ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του

Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
0
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1946): Ο μεταφραστής Stuart Gilbert ήταν φίλος του Joyce και η μετάφραση του, η πρώτη στα Αγγλικά, χρησιμοποιούνταν πάνω από 30 χρόνια. Ο Gilbert απέδωσε το L’Etranger ως The Outsider και η πρώτη πρόταση του βιβλίου " Σήμερα πέθανε η μαμά" (“Aujourd’hui, maman est morte”) θεωρούνταν πάντα αμφιλεγόμενη. Η εισαγωγή από τον κριτικό λογοτεχνίας Cyril Connolly, είναι στο πνεύμα του Jean-Paul Sartre και παρουσιάζει τον Ξένο όχι ως ζοφερό υπαρξιακό έργο αλλά ως μια "βίαιη επιβεβαίωση υγείας και λογικής" της οποίας ο ήρωας είναι "αισθησιακός και καλοπροαίρετος, βαθύτατα ερωτευμένος με την ζωή." Τα εξώφυλλα την περίοδο αυτή είχαν ως σκοπό την προσέλκυση αγοραστών, το συγκεκριμένο είναι μοναδικό γιατί απεικονίζει τον δολοφονημένο Άραβα και όχι τον ψυχολογικά διαταραγμένο αφηγητή. Ο Edward Bawden ήταν πολύ γνωστός εικονογράφος και υπήρξε επίσημος πολεμικός εικονογράφος στο Ιράκ και την Σαουδική Αραβία. Εικονογράφηση: Edward Bawden
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1957): Μετάφραση του Stuart Gilbert. Υπάρχουν πολλά εξώφυλλα της περιόδου αυτής, ιδίως σκληρόδετα, που χρησιμοποιούν τυπογραφία και απλά σχέδια για να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό αποτέλεσμα που δεν έχει να κάνει με το αντικείμενο του βιβλίου. Το συγκεκριμένο είναι ένα από αυτά. Μάλλον κομψό, θα μπορούσε να κοσμεί οποιοδήποτε βιβλίο. Εικονογράφηση: Από τον εκδοτικό οίκο Hamish Hamilton
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1961): Σχέδιο εξωφύλλου του Paul Hogarth. Όταν ο Ξένος εκδόθηκε για πρώτη φορά ως βιβλίο τσέπης από την Penguin ήταν ένας από τους τελευταίους τίτλους που κυκλοφόρησε με τις κάθετες γραμμές στο στήσιμο εξωφύλου που χρησιμοποιούνταν από το 1952 ως μέσο συνδυασμού της εικονογράφησης με την ισχυρή οπτική εικόνα του εκδοτικού οίκου. Ο Paul Hogarth στο σχέδιο του εστιάζει στον αφηγητη αλλά στο μέγεθος αυτό το σχέδιο μοιάζει πιο πολύ με εικονογράφηση σελίδας παρά με πειστικό εξώφυλλο. Εικονογράφηση: Paul Hogarth
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Σύγχρονοι Κλασικοί (1962): Πόση διαφορά κάνει ένας χρόνος. Ο Germano Facetti διορίζεται καλλιτεχνικός διευθυντής εξωφύλλων στην Penguin στις αρχές του1961. Σύντομα προσλαμβάνει τον Romek Marber να σχεδιάσει την αστυνομική σειρά της η οποία εν συνεχεία προσαρμόστηκε για την σειρά των σύγχρονων κλασικών. Για τον Ξένο, ο Facetti χρησιμοποίησε ξανά το σχέδιο του Hogarth άλλα το έκανε κεντρικό στοιχείο του εξώφυλλου. Στην κλίμακα αυτή είναι πιο εντυπωσιακό: εκτιμά κανείς την ποιότητα του σχεδίου πολύ περισσότερο. Η χρήση της γραμματοσειράς Joanna διασφάλισε την συνέχεια από την σχεδίαση της προηγούμενης σειράς και δεν αποτελούσε προτίμηση του Facetti. Εικονογράφηση: Paul Hogarth
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασικοί (1966): Στα μέσα των '60s ο Facetti επανασχεδίασε την σειρά Modern Classics με έντονη γραμματοσειρά Helvetica typography και αναπαραγωγές έργων τέχνης που ήταν σύγχρονα των λογοτεχνικών έργων. Η προσέγγιση αυτή εισήχθη στην κύρια σειρά Κλασικών όπου αποδείχθηκε επιτυχής. Το πορτραίτο του Raymond Duchamp-Villon από τον Jacques Villon έλκει την προσοχή του αναγνώστη στην απομόνωση του αφηγητή. Εικονογράφηση: Germano Facetti/Penguin Modern Classics
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1982): Σχεδιασμός εξωφύλλου από τον Mon Mohan. Η εικονογράφηση της νέας αυτής μετάφρασης από τον Joseph Laredo αντιμετωπίζει το βιβλίο ως κλασικο για πρώτη φορά. Ο Laredo διατήρησε τον τίτλο και την εναρκτήρια πρόταση αλλά άλλαξε την μετάφραση του Gilbert "Άνοιξα την καρδιά μου στην καλοπροαίρετη αδιαφορία του σύμπαντος" σε "… αγαθή αδιαφορία”. Η δήλωση του συγγραφέα είναι πολύ σφιχτά στοιχειοθετημένη με γρμματοσειρά Rockwell, ως είθισται την περίοδο εκείνη. Ο τίτλος χρησιμοποιεί στοιχεια Garamond italic με ένα υπερμεγέθες Ο, πιθανά για να υπογραμμίσει οπτικά την αποξένωση. Ένα τυπογραφικό διακοσμητικό στοιχείο ολοκληρώνει τον σχεδιασμό του εξωφύλου. Τα διαφορετικά στοιχεία δεν λειτουργούν ως σύνθεση. Εικονογράφηση: Mon Mohan
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1983): Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Arber @ Public Art Creative Consultants Limited. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό, αινιγματικό εξώφυλλο που μοιάζει πολύ πιο μοντέρνο απ' ότι θα περίμενε κανείς. Κάποιοι θεωρούν ότι υποδηλώνει την απομόνωση ή την διαφορετικότητα. Η ήσυχα παιγνιώδης τυπογραφία ενισχύει την άποψη αυτή και σπάει αρκετούς κανόνες οπτικής σαφήνειας. Εικονογράφηση: Arber @ Public Art Creative Consultants Limited
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Κλασικοί του Εικοστού Αιώνα (1983): Το εξώφυλλο χρησιμοποιεί μια φωτογραφία του Jacques Henri Lartigue που είχε τραβηχτεί στο Saint Moritz το 1980, από την σειρά του "Pendant que j'ai encore une ombre". Εικονογράφηση: Association des Amis de Jacques Henri Lartigue – Παρίσι.
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Σύγχρονοι Κλασικοί Classics (1984): Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Liz Pyle. Την δεκαετία του 1980 η εικονογράφηση αναβίωνε στον εκδοτικό κόσμο γενικά και στην Penguin ειδικά. Εισάγοντας τον επανασχεδιασμό των σειρών της, αυτό είναι το πρώτο εξώφυλλο με νέο πρωτότυπο σχέδιο στην σειρά των Μοντέρνων Κλασσικών από το 1961. Για ακόμα μια φορά απεικονίζει τον πρωταγωνιστή. Όπως συμβαίνει και σε άλλες σειρές την περίοδο εκείνη, η τυπογραφία ανταγωνίζεται την εικόνα για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος του θεατή, μειώνοντας έτσι την ισχύ της. Εικονογράφηση: Liz Pyle
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1987): Όπως και με το σκίτσο του Paul Hogarth που χρησιμοποιήθηκε το 1961 και το 1962, η ίδια εικονογράφηση χρησιμοποιημένη με δύο διαφορετικούς τρόπους μας επιτρέπει μια χρήσιμη σύγκριση. Εδώ ένα πιο σφιχτό ξάκρισμα επιτρέπει σε μια εικονογράφηση χωρίς περιθώρια να δημιουργήσει μια σαφώς πιο σκοτεινή εικόνα σε χρώμα αλλά και σε διάθεση. Επίσης επιτρέπει να επικεντρωθούμε περισσότερο στον Meursault. Ωστόσο η τυπογραφία παραμένει αμήχανη, όπως και στη σειρά που αντικαθιστά. Το μαύρο πλαίσιο επίσης είναι πολύ σκηρό σε σχέση με την εικονα. Εικονογράφηση: Liz Pyle
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1995): Για άλλη μια φορά το εξώφυλλο χρησιμοποιεί την φωτογραφία από το 1980 – Saint Moritz-Pendant que j'ai encore une ombre του Jacques Henri Lartigue. Εικονογράφηση: Association des Amis de Jacques Henri Lartigue – Παρίσι
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Κλασικοί του Εικοστού Αιώνα (2000):Εξώφυλλο Έρημος Tenere, Νίγηρας, 1989. Εικονογράφηση: Έρημος Tenere, Νίγηρας, 1989.
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασσικοί (2000):Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Pentagram, φωτογραία Jean Gaumy/Magnum Photos. Μέσα στο πλαίσιο της σειράς υπάρχουν και τίτλοι με εξώφυλλα που δεν ακολουθούν το στύλ της σειράς για να προσελκύσουν ένα ευρύτερο κοινό. Εδώ μια γραμματοσειρά βασισμένη στο στυλ των παλιών ξυλοτυπιών υποδηλώνει την αντισυμβατικότητα του βιβλίου ενώ μια ξεθωριασμένη φωτογραφία θυμίζει την απομόνωση του αφηγητή. Η εικονα θα μπορούσε να ανήκει σε οποιαδήποτε δεκαετία, αποτρέποντας την τοποθέτηση του βιβλίου σε οποιαδήποτε ιστορική περίοδο. Φωτογραφία: Jean Gaumy/Magnum Photos/Εικονογράφηση Pentagram
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Classic Σκληρόδετο (2013): Νέα μετάφραση από την Sandra Smith. Η Penguin Classics εξέδωσε μια τρίτη μετάφραση, από την διακεκριμένη μεταφράστρα του μυθιστορήματος της Irène Némirovsky "Suite Française". Η Smith βάσισε την μετάφραση της σε μια προσεκτική ακρόαση της ανάγνωσης του Ξένου από τον ίδιο τον Camus στο γαλλικό ραδιόφωνο, το 1954. Χρησιμοποιεί την λέξη "Μητέρα" στην πρώτη γραμμή του μυθιστορήματος για να αποδώσει το σοκ του Mersault’s όταν λαμβάνει το τηλεγράφημα που του ανακοινώνει τον θάνατο της και χρησιμοποιεί το "μαμά" αλλού. Ο σχεδιασμός της έκδοσης απηχεί πολύ συνειδητά τον σχεδιασμό των εκδόσεων της Penguin των αρχών της δεκατίας του 1950 σε απλότητα και τυπογραφική διακριτικότητα. Όπως και στα εξώφυλλα εκείνης της περιόδου, ο σχεδιασμός αφορά το συνολο της σειράς και όχι τον συγκεκριμένο τίτλο. Εικονογράφηση: Jim Stoddar/Penguin
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασσικοί (2013): Φωτογραφία: Rankin. Το πιο πρόσφατο στυλ της σειράς Modern Classics εισήχθη από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Jim Stoddart το 2012, και για άλλη μια φορά χρησιμοποιούνται κυρίως φωτογραφίες ενώ διαχωρίζονται τα πεδία κειμένου και εικόνας. Στην έκδοση αυτή, επ' αφορμή της επετείου των 100 χρόνων από την γέννηση του Καμύ, δεν απεικονίζονται ούτε ο πρωταγωνιστής ούτε το θύμα. Αντ' αυτών, η θέρμη και το φως υποδηλώνονται από τον δύοντα ήλιο και μας επαναφέρουν στην θέση του Jean-Paul Sartre, που είχε πει ότι ήταν παρανόηση η αντίληψη πως ο Camus ήταν υπαρξιστής: “Είναι κλασσικός Μεσογειακός τύπος. Θα αποκαλούσα την απαισιοδοξία του "ηλιακή" αν αναλογιστεί κανείς πόσο μαύρο κρύβεται στον ήλιο." Φωτογραφία: Rankin
Design
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR