Φαγητό στα ταραγμένα χρόνια

Facebook Twitter
0

Παιδιά που τρώνε γλιφιτζούρια-καρότα

[via]

Σε συνθήκες εξορίας, πόνου και αβεβαιότητας, το φαγητό μαζί με οικείους ανθρώπους αποκτά νέα δύναμη και γίνεται σύμβολο σταθερότητας. Αλλά η πραγματική δύναμη του φαγητού φαίνεται κατά τη διάρκεια του πολέμου, όταν ο κόσμος ανατινάζεται σε μη αναγνωρίσιμα κομμάτια.

Οι κατακτητές χρησιμοποιούσαν πάντα το φαγητό ως όπλο, κόβοντας τις γραμμές τροφοδοσίας, καίγοντας χωράφια, σκοτώνοντας κοπάδια, πολιορκώντας πόλεις.

Στη  Γαλλία η μαύρη αγορά και η έλλειψη τροφίμων μετέτρεψε ρίζες και βολβούς όπως τα γογγύλια και τις αγκινάρες «της Ιερουσαλήμ» ή αλλιώς καλοκάσια ή ηλίανθοι από ταπεινά εφόδια, κατάλληλα μόνο για τα ζώα, σε pièce de resistance όταν οι μερίδες περιορίστηκαν και τα πάντα ήταν διαθέσιμα μόνο μέσω δελτίου.

Το 1940, όταν ξεκίνησαν τα δελτία στη Γαλλία, δημιουργήθηκαν εφτά κατηγορίες πληθυσμού, που καθόριζαν τι επιτρέπεται να φάει κανείς ανάλογα με την ηλικία του και το επάγγελμά του. Οι παρακάτω ποσότητες προοριζόταν για ένα νέο άντρα συνηθισμένες δραστηριότητες, οι οποίες συνολικά γι κάθε μέρα έφταναν τις 1300 θερμίδες.

  • 250γρ ψωμί
  • 25γρ κρέας
  • 17γρ ζάχαρη
  • 8γρ λίπος/λάδι
  • 6γρ τυρί
 

Οι αγκινάρες της Ιερουσαλήμ δεν δινόταν με δελτίο, αλλά δεν έχουν και πολλές θερμίδες – μόλις 35 τα 100γρ. Όμως, κρατούσαν τους ανθρώπους ζωντανούς: βρασμένες, με λίγο αλάτι, έγιναν το καθημερινό φαγητό κατά τη διάρκεια εκείνων των σκοτεινών χρόνων, πλούσιες σε βιταμίνη C, κάλιο και σίδηρο.

Είναι σχεδόν αδύνατον να βρει κανείς αυτές τις αγκινάρες (που δε μοιάζουν καθόλου με αγκινάρες, και δεν είναι από την Ιερουσαλήμ) στην Ελλάδα, αλλά αν τις βρείτε σε εστιατόριο, παρουσιάζονται σαν εκλεκτή και σπάνια λιχουδιά. Πόσο θα γελούσαν Γάλλοι παππούδες! Ακριβώς όσο γελάνε και οι Έλληνες παππούδες όταν μαθαίνουν ότι η ρόκα είναι über μοντέρνα, ενώ στα χρόνια τους ήταν ένα αγριόχορτο, απολύτως κατάλληλο για τα ζώα. Πρόκειται για το χρηματιστήριο της γεύσης.

Διαβάστε ακόμα:

Το φαγητό στα χρόνια της κατοχής στην Αθήνα

Συμβουλές του Τσελεμεντέ για τις Ελληνίδες νοικοκυρές του πολέμου

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στον «Σήφη» ξέρουν από καλή κρητική κουζίνα

Γεύση / Στον «Σήφη» για γαμοπίλαφο και αυγά με στάκα και απάκι

Εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες, μια οικογενειακή ταβέρνα στον Άγιο Δημήτριο, με την κυρά-Φωφώ σταθερά στο τιμόνι, σερβίρει φαγητά και μεζέδες όπως ακριβώς θα τους έβρισκες σε ένα αυθεντικό κρητικό καφενείο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Χριστουγεννιάτικος κορμός, μια γλυκιά ιστορία που συνεχίζεται στα καλύτερα ζαχαροπλαστεία της πόλης

Γεύση / Χριστουγεννιάτικος κορμός, ένα σοκολατένιο έπος. Εδώ οι καλύτεροι

Ξεκίνησε ως ένα ρολό παντεσπάνι με αφράτη σοκολάτα γκανάς και ζάχαρη άχνη, σύμβολο της καλοτυχίας. Πλέον κάθε ζαχαροπλάστης κάνει μια δική του παραλλαγή, μετατρέποντάς το σε γλυκό έργο τέχνης.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
«Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης η εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού κρασιού, ο Άγγελος Ιατρίδης, εξηγεί ότι πήγε στο Αμύνταιο πριν από τριάντα χρόνια επειδή είδε ότι θα άντεχε στην κλιματική αλλαγή και μιλάει για τη μεγάλη ανάπτυξη του Κτήματος Άλφα από τα 4.000 στρέμματα στα 14.000.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Η εποχή του Ευχέλαιου της μεσογειακής διατροφής ή Τα μυστήρια της εποχής της ελιάς

Γεύση / Ελιές με χταπόδι: Στο Αιγαίο τις φτιάχνουν απλά, όπως τις μαντινάδες

Κολυμπάτες, ελίδια, κλαστάδες, σταφιδολιές, ψαρολιές, κουροπολιές, νερατζολιές: όπως και να την πεις, η ελιά παραμένει ένα μικρό σύμβολο του μεσογειακού πολιτισμού. Mε το χταπόδι πώς ταιριάζει;
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ