Όταν ο Φρόιντ έγραφε για σεξουαλικές διαστροφές, έμοιαζαν όλα πιο κατανοητά

Όταν ο Φρόιντ έγραφε για σεξουαλικές διαστροφές, έμοιαζαν όλα πιο κατανοητά Facebook Twitter
0

Ο Φρόιντ ήξερε πρώτος πως πίσω από τον διεστραμμένο δεν κρύβεται ένας ανώμαλος, αλλά ένας άνθρωπος της καθημερινότητας. Είναι, άλλωστε, αυτός που συνέδεσε τις σεξουαλικές παρεκκλίσεις με τις μορφές του ανθρώπινου βίου – απόδειξη τα ανθολογημένα κείμενα στις «Καθημερινές Σεξουαλικές Διαστροφές» από τις εκδόσεις Άγρα.


Στον Φρόιντ τα κύματα των ανωμαλιών και των διαστροφών έγιναν ένα με τη θάλασσα της καθημερινότητας: έπαψαν να σοκάρουν και αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης, μέρος μιας διαπίστωσης που ο ιδρυτής της ψυχανάλυσης ενέταξε στο επιστημονικό του έργο. Ξέροντας πολύ καλά να χωνεύει μέσα στις παρατηρήσεις του την αναρχική ελευθερία της επιθυμίας και την έλλογη προσέγγιση της επιστημονικής συνάφειας, ο Φρόιντ δεν θα μπορούσε να μη λάβει υπόψη την άγρια ορμή της σεξουαλικότητας: η διαστροφή δεν συνιστά έτσι κατ' ανάγκην παρέκκλιση αλλά μέρος ενός συνολικότερου κανόνα που αφορά αποκλειστικά τον άνθρωπο.

Όταν ο Φρόιντ έγραφε για σεξουαλικές διαστροφές, έμοιαζαν όλα πιο κατανοητά Facebook Twitter
Ο Φρόιντ το 1926

Από τα πρώτα στάδια της ζωής έως τον θάνατο ο καθείς έρχεται αντιμέτωπος, βιώνοντας στο πετσί του, όλα τα είδη και σενάρια της σεξουαλικής διαστροφής: φετιχισμό, ηδονοβλεψία, επιδειξιμανία, σαδομαζοχισμό.

Καθώς η σεξουαλικότητα τίθεται στο επίκεντρο του ανθρώπινου βίου, οι ενδεχόμενες παρεκκλίσεις της αποκτούν και αυτές τη δική τους θέση σε μια εκ των πραγμάτων πολυδαίδαλη πορεία που κυμαίνεται από την κανονικότητα μέχρι την αρρώστια. Από τα πρώτα στάδια της ζωής έως τον θάνατο ο καθείς έρχεται αντιμέτωπος, βιώνοντας στο πετσί του, όλα τα είδη και σενάρια της σεξουαλικής διαστροφής: φετιχισμό, ηδονοβλεψία, επιδειξιμανία, σαδομαζοχισμό. Ακόμα και οι διαστροφές εκείνες που πλέον θεωρούνται συνώνυμες της σεξουαλικής κανονικότητας, όπως η ομοφυλοφιλία, είχαν συνδεθεί από τότε από τον Φρόιντ με ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο που αρνούνταν την κανονικοποίησή τους – απόδειξη ότι η σεξουαλική συμπεριφορά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνία του ελέγχου. Όπως έγραφε σε σημείωμά του που παρατίθεται στην αρχή του βιβλίου: «Οφείλουμε να βρούμε τον τρόπο να μιλούμε χωρίς πάθος για τις αποκαλούμενες σεξουαλικές διαστροφές, δηλαδή τις παρεκκλίσεις της σεξουαλικής λειτουργίας ως προς τις σωματικές ζώνες και το σεξουαλικό αντικείμενο.

Το ακαθόριστο των ορίων όπου θα μπορούσε να περικλειστεί η λεγόμενη φυσιολογική σεξουαλική ζωή, ανάλογα με τις φυλές και τις εποχές, θα έπρεπε να είναι επαρκές, ώστε να καθησυχαστούν οι υπερβολικά επικριτικοί. Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι μεταξύ αυτών των διαστροφών, η πλέον αποκρουστική για μας, ο σαρκικός έρωτας του άντρα προς τον άντρα, υπήρξε για έναν πολιτισμό μακράν ανώτερο του δικού μας, τον ελληνικό λαό, όχι μόνο αποδεκτός αλλά επιπλέον συναρτημένος με σημαντικά κοινωνικά δικαιώματα». Την εξέταση επομένως των ορίων την καταγράφει με τρόπο αναλυτικό στα κείμενά του, μια πολύτιμη ανθολογία των οποίων παρουσιάζουν οι εκδόσεις Άγρα στο βιβλίο «Καθημερινές Σεξουαλικές Διαστροφές», σε ανθολόγηση Romain Enriquez και μετάφραση Σοφίας Λεωνίδη. Η αυστηρότητα του νόμου δεν κατάφερε, άλλωστε, ποτέ να καταπνίξει το πάθος ή τη σεξουαλική ορμή και τη διαστροφή αλλά απλώς να φωτίσει τις προεκτάσεις της, ανάλογα με το είδος του πολιτισμού και τη διάρκεια του νόμου. Όπως επισημαίνει και ο Romain Enriquez στον πρόλογο του βιβλίου: «Αλίμονο σ' εκείνον που θα ρίξει πρώτος τον λίθο». Ιδού ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα περί φετιχισμού σε ένα κεφάλαιο που, όπως πάντα, κατακτά τον αναγνώστη με τη λογοτεχνική δύναμη και την ακρίβεια της επιστημονικής αρτιότητας.

Ο φετιχισμός

Επιστρέφουμε πάντοτε στους πρώτους μας έρωτες

 

Μας προκαλούν παράξενη εντύπωση οι περιπτώσεις όπου το σεξουαλικό αντικείμενο υποκαθίσταται από ένα άλλο συναφές μ' αυτό, το οποίο όμως αδυνατεί πλήρως να εξυπηρετήσει έναν κανονικό σεξουαλικό στόχο. Θα ήταν προτιμότερο να είχαμε κατατάξει αυτή την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομάδα των σεξουαλικών αποκλίσεων στο κεφάλαιο των παρεκκλίσεων που αφορούν το σεξουαλικό αντικείμενο. Το αναβάλαμε εντούτοις, ώστε να γίνει γνωστός ο παράγοντας της σεξουαλικής υπερεκτίμησης από τον οποίο εξαρτώνται τα φαινόμενα αυτά, φαινόμενα τα οποία συνεπάγονται την εγκατάλειψη του σεξουαλικού στόχου.


Το υποκατάστατο του σεξουαλικού αντικειμένου έχει να κάνει με ένα μέρος του σώματος, συνήθως άκρως ακατάλληλο για σεξουαλικό σκοπό (πόδι, μαλλιά), ή ακόμα με ένα άψυχο αντικείμενο που σχετίζεται ξεκάθαρα με το σεξουαλικό πρόσωπο, κατά προτίμηση με τη σεξουαλικότητά του (ρούχο, εσώρουχο). Είναι θεμιτή, συνεπώς, η σύγκριση του υποκατάστατου με το φετίχ, στο οποίο ο πρωτόγονος αναγνωρίζει την ενσάρκωση του θεού του.


Μετάβαση σε περιπτώσεις φετιχισμού, με αποποίηση ενός φυσιολογικού ή διαστροφικού σεξουαλικού στόχου, συνιστούν οι περιπτώσεις εκείνες όπου το σεξουαλικό αντικείμενο υπάγεται σε μια φετιχιστική προϋπόθεση, προκειμένου να επιτευχθεί ο σεξουαλικός στόχος (συγκεκριμένο χρώμα μαλλιών, ρούχα, ακόμα και σωματικά ελαττώματα). Δεν υπάρχει άλλη έκφανση της σεξουαλικής ενόρμησης τόσο συγγενική με την παθολογία που να κεντρίζει τόσο το ενδιαφέρον, όσο ο φετιχισμός, δεδομένης της ιδιομορφίας των φαινομένων που συνεπάγονται. Όλες αυτές οι περιπτώσεις προϋποθέτουν μια ύφεση της επιδίωξης του κανονικού σεξουαλικού στόχου (αδυναμία του σεξουαλικού οργάνου κατά την πράξη).

Η σύνδεση με το κανονικό εξασφαλίζεται από την ψυχολογικά αναγκαία υπερεκτίμηση του σεξουαλικού αντικειμένου, η οποία επεκτείνεται αναπόφευκτα σε όλα όσα συνειρμικά συνδέονται μαζί του. Για τον λόγο αυτό, μια κάποια δόση φετιχισμού στον έρωτα θεωρείται φυσιολογική, κυρίως στα στάδια του έρωτα όπου ο κανονικός σεξουαλικός στόχος είναι απροσπέλαστος, η εκπλήρωσή του μοιάζει να έχει αφανιστεί.


Δώσ' μου ένα μαντίλι από το στήθος της,
Του ερωτικού μου πόθου καλτσοδέτα

 


Η παθολογία εμφανίζεται στην περίπτωση κατά την οποία η ροπή προς το φετίχ καθηλώνεται πέρα από αυτό το περιστασιακό καθεστώς και παίρνει τη θέση του κανονικού στόχου, όπως επίσης όταν το φετίχ αποσπάται από το συγκεκριμένο πρόσωπο και καθίσταται το αποκλειστικό σεξουαλικό αντικείμενο. Αυτές είναι οι γενικές συνθήκες της μετάβασης από απλές παραλλαγές της σεξουαλικής ενόρμησης σε παθολογικές σεξουαλικές εκτροπές.

 
Όσο για την επιλογή του φετίχ, όπως το επισήμανε πρώτος ο Binet και στη συνέχεια επιβεβαιώθηκε από πολλαπλά παραδείγματα, η έντονη επιρροή ενός σεξουαλικού εντυπώματος, τις περισσότερες φορές κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, είναι ένα γεγονός, που μπορούμε να παραβάλλουμε με την παροιμιώδη προσκόλληση των φυσιολογικών ανθρώπων σ' έναν πρώτο έρωτα. («Επανερχόμαστε πάντοτε στους πρώτους μας έρωτες»). Μια τέτοια προέλευση είναι ιδιαίτερα σαφής σε περιπτώσεις όπου το φετίχ δεν αντιπροσωπεύει παρά μια προϋπόθεση, συνδεδεμένη με το σεξουαλικό αντικείμενο. Θα αναφερθούμε σε άλλα σημεία πιο κάτω στη σημασία των πρώιμων σεξουαλικών εντυπωμάτων.


Σε άλλες περιπτώσεις πρόκειται για έναν συμβολικό συνειρμό σκέψεων, ασυνείδητο τις περισσότερες φορές για τα συγκεκριμένα άτομα, γεγονός που οδήγησε στην αντικατάσταση του αντικειμένου από το φετίχ. Δεν είναι πάντα εύκολο να εξακριβώσουμε με σιγουριά τις διαδρομές αυτών των συνειρμών (το πόδι είναι ένα αρχαίο σεξουαλικό σύμβολο, ήδη στον μύθο η «γούνα» χρωστά την ιδιότητά της του φετίχ στη συνειρμική σχέση με το γυναικείο εφήβαιο ): ωστόσο,ένας παρόμοιος συμβολισμός δεν είναι πάντοτε ανεξάρτητος από σεξουαλικές εμπειρίες που προέκυψαν κατά την παιδική ηλικία.


Drei Abhandlungen zur Sexualthorie (1904-1924)
Τρεις μελέτες για τη σεξουαλική θεωρία

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM