Λευτέρης Αντωνιάδης: Ο Έλληνας θρύλος του τουρκικού ποδοσφαίρου, στο Netflix

Η ζωή του Λευτέρη Αντωνιάδη, του Έλληνα θρύλου του τουρκικού ποδοσφαίρου, στο Netflix Facebook Twitter
Ο Λευτέρης Αντωνιάδης ήταν ο κορυφαίος σταρ του τουρκικού ποδοσφαίρου τη δεκαετία του '50.
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΕΣ μέρες έκανε πρεμιέρα στο Netflix η τουρκική βιογραφική ταινία «Λεφτέρ: Η ιστορία του καθηγητή» («Lefter: The story of the ordinarius»). «Καθηγητής» («οrdinaryüs» στα τουρκικά) ήταν το παρατσούκλι ενός από τους μεγαλύτερους ποδοσφαιρικούς θρύλους της Τουρκίας λόγω της αντίληψής του στον αγωνιστικό χώρο και της δυνατότητάς του να ξεκλειδώνει τις αντίπαλες άμυνες. Ο «Λεφτέρ» ήταν ο Λευτέρης Αντωνιάδης ή Κιουτσουκαντωνιάδης εξαιτίας του μικρού σχετικά ύψους του («κιουτσούκ» σημαίνει μικρός) και μεσουράνησε στο τουρκικό αλλά και στο διεθνές ποδόσφαιρο τη δεκαετία του ’50.

Ο Λευτέρης Αντωνιάδης γεννήθηκε στην Πρίγκηπο από οικογένεια Ελλήνων της Πόλης το 1925. Ο  πατέρας του, Χριστοφής, ήταν ψαράς και με την Αργυρώ δημιούργησαν μια πολύτεκνη οικογένεια έντεκα παιδιών. Δύο χρόνια πριν από τη γέννηση του Λευτέρη είχε συντελεστεί η ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, αλλά η οικογένεια Αντωνιάδη ήταν ανάμεσα στους περίπου 100.000 Έλληνες που παρέμειναν στην Πόλη.

Ο «Λεφτέρ» ήταν ο Λευτέρης Αντωνιάδης ή Κιουτσουκαντωνιάδης εξαιτίας του μικρού σχετικά ύψους του («κιουτσούκ» σημαίνει μικρός), και μεσουράνησε στο τουρκικό αλλά και στο διεθνές ποδόσφαιρο τη δεκαετία του ’50.

Ο Λευτέρης ξεκίνησε να παίζει ποδόσφαιρο στην ομάδα Ταξίμ Σορ, ενώ ο αδελφός του Παναγής, ο οποίος επίσης είχε μολυνθεί με το μικρόβιο της μπάλας, αγωνιζόταν στη γειτονική Μπέγιογλου Σπορ, δύο ιστορικές ομάδες της Κωνσταντινούπολης που περιλάμβαναν παίκτες από τις ελληνικές, αρμενικές και εβραϊκές παροικίες της πόλης:  Αρμένιους, Έλληνες, Εβραίους και Τούρκους.

Η ζωή του Λευτέρη Αντωνιάδη, του Έλληνα θρύλου του τουρκικού ποδοσφαίρου, στο Netflix Facebook Twitter
Ο Αντωνιάδης με την φανέλα της ΑΕΚ στο τέλος της ποδοσφαιρικής του καριέρας.

Το ποδοσφαιρικό χάρισμα του Λευτέρη όμως ήταν πασιφανές και σύντομα πήρε μεταγραφή για την Φενέρμπαχτσε, με την οποία θα συνέδεε το όνομά του στην αιωνιότητα. Στην ένδοξη διαδρομή του στη Φενέρ σημείωσε 323 τέρματα, ενώ είχε και καμιά σαρανταριά συμμετοχές στην Εθνική Τουρκίας, συχνά ως αρχηγός. Ήταν επίσης ο πρώτος ποδοσφαιριστής από την Τουρκία που αγωνίστηκε σε επιφανείς ομάδες του εξωτερικού, παίζοντας στη Φιορεντίνα και στη γαλλική Νις (Νίκαια).  

Μία από τις πιο δραματικές στιγμές της ζωής του ήταν στη διάρκεια του πογκρόμ κατά των Ελλήνων που ξέσπασε την 6η Σεπτεμβρίου του 1955 στις γειτονιές της Κωνσταντινούπολης. Το σπίτι του έγινε στόχος βίαιων επιθέσεων και χρειάστηκε η παρέμβαση κάποιων φανατικών οπαδών της ομάδας του, οι οποίοι έκαναν κλοιό γύρω από το οίκημα για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Και στην Ελλάδα όμως είχε αντιμετωπίσει την εχθρότητα: η εφημερίδα «Αθλητική Ηχώ» τον είχε αποκαλέσει «γενίτσαρο» όταν είχε έρθει να παίξει με την Εθνική Τουρκίας. «Η επίσκεψίς του προεκάλεσε γενικήν αγανάκτησιν και η εμφάνισίς του εις ελληνικόν γήπεδον αποτροπιασμόν», έγραφε τότε η εφημερίδα.

Η αντιμετώπιση αυτή λησμονήθηκε, πάντως, μερικά χρόνια αργότερα, όταν ο Λευτέρης Αντωνιάδης ήρθε το 1964 σε ηλικία 39 ετών στη χώρα καταγωγής του για να κλείσει την καριέρα του στην ΑΕΚ. Την επόμενη χρονιά ξεκίνησε την προπονητική του καριέρα από τον πάγκο του Αιγάλεω. Προπόνησε ελληνικές αλλά και τουρκικές ομάδες μέχρι το 1972, οπότε και έκλεισε τον κύκλο του ως προπονητής στη Σαμσούνσπορ.

Ο Λευτέρης Αντωνιάδης έφυγε από τη ζωή στις 13 Ιανουαρίου του 2012. Το σύνθημα που κάποτε συνόδευε τις επελάσεις του, «Ver Lefter’e yaz deftere» (Δώσε στον Λευτέρη να γράψει στο τεφτέρι) δόνησε για τελευταία φορά τις κερκίδες όταν το φέρετρο μπήκε στο γήπεδο της Φενέρ, έξω από το οποίο στέκεται σήμερα επιβλητικό το άγαλμά του.

«Lefter: The Story of the Ordinarius» | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ