Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια. Φωτό: Ιάσων Καφετζής
0
Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος είναι μόλις είκοσι τριών χρονών και μοιάζει να ξέπεσε στη Γη από έναν άλλο πλανήτη. Είναι όμορφος (θυμίζει σύγχρονο Βέρθερο), μιλάει σωστά ελληνικά, η φωνή του έχει ωραίο ηχόχρωμα και ο λόγος του έχει μια σιγουριά εντελώς κόντρα με την ηλικία του. Ιδιοφυής και ολίγον αλαζονικός, μιλάει με πάθος για το έργο του «Χους» και για το μάρμαρο που το σμιλεύει, δημιουργώντας έναν «αντικήπο» αποσύνθεσης.

Ο ίδιος είναι φοιτητής στο τελευταίο έτος της Ιατρική και μοιράζεται ανάμεσα στα επιστημονικά έδρανα και στους πειραματισμούς που κάνει με το μάρμαρο και τις εικαστικές του κατασκευές. Τον ρωτάω κατευθείαν πια είναι η αχίλλειος πτέρνα του. «Είμαι όλος μια αχίλλειος πτέρνα» λέει και ξεγλιστράει, γνωρίζοντας ότι έχει τρεις τουλάχιστον άσους στο μανίκι του.

Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Τα πρώτα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή γύρω από τη Μαυρομματαίων, μια γειτονιά που αγαπάει, ακόμα και όταν τον στενοχωρεί η κατάσταση στην οποία έχει περιπέσει. Στην Αθήνα τού αρέσει η περιοχή του Μετς, η πλατεία Μαβίλη και η Φωκίωνος Νέγρη, «γιατί παραμένουν γειτονιές, έχουν μια ανθρώπινη κλίμακα, αλλά ταυτόχρονα συγκεντρώνουν ένα κράμα ετερόκλητου κόσμου». Του αρέσει να βλέπει τη θέα της Αθήνας από ψηλά. «Χάνεται η μικροσκοπική θέαση της ασχήμιας και βλέπεις την πόλη μακροσκοπικά, σαν ένα τσιμεντένιο χαλί που εξυπηρετεί έναν σκοπό: να κάνει τους ανθρώπους της να στρέψουν το βλέμμα εμμονικά στον ουρανό, στη θάλασσα, στην Ακρόπολη». Ο Εμμανουήλ βρίσκει ότι η γοητεία της Αθήνας είναι πως οι άνθρωποί της δεν ανήκουν στην ίδια φυλή. Δεν υπάρχει τυπικός Αθηναίος, όπως υπάρχει τυπικός Παριζιάνος ή Βερολινέζος.

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

Ως παιδί ήταν αρκετά εσωστρεφής. Είχε ένα σωρό φανταστικούς φίλους κι έκανε μαζί τους διαλόγους που τους θυμάται μέχρι σήμερα. «Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια». Γυρνώντας στις μνήμες της παιδικής ηλικίας, θυμάται τον εαυτό του πάντα να ζωγραφίζει και να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του. «Ήμουν καλός στις κατασκευές, μπορούσα να φτιάξω από την αρχή, ας πούμε, ένα καρεκλάκι».

Η οικογένειά του είναι οικογένεια γιατρών, έτσι από μικρός φανταζόταν ως λογική εξέλιξη το να φορέσει κι εκείνος μια λευκή μπλούζα και να κρατάει ένα στηθοσκόπιο. Στο σχολείο ήταν καλός μαθητής και μέχρι την τελευταία στιγμή προετοιμαζόταν και για την Ιατρική και για την άλλη μεγάλη του αγάπη, την Αρχιτεκτονική. «Διάλεξα την Ιατρική γιατί ένιωθα ότι μπορούσα να έχω την Αρχιτεκτονική και πιο δίπλα, σαν χόμπι, κάτι που δεν γίνεται με την Ιατρική». Παρ’ όλα αυτά, δεν άφησε ούτε την Αρχιτεκτονική ούτε την τέχνη και συνέχισε παράλληλα τις σπουδές σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ακόμα δεν ξέρει αν θα συνεχίσει με την Ιατρική. Φυσικά, θα πάρει το πτυχίο γιατί δεν θέλει να πετάξει έξι χρόνια σπουδών και δεν του αρέσει να αφήνει πράγματα στη μέση. Φλερτάρει με την ειδικότητα του ψυχιάτρου ή του νευρολόγου, αλλά η τέχνη τον έλκει με έναν τρόπο καταλυτικό που τον εμπνέει να της αφοσιωθεί με όλο του το είναι.

  

Τον ρωτάω για το μπόλιασμα με την τέχνη. «Με την τέχνη δεν ήταν μπόλιασμα. Ήταν ένας σπόρος που ανέκαθεν υπήρχε κάπου κρυμμένος, ποτίστηκε και άρχισε να παρασιτεί». Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων». Ο κήπος που δημιούργησε για την γκαλερί είναι ένας «αντικήπος που αναπτύσσεται παρασιτικά». Για τον Εμμανουήλ οι πιο ωραίοι κήποι της Αθήνας είναι κάτι χλοερά τροπικά μπαλκόνια και δείχνει τυχαία, ψηλά, ένα καταπράσινο μπαλκόνι. «Οι κήποι είναι ένα δυνατό αντιστρές όπλο. Μας διδάσκουν καρτερικότητα, εργατικότητα, ταπεινότητα. Και, βέβαια, την τρανότερη συνεργασία φύσης και ανθρώπου».

Πώς φαντάζεται τον εαυτό του σε δέκα χρόνια; «Με εξίσου πυκνά μαλλιά, λίγο καλύτερο σώμα, λίγο καλύτερα ρούχα, λίγο λιγότερο μυαλό».

«Kήποι σε εξέλιξη», μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου, 2105233049, Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ