Διαβάτες και περιπλανωμένοι σε βιβλία γραμμένα για το χάος της μεγαλούπολης

Διαβάτες και περιπλανωμένοι σε βιβλία γραμμένα για το χάος της μεγαλούπολης Facebook Twitter
Ο πεζός παίζει, γι' αυτόν γίνεται παιγνιότοπος η πόλη, γίνεται ένα αχανές λούνα-παρκ. Ο πεζός μαθαίνει να ελίσσεται. Και έτσι, όχι μόνο να επιβιώνει αλλά και να δαμάζει δημιουργικά τις απειλές που γεννά η μεγάλη πόλη.
0

Χορογραφία στα σοκάκια. Αυτό κάνει ο πείσμων περιπατητής, ο φερέοικος flâneur, ο δεινός διαβάτης, ο βαδιζομανής (όπως χαρακτηρίζει τον εαυτό του ο συγγραφέας Σωτήρης Δημητρίου): χορογραφεί στα σοκάκια, εκθειάζει την ελευθερία της ύπαρξης μέσα από μια αυτοσχεδιαστική ελευθερία κινήσεων στο πολύβουο, κοσμοβριθές περιβάλλον της μεγάλης πόλης. Ο πεζός είναι ένας μικρός επαναστάτης, όπως ακριβώς μας λέει ο τίτλος και ο υπότιτλος του μικρού πυκνού βιβλίου του Ηλία Καφάογλου (Αθήνα, 1958): Πεζός - Ένας μικρός επαναστάτης. Κι εδώ θυμόμαστε τον στίχο/μανιφέστο του Νίκου Καρούζου: «Είμαι διαβάτης/ επιβάλλομαι στην κίνηση». Και συντάσσουμε τον κατάλογο παθιασμένων περιπατητών που «βοτανολόγησαν» στην άσφαλτο, σύμφωνα με την ωραία διατύπωση του Βάλτερ Μπένγιαμιν: Χένρι Ντέιβιντ Θορό και Αντρέ Μπρετόν, Τζακ Κέρουακ και Νιλ Κάσαντι, Γκι Ντεμπόρ και Μιχάλης Κατσαρός, Αρθούρος Ρεμπό και Ρόμπερτ Βάλζερ, Κωστής Παπαγιώργης και Θωμάς Κοροβίνης, η τρομερή τριάδα Μπέλα Ταρ/Μιχάλι Βιγκ/Λάσλο Κρασναχορκάι, Άρης Αλεξάνδρου και Πάτρικ Λι Φέρμορ, Φρειδερίκος Νίτσε και Ζαν-Ζακ Ρουσό, άνθρωποι που χορογράφησαν μέσα στην πόλη, αλλά και στην ύπαιθρο, άνθρωποι που χαρτογράφησαν το χάος της μεγαλούπολης, που έγιναν ιχνηλάτες νέων τοπίων ή επινοητές της αληθινής αλήθειας παλαιών.

2.

Αριστοκράτης αλήτης. Αυτό είναι ο βέρος βαδιστής, ο όλβιος οδοιπόρος, ο περιπετειώδης πεζός: ένας εκλεπτυσμένος πλάνητας και χασομέρης, ένας αργόσχολος και αλάνης, ένας αριστοκράτης αλήτης, μας λέει ο Ηλίας Καφάογλου, παραθέτοντας τον Ρόμπερτ Βάλζερ (1878-1956), αυτό τον ενθουσιώδη, ανιδιοτελή και χωρίς εγωισμό περιπατητή και συγγραφέα του βιβλίου Ο Περίπατος (μτφρ. Τέο Βότσος, εκδ. Γαβριηλίδης). Ο πεζός είναι ο άρχοντας του χρόνου, δεν αφήνει τη ροή των δευτερολέπτων να τον δυναστεύει, ξέρει να τανύει και να επιμηκύνει τα δευτερόλεπτα-κορσέδες, ξέρει να απολαμβάνει το χώσιμο και το χάσιμο στους λαβυρίνθους του άστεως, «αντιστέκεται σθεναρά στον αμείλικτο έλεγχο και τη βάναυση χρονομέτρηση κάθε αυστηρά προγραμματισμένης δραστηριότητας», επιδίδεται συστηματικά, αλλά με αμεριμνησία και βραδύτητα σε μια πολύτιμη για τον ίδιο «χρονοφαγία», επισημαίνει ο Καφάογλου. Κι ακόμα, τονίζει οι συγγραφέας, «Στον πεζό μέσα ζει το αιώνιο παιδί [...] Τα παιδιά, οι ερωτευμένοι και πεζοπόροι είναι, πράγματι, ανοιχτοί, εκτεθειμένοι σε όλους τους ανέμους». Αυτό, άραγε, δεν είναι η πεμπτουσία της σύντομης ζωής μας, του εφήμερου περάσματός μας από τούτο τον κόσμο, ήτοι το να είμαστε ανοιχτοί σε όλους τους ανέμους, το να πειραματιζόμαστε με τις δυνατότητες, το να επινοούμε νέα πάθη, βαδίζοντας και πεζοπορώντας στους τόπους που είναι σπαρμένοι με εκπλήξεις και ευπρόσδεκτους αιφνιδιασμούς; Άραγε, μετατρέποντας μέσα από το διαρκές διάβα τα τοπία σε τόπους δεν εξοικειωνόμαστε με ό,τι το σώμα και το μυαλό μας κάνει δικό του, ενόσω ανοίγεται σε αυτό; «Ο πεζός, όσο περπατά», γράφει ο Ηλίας Καφάογλου, είναι ολόκληρος απλώς ένα βλέμμα. Το σώμα του διαπλάθεται από το χώμα που πατά, διαμορφώνεται από τους τόπους και τα τοπία, γίνεται το ίδιο τοπίο. Γίνεται τόπος». Ο πεζός παίζει, γι' αυτόν γίνεται παιγνιότοπος η πόλη, γίνεται ένα αχανές λούνα-παρκ. Ο πεζός μαθαίνει να ελίσσεται. Και έτσι, όχι μόνο να επιβιώνει αλλά και να δαμάζει δημιουργικά τις απειλές που γεννά η μεγάλη πόλη.

3.

Ενάντια στην επιφυλακτικότητα και στην ασυγκινησία. Ο μείζων Γερμανός φιλόσοφος και κοινωνιολόγος Γκέοργκ Ζίμελ (Geog Simmel, 1858-1918) καταπιάστηκε με τα ζητήματα που εγείρουν ο σχηματισμός και η γιγάντωση των μητροπόλεων. Διαπιστώνει ότι η επιφυλακτικότητα και η ασυγκινησία χαρακτηρίζουν τη νοοτροπία των κατοίκων της σύγχρονης μεγαλούπολης. Καθώς οι μεγαλουπόλεις είναι η έδρα της οικονομίας του χρήματος, η αρένα των συναλλαγών που ενίοτε είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου, απαιτείται ολοένα και μεγαλύτερη αφαιρετική ικανότητα και πρόκριση της νόησης προκειμένου να κατοικήσεις στη μεγαλούπολη. Ο περιπατητής, ο flâneur, ο πεζοπόρος, αντιτίθενται στην «άσπλαχνη αντικειμενικότητα», στον «οικονομικό εγωισμό», στο σύγχρονο πνεύμα που γίνεται «όλο και περισσότερο υπολογιστικό», όπως επισημαίνει ο Ζίμελ στο βιβλίο Μητροπολιτική Αίσθηση (μτφρ. Ιωάννα Μεϊτάνη, εκδ. Άγρα). Άνθρωποι όπως ο Ράσκιν και ο Νίτσε, υπενθυμίζει ο Ζίμελ, «ξεχειλίζουν από ένα μίσος που πηγάζει από την ίδια πηγή που πηγάζει το μίσος για την οικονομία του χρήματος και για τον διανοουμενισμό της ύπαρξης». Κι ακόμα, ο πεζός δεν βασανίζεται από την απώλεια του είναι του μέσα στο λεγόμενο μοναχικό πλήθος ή στην κοσμοβριθή έρημο, όπως έχουν χαρακτηρίσει τη μεγαλούπολη τόσο ο κοινωνιολόγος Ντέιβιντ Ρίσμαν όσο και ο στοχαστής Κορνήλιος Καστοριάδης. Διότι, όπως γράφει ο Καφάογλου: «Ο πεζοπόρος ποτέ δεν είναι εντελώς μόνος – τόσα τον χαιρετούν, του γνέφουν, τον προσκαλούν, η πλάση, η πόλη γίνονται συνοδοιπόροι του, συνοδίτες του, και το βάδισμα εγκιβωτίζεται τόσο στο τοπίο, ώστε γίνεται η αναπνοή του η ίδια».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ