Sam Jordison, ένας εραστής των λέξεων

Sam Jordison, ένας εραστής των λέξεων Facebook Twitter
0

ADVERTORIAL

Sam Jordison, ένας εραστής των λέξεων Facebook Twitter

Ένας πολυπράγμων άνθρωπος σαν τον Sam Jordison, γυρίζει γύρω από τις λέξεις και τις προκαλεί είτε με την ιδιότητα του συγγραφέα, είτε του δημοσιογράφου, είτε του εκδότη, είτε του καθηγητή. Φλερτάρει με την γλώσσα και της είναι παράλληλα πιστός σύζυγος όπως και συνοδοιπόρος στα μαγικά ταξίδια που προσφέρει.

Την πολυετή αυτή εμπειρία και γνώση του λοιπόν μέσα από τα βιβλία του, την συνεργασία του με τις Guardian και Independent, της βραβευμένης εκδοτικής του εταιρείας Galley Beggar Press, θα επιχειρήσει για άλλη μια φορά μέσα από το μάθημα  «μη-μυθοπλαστική πεζογραφία» να μεταλαμπαδεύσει σε όλους όσοι βρεθούν στο International Creative Writing School. Το εν λόγω «σχολείο», που θα ξεκινήσει στις 30 Μαΐου, διοργανώνει το British Council, σε συνεργασία με το Kingston Writing School και το Πανεπιστήμιο του Kingston του Λονδίνου.

Αδράξαμε την ευκαιρία και τον ρωτήσαμε μερικά πράγματα για όλα όσα αγαπάει και αγαπάμε πολλοί από εμάς: την γραφή και τις ιστορίες…

Πόσο γόνιμη για έναν συγγραφέα είναι η σύγχρονη εποχή των μεγάλων αντιθέσεων και ανατροπών;

Λοιπόν, υπάρχουν σίγουρα πολλά για να γράψουν. Εάν κινητοποιείσαι από την αδικία, από την ανάγκη να διορθώσεις τα κακώς κείμενα ή να εκθέσεις αναλήθειες, κέρδισες λαχείο. Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στον κόσμο και οι καλοί συγγραφείς, μας είναι απαραίτητοι περισσότερο από ποτέ για να μας βοηθήσουν να βρούμε ένα μονοπάτι ώστε να την προσπεράσουμε.

Πόσο απελευθερωτικό είναι ή μπορεί να γίνει το γράψιμο;

Υπάρχουν ελάχιστοι τρόποι για να εκφράσεις καλύτερα πώς αισθάνεσαι και τι έχει σημασία για εσένα. Ή για να μιλήσεις ελεύθερα απέναντι στην εξουσία. Ή για να βοηθήσεις τους άλλους να δουν τα πράγματα με τον δικό σου τρόπο. Οι λέξεις μπορεί πράγματι να σε απελευθερώσουν. Αλλά  δεν πρόκειται να πω ψέματα λέγοντας ότι είναι πάντα εύκολο. Υπάρχει σκληρή δουλειά από πίσω και το γράψιμο μερικές φορές μπορεί να το αισθάνεσαι σαν  κάτι που σε κρατά με αλυσίδες κάτω όπως επίσης και σαν κάτι που σε απελευθερώνει... Όταν γράφεις μια δυνατή ιστορία μπορεί να σε συνεπάρει τόσο που να μην μπορείς να ξεκολλήσεις από το γραφείο σου. Αλλά ακόμα και αυτό είναι μέρος της συγκίνησης. Ακολουθώντας ένα στοιχείο μπορεί να είναι απίστευτα συναρπαστικό. Mια δημοσιογραφική επιτυχία, μία ρήση που δεν έχει ξανά ειπωθεί, μία κρυμμένη αλήθεια μπορούν να σε συναρπάσουν και να σε γεμίσουν. Το ίδιο ισχύει όταν δημιουργείς σωστά μια καλή ιστορία...

Sam Jordison, ένας εραστής των λέξεων Facebook Twitter

Θεωρείτε ότι το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα υποστηρίζει τους νέους ως προς αυτήν την κατεύθυνση;

Εξαρτάται πώς το βλέπει κανείς. Σίγουρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, με την τρελή δεξιά κυβέρνησή μας, η οποία έχει εμμονή με τα διαγωνίσματα και με το να κάνει τα μικρά παιδιά να χρησιμοποιούν «σάλτσες» χάνοντας το νόημα και την δύναμη των λέξεων, θα έλεγα ότι έχει δημιουργήσει μερικά προβλήματα. Τα παιδιά δεν μαθαίνουν να εκφράζονται - ή ακόμα και να γράφουν καλά. Αλλά κακές εκπαιδευτικές πολιτικές μπορούν επίσης να εμπνεύσουν με έναν παράξενο τρόπο. Οι συγγραφείς είμαστε συχνά αντάρτες. Και μαθαίνουμε να επαναστατούμε στο σχολείο.

Στην εποχή της εικόνας, πώς βλέπετε να επιβιώνουν τα μεγάλα κείμενα στο διαδίκτυο; Λέγεται ότι οτιδήποτε ξεπερνάει τις 300 λέξεις δεν έχει και πολύ τύχη στο να διαβαστεί...

Δεν πιστεύω σε αυτό το πράγμα των 300 λέξεων. Ίσως αυτό είναι αλήθεια για ορισμένο κοινό - αλλά ήταν πάντα έτσι. Και υπήρχε επίσης πάντα ένα άλλο κοινό που απολαμβάνει και αναζητά τα μεγάλα κείμενα. Γράφω για το διαδίκτυο όλη την ώρα. Κάθε εβδομάδα, δημοσιεύω ένα άρθρο μεγαλύτερο των 1.000 λέξεων στην The Guardian. Και κάθε εβδομάδα (ελπίζω!) ότι πολλοί άνθρωποι διαβάζουν αυτά που γράφω.

Στην πραγματικότητα, είναι συχνά πιο εύκολο να γράψεις εκτενώς για το διαδίκτυο, καθότι δεν περιορίζεσαι από τα περιθώρια της τυπωμένης σελίδας. Το πρόβλημα δεν είναι να βρεις ανθρώπους να διαβάζουν μεγάλα κείμενα – αλλά να τα χρηματοδοτήσουν, να πείσεις τους αναγνώστες να συμβάλλουν χρηματικά ή τουλάχιστον να μην εμποδίζουν τις αγγελίες που πληρώνουν γι 'αυτό ...

Είστε εκδότης, συγγραφέας, δημοσιογράφος, καθηγητής. Αν έπρεπε να τα βάλετε σε μία σειρά προτεραιότητας –ως προς το ενδιαφέρον, ποια θα ήταν αυτή και γιατί;

Αχ δεν θα μπορούσα να το κάνω αυτό! Όλα  έχουν την ομορφιά τους. Ξεκίνησα ως συγγραφέας και δημοσιογράφος - και υποθέτω τα υπόλοιπα ξεπήδησαν από εκεί. Αλλά όλα αυτά τα απολαμβάνω εξίσου και όλα φαίνονται να είναι μέρος του ίδιου πράγματος για μένα. Που είναι, υποθέτω, η αγάπη για τις λέξεις και της δυναμικής τους. Και η επιθυμία βέβαια να μοιραστώ αυτή την απόλαυση και όποια γνώση έχω μαζέψει.

 

Για κάποιους, ειδικά σε μία χώρα σαν τη δική μας, φαντάζει ουτοπική η ενασχόληση με τη συγγραφή βιβλίων. Τι θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς;

Σίγουρα. Το καταλαβαίνω αυτό εντελώς. Είναι δύσκολο. Είναι δύσκολο εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, ακόμη και για κάποιον σαν εμένα, με αρκετά χρόνια εμπειρίας πίσω μου, που συνεχίζω να αισθάνομαι την συγγραφή ως μια επισφαλής απασχόληση. Υποθέτω ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να τονίσω είναι ότι αυτό αποτελεί ένα κάλεσμα. Και αν το νιώσεις, μην το αρνηθείς, γιατί θα το μετανιώνεις για πάντα. Το γράψιμο είναι επίσης ένα όπλο. Αν ο κόσμος είναι σκληρός, και δεν λειτουργεί υπέρ σου, ένας από τους καλύτερους τρόπους για να προσπαθήσεις να τον κατακτήσεις είναι να προσπαθήσεις να γράψεις για αυτόν.

Πιο πρακτικά, βραχυπρόθεσμα, θα συμβούλευα μια χαλαρή ενασχόληση με το γράψιμο. Εάν έχεις μια εργασία ημέρας, μην την αφήσεις ακόμα. Γράψε τα βράδια. Δες πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις προτού κάνεις το μεγάλο βήμα.  

Sam Jordison, ένας εραστής των λέξεων Facebook Twitter

 

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας. Πείτε μας ένα βιβλίο που σας καθήλωσε.

Θεωρώ ότι είναι αδύνατο να αναφέρω έναν αγαπημένο. Αλλά θα σας πω τρεις: Bill Bryson, Eric Newby και Geoff Dyer, που μου αρέσουν για πολύ διαφορετικούς λόγους. Α! και η Mary Beard επίσης.

Συνήθιζα να πιστεύω ότι ο Bill Bryson ήταν λίγο «χαλαρός», μέχρι που διάβασα ένα από τα βιβλία του και συνειδητοποίησα πόσο έξυπνο και αστείο μπορούσε να είναι το χιούμορ του. Ότι έχει μία θαυμάσια σαφή και ακριβή πεζογραφία. Και πως μπορεί να σε κινήσει συναισθηματικά. 

Η ιστορία του «A Walk In The Woods», είναι μια απλή ιδέα, έξοχα εκτελεσμένη. Είναι τόσο ζωντανή, που μπορείς σχεδόν να νιώσεις τον πόνο του από το σακίδιο που του κόβει τους ώμους. Είναι επίσης εκπληκτικά ωμό, συναισθηματικά. Υπάρχει μια σκηνή που μου έφερε δάκρυα στα μάτια - αλλά δεν θέλω να πω περισσότερα γι 'αυτό, σε περίπτωση που δίνω πάρα πολλά στοιχεία. Θα πρέπει σίγουρα να το διαβάσετε...

 

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμμετέχετε σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό project του Βρετανικού Συμβουλίου. Τι σκοπεύετε να δείξετε στους συμμετέχοντες φέτος;

Τα σχέδιά μου είναι να δώσω στους σπουδαστές μια πραγματικά καλή γεύση του τι μπορούν να κάνουν ως συγγραφείς non-fiction. Να τους δείξω κάποιους πολύ καλούς τρόπους προσέγγισης θεμάτων και να τους καθοδηγήσω ως προς τις μορφές και τα μέσα. Να σκεφτούν ακριβώς τι είναι αυτό που ελπίζουν να γράψουν καθώς και τον καλύτερο τρόπο για να το προσεγγίσουν. Και, επίσης, να εξηγήσω τρόπους προώθησης των εαυτών τους και των έργων τους. Ελπίζω ακόμα ότι θα διασκεδάσουμε αρκετά μέσω ανταλλαγής ιδεών για το γράψιμο, ανταλλαγής ιστοριών και μιλώντας για τους συγγραφείς που αγαπάμε. Πραγματικά ανυπομονώ για αυτό!


H Διεθνής Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής διοργανώνεται για τέταρτη συνεχή χρονιά σε Αθήνα και σε Θεσσαλονίκη από το British Council σε συνεργασία με το καταξιωμένο Kingston Writing School και το Πανεπιστήμιο του Kingston του Λονδίνου. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολή αιτήσεων είναι στις 22 Μαΐου 2016. Περισσότερες πληροφορίες για τη διαδικασία εγγραφής και το πρόγραμμα των εργαστηρίων καθώς και φόρμες ηλεκτρονικής αίτησης μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Βritish Council www.britishcouncil.gr/events/international-creative-writing-summer-school-2016, ή επικοινωνώντας με τη Μαρία Παπαϊωάννου στη διεύθυνση [email protected]  ή στο τηλέφωνο 210 3692336.

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ