ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Μέσα από τις φλόγες

Μέσα από τις φλόγες Facebook Twitter
H δημόσια αυτοπυρπόληση αποτελεί μια πράξη και μια μέθοδο αυτοκτονίας με έντονες ιστορικά συνδηλώσεις θυσίας και πολιτικής διαμαρτυρίας. Τον Μάρτη του 2012 ένας Θιβετιανός ακτιβιστής αυτοπυρπολήθηκε κατά τη διάρκεια διαδήλωσης κοντά στο Νέο Δελχί της Ινδίας. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ αυτοπυρπόλησης της 67χρονης γυναίκας στο Ζαππείο το πρωί της περασμένης Τετάρτης την ώρα που οι εύζωνοι κάνουν την πρόβα αλλαγής φρουράς, δεν πέρασε ακριβώς στα ψιλά, σίγουρα όμως δεν έκανε την ‘viral’ υπέρβαση που θα την έφερνε στην πρώτη γραμμή της (τηλεοπτικής) επικαιρότητας.

Ίσως η δημόσια αυτοπυρπόληση – μια πράξη και μια μέθοδος αυτοκτονίας με έντονες ιστορικά συνδηλώσεις θυσίας και πολιτικής διαμαρτυρίας – θεωρείται πια κάπως «πασέ». Το τραγικό και συνταρακτικό συμβάν όμως απέκτησε νέες διαστάσεις – και νέο “traction” – δύο μέρες αργότερα όταν η γυναίκα υπέκυψε στα εγκαύματά της και συγχρόνως έγιναν γνωστά τα στοιχεία και η πρότερη επαγγελματική της ιδιότητα.

Η απόγνωσή της δεν ήταν αμιγώς «οικονομικής» φύσεως. Η γυναίκα είχε επιβιώσει του μακελειού αλλά στην πορεία είχε συλλέξει τόσα τραύματα που δεν της επέτρεπαν να συνεχίσει άλλο. Κι αυτό όμως μια εικασία είναι.

Υπήρξε δημοσιογράφος στην ΕΡΤ και την (μαρτυρική) Ελευθεροτυπία, και σύμφωνα με τις μαρτυρίες, πριν περιλούσει το σώμα της και του βάλει φωτιά, αναφώνησε ότι «δεν είχε να φάει». Η γυναίκα που έβαλε φωτιά στον εαυτό της στο κέντρο της Αθήνας μετατράπηκε σε σύμβολο. Της κρίσης και της φτωχοποίησης που δεν έληξε ποτέ. Της θλιβερής κατάληξης πολλών εργαζόμενων στον Τύπο όταν το τοπίο στον χώρο άλλαξε δραματικά. Της απόγνωσης που περιφέρεται υπογείως τριγύρω μας αλλά καμιά φορά σκάει με κρότο στην επιφάνεια και τρέχουμε να προστατευτούμε από τα θραύσματα.  

Πολλοί έφτασαν στο σημείο να αρνούνται πιθανά ψυχογενή αίτια που θα μπορούσαν να την έχουν φτάσει σ’ αυτό το σημείο. Τελικά, φαίνεται ότι υπήρχαν και αυτά. Η απόγνωσή της δεν ήταν αμιγώς «οικονομικής» φύσεως. Η γυναίκα είχε επιβιώσει του μακελειού αλλά στην πορεία είχε συλλέξει τόσα τραύματα που δεν της επέτρεπαν να συνεχίσει άλλο. Κι αυτό όμως μια εικασία είναι.

Ο συμβολισμός της πράξης της όμως παραμένει ισχυρός. Ήθελε να την δούμε να καίγεται κι εμείς τώρα πρέπει να διαχειριστούμε αυτή την εικόνα κι αυτήν την ιδέα. Δεν έχει σημασία αν πρόκειται για συνειδητή δράση ή για απονενοημένο διάβημα. Δεν έχει σημασία αν είναι ήρωας, μάρτυρας ή «τρελή».

Ενάμιση και πλέον χρόνο μετά την τελετουργική αυτοπυρπόλησή του έξω από την πρεσβεία του Ισραήλ στην Ουάσιγκτον ως ύστατη διαμαρτυρία για την γενοκτονία στη Γάζα, η πράξη (η «χειρονομία») του 25χρονου Αμερικανού Άαρον Μπούσνελ, ο οποίος υπηρετούσε στην Πολεμική Αεροπορία της χώρας του, μοιάζει πολύ λιγότερο «τρελή» από τότε (Φεβρουάριος του 2024), δεδομένων των φρικιαστικών διαστάσεων που έχει λάβει η κατάσταση στην ισοπεδωμένη και παραδομένη στον λιμό Λωρίδα.

«Πρόκειται να επιδοθώ σε μια ακραία πράξη διαμαρτυρίας – αλλά σε σύγκριση με αυτό που βιώνουν οι άνθρωποι στην Παλαιστίνη, αυτό που θα κάνω δεν είναι καθόλου ακραίο», είχε πει πριν λούσει τον εαυτό του με πετρέλαιο, ανάψει τη σπίθα και τυλιχτεί στις φλόγες.

Daily
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ