Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter
1
Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter
Οι ριζοσπαστικές σχεδιαστικά ιδέες, η καινοφανής χρήση της φωτογραφίας και η πλήρης χρήση των προηγμένων τυπογραφικά μεθόδων ήταν οι κύριοι λόγοι που κατέστησαν το Τwen πρωτοπόρο αναφορικά με τον σχεδιασμό και το layout του περιοδικού τύπου.

Είναι το Twen το πιο επιδραστικό περιοδικό όλων των εποχών; Η ερώτηση αυτή ακούγεται υπερφίαλη ωστόσο είναι εύλογη. Τι έκανε όμως το περιοδικό αυτό τόσο σημαντικό;

Οι ριζοσπαστικές σχεδιαστικά ιδέες, η καινοφανής χρήση της φωτογραφίας και η πλήρης χρήση των προηγμένων τυπογραφικά μεθόδων ήταν οι κύριοι λόγοι που κατέστησαν το Τwen πρωτοπόρο αναφορικά με τον σχεδιασμό και το layout του περιοδικού τύπου.

 

Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στην μεταπολεμική Ευρώπη των '60s. Η Ευρώπη ουσιαστικά αρχίζει μόλις να ανασυντάσσεται από την φρίκη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και μια γενιά νέων, γεννημένων μεταπολεμικά, αποτελούσε το ιδανικό κοινό του Twen. Η γενιά αυτή ήθελε να διαχωρίσει την θέση της από εκείνη την προηγούμενη και το περιοδικό με το νέο γραφιστικό στυλ ήταν ακριβώς ότι χρειάζονταν.

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Ριζοσπαστικό layout

Ο Willy Fleckhaus υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του Twen από το 1959 που κυκλοφόρησε πρώτη φορά, μέχρι και το κλείσιμο του περιοδικού το 1970. Ο Fleckhaus ήταν βαθιά επηρεασμένος από τον Ελβετικό φορμαλισμό όπως μαρτυρά και το layout του Twen. Χρησιμοποιούσε αυστηρή κάνναβο στο layout, απλή τυπογραφία με έντονες, και συχνά ερωτικές, εικόνες. Ο Fleckhaus χρησιμοποιούσε την κάνναβο των 12 στηλών με ενδιαφέροντες και καινοτόμους τρόπους καθώς το format του περιοδικού ήταν μεγάλο (265x335 mm). Κατακόρυφα η κάνναβος διαιρούταν σε 9 τμήματα, κάτι που του επέτρεπε να δημιουργεί συντεταγμένες άπειρων δυνατοτήτων για την τοποθέτηση εικόνας και κειμένου. Η λύση αυτή ήταν ευφυέστατη και δεν χρησιμοποιούνταν από κανένα έντυπο την εποχή εκείνη, και κατέστησε άμεσα αναγνωρίσιμο το layout του Twen όπου συχνά οι εικόνες και το κείμενο φαίνονταν να «κρέμονται» από το επάνω μέρος της σελίδας, αφήνοντας το κάτω μέρος της επίτηδες σαν ξεφτισμένο οπτικά.

 

Ο Fleckhaus χρησιμοποιούσε εντυπωσιακές εικόνες με καινοτόμο τρόπο, κόβοντας και τοποθετώντας τις έτσι ώστε να δημιουργούνται παράξενα σχήματα. Χρησιμοποιούσε ιδιαίτερα συχνά κοντινά πλάνα κι η φωτογραφία του Twen ήταν έντονη, διαφορετική και μπροστά από την εποχή της. Επίσης χρησιμοποιούσε στρογγυλεμένες άκρες, στριμώχνοντας τις εικόνες στις στήλες του αντίστοιχου κειμένου.

 

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του περιοδικού Twen ήταν η σχεδόν υπερβολική χρήση του συμπαγούς μαύρου χρώματος. Το Twen ήταν η πρώτη έκδοση που χρησιμοποίησε μπλε "γυαλισμένο" μελάνι κάτω από το μαύρο για να προσθέσει βάθος στην σελίδα.

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Η τυπογραφία του Twen

Η τυπογραφία του περιοδικού είχε βασιστεί στην προσέγγιση των Μοντερνιστών της μεσοπολεμικής περιόδου στην κεντρική Ευρώπη και στην Ελβετία την δεκαετία του '50. Στο Twen χρησιμοποιούσαν σχεδόν αποκλειστικά οικογένειες χαρακτήρων sans serif από τις οποίες είχε αφαιρεθεί οποιαδήποτε διακοσμητική λεπτομέρεια. Η στοιχειοθεσία των τίτλων ήταν σε συμπιεσμένες ή συμπυκνωμένες εκδοχές και συνήθως όλα ήταν κεφαλαία. Οι περισσότεροι τίτλοι στοιχειοθετούνταν με συμπαγή sans serif και κάλυπταν όλο το πλάτος της σελίδας, δημιουργώντας μια έντονη από οπτικής απόψεως εντύπωση στην οποία μάλιστα ο Fleckhaus πίστευε περισσότερο απ' ότι στην δημοσιογραφία παρότι ο ίδιος ήταν δημοσιογράφος.

 

Για το κυρίως κείμενο ο Fleckhaus χρησιμοποιούσε γραμματοσειρές sans serif για τις στενότερες στήλες τωμ κειμένων και serif για τα μεγαλύτερου πλάτους εισαγωγικά μονόστηλα τα οποία κάλυπταν δύο ή τρεις στήλες της καννάβου. Τα διαστήματα και τα διάστιχα ήταν σφιχτά και τα μπλοκ κειμένου συχνά μιμούνταν τις ένθετες εικόνες. Ο Fleckhaus επίσης απολάμβανε να χρησιμοποιεί μια γραμματοσειρά σε αντίθετο χρώμα για να τονίσει συγκεκριμένα άρθρα.

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Η επίδραση του Twen

Όπως αναφέραμε ήδη, το Twen εξέφραζε την νέα μοντέρνα γενιά της μεταπολεμικής Ευρώπης. Το Twen όμως δεν χρησιμοποιούσε μόνο εντυπωσιακό layout για να περάσει το μήνυμα του αλλά και διορατικά, έξυπνα κείμενα. Ο συνδυασμός όλων αυτών των στοιχείων έφερε τεράστια επιτυχία καθώς αντικατόπτριζε στην εντέλεια τις κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές των '60s. Με την πάροδο των χρόνων οι αναγνώστες του περοδικού ωρίμασαν και τα συγκεκριμένα κοινωνικά ζητήματα που τους απασχολούσαν έπαψαν να υφίστανται ή άλλαξαν. Αυτό παρέσυρε τις πωλήσεις του περιοδικού. Το 1970 οι εκδότες ανάγκασαν τον Fleckhaus να παραιτηθεί και σύντομα το Twen έκλεισε, βάζοντας τελεία σε μια ιστορία εκδοτικής αριστείας.

 

Ο Fleckhaus συνέχισε το λαμπρό έργο του σε ένα άλλο περιοδικό που έθεσε νέα πρότυπα στον σχεδιασμό των εντύπων, το Frankfurter Allgemeine Magazin. Ανάμεσα σε όλα τα έντυπα που έχουν ανακηρυχθεί κλασσικά της εποχής τους, το Twen είναι ένα από τα ελάχιστα που πραγματικά θα μπορούσε να σταθεί ακόμα και σήμερα ενώ εξακολουθεί να ασκεί επιρροή και να προσελκύει τον έπαινο.

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

 

Εν αρχή ην το Τwen. Το γερμανικό περιοδικό που καθόρισε με την αισθητική του όλα τα επόμενα Facebook Twitter

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM
Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ