Διάκονοι των Διακανονισμών

Διάκονοι των Διακανονισμών Facebook Twitter
0

1. Με δίχως διάθεση: Μετά το λεγόμενο τέλος των μεγάλων αφηγήσεων διαπιστώνουμε ότι, σιγά-σιγά στην αρχή και μετά απότομα, επήλθε και το τέλος των μικρών, αλλά τόσο πολύτιμων, ποιητικών περιπετειών της καθημερινότητας. Οι άνθρωποι, μουδιασμένοι, αν όχι φοβισμένοι, από τα αλλεπάλληλα πονταρίσματα σε λάθος υποθέσεις, σε εγχειρήματα που στράβωσαν (ή και ήσαν στραβωμένα από την αρχή, αλλά δεν το βλέπαμε ή/και δεν θέλαμε να το δούμε), προτίμησαν μιαν οικόσιτη εσωστρέφεια, την ασφάλεια που τόσο χλεύασε ο κουρελής αριστοκράτης Μιχάλης Κατσαρός («Αντισταθείτε σ’ αυτόν που χτίζει το σπιτάκι του και λέει καλά είμαι εδώ»), τα δόκανα των διευθετήσεων, ό,τι, τέλος πάντων, τους προφυλάσσει από το απρόβλεπτο, το αναπάντεχο, το απροσδόκητο. Ο έρωτας στραγγαλίζεται προτού καν βγάλει ανθάκια, στην κούνια, εν τη γενέσει του. Αμέσως μόλις γίνει αντιληπτό το πρώτο του σκίρτημα, καταφτάνει το εκτελεστικό απόσπασμα. Το Ξεχασμένο Βαλς (μτφρ. Τόνια Κοβαλένκο, εκδ. Καστανιώτη) της Δουβλινέζας Ανν Ένραϊτ δεν είναι το χρονικό μιας παρεκτροπής, δεν είναι η ιστορία μιας σύγχρονης απιστίας, δεν είναι η ανατομία μιας μοιχείας, αλλά, ενώ μιλάει για όλα αυτά, με μια παράξενα ψύχραιμη φωνή, είναι η (ακούσια, ενδεχομένως) ελεγεία του έρωτα, είναι ο βουβός, στεγνός θρήνος για την παρέλευση μιας εποχής όπου τα πάντα μπορούσαν να έχουν μιαν αλήτικη μαρμαρυγή, όπου επέτρεπες στον εαυτό σου να μαγευτεί από την άλω του άλλου και να κάνει λυτρωτικές, λυρικές κοπάνες από την πεζή πραγματικότητα.

 

2. Με δίχως δράμα: Η Τζίνα Μόιναχαν, που είναι αδελφή της Φιόνας Μόιναχαν, παντρεύεται τον Κόνορ Σιλς, αλλά γνωρίζει τον Σον Βάλελι που είναι παντρεμένος με την Αϊλίν κι έχουν μια θυγατέρα την Έβι, και είναι γείτονες της Φιόνας, και συνάπτει σχέση μαζί του, τον αποκαλεί «καταστροφή» και «πεπρωμένο» της, ενώ δεν διακρίνεται ούτε από χιλιόμετρα μακριά το παραμικρό ανθυπομόριο καταστροφής, η δε ζωή της διόλου δεν διακυμαίνεται δραματικά, για να μπορούμε να μιλήσουμε για πεπρωμένο. Η (ας πούμε) μοιχαλίδα Τζίνα απλώς συναντιέται με τον (ας πούμε) μοιχό Σον και «κάνουν σεξ» (μια ανυπόφορα πολιτικώς ορθή φράση που επαναλαμβάνεται με εξοργιστική συχνότητα στις 252 σελίδες του Ξεχασμένου Βαλς, από τις οποίες, εντούτοις, απουσιάζουν ανησυχητικά το πάθος, η αγάπη και το οποιοδήποτε βαλς. Πεζή εποχή, πεζά πεζογραφήματα. Λες και όλη η ιστορία έγκειται σε μια σκυταλοδρομία πλήξης κι εκνευρισμού και το όλο στοίχημα είναι η αντικατάσταση ενός συζύγου, που ποτέ δεν συνειδητοποίησε η ηρωίδα γιατί θέλησε να ενώσει τη ζωή της με τη δική του, με έναν άλλο, για τον οποίο διαρκώς αναρωτιέται πώς και γιατί βρίσκεται μαζί του, αφού τίποτα δεν μοιάζει να τους ενώνει. Γραμμένο με στρωτά ρεαλιστικό τρόπο, το μυθιστόρημα της Ανν Ένραϊτ έρχεται να μας εξοικειώσει με τον απόλυτο παραλογισμό μιας ολοένα και πιο άχρωμης καθημερινότητας που δεν επιτρέπει καμιά ανάταση, καμιά κατάβαση, καμιά εξύψωση, καμιά καταβύθιση, παρά μονάχα συνεχείς τακτοποιήσεις που, ωστόσο, τίποτα, καμιά εκκρεμότητα δεν τακτοποιούν. Χαμόγελα χαζανπλάστ, απανωτές αποστειρώσεις, λογιστική των συναισθημάτων, οι πάντες να γίνονται διαρκώς διάκονοι διακανονισμών.

 

3. Με δίχως δάκρυ: Και αναρωτιέμαι: γιατί η Τζίνα να συνάψει σχέση και να παντρευτεί κάποιον, τον Κόνορ, για τον οποίο αποφαίνεται ότι είναι «επίφαση κι επίδειξη, αέρας κοπανιστός»; Και γιατί πλαγιάζει με τον Σον, που «δεν είναι ακόμη ερωτευμένη» μαζί του, αλλά ούτε και τον αγαπά, και «για την ακρίβεια την απωθεί κάπως»; Και τι να πεις για τη μεταφεμινιστική, μεταμοντέρνα κατάσταση, όταν βρίσκεσαι αντιμέτωπος με φράσεις που τη χαρτογραφούν πιστά, όπως: «Εγκατέλειπα τον άντρα μου, παρόλο που μπορεί να τον είχα ήδη εγκαταλείψει. Ίσως να μην ήμασταν ποτέ μαζί – όλες εκείνες τις φορές που νομίζαμε ότι ήμασταν», και «Ήταν ήδη κακό το σεξ τότε, ή μήπως έγινε κακό από τη στιγμή που άρχισα να κάνω έρωτα με τον Σον;», και «Έσπαγα τους τοίχους ενός κουτιού μόνο και μόνο για να βρεθώ μέσα σ’ ένα άλλο», και «Αν ο έρωτας είναι μια ιστορία που λέμε στον εαυτό μας, τότε εγώ την είχα πει λάθος στον δικό μου. Ίσως πάλι το πάθος να είναι, εξαρχής και πάντα, ένα σφάλμα της λογικής»; Βγάλε άκρη! Βγάζω άκρη: ζωή δίχως διάθεση για άνοιγμα είναι κουτσουρεμένη, έρωτας δίχως δράμι δράμα είναι ασφυκτικά κουστουμαρισμένος, άοσμος, άγευστος, άχαρος. Δίχως δάκρυα δεν έχεις ούτε γέλια, τίποτα δεν έχεις, μονάχα διευθετήσεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ