Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα Facebook Twitter
Η Όντρι Λορντ καταφέρνει να δώσει δύναμη σε όλες τις γυναίκες με έναν λόγο που δεν χαρίζεται, δεν αναλώνεται σε συγκινήσεις αλλά, όντας βαθιά ειλικρινής και αυθεντικός, κόβει σαν ξυράφι. Στη φωτογραφία: Η εικονογράφηση του βιβλίου στη σειρά Penguin Classics.
0

Αλεξάντερ Κλαπ

Ο πόλεμος των σκουπιδιών
Μτφρ. Δέσποινα Κανελλοπούλου, Δώμα

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αλεξάντερ Κλαπ, Ο πόλεμος των σκουπιδιών, μτφρ: Δέσποινα Κανελλοπούλου, εκδ. ΔΩΜΑ.
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αλεξάντερ Κλαπ, Ο πόλεμος των σκουπιδιών, μτφρ: Δέσποινα Κανελλοπούλου, εκδ. ΔΩΜΑ.

Ο τίτλος του βιβλίου περιγράφει με ακρίβεια αυτό που συμβαίνει σήμερα αναφορικά με τα σκουπίδια: είναι κυριολεκτικά ένας πόλεμος που θύματά του έχει, σε τελική ανάλυση, εμάς τους ίδιους. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι κάθε μέρα η ανθρωπότητα πετάει στα σκουπίδια 1,5 δισεκατομμύριο πλαστικά ποτηράκια, σχεδόν 115 εκατομμύρια κιλά ρούχα, 220 εκατομμύρια αλουμινένια κουτάκια, 3 εκατομμύρια ελαστικά αυτοκινήτων, για να καταλάβουμε τι συμφέροντα κρύβονται πίσω από την υπόθεση «σκουπίδια». Αντιλαμβανόμενος ότι μόνο αθώα δεν είναι, με τις διάφορες επιχειρήσεις της ανακύκλωσης να αποκαλύπτουν σχεδόν μαφιόζικες μεθόδους, ο βραβευμένος δημοσιογράφος και ερευνητής, συνεργάτης των «New York Times» ταξίδεψε κυριολεκτικά στις άκρες του πλανήτη, από την Αμερική και την Αφρική μέχρι την Ινδονησία και την Τουρκία, ακολουθώντας την πορεία που κάνουν τα διάφορα απορρίμματα: τοξικά και ηλεκτρονικά απόβλητα, πλαστικά κ.λπ. Και αυτό που κυρίως ανακάλυψε, ύστερα από τη σχολαστική του έρευνα, είναι ότι πρόκειται ξεκάθαρα για μια υπόθεση ανισότητας, με τις προηγμένες χώρες της Δύσης να στέλνουν τα σκουπίδια τους στις πιο φτωχές χώρες της Ανατολής και της Αφρικής ή σε χώρες χωρίς οικολογικές ευαισθησίες όπως η Τουρκία –κάτι σίγουρα ανησυχητικό για τη μόλυνση του Αιγαίου–, διαμορφώνοντας μια τεράστια μορφή ανισότητας, αθέατη στους πιο πολλούς. Όπως γράφει χαρακτηριστικά στο κεφάλαιο για την «πλαστικοποίηση» ο Κλαπ: «Σε κάθε άνθρωπο αντιστοιχεί αυτή τη στιγμή λίγο πάνω από ένας τόνος πεταμένο πλαστικό –σκορπισμένο στην ξηρά, θαμμένο στη γη ή αδέσποτο στη θάλασσα– και είναι σχεδόν βέβαιο ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πλαστικού θα παραμείνει στον πλανήτη για χιλιάδες, ίσως κι εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια μετά από μας. Μόνο στους ωκεανούς, σε κάθε άνθρωπο αναλογούν 21.000 τεμάχια πλαστικού – σακούλες σουπερμάρκετ και πλαστικοί δακτύλιοι από εξάδες μπίρας και καπάκια μπουκαλιών. Ως το 2050 η συνολική τους μάζα θα έχει υπερβεί το βάρος όλων των ψαριών του πλανήτη, ενώ κάθε έξι χρόνια αναμένεται να διπλασιάζεται. Εν τω μεταξύ, στο ένα λεπτό που σας πήρε να διαβάσετε αυτή την παράγραφο, άλλο 1 εκατομμύριο πλαστικά μπουκάλια πετάχτηκαν στα σκουπίδια, κι άλλη μια καρότσα με πλαστικά έχει καταλήξει στις θάλασσες». Ανατριχιαστικό, αν το σκεφτείς, και απειλητικό για το τι μας περιμένει στο (άμεσο) μέλλον.

Γιάννης Ευσταθιάδης

Προπάντων μουσική
Μελάνι

ΕΥΣΤΑΘΙΆΔΗς
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Ευσταθιάδης, Προπάντων μουσική, Εκδ. Μελάνι

Όσο κοινότοπο και τετριμμένο και αν ακούγεται το επίθετο «καλλιεργημένος», στην περίπτωση του Γιάννη Ευσταθιάδη είναι πέρα για πέρα αληθινό: ο άνθρωπος που έχει τιμήσει τον πολιτισμό, σε όλες τις δυνατές εκφάνσεις του, δεν γράφει κείμενα μόνο για τη μουσική αλλά προσπαθεί να ανιχνεύσει όλες αυτές τις δυνάμεις που στοιχειοθετούν και εμπνέουν έναν πεπαιδευμένο άνθρωπο. Αυτό κάνει και ο ίδιος με το έργο του, χρόνια τώρα, είτε γράφοντας ποίηση –βλέπε Ποιήματα 1975-1988– είτε συνθέτοντας βιογραφικά κείμενα –από τα Γραμμένα φιλιά και την Πορσελάνη μέχρι τον Καθρέφτη, το Άνθρωποι από λέξεις και το Ανοιχτό μικρόφωνο–, με κύριο άξονα τη μυθοπλασία και ένα μοναδικό ιδίωμα που φέρει αποκλειστικά τη δική του υπογραφή. Η περίπτωσή του, εξάλλου, δεν εξαντλείται στην αποκάλυψη ενός homo universalis που μπορεί και καταπιάνεται με διαφορετικές εκφράσεις του πολιτισμού, τις οποίες γνωρίζει σε βάθος, αλλά αναφέρεται κατά κύριο λόγο στο έντονο στοιχείο του βιώματος που συνδέει όλες τις διαφορετικές μορφές τέχνης και εμπειρίας. Ειδικά, όμως, στο Προπάντων μουσική, για πρώτη φορά, ο ποιητής, δοκιμιογράφος, συγγραφέας, άνθρωπος του ραδιοφώνου και στοχαστής της γαστρονομίας αποκαλύπτει τις θεωρητικές βάσεις που καθόρισαν τα κριτικά του στάσιμα και δοκίμια, βάζοντας να παρελαύνουν από τις σελίδες του από τον Μαρσέλ Προυστ, την Κολέτ και τον Ουμπέρτο Έκο μέχρι τον Μότσαρτ, τον Μπαχ και την Ελένη Καραΐνδρου. Πρόκειται για ονόματα που εξηγούνται με ακρίβεια, καθώς ο Ευσταθιάδης αντιλαμβάνεται πλήρως το νήμα που συνδέει, για παράδειγμα, τον Κουρτ Βάιλ και τον Μπέρτολτ Μπρεχτ με τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον ρεαλισμό, φτάνοντας μέχρι τη ρεαλιστική νουβέλα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη Η τιμή και το χρήμα, στην οποία βασίστηκε η ταινία της Τώνιας Μαρκετάκη Η τιμή της αγάπης. Αλλά οι λεπτομέρειες που παραθέτει δεν εξαντλούνται σε αισθητικού τύπου προσεγγίσεις και επιπλέον αναδεικνύουν άγνωστα στοιχεία για τη σχέση της μουσικής με τα υπόλοιπα καλλιτεχνικά πεδία και τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτικές συνιστώσες, με το γνωστό φλεγματικό πνεύμα του συγγραφέα.

Γιούστας Πάλμερ

Αφρική
Μτφρ. Νεκτάριος Καλαϊτζής, ΠΕΚ

Γιούστας Πάλμερ Αφρική Μτφρ. Νεκτάριος Καλαϊτζής, ΠΕΚ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:  Γιούστας Πάλμερ, Αφρική, Μτφρ. Νεκτάριος Καλαϊτζής, ΠΕΚ

Πόσο καλά, αλήθεια, γνωρίζουμε την Αφρική, την Ιστορία και τον πολιτισμό της – όχι με τη ματιά της αποικιοκρατικής Δύσης ή της αυστηρής επιστημονικής θεώρησης που εστιάζει σε συγκεκριμένες εκφάνσεις της άγνωστης, στους πολλούς, αχανούς ηπείρου, αλλά από μέσα, με τη ματιά του ανθρώπου που έχει βιώσει όλα τα δεδομένα; Γιατί μπορεί να είναι πολλά τα βιβλία που αναφέρονται στην Αφρική, τα οποία, με την ενσωμάτωση των μετα-αποικιακών σπουδών και της μετα-αποικιακής εθνογραφίας, άρχισαν να αποκαλύπτουν τις άγνωστες διαφορετικές της όψεις, αλλά λίγα συνδυάζουν την επιστημονική επάρκεια με τον εύληπτο και προσιτό αφηγηματικό λόγο. Αυτό καταφέρνει το «εισαγωγικό» στην ιστορία της Αφρικής βιβλίο, που εντάσσεται στη σειρά «Κοινός Λόγος» των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, στόχος των οποίων είναι να συνδυάσουν την ακαδημαϊκή βαρύτητα με την ανθρωπιστική προσέγγιση. Ειδικά στην περίπτωση του καταγόμενου από τη Σιέρα Λεόνε πανεπιστημιακού Γιούστας Πάλμερ, με πανεπιστημιακή καριέρα στην Αμερική και τη Μεγάλη Βρετανία, αυτό ισχύει απόλυτα, αφού στόχο έχει να γράψει την Ιστορία της Αφρικής από την αρχή και μάλιστα από μέσα, συνδέοντας την Ιστορία με τη γεωγραφία και την ανθρωπολογία με τη θεωρία. Εξού και ότι αποκαλύπτονται άγνωστες πτυχές της Αφρικής, όχι μόνο για τη λογοτεχνία της και τη σύγχρονη τέχνη, που τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα δημοφιλής ακόμα και ανάμεσα στους συλλέκτες, αλλά και για τις νέες τεχνολογίες, αποδεικνύοντας ότι είναι ελάχιστα αυτά που ξέρουμε για την Αφρική και άλλα τόσα που πρέπει να μάθουμε μέσα από ένα άκρως κατατοπιστικό –χωρίς διάθεση υπερβολής– ανάγνωσμα.

Όντρι Λορντ

Ημερολόγια Καρκίνου
Μτφρ. Ισμήνη Θεοδωροπούλου, Κείμενα

hmerologia
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Όντρι Λορντ
Ημερολόγια Καρκίνου
Μτφρ. Ισμήνη Θεοδωροπούλου, Κείμενα

«Μαύρη, λεσβία, μητέρα, ποιήτρια, μαχήτρια». Με αυτόν τον τρόπο προτίμησε να περιγράψει τον εαυτό της η σπουδαία Νεοϋορκέζα ποιήτρια και θεωρητικός, φεμινίστρια και ακτιβίστρια, που ακόμα και σήμερα η εικόνα της δεσπόζει παντού στην καρδιά της Αμερικής: από τα βιβλιοπωλεία και τα κέντρα πολιτισμού μέχρι τα διάφορα γκράφιτι στους τοίχους του Χάρλεμ. Ο λόγος της εξακολουθεί να ξεσηκώνει τις γυναίκες όχι μόνο της Αμερικής αλλά και ολόκληρου του κόσμου, που παίρνουν δύναμη από το παράδειγμά της και από τα ουσιαστικά, υπαρξιακά, γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο εξομολογητικά της κείμενα, όπως τα Ημερολόγια Καρκίνου. Ενάμιση μόλις χρόνο έπειτα από τη μαστεκτομή, η Λορντ άρχισε να καταγράφει στα ημερολόγιά της όλες τις αγωνίες και της αμφιβολίες και τις ενοχές που νιώθει μια γυναίκα που καλείται όχι μόνο να αντιμετωπίσει την αγωνία του θανάτου, αλλά και να έρθει αντιμέτωπη με το κοινωνικό στίγμα, το οποίο, παρά την ενημέρωση, ακόμα και σήμερα, τόσα χρόνια μετά, παραμένει έντονο. Συνθέτοντας στο ημερολόγιό της «το υφαντό της καθημερινής της ύπαρξης, το πεδίο στο οποίο προπονείται για τον τρόπο που θα αντιμετωπίζει τις εκάστοτε κρίσεις», η συγγραφέας καταφέρνει να δώσει δύναμη σε όλες τις γυναίκες με έναν λόγο που δεν χαρίζεται, δεν αναλώνεται σε συγκινήσεις αλλά, όντας βαθιά ειλικρινής και αυθεντικός, κόβει σαν ξυράφι. Η ίδια είχε καταφέρει άλλωστε από νωρίς να ξεπεράσει τον ρατσισμό και τις δυσκολίες, να παντρευτεί έναν λευκό ομοφυλόφιλο άντρα, να εργαστεί σκληρά και να επιβληθεί στον χώρο των γραμμάτων σε εποχές δύσκολες. Ένα σπάνιο, αληθινό και άκρως πολύτιμο κείμενο ζωής από μια γυναίκα που θα μείνει για πάντα ζωντανή στις μνήμες.

Λέσλι Ντάουνερ

Σύντομη ιστορία της Ιαπωνίας
Μτφρ. Γιάννης Στάμος, Μεταίχμιο

Λέσλι Ντάουνερ Σύντομη ιστορία της Ιαπωνίας Μτφρ. Γιάννης Στάμος, Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Λέσλι Ντάουνερ, Σύντομη ιστορία της Ιαπωνίας, Μτφρ. Γιάννης Στάμος, Μεταίχμιο

«Οι καμπάνες του Ναού Γκιόν διαλαλούν την παροδικότητα όλων των πραγμάτων· τα λουλούδια του δέντρου σαλ πλάι στο νεκροκρέβατο του Βούδα μαρτυρούν το γεγονός ότι όλοι όσοι ακμάζουν, κάποτε φθίνουν. Οι υπερήφανοι δεν αντέχουν, εξαφανίζονται σαν όνειρο μιας ανοιξιάτικης νύχτας. Οι ισχυροί πέφτουν τελικά σαν τη σκόνη μπροστά στον άνεμο», γράφει η Βρετανή συγγραφέας, δημοσιογράφος και ιστορικός, Λέσλι Ντάουνερ, εισάγοντάς μας όχι μόνο στην Ιστορία αλλά και στο πνεύμα της Ιαπωνίας. Γνωστή για την αγάπη και την αφοσίωσή της στον ιαπωνικό πολιτισμό, η συγγραφέας έχει αναδείξει με διαφορετικούς τρόπους, μέσα από τα μυθιστορήματα και τα κείμενά της, όλο τον λαμπερό και σκοτεινό κόσμο της Ιαπωνίας, από τους Σογκούν, με τη γνωστή της ομώνυμη Τετραλογία, μέχρι τους ανθρώπους της εξουσίας και τους πλούτου της σύγχρονης Ιαπωνίας (το βιβλίο της The Brothers: The hidden world of Japan’s richest family είχε αναδειχθεί σε Βιβλίο της Χρονιάς από τους «New York Times»). Εκτός, όμως, από τις πολύτιμες πληροφορίες και την περιήγηση που πραγματοποιεί στη μακραίωνη Ιστορία της Ιαπωνίας, το βιβλίο της Ντάουνερ είναι γραμμένο με τον χαρακτηριστικό τρόπο των Ιαπώνων συγγραφέων, κερδίζοντας με τις πολύτιμες, ωραίες λεπτομέρειες εμάς τους φανατικούς οπαδούς της ιαπωνικής κουλτούρας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ