Με τη Γροθιά του Έβλεπες (τα) Άστρα

Με τη Γροθιά του Έβλεπες (τα) Άστρα Facebook Twitter
1
Με τη Γροθιά του Έβλεπες (τα) Άστρα Facebook Twitter
O Mπαντ Σπένσερ, πριν γίνει ο άρχοντας αυτών των αναρχικών κωμικών buddy movies, είχε καταρχήν άλλο όνομα.


Αμφιβάλλω αν υπάρχουν πολλοί που πήγαιναν συχνά στον κινηματογράφο τη δεκαετία του 70 ή στις αρχές του 80 (τότε που πήγαιναν πολύ περισσότεροι σε σχέση με σήμερα) και δεν βρέθηκαν ποτέ σε μια προβολή ταινίας των Μπαντ Σπένσερ και Τέρενς Χιλ. Το δίδυμο που έδερνε ασταμάτητα, έσπαγε πλάκα και είχε μια ξεχωριστή ηθική και καλοσύνη, επηρεάστηκε από το slapstick κάνοντας τη βία των ταινιών του να ρέπει τόσο πολύ προς το κωμικό ώστε καταντούσε πραγματικά απενοχοποιημένη, μια λέξη που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην εποχή μας σε πολύ μεγάλες χολιγουντιανές παραγωγές με αποκαρδιωτικά λιγότερο χιούμορ πάνω στη δράση τους.


Παρότι πρόγονοι ενός τόσο δημοφιλούς είδους σήμερα, αλλά και περήφανοι συνεχιστές της κωμωδίας που έχει τις ρίζες της στο βωβό σινεμά, οι Σπένσερ και Χιλ και οι ταινίες τους αντιμετωπίζονται ως μια κακή συνήθεια του παρελθόντος, ως κάτι για το οποίο το σημερινό κοινό πιθανά θα αποκαλούσε «ταινίες για κατέβασμα» χωρίς να μπορεί να διανοηθεί ότι θα πλήρωνε κιόλας για να τις δει. Κι όμως πλήρωσαν πολλοί, και το καταχάρηκαν, και όσοι δεν είχαν προλάβει ηλικιακά να πληρώσουν τα σινεμά το έκαναν αργότερα στις βιντεοκασέτες όπου κι εκεί το δίδυμο (αλλά και μεμονωμένες ταινίες του Σπένσερ) είχε την τιμητική του, ενώ υπήρξε και μια τρίτη, χρονικά, καριέρα, καθώς αρκετές ταινίες παίχτηκαν στην ιδιωτική τηλεόραση τη δεκαετία του 90.

Με τη Γροθιά του Έβλεπες (τα) Άστρα Facebook Twitter
Oι Σπένσερ και Χιλ και οι ταινίες τους αντιμετωπίζονται ως μια κακή συνήθεια του παρελθόντος, ως κάτι για το οποίο το σημερινό κοινό πιθανά θα αποκαλούσε «ταινίες για κατέβασμα» χωρίς να μπορεί να διανοηθεί ότι θα πλήρωνε κιόλας για να τις δει.


Ο Μπαντ Σπένσερ, πριν γίνει ο άρχοντας αυτών των αναρχικών κωμικών buddy movies, είχε καταρχήν άλλο όνομα. Γεννήθηκε στη Νάπολη το 1929 ως Κάρλο Πεντερσόλι και έκανε πολλά σημαντικά πράγματα πριν καταλήξει στον κινηματογράφο. Ήταν πρωταθλητής στα 100 μέτρα ελεύθερο στην κολύμβηση και συμμετείχε με τα χρώματα της Ιταλίας σε 2 Ολυμπιακούς Αγώνες (1952, 1956), πέρασε για λίγο με επιτυχία από το πόλο ενώ τελείωσε τη νομική, κάνοντας επιπλέον σπουδές και στις ΗΠΑ. Ήθελε όμως να παίξει στο σινεμά, οι αμερικανοί γυρνούσαν ήδη κάποιες μεγάλες παραγωγές στην Ιταλία, στην αυγή της καταξίωσης της ταινίας-χλαμύδας, ο ίδιος πήρε έναν από τους πρώτους μικρούς ρόλους του στο Κβο Βάντις του 1951. Παράλληλα έγραψε τραγούδια για τραγουδιστές της χώρας του, εργάστηκε για λίγο και στη RAI και συνέχισε να παίρνει μικρούς ρόλους, ένας από αυτούς και στον Αννίβα του 1959, όπου επίσης μικρό ρόλο παίρνει ένας νεαρός με το όνομα Μάριο Γκιρότα. Οι δυο τους ξαναβρίσκονται, πρωταγωνιστές αυτή τη φορά, στο γουέστερν του 1967, Ο Θεός συγχωρεί, εγώ όχι, μάλλον από τύχη, κάτι που συνήθως συνέβαινε σε όλα τα σπουδαία κωμικά δίδυμα του σινεμά, και η χημεία ήταν σωστή και άμεση. Για να ξεπεράσουν τα ιταλικά όρια, οι 2 ηθοποιοί αλλάζουν τα ονόματά τους, και ο Σπένσερ θυμάται τον αγαπημένο του ηθοποιό, Σπένσερ Τρέισι, όταν έρχεται η στιγμή να αποφασίσει.


Οι περίπου 20 ταινίες που έκαναν μαζί μέχρι τη δεκαετία του 80, είναι μια γλυκιά ανάμνηση τουλάχιστον μιας γενιάς. Το επίκεντρό τους ήταν αυτό που γενικευμένα θα αποκαλείτο «ξύλο», που υπήρχε όμως σε αφθονία γιατί πάνω απ' όλα επανέφερε την ηθική τάξη. Πάνω σε αυτή την έννοια, η εγχώρια διανομή οργίασε. Δυο Τρινιτά, Δέρνουμε Ξανά (1971), Έλα να Φας το Ξύλο της Χρονιάς (1972), Θα σας Αλλάξω τα Φώτα στο Ξύλο (1973), Ελάτε να σας Δείρουμε (1977), Με τη Γροθιά μου Βλέπεις Άστρα (1978), Θα Σας Κάνω Σκόνη στο Ξύλο (1982), είναι μερικοί από τους τίτλους των ταινιών τους όπως προβλήθηκαν αλλά και έγιναν διάσημες εδώ, συνήθως εντελώς άσχετοι και με τον αυθεντικό ιταλικό και με τον μετριασμένο διεθνή, για ένα διψασμένο κοινό που διασκέδαζε με τη ψυχή του. Ο Σπένσερ ανακατεύτηκε και στο σενάριο αρκετών ταινιών του, έφτιαξε μια πολύ δυνατή, επαγγελματική και προσωπική σχέση με τον Τέρενς Χιλ (όπως μετονομάστηκε ο Γκαρότι), έπαιζαν ανελλιπώς μαζί ως το 1985 και ξανάπαιξαν για μια και τελευταία φορά στους Σαματατζήδες το 1994, όταν πλέον είχε περάσει η μπογιά τους.


Ο Σπένσερ άρχισε να εμφανίζεται όλο και λιγότερο συχνά σε φιλμ ενώ δε τον είδαμε ποτέ και σε κάποιο μεταμοντέρνο ρόλο, να παίζει ουσιαστικά τον εαυτό του σε αταίριαστο φιλμ αταίριαστου σκηνοθέτη, κάτι που ουκ ολίγοι action ηθοποιοί δοκίμασαν στη δύση της καριέρας τους. Μπλέχτηκε λίγο με την πολιτική και έζησε αθόρυβα μέχρι που πέθανε εξίσου αθόρυβα χθες στα 87 του, είδηση που υπενθύμισε το ευγενές και διόλου βίαιο προσωπείο του σε ένα κοινό - κυρίως 40something - που πέρασε πολύ περισσότερες ώρες σε κινηματογραφική αίθουσα εξαιτίας του και οφείλει (και) σε αυτόν ένα κομμάτι από την όποια σινεφιλία του.

Με τη Γροθιά του Έβλεπες (τα) Άστρα Facebook Twitter


1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ