Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια. Φωτό: Ιάσων Καφετζής
0
Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος είναι μόλις είκοσι τριών χρονών και μοιάζει να ξέπεσε στη Γη από έναν άλλο πλανήτη. Είναι όμορφος (θυμίζει σύγχρονο Βέρθερο), μιλάει σωστά ελληνικά, η φωνή του έχει ωραίο ηχόχρωμα και ο λόγος του έχει μια σιγουριά εντελώς κόντρα με την ηλικία του. Ιδιοφυής και ολίγον αλαζονικός, μιλάει με πάθος για το έργο του «Χους» και για το μάρμαρο που το σμιλεύει, δημιουργώντας έναν «αντικήπο» αποσύνθεσης.

Ο ίδιος είναι φοιτητής στο τελευταίο έτος της Ιατρική και μοιράζεται ανάμεσα στα επιστημονικά έδρανα και στους πειραματισμούς που κάνει με το μάρμαρο και τις εικαστικές του κατασκευές. Τον ρωτάω κατευθείαν πια είναι η αχίλλειος πτέρνα του. «Είμαι όλος μια αχίλλειος πτέρνα» λέει και ξεγλιστράει, γνωρίζοντας ότι έχει τρεις τουλάχιστον άσους στο μανίκι του.

Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Τα πρώτα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή γύρω από τη Μαυρομματαίων, μια γειτονιά που αγαπάει, ακόμα και όταν τον στενοχωρεί η κατάσταση στην οποία έχει περιπέσει. Στην Αθήνα τού αρέσει η περιοχή του Μετς, η πλατεία Μαβίλη και η Φωκίωνος Νέγρη, «γιατί παραμένουν γειτονιές, έχουν μια ανθρώπινη κλίμακα, αλλά ταυτόχρονα συγκεντρώνουν ένα κράμα ετερόκλητου κόσμου». Του αρέσει να βλέπει τη θέα της Αθήνας από ψηλά. «Χάνεται η μικροσκοπική θέαση της ασχήμιας και βλέπεις την πόλη μακροσκοπικά, σαν ένα τσιμεντένιο χαλί που εξυπηρετεί έναν σκοπό: να κάνει τους ανθρώπους της να στρέψουν το βλέμμα εμμονικά στον ουρανό, στη θάλασσα, στην Ακρόπολη». Ο Εμμανουήλ βρίσκει ότι η γοητεία της Αθήνας είναι πως οι άνθρωποί της δεν ανήκουν στην ίδια φυλή. Δεν υπάρχει τυπικός Αθηναίος, όπως υπάρχει τυπικός Παριζιάνος ή Βερολινέζος.

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

Ως παιδί ήταν αρκετά εσωστρεφής. Είχε ένα σωρό φανταστικούς φίλους κι έκανε μαζί τους διαλόγους που τους θυμάται μέχρι σήμερα. «Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια». Γυρνώντας στις μνήμες της παιδικής ηλικίας, θυμάται τον εαυτό του πάντα να ζωγραφίζει και να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του. «Ήμουν καλός στις κατασκευές, μπορούσα να φτιάξω από την αρχή, ας πούμε, ένα καρεκλάκι».

Η οικογένειά του είναι οικογένεια γιατρών, έτσι από μικρός φανταζόταν ως λογική εξέλιξη το να φορέσει κι εκείνος μια λευκή μπλούζα και να κρατάει ένα στηθοσκόπιο. Στο σχολείο ήταν καλός μαθητής και μέχρι την τελευταία στιγμή προετοιμαζόταν και για την Ιατρική και για την άλλη μεγάλη του αγάπη, την Αρχιτεκτονική. «Διάλεξα την Ιατρική γιατί ένιωθα ότι μπορούσα να έχω την Αρχιτεκτονική και πιο δίπλα, σαν χόμπι, κάτι που δεν γίνεται με την Ιατρική». Παρ’ όλα αυτά, δεν άφησε ούτε την Αρχιτεκτονική ούτε την τέχνη και συνέχισε παράλληλα τις σπουδές σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ακόμα δεν ξέρει αν θα συνεχίσει με την Ιατρική. Φυσικά, θα πάρει το πτυχίο γιατί δεν θέλει να πετάξει έξι χρόνια σπουδών και δεν του αρέσει να αφήνει πράγματα στη μέση. Φλερτάρει με την ειδικότητα του ψυχιάτρου ή του νευρολόγου, αλλά η τέχνη τον έλκει με έναν τρόπο καταλυτικό που τον εμπνέει να της αφοσιωθεί με όλο του το είναι.

  

Τον ρωτάω για το μπόλιασμα με την τέχνη. «Με την τέχνη δεν ήταν μπόλιασμα. Ήταν ένας σπόρος που ανέκαθεν υπήρχε κάπου κρυμμένος, ποτίστηκε και άρχισε να παρασιτεί». Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων». Ο κήπος που δημιούργησε για την γκαλερί είναι ένας «αντικήπος που αναπτύσσεται παρασιτικά». Για τον Εμμανουήλ οι πιο ωραίοι κήποι της Αθήνας είναι κάτι χλοερά τροπικά μπαλκόνια και δείχνει τυχαία, ψηλά, ένα καταπράσινο μπαλκόνι. «Οι κήποι είναι ένα δυνατό αντιστρές όπλο. Μας διδάσκουν καρτερικότητα, εργατικότητα, ταπεινότητα. Και, βέβαια, την τρανότερη συνεργασία φύσης και ανθρώπου».

Πώς φαντάζεται τον εαυτό του σε δέκα χρόνια; «Με εξίσου πυκνά μαλλιά, λίγο καλύτερο σώμα, λίγο καλύτερα ρούχα, λίγο λιγότερο μυαλό».

«Kήποι σε εξέλιξη», μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου, 2105233049, Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ