Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Με τη Μαρία Κάλλας στο Λονδίνο, 1957.
0

 Όσοι δεν την άκουσαν ποτέ να τραγουδά ζωντανά ή δεν είναι συλλέκτες ηχογραφήσεων κλασικής μουσικής γνωρίζουν κατά πάσα πιθανότητα μόνο δύο πράγματα για εκείνη και κανένα εκ των δύο δεν την κολακεύει. Μάλιστα κάποιοι θα αναρωτηθούν εάν ο θαυμασμός για την μουσική της προσφορά είναι δικαιολογημένος.

  

Η ευρύτερα γνωστή πληροφορία που την αφορά είναι φυσικά η ιδιότητα της ως μέλους του Ναζιστικού κόμματος. Είναι βέβαιο ότι ήταν μέλος το 1940 αλλά πιθανολογείται ότι είχε εγγραφεί στο κόμμα πολύ νωρίτερα. Μέχρι που αποδείχθηκε το 1981 ότι κατείχε την κάρτα μέλους με αριθμό μητρώου 7.548.960, η ίδια αρνούνταν ότι είχε υπάρξει Ναζί. Όταν η πληροφορία αυτή αποκαλύφθηκε η Schwarzkopf ισχυρίστηκε ότι είχε προσχωρήσει λόγω επαγγελματικής αναγκαιότητας. Ωστόσο είναι σαφές πλέον ότι το ναζιστικό παρελθόν της δεν ήταν μια μη ηθελημένη κίνηση κι ότι συμμετείχε ενεργά. Όταν πέθανε το 2006 στην ηλικία των 90, η φήμη της είχε κηλιδωθεί ανεπανόρθωτα.

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Μέχρι που αποδείχθηκε το 1981 ότι κατείχε την κάρτα μέλους με αριθμό μητρώου 7.548.960, η ίδια αρνούνταν ότι είχε υπάρξει Ναζί.... Φωτ.: ΕΜΙ

Η Kirsten Flagstad οταν την άκουσε να τραγουδα στο Fidelio είπε "Δεν νομίζω να έχω ακούσει ωραιότερη φωνή να βγαίνει από ανθρώπινο στόμα."

Το δεύτερο πιο γνωστό στοιχείο από την ζωή και την καριέρα της έχει μεν μικρότερη βαρύτητα αλλά είναι λίαν αποκαλυπτικό του χαρακτήρα της. Το 1958 ως καλεσμένη από την Desert Island Discs της ζητήθηκε να επιλέξει τις αγαπημένες της ηχογραφήσεις κι εκείνη διάλεξε επτά δικές της ηχογραφήσεις συν ένα πρελούδιο ηχογράφησης στην οποία πρωταγωνιστούσε. Πρόκειται για μια σαφώς εγωκεντρική επιλογή την οποία ξεπέρασε μόνο ο σκηνοθέτης Otto Preminger 22 χρόνια αργότερα επιλέγοντας οκτώ μουσικά θέματα από αποκλειστικά δικές του ταινίες.

Συνδυασμένες οι δύο αυτές ιστορίες παρουσιάζουν μια αντιπαθή και εγωμανή ντίβα. Οι μη μουσικές επιλογές της στην συνέντευξη της Desert Island Discs ήταν ένα βιβλίο Γαλλικής μαγειρικής και ως αγαπημένη "πολυτέλεια" ανέφερε το αντιηλιακό λάδι, αντικείμενα που αποκαλύπτουν ότι αν μη τι άλλο είχε και μια ανθρώπινη πλευρά. Ωστόσο η Elisabeth Schwarzkopf παραμένει μια προσωπικότητα που δεν πουλάει την σήμερον ημέρα.

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Βερολίνο, 1970.

Αν ακούσουμε όμως τι λένε οι γνώστες συνθέτουμε μια πιο ολοκληρωμένη αξία για εκείνη. Το 1946 ο Χερμπερτ φον Κάραγιαν, μιλώντας στον Walter Legge, μέλλοντα σύζυγο της και παραγωγό που έχτισε την καριέρα της, είχε πει πως είναι "ίσως η καλύτερη τραγουδίστρια στην κεντρική Ευρώπη." Η Kirsten Flagstad οταν την άκουσε να τραγουδα στο Fidelio είπε "Δεν νομίζω να έχω ακούσει ωραιότερη φωνή να βγαίνει από ανθρώπινο στόμα." Ο ιδιαίτερα αυστηρός Sviatoslav Richter είχε δηλώσει "Όποτε τραγουδά αυτή η σπουδαία καλλιτέχνις δίνει τον βέλτιστο υπερθετικό εαυτό της." Έπειτα από ένα ρεσιταλ της στο Δημαρχείο του St Pancras το 1972, ο μουσικοκριτικός της Guardian είχε γράψει "Ούτε ένα λάθος, ετούτη η Marchallin δεν είναι πια νέα αλλά καθόλη την διάρκεια της νύχτας το μόνο που σκεφτόταν κανείς ήταν πως αν είσαι μεγάλος καλλιτέχνης αυτό δεν έχει καμία σημασία."

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Tα μαθηματα που παρέδιδε σε προχωρημένη ηλικία...

Εκείνο που δεν αμφισβητήθηκε ποτέ ήταν οι κοπιώδεις προσπάθειες της και τα εξαιρετικά υψηλά στάνταρ που έθετε. Ο σταθερός συνεργάτης της Gerald Moore έλεγε "Δεν έχω συναντήσει άλλον καλλιτέχνη με την ικανότητα της Elisabeth για τόσο σκληρή δουλειά." Ήταν τελειομανής σε τρομακτικό βαθμό "Με την Schwarzkopf δεν υπάρχουν δικαιολογίες."

Η επιρροή του συζύγου της ήταν πάντα αντικείμενο συζητήσεων και πειραγμάτων, με ευνοϊκότερο το "Her Master's Voice" το οποίο μάλιστα έλεγε η ίδια αναφερόμενη σε εκείνον. Κάποιοι έλεγαν ότι "δεν ακούει την μουσική αλλά την ερμηνεία". Άδικο σχόλιο μεν αλλά εύστοχο, καθώς ο Legge ήταν εκείνος που την μετέτρεψε, μαζί με την δασκάλα της Maria Ivogun, από μια συμπαθητική σοπράνο όπως τόσες άλλες σε μια σπουδαία ερμηνεύτρια του Μότσαρτ και του Στράους αλλά και του Hugo Wolf και της βιεννέζικης οπερέττας.

Επί σκηνής, κατόπιν εντολής του συζύγου της ερμήνευε συγκεκριμένους μόνο ρόλους όπως την Fiordiligi, Donna Elvira και την Κόμησσα Almaviva του Μότσαρτ και την Marschallin του Στράους, αλλά στις ηχογραφήσεις και σε ρεσιτάλ είχε ένα σαφώς ευρύτερο ρεπερτόριο με έργα πολλών συνθετών. Η ερμηνεία της στο έργο του Wolf είναι σαφώς η κορυφαίακαι η ικανότητα της να αποδίδει την διάθεση, λεπτομέρειες, βάρος φωνής και αλλαγές τονικότητας παραμένει ακόμα και σήμερα αξεπέραστη.

 

 

Der Rosenkavalier Final Trio - Schwarzkopf, Jurinac, Rothenberger

............................................................................................

 

Η κριτική του Steane για την ηχογράφηση του Κοιμώμενου Ιησού με τον Wilhelm Furtwängler στο πιάνο περιγραφει την τέχνη της με ακρίβεια: "Εκείνο που ακούει κανείς είναι το ωραιότερο λεγκάτο, σαν μια υπέροχη αστραπή με την λιγότερο κοπιώδη και υψίστης ευαισθησίας ερμηνεία. Η σκέψη και η τέχνη είναι τόσο υπέροχα ακριβείς που θα ήθελε κανείς να τις αποκαλέσει προϊόν υπολογισμού όμως αυτό εξυπονοεί κάτι ανειλικρινές και άνευ συναισθήματος, κάτι που προφανώς είναι αβάσιμο γιατί η ανειλικρίνεια, όπως και η συναισθηματικότητα, προδίδονται από την ανακρίβεια και τις παραμορφώσεις. Στην Schwarzkopf ανακαλύπτει κανείς έναν υψηλό βαθμό ενσυναίσθησης χρωματικών και στυλ, και την ύπαρξη συνειδητής επιλογής."

 

Τρία χρόνια πριν τον θάνατο του Legge έδωσαν μαζί μια σειρά masterclasses στην Νέα Υόρκη έπειτα από τα οποία ο Andrew Porter του New Yorker είπε πως "όταν ο Legge παντρεύτηκε την Schwarzkopf συνασπίστηκαν δύο τελειομανείς."

 

Κάτι που είναι εμφανές σε κάθε δίσκο της. Ότι άλλο κι αν υπήρξε, η Schwarzkopf παραμένει αδιαμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες σοπράνο του 20ου αιώνα.

 

 

 

 

 Τα στοιχεία από την Guardian

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 10.12.2015

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ