Συζητώντας με τον κιθαρίστα και συνθέτη της jazz, Τάκη Μπαρμπέρη

Συζητώντας με τον κιθαρίστα και συνθέτη της jazz, Τάκη Μπαρμπέρη Facebook Twitter
0
Συζητώντας με τον κιθαρίστα και συνθέτη της jazz, Τάκη Μπαρμπέρη Facebook Twitter

Πρώην μέλος του ιστορικού jazz συγκροτήματος Iskra και με τους μουσικούς του ορίζοντες μονίμως ανοιχτούς ώστε να διευρύνονται από δίσκο σε δίσκο και από live σε live, ο κιθαρίστας και συνθέτης Τάκης Μπαρμπέρης ευτύχησε να κάνει μεγάλες συνεργασίες και να εκδώσει έξι προσωπικά άλμπουμ, κυρίως όμως να θεωρείται μία εξέχουσα προσωπικότητα της jazz στη χώρα του - μία χώρα, η οποία - κακά τα ψέματα - ποτέ δεν έδωσε στη jazz τη θέση που της αξίζει, δέσμια του ''κυρίαρχου ρεύματος'' ή ''του τραγουδιού'', όπως δήλωσε και ο ίδιος ο Μπαρμπέρης στην ακόλουθη συζήτηση που είχαμε. Τον Τάκη Μπαρμπέρη και τους τρεις μουσικούς που τον συνοδεύουν (Γιώργος Γεωργιάδης στο μπάσο, Μάνος Σαριδάκης στα keyboards και Γιώργος Πολυχρονάκος στα τύμπανα) θα έχουμε την ευκαιρία να τους δούμε επί σκηνής αυτή την Κυριακή στο θέατρο Χυτήριο, σε ένα δυνατό live, όπου η jazz θα συναντήσει τη rock και τα εθνικά μουσικά ιδιώματα του κόσμου όλου.

Θεωρείτε ότι το κοινό της jazz έχει διευρυνθεί στην Ελλάδα ή συνήθως πάνε οι φανατικοί στα αντίστοιχα live που γίνονται;

Νομίζω πως τα πράγματα ποτέ δεν ήταν τόσο ρόδινα για τους μουσικούς, που δεν καταπιάνονται με το κυρίαρχο ρεύμα της μουσικής, το οποίο για τον μέσο Έλληνα σημαίνει τραγούδι, είτε εμπορικό είναι αυτό, είτε έντεχνο. Όπως όλα τα είδη έχουν τους φανατικούς ακροατές τους, έτσι υπάρχει και το αφοσιωμένο jazz κοινό. Κατά τη γνώμη μου είναι το κοινό που έχει ξεφύγει από τη μονόπλευρη αντιμετώπιση της μουσικής για διασκέδαση. Σίγουρα λόγω πιο εύκολης ενημέρωσης για την τζαζ και τα παρακλάδια της, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα από πριν τριάντα χρόνια, από τότε δηλαδή που άρχισα να ασχολούμαι κι εγώ με το είδος. Οι καθαρόαιμοι φαν της jazz ήταν ανέκαθεν στυλάτοι άνθρωποι, ''ψαγμένοι'', με ισχυρή άποψη για τη μουσική.

Πόσο δεκτικός είναι ο Έλληνας εν μέσω κρίσης και των προβλημάτων του ώστε να εκφραστεί σήμερα μέσω της jazz;

Δεν ξέρω αν ήταν στυλάτοι, ''ψαγμένοι'' ή κάτι τέτοιο, πάντως ήταν τυχεροί γιατί αν όντως ήρθαν κοντά στη jazz από πραγματική ανάγκη, ανακάλυψη και όχι από μόδα, κέρδισαν τη χαρά της πραγματικής ''εσωτερικής'' ακρόασης της μουσικής και σίγουρα τους αρέσει λογικά κάθε καλή δημιουργική μουσική από κάθε είδος. Ίσα ίσα τώρα με την κρίση το να στραφούμε σε πιο εσωτερικές μορφές τέχνης μας κάνει πιο δυνατούς, γιατί νοιώθουμε πόσο πιο ουσιαστικό και πλούσιο είναι το ''πνεύμα'' απέναντι στην εύκολα βαρετή ''ύλη''.

Θυμάμαι εκείνο το άλμπουμ σας με άρωμα Ινδίας, το Porto Kayio, που μου είχε αρέσει πολύ. Ήταν μια απόπειρα εκ μέρους σας να πλησιάσετε και άλλες ''εθνικές'' μουσικές μέσα από το jazz είδος;
Η jazz έπαιξε το ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα σε κάθε καλό και γνήσιο είδος μουσικής, με έμαθε να ακούω και να εκτιμώ κάθε τι ''αληθινό'' ανεξαρτήτου καταγωγής, από την πιο απλή λαϊκή έως την πιο λόγια δημιουργία. Σε σημείο που δε θεωρώ τον εαυτό μου ''τζαζίστα'' με την κλασσική κλειστή έννοια. Υπάρχουν πολλοί έλληνες συνάδερφοι, πάρα πολύ καλοί που υπηρετούν την πιο καθιερωμένη έκφραση της jazz και δικαιούνται τον τίτλο.


Θα είχε ενδιαφέρον η άποψη ενός ακριβοθώρητου τζαζίστα για την κατάσταση, στην οποία περιήλθε η δισκογραφία τα τελευταία χρόνια.
Ευκολοθώρητου θα έλεγα καλύτερα. Δυστυχώς η δισκογραφία στην Ελλάδα όπως την ξέραμε, πόσο μάλλον γιά την jazz, τα τελευταία χρόνια συνεχίζει την μεγάλη κατηφόρα όσων αφορά τις μεγάλες εταιρείες. Εγώ γενικά υπήρξα απ'τους τυχερούς γιατί έχω εκδώσει έξι δισκογραφικές δουλειές χωρίς να πληρώσω τις παραγωγές τους. Τώρα όμως τα πράγματα άλλαξαν, πρέπει μάλλον να τα κάνουμε όλα μόνοι μας, είναι κάτι νέο γιά μένα. Κυκλοφόρησα το νέο μου άλμπουμ με τίτλο JARGON στις αρχές του Δεκέμβρη μόνο σε ψηφιακή μορφή προς το παρόν (cdbaby, itunes, amazon.) Βλέπω όμως πως το ελληνικό κοινό δεν είναι τόσο εξοικειωμένο μ' αυτή τη διαδικασία τού να αγοράζει μουσική απο το internet, πράγμα που στο εξωτερικό έχει πια καθιερωθεί. Θα δούμε. Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλά μικρά ανεξαρτητα labels που στηρίζουν καλές αξιόλογες παραγωγές και παρ'όλες τις δυσκολίες υπάρχει άνθιση, θα έλεγα, πράγμα πολύ αισιόδοξο

Τι ακριβώς θα δούμε και θ'ακούσουμε στο Χυτήριο;
Με το γκρουπ μου, τον Μάνο Σαριδάκη, τον Γιώργο Γεωργιάδη και τον Γιώργο Πολυχρονάκο, είμαστε πολλά χρόνια μαζί και με βοηθούν να ολοκληρωθούν οι ιδέες μου, γιατί είναι όλοι τους σπουδαίοι μουσικοί με μεγάλη πορεία και πείρα ο καθένας τους. Θα παρουσιάσουμε και πιο παλιές συνθέσεις μου, και πολλά κομμάτια από το JAGON, το καινούργιο άλμπουμ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ