ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Periodonero ©Laura Arlotti

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος

0

Φέτος το ΜΙR υπόσχεται να είναι πιο πρωτότυπο, πιο επαναστατικό και πιο ευρηματικό. Γι' αυτόν το λόγο διαλέγει ως θεματική του την έννοια της ουτοπίας και προσκαλεί Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες να προσπαθήσουν να οραματιστούν το μέλλον μέσα από τα έργα τους. Έτσι, στο πλαίσιο του προγράμματός του θα παρουσιαστούν επτά διαφορετικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ που στόχο έχουν να θέσουν ερωτήματα για τη σχέση ανάμεσα στην πραγματικότητα, στην ιστορία και στην πίστη σε ένα καλύτερο μέλλον. Όπως λέει η Χριστιάνα Γαλανοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, «έχει μεγάλη σημασία να βλέπουμε πράγματα με νόημα. Και πιστεύω ότι τα έργα που θα παρουσιάσουμε έχουν πολύ νόημα στις σημερινές συνθήκες, αφορούν το τώρα με έναν τρόπο πολύ επίκαιρο. Τα περισσότερα διαχειρίζονται όλο αυτό που συμβαίνει γύρω μας και θεωρώ πολύ σημαντικό ο κόσμος να μη νιώθει ότι η τέχνη είναι κάτι μακρινό και αφηρημένο, αλλά κάτι που τον αφορά άμεσα. Βέβαια, τα έργα που θα δει δεν κατατάσσονται εύκολα, επειδή είναι πολύ καινούργιος ο τρόπος που χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες. Μπορείς να πεις ότι ανήκουν στις παραστατικές τέχνες, αλλά δεν είναι σαφώς θέατρο ή χορός ή περφόρμανς. Είναι κάπου στο όριο αυτών των πραγμάτων και εκεί που συναντιούνται αυτές οι τέχνες».


Και το κοινό, όμως, καλείται φέτος να συμμετάσχει πιο ενεργά, αφού ορισμένα πρότζεκτ έχουν έναν πιο διαδραστικό χαρακτήρα. «Καθένα προσεγγίζει την πραγματικότητα με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο και ταυτόχρονα σου δείχνει έναν άλλο, πιο δημιουργικό για να τη δεις και να μπορέσεις να αντιδράσεις. Είναι πολύ προσβάσιμα έργα και πολύ ανοιχτά στην επικοινωνία τους με το κοινό. Δεν θα είχε νόημα να κάνω ένα φεστιβάλ, να έρθει ο κόσμος και να μην το ευχαριστηθεί. Και σίγουρα θέλουμε να τον ευαισθητοποιήσουμε σε ορισμένα ζητήματα που μας απασχολούν κι έχουν να κάνουν με το πώς οραματιζόμαστε το μέλλον και τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε μέλλον» λέει.

Δεν θα είχε νόημα να κάνω ένα φεστιβάλ, να έρθει ο κόσμος και να μην το ευχαριστηθεί. Και σίγουρα θέλουμε να τον ευαισθητο-ποιήσουμε σε ορισμένα ζητήματα που μας απασχολούν κι έχουν να κάνουν με το πώς οραματιζόμαστε το μέλλον και τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε μέλλον.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι το φεστιβάλ παραδοσιακά διεξάγεται σε διαφορετικά σημεία της πόλης, σε ιδιωτικούς ή δημόσιους χώρους, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε παράστασης.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Someone Who Isn't Me ©Evgenia Bourzoukou

Tι θα δούμε φέτος;

Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 8 Δεκεμβρίου, στον κινηματογράφο Τριανόν, με ένα πάρτι και μια συναυλία γεμάτη κινηματογραφικές αναφορές από το νεοσύστατο γυναικείο σχήμα Someone Who Isn't Me. Μαζί τους στη σκηνή θα είναι η Σtella και ο Coti.


Στις 9 και 10 Δεκεμβρίου, στο Τριανόν, η ισπανική θεατρική ομάδα El Conde de Torrefiel, που έχει την έδρα της στη Βαρκελώνη, θα παρουσιάσει το Guerrilla. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία σχετικά με μια Ευρώπη που αλλάζει ραγδαία, της οποίας οι κάτοικοι, παρά τη φαινομενική ειρήνη και ηρεμία, ζουν σε έναν συνεχή εσωτερικό πόλεμο. Τα κείμενα της παράστασης προσαρμόζονται κάθε φορά ανάλογα με τη χώρα και την πόλη όπου παίζεται και αφορούν αληθινές ιστορίες των πολιτών της, ενώ φωτίζουν αθέατες πτυχές διάφορων ιστορικών γεγονότων. Για τις ανάγκες της αθηναϊκής εκδοχής της, οι El Conde συνεργάστηκαν με 80 Αθηναίους.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Guerrilla ©Dan Witz


Στις 13 Δεκεμβρίου, στον ίδιο χώρο, η ιταλική ομάδα Cosmesi της περφόρμερ Eva Geatti και του εικαστικού Nicola Toffolini ανεβάζει το Periodonero. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που είναι κάτι ανάμεσα σε σκηνική περφόρμανς, κινούμενα σχέδια, θέατρο σκιών και videogame. Η πρωταγωνίστρια μοιάζει με ηρωίδα κόμικς που μπαινοβγαίνει σαν σκιά ή σαν φάντασμα μέσα σε μια λευκή οθόνη στην οποία παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες εικόνες και μετατρέπεται σε έναν τρισδιάστατο σύμπαν.


Στις 10 και 11 Δεκεμβρίου, στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης», η Παναγιώτα Καλλιμάνη παρουσιάζει την Παγωμένη Εικόνα, μια περφόρμανς που έγινε ειδικά για το MIRfestival και ερμηνεύουν παιδιά 8-14 ετών. Η κίνηση των παιδιών, που συνήθως σφύζει από ενεργητικότητα, γίνεται ένας πολύ αργός χορός, σαν να βρίσκονται σε ακινησία ή σαν να μιμούνται παγωμένες εικόνες της οθόνης.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Παγωμένη Εικόνα ©Marios Vouros


Παράλληλα, στις 11 Δεκεμβρίου, στο Studio Griffon, η χορογράφος Ίρις Καραγιάν απομακρύνεται για λίγο από τις μεγάλες σκηνές και επιχειρεί με το Moving Parts κάτι τελείως διαφορετικό. Το έργο αφορά ένα κινητικό σόλο που συμβαίνει μέσα σε μια ηχητική εγκατάσταση, όπου ο θεατής καλείται να ανασυνθέσει στοιχεία που λειτουργούν ανεξάρτητα μεταξύ τους, όπως ο λόγος, ο ήχος ή η εικόνα, και να ακολουθήσει ή να αγνοήσει κανόνες, όπως γίνεται στην πραγματική ζωή. Έμπνευση για την παράσταση αποτέλεσαν τα εγχειρίδια οδηγιών.


Για τρεις ημέρες, από τις 14 μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου, η οικία Σπητέρη/Προβελέγγιου θα φιλοξενήσει το «Βλέμμα και το τέρας» της Αγνής Παπαδέλη Ρωσσέτου. Η περφόρμανς σχεδιάστηκε ειδικά για να παιχτεί στο συγκεκριμένο κτίριο, που θεωρείται ένα από τα αρχιτεκτονικά ορόσημα του αθηναϊκού μοντερνισμού της δεκαετίας του '50. Στην παράσταση, οι τρεις ερμηνευτές, που έχουν καλυμμένα τα πρόσωπά τους, λειτουργούν σαν φιγούρες των ονείρων με μόνο εκφραστικό μέσο το σώμα.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
To βλέμμα και το τέρας ©Agni Papadeli-Rossetou


Τέλος, το φεστιβάλ κλείνει με την ομάδα J&J. Η Jessica Huber και ο James Leadbitter (aka The vacuum cleaner) με το Η τέχνη μιας κουλτούρας της ελπίδας, ταξιδεύουν από πόλη σε πόλη σε όλη την Ευρώπη και συζητούν για τον φόβο ενός ζοφερού πολιτικού και πολιτιστικού μέλλοντος και την ελπίδα που γεννιέται μέσα του. Το πρότζεκτ τους χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο είναι ένα community project με τίτλο «Χώρος για την ελπίδα» κι έχει σκοπό τη δημιουργία ενός αρχείου του φόβου και της ελπίδας. Έτσι, από τις 11 έως τις 15 Δεκεμβρίου οι δυο δημιουργοί θα διοργανώσουν μια σειρά από συζητήσεις και εργαστήρια με πολίτες της Αθήνας. Οι συζητήσεις θα διεξαχθούν σε διάφορους δημόσιους χώρους αλλά και στον χώρο τέχνης «-ισμός». Το αποτέλεσμα των συζητήσεων θα παρουσιαστεί στις 16 Δεκεμβρίου στον «-ισμό», με τίτλο «Τρυφερές προκλήσεις του φόβου και της ελπίδας». Μέσα σε μια εγκατάσταση που θα φτιαχτεί με τη βοήθεια των πολιτών που θα λάβουν μέρος και του Βασίλη Γεροδήμου το κοινό θα παρακολουθήσει μια σειρά από περφόρμανς από τους  Τhe vacuum cleaner, Jeremy Wade, Τζένη Αργυρίου, Άρτεμη Λαμπίρη, Ελπίδα Ορφανίδου, Κώστα Τσιούκα και Nikos & Luca.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X» το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ