«Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ» Facebook Twitter
«Το ταλέντο του Φιτζέραλντ», σύμφωνα με τον Χέμινγουεϊ, «ήταν τόσο φυσικό όσο και τα σχέδια που σχηματίζονται με σκόνη πάνω στα φτερά της πεταλούδας». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0


ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ.
Όσο καταχρηστικά κι αν χρησιμοποιείται η λέξη, στην περίπτωση του «Μεγάλου Γκάτσμπυ» δεν γίνεται διαφορετικά. Δεν υπάρχει αναφορά στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ που να την παραλείπει, δεν υπάρχει κατάλογος με τα κορυφαία λογοτεχνικά επιτεύγματα του 20ού αιώνα χωρίς αυτό στις πρώτες θέσεις του.

Με τη δράση να εκτυλίσσεται μεταξύ Λονγκ Άιλαντ και Νέας Υόρκης από τον Ιούνιο ως τον Σεπτέμβριο του 1922, ο «Μεγάλος Γκάτσμπυ» ζωντανεύει τη λάμψη και τον ίλιγγο της εποχής της τζαζ, την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της προνομιούχου αμερικανικής αστικής τάξης, το διάλειμμα ανεμελιάς που γνώρισε η περίφημη «χαμένη γενιά» μεταξύ τον Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και του Κραχ του ’29.

Η αλήθεια για τον Γκάτσμπυ αναδύεται από το βιβλίο σταδιακά κι αφού προηγουμένως ο Φιτζέραλντ δώσει σπαρταριστές περιγραφές από τα πάρτι που οργανώνει ο ήρωάς του, με την ελπίδα ότι θα συναντήσει ξανά το κορίτσι που του είχε κλέψει την καρδιά.

Πρόκειται ουσιαστικά για το χρονικό της ανόδου και της πτώσης ενός ανθρώπου που πίστεψε πως με το χρήμα θα κατακτήσει τα πάντα – κυρίως το κορίτσι που του είχε στοιχειώσει την ύπαρξη. Κι είναι μια ιστορία όπου το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου δίνεται το ίδιο δεξιοτεχνικά με τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης...

Μεγάλος Γκάτσμπυ» (μτφρ. Άρης Μπερλής, Άγρα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ.: Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ, Ο μεγάλος Γκάτσμπυ, Μτφρ.: Άρης Μπερλής, Εκδ. Άγρα

Την εποχή που διαδραματίζεται το μυθιστόρημα, τίποτε στον ορίζοντα δεν προμηνύει την επερχόμενη οικονομική καταστροφή. Η ιστορία που ξετυλίγει ο Φιτζέραλντ υιοθετώντας την οπτική γωνία ενός πλούσιου και ακέραιου νέου, γείτονα του Τζέι Γκάσμπυ στο προνομιακό θέρετρο όπου περνά τις διακοπές της η νεοϋορκέζικη αστική τάξη ξεκινά με μια σοφή, πατροπαράδοτη συμβουλή: «Κάθε φορά που νιώθεις τη διάθεση να επικρίνεις κάποιον, να θυμάσαι ότι όλοι οι άνθρωποι δεν είχαν τις δικές σου ευκαιρίες στη ζωή». 

Τέτοιος άνθρωπος είναι ο Γκάτσμπυ: ένα ταπεινό αγροτόπαιδο που θέλησε να επανεφεύρει τον εαυτό του, κάποιος που εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες της ποτοαπαγόρευσης και τάχτηκε στην υπηρεσία μιας «χαώδους, χυδαίας και τεχνητής ομορφιάς», ένας άντρας που πίστεψε ότι με το χρήμα θα σταματήσει τον χρόνο και θ’ ανακτήσει τη χαμένη του αγάπη, το θύμα μιας καλλιεργημένης με «δημιουργική μανία» αυταπάτης.

Η αλήθεια για τον Γκάτσμπυ αναδύεται από το βιβλίο σταδιακά κι αφού προηγουμένως ο Φιτζέραλντ δώσει σπαρταριστές περιγραφές από τα πάρτι που οργανώνει ο ήρωάς του, με την ελπίδα ότι θα συναντήσει ξανά το κορίτσι που του είχε κλέψει την καρδιά. Πάρτι όπου ιταλικά τραγούδια εναλλάσσονται με τζαζ μελωδίες κι όπου ταιριαστά ή λιγότερο ταιριαστά ζευγαράκια χοροπηδούν στην πίστα σαν ακροβάτες, με τη σαμπάνια να ρέει σε ποτήρια «πιο μεγάλα κι απ’ τα μπολ που ξεπλένουμε τα χέρια μας» και με αλλεπάλληλες ριπές γέλιων και ξεφωνητών να εκτοξεύονται στον καλοκαιρινό ουρανό. Πάρτι μεγαλειώδη, στα οποία ο ίδιος δεν συμμετέχει – απλώς περιμένει. Κι όταν εμφανίζεται επιτέλους η Ντέζι, όλα πάνε στραβά...

Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ» Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ στην κινηματογραφική μεταφορά του «Μεγάλου Γκάτσμπυ» σε σκηνοθεσία του Τζακ Κλέιτον, 1974.

Το πρώτο «καλό» κορίτσι που είχε γνωρίσει ο Γκάτσμπυ, απένταρος ακόμη αλλά «μασκαρεμένος» τουλάχιστον με τη στολή ταγματάρχη, είναι τώρα σύζυγος ενός δύστροπου, άπιστου μεγιστάνα και μητέρα ενός παιδιού-μπιμπελό, κι όσο πρόθυμη κι αν φαίνεται, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα τινάξει τα πάντα στον αέρα για χάρη του. Το όνειρο του Γκάτσμπυ αποδεικνύεται θανάσιμα απατηλό. Όμως απ’ την πλευρά του, αθεράπευτα ρομαντικός, αποδεικνύεται υπέροχος σε σχέση με το «σάπιο σινάφι» που τον περιστοιχίζει.

Έργο στο οποίο ο Τ.Σ. Έλιοτ διέκρινε το πρώτο σημαντικό βήμα που έκανε το αμερικανικό μυθιστόρημα από την εποχή του Χένρι Τζέιμς, ο «Μεγάλος Γκάτσμπυ» άργησε να συναντηθεί με το πλατύ κοινό. Το υπαρξιακό κενό κι η σκοτεινιά που είδε ο Φιτζέραλντ πίσω από τη βιτρίνα του κόσμου των πλουσίων –έναν κόσμο εκλεπτυσμένης βαρβαρότητας που είχε σαγηνεύσει και τον ίδιο– λειτούργησαν σε βάρος της εμπορικής απήχησης του βιβλίου. Οι μετέπειτα επανεκδόσεις του, εντούτοις, το 1945 και το 1953, έγιναν ανάρπαστες, ενώ η φήμη του ως αριστουργήματος δεν κόπασε στιγμή.

Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ» Facebook Twitter
O Σκοτ Φιτζέραλντ με τη γυναίκα του Ζέλντα και την κόρη τους Φράνσις σε οικογενειακή φωτογραφία. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Όπως ο Τζέι Γκάτσμπυ, έτσι και ο πνευματικός του πατέρας έζησε έντονα, αλλά για λίγο. Ο βίος του Φιτζέραλντ (1896-1940) άρχισε με τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, αυτόν που στο πέρασμά του σάρωσε μαζί με τα παλιά ιδανικά και τον παλιό τύπο του επιτυχημένου, και τέλειωσε με το που ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος, όταν τέλειωσε οριστικά και «η εποχή της τζαζ». Στο μεσοδιάστημα, με τη σχιζοφρενή Ζέλντα στο πλευρό του, όσο γλέντησε, άλλο τόσο βασανίστηκε. Το γραπτά του όμως, από το «Όμορφοι και Καταραμένοι» ως το «Τρυφερή είναι η νύχτα» και από τον «Μεγάλο Γκάτσμπυ» ως το «Σπάσιμο» ή το «Πλουσιόπαιδο», λάμπουν πάντα κι ας μην είχε ο ίδιος πλήρη συνείδηση της αξίας τους.

«Το ταλέντο του», σύμφωνα με τον Χέμινγουεϊ, «ήταν τόσο φυσικό όσο και τα σχέδια που σχηματίζονται με σκόνη πάνω στα φτερά της πεταλούδας. Στην αρχή ο ίδιος δεν το καταλάβαινε αυτό περισσότερο απ’ ό,τι θα το καταλάβαινε η πεταλούδα, δεν ήξερε πότε θα ξεθώριαζαν, πότε θα χαλούσαν. Αργότερα ένιωσε στους ώμους του τα κατεστραμμένα φτερά και κατάλαβε πώς ήταν φτιαγμένα, έμαθε να σκέφτεται, μα δεν μπορούσε πια να πετάξει, γιατί η αγάπη του για τις πτήσεις είχε σβήσει και το μόνο που κατόρθωνε να θυμηθεί ήταν η εποχή που αυτές οι πτήσεις γίνονταν χωρίς καμιά προσπάθεια».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Θέλω να γράψω και θα γράψω»: Ο χαμένος κόσμος της Ζέλντα Φιτζέραλντ

Θέματα / «Θέλω να γράψω και θα γράψω»: Ο χαμένος κόσμος της Ζέλντα Φιτζέραλντ

«Όταν καίει έντονα, η φλόγα της είναι πιο καυτή από τη δική μου» είχε πει για την σύζυγό του ο Σκοτ Φιτζέραλντ, η Ζέλντα όμως που πέθανε τέτοιες μέρες πριν από 75 χρόνια δεν ήταν μόνο η τραγική σύζυγος ή η διαταραγμένη μούσα ενός διάσημου συγγραφέα
THE LIFO TEAM
Μπερλής

Βιβλίο / Για τον μεγάλο Γκάτσμπυ

Η ταινία, η μετάφραση, ο θρύλος του ήρωα, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες, το παρόν που ποτέ δεν ξαναβρίσκει το παρελθόν. Αυτά και άλλα πολλά σε μια συζήτηση με τον Έλληνα μεταφραστή του αριστουργήματος του Φιτζέραλντ, Άρη Μπερλή, παραμονές της πρεμιέρας της ταινίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ