Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
1

ΤΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΤΖΙΡΙΤΑ

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
Το Take All my Loves ακούγεται χωρίς συνεκτικούς ηχητικούς πλοηγούς και ακόμα και οι καλεσμένοι (ουκ ολίγοι, βλέπε παρακάτω) δεν καταφέρνουν να αποτελέσουν συνεκτική ύλη για στο πόνημα του Rufus.

Αυτό που διαπιστώσαμε και στην καλοκαιρινή επίσκεψη του Καναδού star στην Αθήνα είναι η προσπάθεια του να μπει σε περιοχές ήχου που μάλλον τις έχει αντιληφθεί από ένα πρίσμα πλασματικό. Η όπερα του για την Κάλλας (πέραν της φτωχής αισθητική της επί σκηνής) ήταν στην καλύτερη των περιπτώσεων ένα copy paste μερικών μέτρων από έργα του Kurt Weil και στις υπόλοιπες απλώς μια βαρετή επανάληψη μονόχνοτων πρελουδίων του Βέρντι.

Γι αυτό και το code red χτύπησε κατευθείαν με το που μάθαμε περί της έκδοσης του δίσκου “Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets” στην Deutsche Grammophon.

Καταρχάς, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Rufus καταγίνεται με τα σονέτα του Shakespeare. Το 2002, όταν ο μακαρίτης Alan Rickman έστησε ένα δίσκο με γνωστούς του από το χώρο της ηθοποιίας αλλά και από έναν ευρύτερο κύκλο μουσικών δίσκο, πάνω σε κείμενα του Άγγλου δραματουργού ο Wainwright είχε συμμετάσχει με το Σονέτο 29, το οποίο εμφανίζεται και τον δίσκο που μόλις εξέδωσε με σημαντικότατες διαφορές όμως. Τότε τραγουδούσε ο ίδιος συνοδεία πιάνου και μαντολίνου, σήμερα μας δίδει μια άλλη ενορχήστρωση με χαμηλές συχνότητες όπου και τραγουδά σε σαφώς πιο pop δρόμους (αλλά στην ίδια μελωδία) η πάντα συμπαθής Florence Welch. 

Ο Rufus δεν κατέβηκε αδιάβαστος στο studio, αν μη τι άλλο σε λογοτεχνικό επίπεδο. Αυτό που δεν κατάφερε να μας αποδείξει είναι το γιατί επέλεξε τα σονέτα. Για την αποδεδειγμένη λογοτεχνική και γλωσσική τους αξία ή για την ιδιαιτερότητα του σεξουαλισμού τους;

Το εξώφυλλο το λες πολύ άνετα κακόγουστο. Όχι επειδή ο Rufus καμώνεται την Ελισάβετ Α' (1533-1603) στο εξώφυλλο (και μάλιστα μιμούμενος το πρότυπο του σε αποτυπώσεις της από τα ύστερα χρόνια της, κοντά στο 1600), αλλά επειδή είναι απλά κακό στις λεπτομέρειες το τελικό αποτέλεσμα. Ωστόσο η επιλογή της Ελισάβετ δεν είναι τυχαία. Στην εποχή της βασιλείας της γεννήθηκε και έζησε ο Shakespeare (1564-1616) και τα σονέτα είναι το τελευταίο του έργο που δημοσιεύτηκε ενόσω ζούσε. Η ελευθεριότητα που επικρατούσε στην εποχή της Ελισάβετ (κάτι που στην Ελλάδα δεν είναι γνωστό) ενέπνευσε τα σονέτα στην πλατφόρμα της σεξουαλικής ανοχής που ευαγγελίστηκαν. Μεγάλο μέρος των συνολικών 157 σονέτων έχουν ως αποδέκτη ένα αντρικό αντικείμενο του πόθου.

  

Για όσους αποτελεί έκπληξη, αν όχι μυστήριο, η ετικέτα της Deutsche Grammophon σε ένα τέτοιο εγχείρημα να θυμίσουμε ότι η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άνοιγμα σε pop καλλιτέχνες που διαβαίνουν το κατώφλι της λόγιας μουσικής και τρανταχτά παραδείγματα είναι ο Elvis Costello και ο Sting μόνο που σε καμία  περίπτωση ο Καναδός δεν πλησίασε τον πήχη αμφότερων στο τελικό του αποτέλεσμα. Το Take All my Loves ακούγεται χωρίς συνεκτικούς ηχητικούς πλοηγούς και ακόμα και οι καλεσμένοι (ουκ ολίγοι, βλέπε παρακάτω) δεν καταφέρνουν να αποτελέσουν συνεκτική ύλη για στο πόνημα του Rufus. Ο δίσκος πελαγοδρομεί ανάμεσα σε spoken word (Carrie Fisher), pop ελεγείες, πεπερασμένα εφέ στα μικρόφωνα (William Shatner), οπερετικές απόπειρες (Anna Prohaska) και new age περάσματα (όπως στο αχαρακτήριστο Sonett 43 με τη φωνή της Sian Phillips). Και αυτά δε φτάνουν επ' ουδενί για να αναδειχθεί  ενιαίο concept όπως θέλει ο αγαπητός Rufus.

Ο Rufus δεν κατέβηκε αδιάβαστος στο studio, αν μη τι άλλο σε λογοτεχνικό επίπεδο. Αυτό που δεν κατάφερε να μας αποδείξει είναι το γιατί επέλεξε τα σονέτα. Για την αποδεδειγμένη λογοτεχνική και γλωσσική τους αξία ή για την ιδιαιτερότητα του σεξουαλισμού τους; Για άλλη μια φορά έβαλε την προβολή της προσωπικότητας του πάνω από το ίδιο το δημιούργημα.  

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
Ο Rufus δεν είναι η πρώτη φορά που καταγίνεται με τα σονέτα του Shakespeare.

Ο Στυλιανός Τζιρίτας είναι μουσικός δημοσιογράφος/εκτελεστής μουσικής.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ