων παραγωγών γι' αυτή την "Ελληνίδα Joni Mitchell". Φοβούμενος ο Πατσιφάς μην του "φύγει" η Αρλέτα ή πάρουν αέρα τα μυαλά της, είπε στους ξένους ότι είναι μια "τρελή" που καλά θα κάνουν να μην την πλησιάσουν. Η Αρλέτα το έμαθε όμως αυτό και επήλθε τεράστια ρήξη με τον Πατσιφά, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο. Είχε λιώσει στα τηλέφωνα ο Πατσιφάς - θυμάμαι την Αρλέτα να μου λέει - για να συμμετάσχει στην «Τρίτη Ανθολογία». Αγαπούσε πολύ τον Σπανό και τελικά τραγούδησε στο δίσκο, γράφοντας ιστορία στο ελληνικό τραγούδι.

Όταν η Αρλέτα τραγούδησε σε α' εκτέλεση ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
Ο ίδιος ο Χατζιδάκις είχε περάσει δύο φορές από το στούντιο της Columbia, τη μία για να παρακολουθήσει την ηχογράφηση και την άλλη για να απαγγείλει το ποίημα με τίτλο «Στον Γιώργο Σεφέρη».


Το «Παιδί της Γης», βέβαια, ήταν άλλη κατάσταση. Έγινε αφορμή για να γνωρίσει η Αρλέτα προσωπικά τον Μάνο Χατζιδάκι, καθώς ίσαμε τότε ήξερε ότι είχε την έγκριση του και φύλαγε ως κόρη οφθαλμού εκείνη την κάρτα του από την Αμερική με τα πιο θερμά του λόγια για τις ερμηνείες της στα τραγούδια του. «Δεν κοιμήθηκα καθόλου από τον ενθουσιασμό μου που γνώρισα τον Χατζιδάκι» είχε πει στον Νότη Μαυρουδή την επόμενη μέρα της συνάντησης τους στο στούντιο.


Ο Μαυρουδής δίπλα στην Αρλέτα τοποθέτησε ως ερμηνευτή ένα νέο παιδί, που το όνομα του ίσα που φαινότανε στο εξώφυλλο του έργου «Τα Παράλογα» των Μάνου Χατζιδάκι - Νίκου Γκάτσου ένα χρόνο πριν: Τον Ηλία Λιούγκο. Εκείνος δέχτηκε άμεσα τη συμμετοχή του σε ακόμη ένα δίσκο που κατά 50% θα ήταν "Μάνος Χατζιδάκις" και σήμερα θυμάται με νοσταλγία την Αρλέτα να του λέει τη μεγαλειώδη ατάκα: Ο Θεοδωράκης είναι ο πατέρας μας και ο Χατζιδάκις η μητέρα μας...


Ο ίδιος ο Χατζιδάκις είχε περάσει δύο φορές από το στούντιο της Columbia, τη μία για να παρακολουθήσει την ηχογράφηση και την άλλη για να απαγγείλει το ποίημα με τίτλο «Στον Γιώργο Σεφέρη». Οι δε μουσικοί που έπαιζαν ήταν της δικής του οικογένειας: Κιθάρες ο Μαυρουδής με τον Κώστα Γρηγορέα, βιολί και μαντολίνο ο Παντελής Δεσποτίδης και ο Δημήτρης Βράσκος, άρπα η Αλίκη Κρίθαρη, μπάσο ο Ροδουσάκης και ο Τσεσμελής, ενώ στα κρουστά ήταν η Αγγλίδα φίλη της Αρλέτας και τραγουδοποιός, Sasha Brewis. Εντυπωσιακό είναι πως παρόλο που γνώριζε την Αρλέτα, ακούγοντας την ειδικά στο ''Σχέδιο για ένα δημοτικό τραγούδι'', ο Χατζιδάκις έλεγε και ξανάλεγε του Μαυρουδή: «Μα που τη βρήκες αυτή τη φωνή...!» Ήταν τεράστια η χαρά της Αρλέτας που αν και δεν ηχογράφησε ποτέ Χατζιδάκι σε α' εκτέλεση, συνειδητοποιούσε πως έκανε μια καινούργια διαφορετική δουλειά μαζί του.

 
Ενδεικτικό επίσης της εκτίμησης του Χατζιδάκι στην απόπειρα μελοποίησης του από τον Νότη Μαυρουδή ήταν το ότι έδωσε κατευθείαν προφορικά την άδεια του. «Δε θέλω τίποτα ν' ακούσω από πριν» τού 'χε πει, «σε εμπιστεύομαι. Προχώρα!» Λίγο μετά ο Μαυρουδής θα έβλεπε εκείνες τις δυο φορές τον Χατζιδάκι με την Αρλέτα στο στούντιο να αυτοσαρκάζονται και να ανταλλάσσουν μεγάλες ατάκες!

Όταν η Αρλέτα τραγούδησε σε α' εκτέλεση ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
Το «Παιδί της Γης», τίτλος δάνειος από ένα ποίημα του Χατζιδάκι - αναφορά στον Gustav Mahler, κυκλοφόρησε το 1977 και το εξώφυλλο του κοσμούσε ένας σουρεαλιστικός πίνακας της Αρλέτας, όπως άρεσε του Πατσιφά και της ζητούσε να το κάνει σε όσους δίσκους εμπλεκόταν.


Ο Χατζιδάκις απ' την άλλη διέβλεπε πως επρόκειτο για ένα ολότελα αντιεμπορικό άλμπουμ. Το ίδιο και ο Πατσιφάς που συνήθιζε να μεταφέρει στον Μαυρουδή όχι τις ανασφάλειες του Χατζιδάκι, αλλά αντιθέτως τον ενθουσιασμό του ακριβώς γι' αυτό. Μην ξεχνάμε πως στην πραγματικότητα, πέραν των μελοποιήσεων, ο Μαυρουδής κατέθετε ένα φόρο τιμής στον συνθέτη Χατζιδάκι σε μία περίοδο που είχε φανερώσει την πιο προσωπική του αντίληψη για το τραγούδι ως μορφή τέχνης.

Έπεσαν μέσα και ο Πατσιφάς και ο Χατζιδάκις! Ο δίσκος δεν "περπάτησε" καθόλου, κάτι που στενοχώρησε πολύ όλους τους δημιουργούς του. Έπρεπε να περάσουν οκτώ ολόκληρα χρόνια για να γραφτεί μια διθυραμβική κριτική στον ''ΗΧΟ'' από το συντακτικό τότε δίδυμο Λάμπρος Λιάβας - Νίκος Διονυσόπουλος. Αυτά ήταν τα λάφυρα μας, θυμάται ο Μαυρουδής, το ίδιο λέγαμε με την Αρλέτα! Την είχε στενοχωρήσει την Αρλέτα το γεγονός πως ένα τόσο ποιητικό έργο δεν είχε περάσει ευρέως στο κοινό. Μάθαινε όμως που ο Χατζιδάκις χαιρόταν μ' αυτό, οπότε δεν σχολίαζε περαιτέρω...


Το «Παιδί της Γης», τίτλος δάνειος από ένα ποίημα του Χατζιδάκι - αναφορά στον Gustav Mahler, κυκλοφόρησε το 1977 και το εξώφυλλο του κοσμούσε ένας σουρεαλιστικός πίνακας της Αρλέτας, όπως άρεσε του Πατσιφά και της ζητούσε να το κάνει σε όσους δίσκους εμπλεκόταν. Αποτελεί έναν απ' τους πιο αγαπημένους μου δίσκους και της Αρλέτας και του Χατζιδάκι και του Μαυρουδή. Πάντα θα μου θυμίζει την τόλμη των συντελεστών του για δημιουργία ενός τραγουδιού ιδιαίτερου, ποιητικού, για "λίγους και καλούς", έτη φωτός μακριά από κάθε είδους λαϊκή αποδοχή και επιδοκιμασία. Και ίσως γι' αυτό η Αρλέτα, όποτε μιλούσαμε γι' αυτό το έργο, να στόλιζε απλά το στρογγυλό πρόσωπο της με το πιο φωτεινό και συνεσταλμένο χαμόγελο!

Ακούστε εδώ ολόκληρο το «Παιδί της Γης»:

 

 

Ένας αποχαιρετισμός από την πιανίστρια Ντόρα Μπακοπούλου:

Μια σπάνια φίλη, μια σπάνια καλλιτέχνις, μια σπάνια ψυχή έφυγε από κοντά μας. Η Αρλέτα που έγραψε ιστορία με τα τραγούδια της, με την ευαισθησία της και τη μοναδικότητα της δεν θα μας ξανατραγουδήσει. Εγώ σήμερα από την Αίγινα που βρίσκομαι, όλοι μιλάνε με πόνο γι' αυτήν και φέρνουν στη μνήμη την αξέχαστη συναυλία που έδωσε πριν πολύ λίγα χρόνια, δίπλα στο κύμα, γοητεύοντας τους πάντες με την απαράμιλλη γοητεία, τη φαντασία και τη γνησιότητα της. Ένας άκρως γενναιόδωρος άνθρωπος που ήθελε μόνον να προσφέρει και να επικοινωνεί. Ευτυχώς έχει καταγραφεί το έργο της. Είχε ακόμα πολλά να δώσει. Τώρα θα γλιστρήσει στα αστέρια κι από κει θα μας στέλνει την καλή της ενέργεια. Καλό σου ταξίδι, Αρλέτα αγαπημένη!

 

Μουσική
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ