Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζώντανων

Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζωντανών Facebook Twitter
Η παράσταση «Συμπόσιο» είναι η υλοποίηση ενός καλότυχου ονείρου ζωής της Κοκκίνου, μια χαρμόσυνη, ευδαιμονική θεατρική στιγμή, ένας «πλατωνικός ευαγγελισμός», όπως θα έλεγε ο Ιωάννης Συκουτρής. Φωτ.: Αλέξανδρος Χριστοδούλου
0

Ο Πλάτων έγραψε το Συμπόσιο γύρω στο 385 π.Χ., και τότε όλα εκείνα τα πρόσωπα του έργου, οι νεαροί συνδαιτυμόνες, είχαν πια πεθάνει, αφού τα πραγματικά γεγονότα που αφηγείται ο συγγραφέας, δηλαδή το συμπόσιο στο σπίτι του Αγάθωνα, είχαν συμβεί τριάντα χρόνια νωρίτερα, το 416 π.Χ. Η Άννα Κοκκίνου, στη συνέντευξή της (LiFO, 23/4/2025), όταν πρωτοανέβηκε φέτος το Συμπόσιο, αναφέρεται στην εποχή της συγγραφής του έργου, μιλάει για τη «χώρα των νεκρών» και νιώθει την ανάγκη να συμπληρώσει ότι και οι φίλοι της λόγιοι, όπως ο Βασίλης Διοσκουρίδης, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, που στον κύκλο τους γνώρισε και μυήθηκε στο Συμπόσιο, μέσα σε ένα φλογερό κλίμα πνευματικών αναζητήσεων, είναι κι αυτοί σήμερα νεκροί.

Προσωπικά, νιώθω ότι εμείς, οι σημερινοί θεατές, είμαστε οι απέθαντοι, οι νεκροζώντανοι μάρτυρες ενός πολιτισμού που επίσης χάθηκε (ή χάνεται μέρα με τη μέρα), υποχρεωμένοι να τον αποχαιρετάμε όχι τόσο μπροστά σε κάποιο ιστορικό κενό αλλά σίγουρα πενθώντας σιωπηρά αλλοτινούς τρόπους ζωής και σκέψης, «παρωχημένες» αξίες, αγνοώντας μάλιστα τι καινούργιο ακριβώς υποδεχόμαστε στη θέση τους (πέρα από το ότι εν γένει η πρόοδος έχει πλέον αντικατασταθεί με την «ανάπτυξη»). Η παράσταση Συμπόσιο, που επέστρεψε αυτές τις μέρες πιο ώριμη και ανανεωμένη στο θέατρο Σφενδόνη ύστερα από το πρώτο της ανέβασμα την άνοιξη, είναι, σε πείσμα ή, μάλλον, στον αντίποδα του «πένθους» μας, η υλοποίηση ενός καλότυχου ονείρου ζωής της Κοκκίνου, μια χαρμόσυνη, ευδαιμονική θεατρική στιγμή, ένας «πλατωνικός ευαγγελισμός», όπως θα έλεγε ο Ιωάννης Συκουτρής, μια καλή είδηση, ένα κάλεσμα αναγέννησης σε εμάς τους σκυθρωπούς νεκροζώντανους.

Δεν είναι θεός ο έρως μήτε θνητός. Είναι δαίμων. Ο έρωτας δεν είναι για το ωραίο και την αρετή. Είναι πόθος για κείνο που στερείται ο άνθρωπος και το ποθεί αιώνια. Η αθανασία του έρωτα όμως δεν υπάρχει παρά μόνο για κάποιο πρόσωπο, όχι αφηρημένα.

Είναι γνωστό ότι η Κοκκίνου παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια παραστάσεις για έναν μόνο ηθοποιό (όπως το ανακοίνωνε ήδη στις Μορφές από το έργο του Βιζυηνού το 1993, και το 2016), όπου παίζει η ίδια και σκηνοθετεί. Θυμίζω τα έργα: Λα Πουπέ του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη (2008, 2022), Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος με κείμενα του Θουκυδίδη (2014), Ο Παπαγάλλος μου της Σοφίας Τρικούπη (2017), Αφανισμός του Τόμας Μπέρνχαρντ (2023). Με μικρούς, εκλεκτούς θιάσους, ωστόσο, ανέβασε το πολυφωνικό REM/Κήπος (2018) και τους Μίμους του Ηρώνδα (2019), πάντοτε μέσα στη μοναχική της αναζήτηση για ένα θέατρο με αυθεντική παιδευτική και αισθητική ποιότητα, αμοιβαία, και για τον ηθοποιό και για το κοινό. Σε καιρούς όπου η σκέψη του Βιζυηνού για «τους αχαρίστους εκείνους που τρώγουσι τους καρπούς χωρίς να ενθυμώνται το δένδρον» μοιάζει να αντανακλά την τρέχουσα επικρατούσα θεατρική πρακτική της ευκολίας, του εντυπωσιασμού και της αυτοπροβολής σκηνοθετών ή ηθοποιών, η Κοκκίνου, αντίθετα, μοχθεί για το πλήρες κείμενο (αρχαίο ή σύγχρονο), τιμά τον συγγραφέα, σέβεται τα «δέντρα» τής εκάστοτε εποχής, δεν καταβροχθίζει άκριτα και λαίμαργα καρπούς σαν να μην τους γέννησε άνθρωπος. Παρουσιάζει τη δουλειά της εξαντλητικά μελετημένη, συχνά με θυσίες και στερήσεις, με άξονα πάντα την αναζήτηση για το πώς μια θεατρική παράσταση «μπορεί να επεκτείνει τα όρια της πραγματικότητας προς το όνειρο και τη φαντασία, προς την πλευρά εκείνη του εαυτού μας και της ζωής στην οποία δεν δίνουμε μεγάλη βάση, γιατί μας δυναστεύει η ανάγκη» (όπως λέει για το REΜ/Κήπος).

Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζωντανών Facebook Twitter
Η παράσταση έρχεται από βάθος χρόνου και στοχεύει στην κοινωνία βαθύτερων ή ξεχασμένων αισθητικών αξιών. Φωτ.: Αλέξανδρος Χριστοδούλου

Πρόθεσή μου εδώ είναι να επισημάνω απλώς το νέο μοναδικό θεατρικό γεγονός, το αναγεννησιακό ευφρόσυνο Συμπόσιο – αναγεννησιακό σε όλη του τη σκηνική και δραματουργική αντίληψη, όχι μόνο επειδή τα κοστούμια είναι εμπνευσμένα από τον Πιέρο ντελα Φραντσέσκα. Η παράσταση έρχεται από βάθος χρόνου και στοχεύει στην κοινωνία βαθύτερων ή ξεχασμένων αισθητικών αξιών που προβάλλουν όχι σε κάποιο άπειρο μέλλοντος (ανύπαρκτο άλλωστε) αλλά στην ανάγκη που έχουμε εμείς οι ασθμαίνοντες και θολωμένοι θεατές του ολοένα επιταχυνόμενου παρόντος για διαχρονικές αξίες, για διάρκεια και βραδύτητα, για πίστη και εμπιστοσύνη σε υπαρκτές αλήθειες, για την εκ νέου, έστω και πρόσκαιρα, ταύτιση της αλήθειας με την πραγματικότητα, που ο νέος ψηφιακός κόσμος της οθόνης τις έχει ντε φάκτο και ριζικά διαχωρίσει. 

«Συνειδητοποιώ πόσο δύσκολο είναι να μιλήσεις για το Συμπόσιο», λέει η Κοκκίνου που το σκηνοθετεί. Ωστόσο, με μεστά λόγια δίνει το ουσιαστικό στίγμα της παράστασης και των εξαίρετων συντελεστών μιας ομαδικής, τούτη τη φορά, δουλειάς, τονίζοντας μάλιστα το σπάνιο επίτευγμα της γόνιμης και εμπνευσμένης συνεργασίας τους. Η μετάφραση είναι της Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου, τα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη, η χορογραφία του Ερμή Μαλκότση, η μουσική του Κορνήλιου Σελαμσή, τα κοστούμια του Παύλου Θανόπουλου, οι φωτισμοί του Τάσου Παλαιορούτα, οι θεατρικές μάσκες της Μάρθας Φωκά, και παίζουν οι ηθοποιοί Ρίτα Λυτού, Μυρτώ Πεδιωτίδη-Μανιάτη, Γιώργος Μπουφίδης, Τάσος Πετρίτσης, Γιάννης Σέπε, Μιχάλης Ψαλίδας. Όπως για τον Συκουτρή η αγάπη και η πίστη στον Πλάτωνα, χρονολογημένη από τα μαθητικά του χρόνια, τον οδήγησαν στις σπουδές Φιλολογίας, έτσι και για την Κοκκίνου, στο δικό της βάθος χρόνου, ο μεγάλος θαυμασμός της για τον στοχαστή της Πολιτείας την έκανε να οραματίζεται τα νοήματά του θεατρικά. Όχι όμως με την έννοια της αναπαράστασης ούτε με φυσικότητα στην κίνηση του μνημειώδους λόγου του αλλά ποιητικά, αφαιρετικά, σκωπτικά ή μελαγχολικά. Με κορύφωση τον ταπεινά επιβλητικό σωκρατικό λόγο – τον αινιγματικό ηλικιωμένο Σωκράτη υποδύεται η ίδια η Κοκκίνου, όπως και τη μυσταγωγική φωνή της Διοτίμας μέσω του Σωκράτη. Κεντρικό πρόσωπο του έργου αυτός, συμπυκνώνει όλους τους χυμούς της πλατωνικής φιλοσοφίας.

ΕΠΕΞΕΡΓ. Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζωντανών Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Χριστοδούλου
ΕΠΕΞΕΡΓ. Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζωντανών Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Χριστοδούλου

Είναι ο ιστορικός Σωκράτης, «διαμεσολαβητής» μεταξύ του ιδανικού κανόνα και της αντιφατικής ανθρώπινης πραγματικότητας. Διφορούμενη και ανησυχαστική μορφή, μονίμως νηφάλιος και ψύχραιμος ανάμεσα σε πανικόβλητους μεθυσμένους νεαρούς άνδρες και μες στον θόρυβο της ζωής, ο Σωκράτης είναι η φωνή του φιλοσόφου, φωνή βοώντος εν τη ερήμω (εν τη κρύπτη στο σκηνικό της Σφενδόνης), που ο συμποτικός Αλκιβιάδης τον αποκαλεί «νικώντα εν λόγοις πάντας τους ανθρώπους», κι ο Συκουτρής «μεγάλο μυσταγωγό εις την πανήγυριν της αγάπης». Αυθεντικός, ειρωνικός και αποφατικός (λέει ότι δεν ξέρει τίποτα), περισσότερο ενσαρκώνει την Αλήθεια και τον Έρωτα παρά τα διδάσκει. Ο έρως, κατεξοχήν αντικείμενο συζήτησης των συμποσιαστών, σύμφωνα με τον Σωκράτη υπερβαίνει τη θνητή φύση του ανθρώπου, δεν είναι η ικανοποίηση μιας φυσικής ανάγκης του. Και δεν είναι η αναπαραγωγή του είδους. Δεν είναι θεός ο έρως μήτε θνητός. Είναι δαίμων. Ο έρωτας δεν είναι για το ωραίο και την αρετή. Είναι πόθος για κείνο που στερείται ο άνθρωπος και το ποθεί αιώνια. Η αθανασία του έρωτα όμως δεν υπάρχει παρά μονάχα για κάποιο πρόσωπο, όχι αφηρημένα. 

ΕΠΕΞΕΡΓ. Το πλατωνικό Συμπόσιο στη χώρα των νεκροζωντανών Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Χριστοδούλου

Ο διεθνώς καταξιωμένος φιλόλογος Ιωάννης Συκουτρής, τρία χρόνια μετά την πρώτη ιστορική μετάφραση του Συμποσίου και την κριτική του έκδοση το 1934, αυτοκτονεί σε ηλικία 36 ετών. Το βιβλίο είχε κριθεί «ανήθικο» και ο ίδιος (κατ’ επέκταση και ο Πλάτων) «εχθρός της θρησκείας, της πατρίδος και της οικογενείας», η δε ελληνική επιστημονική κοινότητα και η πολιτεία τού είχαν κλείσει τον δρόμο για την καθηγητική έδρα στο πανεπιστήμιο. Στην εισαγωγή του «απαγορευμένου» βιβλίου (τότε ήταν απαγορευμένο και στη Σοβιετική Ένωση) ο Συκουτρής παραθέτει (σ. 159) τον επίσης «αναγεννησιακό» Γάλλο παιδαγωγό κλασικιστή Φενελόν: «Υπάρχουν πολλοί τρόποι να αφιερώσεις τη ζωή σου στους ανθρώπους. Ο πρωταρχικός τρόπος είναι να καταφέρεις να σε αγαπήσουν, όχι όμως για να σε κάνουν είδωλό τους, αλλά για να χρησιμοποιήσεις την εμπιστοσύνη τους προκειμένου να τους κάνεις καλύτερους. Αυτή είναι μια απολύτως θεϊκή φιλανθρωπία». Ίσως τέτοια είναι και η «φιλανθρωπία» της θεατρικής τέχνης που ασκείται μόνο μέσω του σώματος, της φωνής και του λόγου της φυσικής παρουσίας του ανθρώπου. Η «ατοπία» του Συκουτρή, όπως και του Σωκράτη («άτοπο» τον αποκαλούσε ο Πλάτων, δηλαδή χωρίς θέση στη συμβατική κοινωνία), ήταν αφιερωμένη στο λιτό και απέριττο καθημερινό έργο για την ανθρώπινη τελειότητα. Στο «ατοπικό» θέατρο που υπηρέτησε και υπηρετεί η Κοκκίνου το αξίωμα του Φενελόν φαίνεται κατορθωμένο, τόσο για τους ίδιους τους ηθοποιούς όσο και για το κοινό τους. Όχι μόνο χωρίς εκείνη την επαίσχυντη αχαριστία απέναντι στα «δέντρα» αλλά και με ειλικρινή, δραστική ευγνωμοσύνη επειδή αυτά υπήρξαν κάποτε.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ