Πώς ένα hoax έδειξε σε όλο της το μεγαλείο την υποκρισία του κόσμου της σύγχρονης τέχνης

Η συνωμοσία των Τιράνων. Πώς ένα hoax ταρακούνησε τη διεθνή εικαστική σκηνή το 2001 Facebook Twitter
Ως θεατές, εν τέλει δεν ξέραμε ποιος ήταν ποιος, αν ακούγαμε και βλέπαμε την αλήθεια και τα αληθινά πρόσωπα.
0


«ΑΓΑΠΗΤΕ ΔΙΕΥΘΥΝΤΑ,
το περιοδικό σας με αηδιάζει. Δεν είναι δυνατόν ένα τόσο ηλίθιο άτομο όπως εσείς να διευθύνει ένα έντυπο που θα έπρεπε να είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στην τέχνη. Το γεγονός ότι βρίσκομαι στην προτελευταία θέση της κατάταξης των σημαντικότερων Ιταλών καλλιτεχνών των τελευταίων πενήντα χρόνων με έχει πραγματικά ενοχλήσει. Μπορείτε να βάλετε την κατάταξή σας στον κώλο σας. Αντίο», Oliviero Toscani 

Ήταν ήδη 1 το πρωί, το κυρίως πρόγραμμα της βραδιάς του φεστιβάλ Beyond Borders 2025 είχε ολοκληρωθεί, όλοι ήμασταν μουδιασμένοι λόγω ενός ντοκιμαντέρ για τη μαζική δολοφονία μεταναστών δεύτερης γενιάς στη Γερμανία από έναν ναζιστή, και αυτό που βλέπαμε στην οθόνη, ακριβώς δίπλα από το σημείο όπου αράζει το αντιτορπιλικό του Πολεμικού Ναυτικού στο Καστελόριζο, μας έκανε να αλλάξουμε τελείως διάθεση. Αυτό που θα παρακολουθούσαμε την επόμενη μία ώρα ήταν το πλέον απρόσμενο και ξεκαρδιστικό ντοκιμαντέρ. Η «Συνωμοσία των Τιράνων» του Manfredi Lucibello μάς μετέφερε 24 χρόνια πριν για να μας αποκαλύψει ένα απίστευτο όσο και τραγελαφικό γεγονός που συνέβη κατά τη διοργάνωση της 1ης Μπιενάλε των Τιράνων το 2001, η οποία άνοιξε τις πύλες της στις 14 Σεπτέμβρη, δηλαδή τρεις μόλις ημέρες μετά την επίθεση της Αλ Κάιντα και του Μπιν Λάντεν στους Δίδυμους Πύργους στη Νέα Υόρκη. 

Ο φυσικός αυτουργός της «συνωμοσίας» δεν ήταν άλλος από τον «εξτρεμιστή» εικαστικό Marco Lavagetto. Ήθελε να εκδικηθεί για την τελευταία θέση στο Flash Art; Όχι βέβαια! Ήθελε να ξεμπροστιάσει την υποκρισία και την ελαφρότητα του κόσμου της σύγχρονης τέχνης; Ίσως, γιατί όχι; Πάντα του άρεσε να προκαλεί.

Ο Giancarlo Politi, διευθυντής της ιταλικής έκδοσης του περιοδικού «Flash Art», αντάλλασσε για μήνες υβριστικά μέιλ με τον διάσημο φωτογράφο Oliviero Toscani, γνωστό διεθνώς χάρη στις προκλητικές διαφημιστικές καμπάνιες της Benetton. Μέχρι που στο τέλος τα βρήκαν μεταξύ τους και άρχισαν τις φιλοφρονήσεις. Ο Politi εκείνο το διάστημα είχε διοριστεί καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε των Τιράνων, της πρώτης που διοργανωνόταν στην Αλβανία, η οποία είχε βγει πρόσφατα από το σκοτάδι μισού αιώνα ακραίας κομμουνιστικής δικτατορίας. Χρήματα δεν υπήρχαν, αλλά υπήρχε πολλή ενέργεια και αισιοδοξία, και ο Politi, ως ένδειξη συμφιλίωσης, πρότεινε στον Toscani να επιμεληθεί ένα τμήμα της Μπιενάλε. Ο φωτογράφος και δημιουργός του εμβληματικού περιοδικού «Colors» πρότεινε με τη σειρά του τέσσερις πρωτοποριακούς καλλιτέχνες, κατά τη γνώμη του σπάνια ταλέντα βγαλμένα από το «μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου, τον δρόμο», όπως λέει στο ντοκιμαντέρ όπου εμφανίζεται και μιλάει: την Bola Ecua, τον Hamid Piccardo, τον Carmelo Gavotta και τον Dimitri Bioy.

Η συνωμοσία των Τιράνων. Πώς ένα hoax ταρακούνησε τη διεθνή εικαστική σκηνή το 2001 Facebook Twitter
Όλη η ιταλική εικαστική σκηνή μιλούσε για ένα σκάνδαλο άνευ προηγουμένου. Ένα κωμικοτραγικό γεγονός, το μεγαλύτερο hoax που συνέβη ποτέ στον χώρο της τέχνης διεθνώς και που δεν ήξεραν πώς να το αντιμετωπίσουν.

Όλοι τους ήταν παντελώς άγνωστοι στο ευρύτερο κοινό αλλά και στη διεθνή εικαστική σκηνή. Καθώς ο Toscani ήταν γνωστός για τις παραδοξότητες και την αλλόκοτη αισθητική του, τόσο ο Politi όσο και ο Έντι Ράμα, υπουργός Πολιτισμού της Αλβανίας μέχρι το 2000 και δήμαρχος των Τιράνων εκείνη την εποχή, δέχτηκαν την πρόταση με ενθουσιασμό. Οι τέσσερις επιλογές ήταν όντως παράδοξες. Το έργο του Carmelo Gavotta, φωτογράφου της ιταλικής αβανγκάρντ, άγγιζε τα όρια της πορνογραφίας∙ ο επίσης φωτογράφος, Σλάβος Dimitri Bioy, αποτύπωνε στη δουλειά του εικόνες παιδοφιλίας όντας ο ίδιος παιδόφιλος∙ η Νιγηριανή Bola Ecua, ο «Άντι Γουόρχολ της Αφρικής» όπως την αποκαλεί ο Toscani, ήταν ακτιβίστρια και επικηρυγμένη από την κυβέρνηση της χώρας της, ενώ ο Άραβας Hamid Piccardo ήταν ο προσωπικός φωτογράφος του Μπιν Λάντεν και ο μόνος που εμπιστευόταν ο θρυλικός αρχηγός της Αλ Κάιντα. Καμία έκπληξη για μια πρόταση με τη σφραγίδα του Oliviero Toscani, του πιο προβοκάτορα διαφημιστή της εποχής του. Οι τρεις θεματικές στις οποίες επικεντρώνονταν οι καλλιτέχνες του ήταν η παιδοφιλία, η τρομοκρατία και, όπως αποκαλούσαμε ακόμα τότε, το 2001, τις αναπτυσσόμενες χώρες, ο τρίτος κόσμος. Για τη διεθνή κοινότητα της σύγχρονης τέχνης αποτελούσαν τρεις ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες περιπτώσεις, κι ας μην γνώριζαν τους καλλιτέχνες. Ευκαιρία να τους γνωρίσουν!

Η συνωμοσία των Τιράνων. Πώς ένα hoax ταρακούνησε τη διεθνή εικαστική σκηνή το 2001 Facebook Twitter
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ «The Tirana Conspiracy».

Το πρώτο σοκ ήταν η αφίσα που φιλοτέχνησε ο Toscani, με την αλβανική σημαία παραλλαγμένη έτσι ώστε να παραπέμπει στο τεστ Ρόρσαχ για τη σχιζοφρένεια. Ο Ράμα ήταν κάθετος, δεν επρόκειτο να δώσει την άδειά του να τυπωθεί. Ο Politi τη χαρακτήρισε ό,τι καλύτερο είχε δημιουργήσει ο Toscani τα τελευταία είκοσι χρόνια. Εκείνος, πάλι, δήλωσε: «Αν δεν τους αρέσει, να πάνε να γαμηθούν». Εν τέλει, την τύπωσαν. Αλλά αυτό δεν ήταν τίποτα μπροστά στη βόμβα που έσκασε λίγο πριν ανοίξουν οι πύλες της Μπιενάλε: ο Oliviero Toscani, λίγες μέρες πριν από τα εγκαίνια, λαμβάνει ένα δέμα από τα Τίρανα και καλεί τον Politi: «Πότε δέχτηκα εγώ να κάνω τον επιμελητή σε αυτό το πράγμα; Δεν έχω ιδέα για τι πράγμα μιλάτε. Δεν έχω ανταλλάξει μέιλ μαζί σου ποτέ. Όχι, το μέιλ μου δεν είναι olivieriotoscani.it αλλά .com. Οι καλλιτέχνες που λέτε ότι επιμελούμαι μού είναι παντελώς άγνωστοι». Φυσικά και του ήταν άγνωστοι, γιατί απλώς δεν υπήρχαν! 

Όλη η ιταλική εικαστική σκηνή μιλούσε για ένα σκάνδαλο άνευ προηγουμένου. Ένα κωμικοτραγικό γεγονός, το μεγαλύτερο hoax που συνέβη ποτέ στον χώρο της τέχνης διεθνώς και που δεν ήξεραν πώς να το αντιμετωπίσουν. Ποιος συνομιλούσε, λοιπόν, με τον Giancarlo Politi και τον Έντι Ράμα; Ήταν προφανές ότι κάποιος που παρίστανε τον Toscani κατάφερε να κοροϊδέψει τον διευθυντή της Μπιενάλε και, κατά κάποιον τρόπο, ολόκληρο τον κόσμο της τέχνης. Μια πρώτη σκέψη ήταν ότι επρόκειτο για ένα γνωστό πειραχτήρι, τον Maurizio Cattelan. Το αρνήθηκε. Ο Luther Blissett (συλλογικό όνομα προβοκατόρων καλλιτεχνών) είχε δηλώσει: «Μακάρι να ήμουν εγώ, η συνωμοσία των Τιράνων είναι ένα ιδιοφυές έργο τέχνης». Τότε σαν να ξύπνησε και ο Toscani, ενώ είχε ήδη αναθέσει την υπόθεση σε έναν από τους επιφανέστερους δικηγόρους της Ιταλίας, και το ξανασκέφτηκε: «Η πρόκληση είναι το θεμέλιο της τέχνης. Φάρσα ή hoax, πρόκειται για έργο τέχνης». 

Η συνωμοσία των Τιράνων. Πώς ένα hoax ταρακούνησε τη διεθνή εικαστική σκηνή το 2001 Facebook Twitter
Πλάνο από το ντοκιμαντέρ «Η συνωμοσία των Τιράνων».

Η αστυνομική έρευνα κατέληξε στην περίφημη κατάταξη του «Flash Art». Ο φυσικός αυτουργός της «συνωμοσίας» δεν ήταν άλλος από τον κάτοχο της τελευταίας θέσης –της 150ής–, τον «εξτρεμιστή» εικαστικό καλλιτέχνη Marco Lavagetto από το Cogoleto της Γένοβα – το όνομα του πορνογράφου Gavotta είναι σχεδόν αναγραμματισμός του ονόματός του. Τι προσπαθούσε να πετύχει με αυτή του την ενέργεια; Ήθελε να εκδικηθεί τον Politi για την τελευταία θέση; Όχι βέβαια! Ήθελε να ξεμπροστιάσει την υποκρισία και την ελαφρότητα του κόσμου της σύγχρονης τέχνης; Ίσως, γιατί όχι; Πάντα του άρεσε να προκαλεί.

Ήθελε να ξεσκεπάσει έναν κόσμο που χαριεντίζεται με το σύστημα και που με τη μεγαλύτερη ευκολία δέχτηκε την πρόταση ενός διάσημου φωτογράφου, τέσσερις ανύπαρκτους καλλιτέχνες που δημιουργούν τέχνη μέσα από τα trend της εποχής; Ήθελε να σχολιάσει το πού κατευθύνεται η τέχνη στην εποχή μας; Πιθανόν λίγο από όλα αυτά, αλλά στην πραγματικότητα από μικρό παιδί του άρεσε να παίζει με τους φόβους των άλλων και να εκπλήσσει, αλλάζοντας συνεχώς ψευδώνυμα. Τα επινοημένα ονόματα των τεσσάρων καλλιτεχνών που ως Toscani πρότεινε στην Μπιενάλε των Τιράνων του 2001 αποτελούσαν δικά του alter ego. 

Το ντοκιμαντέρ ξεκινάει με τον Oliviero Toscani να αφηγείται την ιστορία και το πώς ξεκίνησαν όλα. Κι όμως, έπιασε κι εμάς τους θεατές κορόιδο, καθώς δεν επρόκειτο για τον διάσημο φωτογράφο αλλά για κάποιον που τον υποδυόταν. Λίγο αργότερα, όταν αρχίζει η πραγματική εξιστόρηση, βλέπουμε τον πραγματικό Toscani, ο οποίος αρχικά εκφράζει τον τρόμο του για το πού είχε μπλέξει. «Μήπως δέχτηκα κάτι και δεν το θυμάμαι; Μήπως με έμπλεξε κάποιος συνεργάτης μου;» αναρωτιέται. Η ιταλική Αντιτρομοκρατική τον καλεί να εξηγήσει πώς σχετίζεται με τον Μπιν Λάντεν. Στην πορεία στοχάζεται επάνω στην αξία της τέχνης και του καλλιτέχνη και σχεδόν νιώθει κολακευμένος που το όνομά του μπλέχτηκε σε αυτήν την ιστορία.Εκεί που γίνεται όμως απολαυστικό το ντοκιμαντέρ είναι όταν ο σκηνοθέτης πηγαίνει στο Cogoleto και συναντάει τον φαρσέρ Lavagetto. Το επίσημο επάγγελμά του είναι διακοσμητής φερέτρων της οικογενειακής επιχείρησης, μέσα στην οποία μεγάλωσε. Συγκεκριμένα, η δουλειά του είναι να κατασκευάζει την επένδυση του εσωτερικού των φερέτρων από σατέν ύφασμα. Από τον υπολογιστή του γραφείου του ξεκίνησαν και καταστρώθηκαν όλα. Είναι ένας ασουλούπωτος, ψηλός άντρας, γεννημένος το 1962, με αλλόκοτη εμφάνιση, που ξεκαρδίζεται ακατάπαυστα (ενίοτε το γέλιο του ακούγεται τρομακτικό σαν του Joker) καθώς αφηγείται την τρέλα της νιότης του ως νεαρού καλλιτέχνη στην Μπολόνια. Από τότε δρούσε ως agitator. Έχει εκδώσει κόμικς, έχει κάνει εκθέσεις, έχει γράψει ποίηση με το ψευδώνυμο Aldo Samuele –όταν βαρέθηκε να γράφει ποιήματα τον «πέθανε»–, σκηνοθέτησε την ιστορία με τους τέσσερις «καλλιτέχνες», αλλά δεν ξεκαθαρίζει αν ήθελε να στείλει ένα μήνυμα μέσα από αυτό το άνευ προηγουμένου hoax. Δηλώνει πάντως ευθαρσώς: «Εγώ ήμουν ο εμπνευστής της συνωμοσίας των Τιράνων». 

Η συνωμοσία των Τιράνων. Πώς ένα hoax ταρακούνησε τη διεθνή εικαστική σκηνή το 2001 Facebook Twitter
Πλάνο από το ντοκιμαντέρ «Η συνωμοσία των Τιράνων».

Ως θεατές, εν τέλει δεν ξέραμε ποιος ήταν ποιος, αν ακούγαμε και βλέπαμε την αλήθεια και τα αληθινά πρόσωπα. Πολλά από όσα είδαμε στο ντοκιμαντέρ έπρεπε να περάσουν είκοσι χρόνια –για να παραγραφούν τα αδικήματα– ώστε να μπορέσει να τα δείξει όπως συνέβησαν ο σκηνοθέτης, ο οποίος έχει δηλώσει: «Εν πάση περιπτώσει, έχουμε αυτή την ωραία μικρή ταινία που παρουσιάζει κάποια στοιχεία μέσα στο ιστορικό πλαίσιο και κατά κάποιον τρόπο συμβάλλει στη φάρσα. Το γεγονός ότι ο θεατής, στο τέλος, δεν θα είναι σίγουρος για τίποτα, τι είναι πραγματικό και τι όχι, είναι μέρος της γοητείας της ταινίας. Ήταν σίγουρα διασκεδαστικό (βοηθάει να έχεις κάποια εξοικείωση με τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης) και μου άρεσε ο χαρακτήρας του Toscani. Πιθανότατα δείχνει και τη φιλοσοφική πλευρά της τέχνης, τι μπορεί να κάνει και πώς αλληλεπιδρά με την πραγματικότητα. Αυτό, ωστόσο, είναι λίγο ξεπερασμένο. Δεν είμαι σίγουρος αν η τέχνη έχει προχωρήσει από αυτό το είδος “συμβάντων”’, αλλά όλα αυτά και οι σχετικές σκέψεις για την τέχνη υπήρχαν πολύ πριν από το 2000 και πολύ πριν από το 2025. Μην περιμένετε λοιπόν καινοτομίες και συναρπαστικές νέες απόψεις εδώ, παρά τη σύνδεση με θέματα όπως η παιδοφιλία, η πορνογραφία και η τρομοκρατία». 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οσάμα Μπιν Λάντεν: 14 χρόνια μετά τη δολοφονία του πιο καταζητούμενου ανθρώπου στον κόσμο

Διεθνή / Οσάμα Μπιν Λάντεν: Η «τρομοκρατική κληρονομιά» του πιο καταζητούμενου ανθρώπου στον κόσμο

14 χρόνια μετά τη δολοφονία του Οσάμα Μπιν Λάντεν - Πώς οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών ξόδεψαν δισεκατομμύρια δολάρια, χωρίς απτό αποτέλεσμα για σχεδόν μια δεκαετία, πριν τον εξολοθρεύσουν
LIFO NEWSROOM
Ναζί κανείς ή να μη ζει;: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Daily / «Ναζί κανείς ή να μη ζει;»: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Συμπαθούσα ή συνεργός; Το ντοκιμαντέρ «Riefenstahl» επαναφέρει για μια ακόμη φορά το ερώτημα που ακολουθούσε την «σκηνοθέτρια των Ναζί» μέχρι το τέλος της ζωής της σε ηλικία 101 ετών. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ