Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
0
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacques Louis David (French, 1748–1825), The Death of Bara, 1794. Musée Calvet, Avignon, Gift of Horace Vernet, 1846

Τα εγκαίνια του καινούργιου παραρτήματος του Metropolitan Museum of Art που γίνονται την Παρασκευή 18 Μαρτίου είναι το γεγονός της χρονιάς για τους Νεοϋορκέζους φιλότεχνους και όχι μόνο. Το Met Breuer, όπως ονομάζεται, θα στεγαστεί στο εμβληματικό κτίριο της Madison Avenue που σχεδίασε ο Marcel Breuer και μέχρι πριν από ενάμιση χρόνο στέγαζε το Whitney Museum. Εδώ και τέσσερα χρόνια η Sheena Wagstaff, κορυφαία επιμελήτρια της Tate Modern, έχει αναλάβει τη διευθυντική θέση του παραρτήματος του Μουσείου, που θα επικεντρωθεί στη μοντέρνα και στη σύγχρονη τέχνη, και δεν ήταν λίγοι αυτοί που έβλεπαν το εγχείρημα με επιφύλαξη. Τα πράγματα, ωστόσο, δείχνουν ότι τα κατάφερε και το μεταπολεμικό κτίσμα του 1966, που αποτελεί τοπόσημο για την πόλη, παραδίδεται στο κοινό αποκατεστημένο με ακρίβεια και προσοχή από την αρχιτεκτονική εταιρεία Beyer Blinder Belle και αναδεικνύεται σε έργο τέχνης από μόνο του. «Βloody amazing» είναι ο χαρακτηρισμός που του έδωσε η Wagstaff σε μια συνέντευξη και, όπως φαίνεται από τις πρώτες αντιδράσεις των δημοσιογράφων που το επισκέφθηκαν, δεν έχει άδικο.

Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff.

 

Το κτίριο μπορεί να ολοκληρώθηκε και να παραδίδεται στο κοινό του, τα πρώτα έργα που θα φιλοξενήσει όμως είναι ανολοκλήρωτα, μια και αυτό ακριβώς είναι το θέμα της έκθεσης «Unfinished: Thoughts Left Visible», που θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου 2016. Η έκθεση πραγματεύεται ένα θέμα ζωτικής σημασίας για την καλλιτεχνική πρακτική: το ζήτημα του πότε ένα έργο τέχνης έχει ολοκληρωθεί. Αρχίζοντας με τους δασκάλους της Αναγέννησης, αυτή η επιστημονική και καινοτόμος έκθεση εξετάζει τον όρο «ημιτελής» με την ευρύτερη δυνατή έννοια, συμπεριλαμβάνοντας δύο κατηγορίες έργων: αυτά που έμειναν ανολοκλήρωτα από τους δημιουργούς τους, συχνά λόγω του θανάτου τους, αλλά και εκείνα που υπηρετούν την αισθητική των non finito έργων, που αφήνονται σκόπιμα ημιτελή, και «παίζουν» με τις έννοιες του ανεπίλυτου και του ανολοκλήρωτου. Μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Ιστορίας διερεύνησαν μια τέτοια αισθητική, μεταξύ των οποίων ο Τισιανός, ο Ρέμπραντ, ο Τέρνερ και ο Σεζάν, ενώ μοντέρνοι και σύγχρονοι ζωγράφοι όπως οι Janine Antoni, Lygia Clark, Jackson Pollock και Robert Rauschenberg την έστρεψαν σε εντελώς νέα κατεύθυνση, επεκτείνοντας τα όρια της τέχνης στον χώρο και στον χρόνο και καλώντας τους θεατές να ολοκληρώσουν τα έργα με τη φαντασία τους.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Vincent van Gogh (Dutch, 1853–1890), Street in Auvers-sur-Oise, 1890. Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Helsinki, Collection Antell


Το αν έχουν ολοκληρωθεί ή όχι τα έργα αυτής της δεύτερης κατηγορίας έχει συζητηθεί μέχρι σήμερα πολλές φορές. Σε αντίθεση με τα παλαιότερα έργα που παρουσιάζονται, τα οποία είναι πραγματικά ανολοκλήρωτα, τα έργα που χρονολογούνται από τα μέσα του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα ανήκουν, στο σύνολό τους σχεδόν, στην κατηγορία των non finito. Χαρακτηριστική, ωστόσο, των ασαφών ορίων μεταξύ των δύο κατηγοριών είναι η συζήτηση που συνεχίζεται έως τώρα γύρω από την Αγία Βαρβάρα του Jan van Eyck (1437) και το αν ο ζωγράφος θεωρούσε το έργο ολοκληρωμένο –γεγονός ασυνήθιστο για την εποχή– ή πρόκειται για προσχέδιο.


Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff. Όπως τονίζει: «Είναι σπάνιο μια έκθεση που καλύπτει ένα τόσο ευρύ χρονικό διάστημα να μπορεί να εντοπίσει ένα θέμα τόσο βαθύ και ουσιώδες για τη δημιουργική διαδικασία. Αυτό το σάρωμα της ιστορίας της τέχνης φέρνει ξαφνικά στο προσκήνιο τη συνεχή ανησυχία των καλλιτεχνών για τη μη ολοκλήρωση της εργασίας τους, που τον 20ό αιώνα επελέγη ως ένα ριζοσπαστικό εργαλείο που αλλάζει την αντίληψή μας για τον μοντερνισμό»

Xρησιμοποιώντας τα έργα τέχνης, καθώς και τα λόγια των καλλιτεχνών και των κριτικών ως οδηγό, η έκθεση προσπαθεί να απαντήσει σε τέσσερις ερωτήσεις: α) Πότε ένα έργο τέχνης έχει τελειώσει; β) Σε ποιον βαθμό ένας καλλιτέχνης είναι ελεύθερος να πάρει αυτή την απόφαση; γ) Κατά τη διάρκεια ποιων περιόδων στην ιστορία της τέχνης από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν πιο τολμηρά με την ιδέα του ανολοκλήρωτου ή non finito; δ) Τι επιπτώσεις είχε αυτή η μεγάλη πορεία στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη;

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Titian (Tiziano Vecellio), (Italian, ca. 1485/90?–1576), The Flaying of Marsyas, probably 1570s. Archdiocese Olomouc, Archiepiscopal Palace, Picture Gallery, Kromĕříž

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte), (Italian, ca. 1510–1592), The Baptism of Christ, ca. 1590. The Metropolitan Museum of Art, New York, Partial and Promised Gift of Mr. and Mrs. Mark Fisch, 2012


Οι πρώτες εντυπώσεις για την έκθεση είναι θετικές, με τον Peter Schjeldahl του «New Yorker» να αναφωνεί: «The Met's "Unfinished" is a great show, people!». Όπως και να έχει, το σίγουρο είναι ότι με τα εγκαίνια του νέου Whitney Museum και το εντυπωσιακό Met Breuer ξεκινά μια χρυσή εποχή για τα μουσεία τέχνης του Μανχάταν. Όλα τα βλέμματα τώρα είναι στραμμένα στο MoMA, που ετοιμάζεται να επεκταθεί και πρόσφατα αναθεώρησε τα σχέδιά του, λόγω των αρνητικών κριτικών που δέχτηκε. Ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι κορυφώνεται, οι φιλότεχνοι χαίρονται.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Adolph Menzel (German, 1815–1905), Altar in a Baroque Church, ca. 1880–1890. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Pablo Picasso (Spanish, 1881–1973), Carafe and Candlestick, 1909. The Leonard A. Lauder Cubist Collection © 2015 Estate of Pablo Picasso / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Joseph Mallord William Turner (British, 1775–1851), Rough Seaca. 1840–1845. Tate, Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Auguste Rodin (French, 1840–1917), The Hand of God. Modeled ca. 1896–1902, commissioned 1906, carved ca. 1907. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Edward D. Adams, 1908
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Rembrandt (Rembrandt van Rijn), (Dutch, 1606–1669) The Great Jewish Bride, 1635. The Metropolitan Museum of Art, New York, H. O. Havemeyer Collection, Bequest of Mrs. H. O. Havemeyer, 1929
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Andy Warhol (American, 1928–1987), Do It Yourself (Violin), 1962. Private collection © 2015 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Louise Bourgeois (American, 1911–2010) Untitled (No. 2), 1996Pink marble on steel base. Courtesy Cheim & Read and Hauser & Wirth© The Easton Foundation/Licensed by VAGA, New York, NY

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Leonardo da Vinci (Italian, 1452–1519), Head and Shoulders of a Woman (La Scapigliata) ca. 1500–1505. Galleria Nazionale di Parma
 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Paul Cézanne (French, 1839–1906), Gardanne, 1885–1886. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Dr. and Mrs. Franz H. Hirschland, 1957
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Alice Neel (American, 1900–1984), James Hunter Black Draftee, 1965. COMMA Foundation, Belgium © The Estate of Alice Neel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ