Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα;

0

Το «Tomorrows» είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που γίνονται αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα. Αναφέρεται στο μέλλον και στο πώς αυτό φαντάζει σήμερα μέσα από ουτοπικές ή δυστοπικές υποθέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται με βάση το παρόν. Δεν αφορά την επιστημονική φαντασία καθαρά, αντίθετα αυτή αποτελεί ένα κομμάτι της έκθεσης. Σου δίνει πολλή τροφή για σκέψη. Ένα από τα πολλαπλά ζητήματα που θέτει είναι αν, κοιτάζοντας το μέλλον, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα το παρόν και το παρελθόν. Η αλλαγή είναι διάχυτη παντού, σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Με την πάροδο του χρόνου η Γη αλλάζει, οι πόλεις αλλάζουν, και το φυσικό και αστικό περιβάλλον μετασχηματίζεται έτσι ώστε οι άνθρωποι, αλλά και οι έμβιοι οργανισμοί να καταφέρνουν να επιβιώνουν μέσα στις ακραίες κλιματολογικές, κοινωνικοπολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις.


Στο πλαίσιο του «Tomorrows» κλήθηκαν εικαστικοί, αρχιτέκτονες, designers και συγγραφείς να συνθέσουν το δικό τους σενάριο για τις φουτουριστικές κοινωνίες μέσα από σχέδια, βίντεο, πολύπλοκες εγκαταστάσεις, λογοτεχνικές ιστορίες, αρχιτεκτονικές αφηγήσεις, σχέδια, μακέτες και μοντέλα υποθετικών συστημάτων, ενδυμασίες και αντικείμενα τρισδιάστατης εκτύπωσης. Συνολικά παρουσιάζονται 33 ομαδικά ή ατομικά έργα, ορισμένα από τα οποία έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για το συγκεκριμένο πρότζεκτ ή εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.


Η έκθεση χωρίζεται σε 5 ενότητες. Τα περιβάλλοντα μετα-φύσης αφορούν την κλιματική αλλαγή και τον τρόπο που αυτή θα επηρεάσει την οικολογία του πλανήτη, όπως και την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τις επιπτώσεις της. Τα «Κελύφη και Τόποι Συμβίωσης» έχουν να κάνουν με το πώς επηρεάζει η νέα τεχνολογία τις ανθρώπινες κατοικίες και υποδομές, τη φύση αλλά και τις νέες συνιστώσες της ανθρώπινης ζωής, όπως τα κέντρα δεδομένων, μια και κυριαρχεί πλέον η πληροφορία. Όμως, τα ηλεκτρονικά δεδομένα εξετάζονται ως ιδέα και στην ενότητα «Δίκτυα και Υποδομές», στην οποία η πόλη παρουσιάζεται ως ένας μεγάλος οργανισμός που η αρχιτεκτονική από τη δεκαετία του '60 προσπαθεί να αναπλάσει με βάση τα επερχόμενα συστήματα επικοινωνίας, πληροφορίας και μεταφοράς. Στην «Αλγοριθμική Κοινωνία», τα αλγοριθμικά συστήματα επηρεάζουν σε τέτοιο βαθμό την κοινωνία, που δημιουργούνται νέες σχέσεις αλλά και νέα αδιέξοδα για τους ανθρώπους. Τέλος, η ενότητα «Πέρα από τον Άνθρωπο» αφορά ένα μέλλον όπου κυριαρχούν οι μηχανές.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, The 3rd Additivists Cookbook on Mediterranean post natures and the cultural now, 2017. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου


Σίγουρα, δύο από τα έργα που απαιτούν περισσότερη προσοχή λόγω της ιστορικότητάς τους είναι η «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» του αρχιτέκτονα Τάκη Χ. Ζενέτου και η «Οικουμενόπολη» του αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη. Και τα δύο χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να ολοκληρωθούν. Ο Δοξιάδης οραματίστηκε μια εξιδανικευμένη παγκόσμια πόλη, όπου όλοι οι άνθρωποι θα είναι ίσοι και δεν θα διαχωρίζονται από εθνικές, φυλετικές ή θρησκευτικές διαφορές. Η θεωρία της Οικουμενόπολης ξεκίνησε να πλάθεται από το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1974, στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ford. Ο Τάκης Ζενέτος και η ομάδα του, για περισσότερο 20 χρόνια, από το 1952 έως το 1971, ανέπτυσσαν την «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», μια έρευνα του σπουδαίου αρχιτέκτονα πάνω στις εξελίξεις των εφαρμογών της ηλεκτρονικής τεχνολογίας που προβλέπει ότι ο εγκέφαλος ενός ανθρώπου μελλοντικά θα μπορεί να δίνει απευθείας εντολές σε οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή με τη βοήθεια ενός υπερευαίσθητου δέκτη ηλεκτροεγκεφαλικών κυμάτων – δεν έπεσε πολύ έξω.


Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το έργο του αρχιτέκτονα Liam Young, μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που αφορά αποκλειστικά την Αθήνα. Ο Young βρέθηκε στην Αθήνα τον Μάρτιο και οργάνωσε ένα εργαστήριο για τις ανάγκες του πρότζεκτ.


Συμμετέχουν ακόμη οι καλλιτέχνες Pinar Yoldas, !Mediengruppe Bitnik, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke και Λίνα Θεοδώρου, αρχιτέκτονες όπως η ομάδα AREA (Architecture Research Athens), ο Αριστείδης Αντονάς και οι Design Earth, οι designers Metahaven, Adam Harvey και Behnaz Farahi, αλλά και πανεπιστημιακές σχολές αρχιτεκτονικής και design, όπως το Advanced Studio του Michael Young από το Πανεπιστήμιο Yale και το MArch Unit 24 της Πηνελόπης Χαραλαμπίδου και του Michael Tite από τη σχολή Bartlett του Λονδίνου. Την έκθεση έχουν επιμεληθεί η Δάφνη και ο Πάνος Δραγώνας.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Point supreme architects, Tomorrow's commons. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Δημιουργός: Τάκης Χ. Ζενέτος, Τίτλος: Ηλεκτρονική πολεοδομία, Χρονολογία: 1952-1971. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zissis Kotionis, Hot Camp. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Lydia Kallipoliti & Andreas Theodoridis, AIR Shake. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

Ιnfo:

Το «Tomorrows» πραγματοποιείται στη Διπλάρειο Σχολή (πλ. Θεάτρου 3, Ομόνοια), θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουλίου και είναι με ελεύθερη είσοδο.

Εικαστικά
0

Μαρία Παππά

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ