Αναζητώντας το νόημα στο απονενοημένο διάβημα της Σίλβια Πλαθ

Αναζητώντας το νόημα στο απονενοημένο διάβημα της Σίλβια Πλαθ Facebook Twitter
Γιατί μια γυναίκα με δύο παιδιά που αγαπούσε, η οποία βρισκόταν στο αποκορύφωμα της ποιητικής της παραγωγής, να θέλει να πεθάνει;
0


ΕΧΟΝΤΑΣ ΓΡΑΨΕΙ ΤΡΕΙΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ 
της Σίλβια Πλαθ, τι άλλο θα μπορούσα να πω για την αυτοκτονία της; Ωστόσο, οι αυτοκτονίες, ακόμα και όταν συνοδεύονται από σημειώματα, προκαλούν ατελείωτα ερωτήματα για το τι συνέβη και τι θα μπορούσε να είχε κάνει τη διαφορά και να είχε σώσει μια ζωή. Επιπλέον, οι αυτοκτονίες δεν διαφέρουν μόνο από άτομο σε άτομο. Μπορεί να αντανακλούν, όπως στην περίπτωση της Πλαθ, τις πολύ διαφορετικές συνθήκες που διαχωρίζουν την πρώτη απόπειρα το 1953, από τη δεύτερη και μοιραία, σχεδόν μια δεκαετία αργότερα.

Το καλοκαίρι του 1953 είχε μόλις επιστρέψει στη Μασαχουσέτη από έναν ταραχώδη και οδυνηρό μήνα στη Νέα Υόρκη. Περίμενε να διοριστεί αρχισυντάκτρια μυθοπλασίας στο περιοδικό «Mademoiselle»· αντ' αυτού της δόθηκε η θέση της διευθύντριας σύνταξης, η οποία απαιτούσε έντονη ενασχόληση με τις εκδόσεις, τη διαχείριση συντακτών και προθεσμιών καθώς και των προσδοκιών του αφεντικού της, ένα φορτίο αφόρητο για την τριτοετή φοιτήτρια του Κολεγίου Smith. 

Πολύ πριν από την τελευταία πράξη, η Πλαθ είχε δηλώσει ότι ο γάμος και τα παιδιά δεν ήταν αρκετά. Ήταν η απαραίτητη, αλλά ανεπαρκής προϋπόθεση ώστε να συνεχίσει να είναι δημιουργική.

Ο εκδοτικός/λογοτεχνικός κόσμος της Νέας Υόρκης τής φαινόταν κίβδηλος. Ακόμα χειρότερα, άρχισε να θεωρεί και τον εαυτό της ως τέτοιον. Πέρασε εβδομάδες στο σπίτι, χωρίς να μπορεί να γράψει ή να κάνει τίποτα σχεδόν. Η αίτησή της για ένα καλοκαιρινό σεμινάριο συγγραφής στο Χάρβαρντ είχε απορριφθεί. Δεν ένιωθε πλέον ξεχωριστή, ούτε ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες της μητέρας της, των φίλων και των δασκάλων της. Αντίθετα, θεωρούσε τον εαυτό της βάρος και οι βίαιες θεραπείες με ηλεκτροσόκ στις οποίες είχε υποβληθεί δεν της έφεραν καμία ανακούφιση.

Σ’ αυτή την τεταμένη και πνιγηρή κατάσταση, έχοντας χάσει την πίστη στον εαυτό της, σύρθηκε στα θεμέλια κάτω από το σπίτι της, όπου κατάπιε τα χάπια που πίστευε ότι θα έβαζαν τέλος στη δυστυχία της. Άφησε και ένα σημείωμα στη μητέρα της λέγοντας ότι θα πήγαινε για έναν μακρύ περίπατο και ότι δεν θα επέστρεφε σύντομα. Πέρασαν λίγες μέρες ώσπου ο αδελφός της, ο Γουόρεν, ακολουθώντας ήχους, βρήκε τον υπόγειο τάφο της και την έβγαλε, μισοπεθαμένη. Η Πλαθ επανήλθε, αλλά τα προγνωστικά ήταν δυσοίωνα. Πήγε σε δύο διαφορετικά νοσοκομεία, αλλά πουθενά δεν μπόρεσαν να ανακουφίσουν τη βαριά της κατάθλιψη. Όταν την εξέτασε η θεραπεύτρια Ρουθ Μπιούσερ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Πλαθ εξακολουθούσε να έχει αυτοκτονικές τάσεις.

Μόνο σταδιακά, καθώς η Μπιούσερ κέρδιζε την εμπιστοσύνη της, μπόρεσε η Πλαθ να αναρρώσει. Η Μπιούσερ ήταν νέα στον τομέα της θεραπείας ασθενών και ενεπλάκη στη ζωή της Πλαθ με τρόπους που θεωρήθηκαν ανορθόδοξοι και ορισμένοι βιογράφοι έχουν επικρίνει. Η δική μου άποψη είναι ότι χωρίς την Μπιούσερ, η Πλαθ ίσως να μην είχε καταφέρει να συνεχίσει τη ζωή της και το γράψιμο. Τελικά, επέστρεψε στο Κολέγιο Smith, υιοθετώντας ένα πιο χαλαρό πρόγραμμα, και σταδιακά ανέκτησε την πίστη στον εαυτό της.

Απ' ό,τι μπορώ να καταλάβω, η Πλαθ δεν ένιωσε ποτέ ντροπή για την απόπειρα αυτοκτονίας που έκανε. Σίγουρα μετάνιωσε για τη θλίψη που προκάλεσε στη μητέρα της και σε άλλους, αλλά δεν θεώρησε την απόπειρά της άνευ ουσίας. Αυτό φαίνεται από τις επιστολές της, όπου επανειλημμένα αυτοχαρακτηρίζεται στωική. Ως φοιτήτρια είχε διαβάσει τον Μάρκο Αυρήλιο, ο οποίος θεωρούσε ότι η αυτοκτονία ήταν μια «βιώσιμη» επιλογή, ακόμη και ευγενής, όταν οι συνθήκες έκαναν τη ζωή ανυπόφορη.

Αναζητώντας το νόημα στο απονενοημένο διάβημα της Σίλβια Πλαθ Facebook Twitter
Φαίνεται ότι για την Πλαθ η αυτοκτονία έγινε ο στωικός τρόπος απόδρασης.

Μια δεκαετία αργότερα, μετά από μια επιτυχημένη συγγραφική πορεία και τον ταραχώδη γάμο της με τον ποιητή Τεντ Χιουζ, και εν μέσω ενός παγωμένου βρετανικού χειμώνα με διακοπές ρεύματος, με δύο πολύ μικρά παιδιά που είχε να φροντίσει και χωρίς τον γυναικείο κύκλο που ήλπιζε ότι θα δημιουργούσε στο «σαλόνι» της, εξαντλημένη από τη γρίπη, υπό την επήρεια φαρμάκων που μπορεί να είχαν αρνητική επίδραση στον ψυχισμό της, η Πλαθ συνειδητά αποφάσισε να τερματίσει τη ζωή της, προστατεύοντας (όπως πίστευε) τα παιδιά της από τον κίνδυνο διαρροής αερίου από τον φούρνο, όπου είχε βάλει το κεφάλι της όσο πιο βαθιά γινόταν. Επειδή οι φούρνοι εκείνης της εποχής είχαν δυνατό αέριο, επομένως θα έχανε τις αισθήσεις της και θα πέθαινε σε λιγότερο από μία ώρα, φαίνεται απίθανο αυτή να ήταν απλώς μια έκκληση για βοήθεια.

Γιατί μια γυναίκα με δύο παιδιά που τ' αγαπούσε, η οποία βρισκόταν στο αποκορύφωμα της ποιητικής της παραγωγής, να θέλει να πεθάνει; Τα ποιήματά της ήταν το αποτέλεσμα εντατικής εργασίας κατά τις πρώτες πρωινές ώρες, προτού ξυπνήσουν τα παιδιά· η ίδια τρεφόταν με καφέ και χάπια που την κρατούσαν σε εγρήγορση, αλλά την εξαντλούσαν κιόλας. Πόσο καιρό μπορούσε να διατηρήσει αυτόν τον ρυθμό; Επισκεπτόταν τον γιατρό της σχεδόν καθημερινά, αλλά γενικά ένιωθε αποκομμένη, αφού για μήνες δεν μπορούσε να αποκτήσει ιδιωτική γραμμή στο σπίτι της και αναγκαζόταν να χρησιμοποιεί δημόσιο τηλεφωνικό θάλαμο.

Πολύ πριν από την τελευταία της πράξη, η Πλαθ είχε δηλώσει ότι ο γάμος και τα παιδιά δεν ήταν αρκετά. Ήταν η απαραίτητη, αλλά μη επαρκής προϋπόθεση για να συνεχίσει να είναι δημιουργική. Αξιολογώντας την κρίσιμη και ευάλωτη κατάστασή της, ο γιατρός της πίστευε ότι έπρεπε να νοσηλευτεί. Εκείνη συμφώνησε, αλλά στη συνέχεια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι άλλη μια παραμονή σε άσυλο θα της στερούσε την ανεξαρτησία στην οποία βασιζόταν η ποίησή της. Την προηγούμενη δεκαετία είχε τη Ρουθ Μπιούσερ, πλέον όμως δεν είχε κανέναν τέτοιο άνθρωπο κοντά της να τη στηρίξει. Έχοντας μελετήσει εκτενώς τον Φρόιντ και τον Γιουνγκ, η Πλαθ φοβόταν τον τρόπο με τον οποίο θα την αντιμετώπιζαν οι ψυχίατροι. Διαβάστε το διήγημά της «Johnny Panic and the Bible of Dreams» και θα καταλάβετε τον τρόμο της, ο οποίος προήλθε όχι μόνο από την παραμονή της σε ψυχιατρική κλινική αλλά και από όσα είχε μάθει δουλεύοντας με μερική απασχόληση σε ψυχιατρική κλινική και κρατώντας σημειώσεις από τους ασθενείς που υπέφεραν.

Φαίνεται ότι για την Πλαθ η αυτοκτονία έγινε ο στωικός τρόπος απόδρασης. Σε μια κρίσιμη καμπή, προβλέποντας έναν εγκλεισμό που θα κατέστρεφε τις συνθήκες της δημιουργικότητάς της, αποφάσισε ότι το να τερματίσει τη ζωή της δεν ήταν απλώς μια «βιώσιμη» επιλογή αλλά ήταν και λογική, ένα συμπέρασμα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ψυχιατρικό δόγμα που θεωρεί συνολικά τους αυτοκτονικούς ιδεασμούς ως ασθένεια.

Έτσι αντιλαμβάνομαι τι συνέβη στη Σίλβια Πλαθ. Για μένα, πλησιάζει αυτό που τόσο ωραία διατύπωσε ο Νόρμαν Μέιλερ, αναλογιζόμενος την τελευταία πράξη της Μέριλιν Μονρό: «Η σιωπηρή λογική της αυτοκτονίας επιμένει ότι ένας πρόωρος θάνατος είναι καλύτερος για την ψυχή από έναν αργό αφανισμό που επιδεινώνεται με τα χρόνια». Όπως η Μέριλιν των εικασιών του Μέιλερ, έτσι και η Πλαθ, πάντα «φεύγει μέσα σ’ ένα μυστήριο».

Με στοιχεία από «Hedgehog Review»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τεντ Χιουζ «Γράμματα γενεθλίων»

Το πίσω ράφι / «Γράμματα γενεθλίων»: H εκδοχή του Τεντ Χιουζ για τη σχέση του με τη Σύλβια Πλαθ

Ποιήματα μνήμης, αγάπης και τρυφερότητας, στοργής, χαράς και προσδοκίας, αλλά και ποιήματα σπαρακτικής οδύνης και βίας, γοτθικού τρόμου και δαιμονοληψίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σύλβια Πλαθ: Οι βέρες, επιστολές και μερικά από τα προσωπικά αντικείμενά της σε δημοπρασία

Βιβλίο / Σύλβια Πλαθ: Βέρες, γράμματα και όλα τα προσωπικά της αντικείμενα σε δημοπρασία

Από τα πιο εντυπωσιακά προς πώληση αντικείμενα είναι οι χρυσές βέρες των 18 και 22 καρατίων της Πλαθ και του Χιουζ από τον γάμο τους, στις 16 Ιουνίου 1956, τέσσερις μήνες μετά την πρώτη τους συνάντηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ