Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

noise pollution
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή.
0


— Πρόσφατα η Κομισιόν παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν είχαν εγκριθεί χάρτες θορύβου για τα περισσότερα πολεοδομικά συγκροτήματα. Πώς το σχολιάζετε;
Πράγματι. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της καταπολέμησης των ηχητικών οχλήσεων, διαμόρφωσε μια κοινή προσέγγιση για την αποφυγή, την πρόληψη ή τον κατά προτεραιότητα περιορισμό των επιβλαβών επιπτώσεων της έκθεσης στον περιβαλλοντικό θόρυβο μέσω της Οδηγίας 2002/49. Η ανωτέρω προσέγγιση στηρίζεται στον χαρτογραφικό προσδιορισμό της έκθεσης στον θόρυβο μέσω εκπόνησης Στρατηγικών Χαρτών Θορύβου (ΣΧΘ), σύμφωνα με κοινές μεθόδους, στην ενημέρωση των πληθυσμών και στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση Σχεδίων Δράσης (Σ.Δ.) σε τοπικό επίπεδο.

«Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή».

Στη συνέχεια, αυτή η Οδηγία συμπληρώθηκε με την Οδηγία 2015/996/ΕΕ (γνωστή και ως Οδηγία EU Cnossos), η οποία ορίζει νέες μεθόδους εκτίμησης και αξιολόγησης του περιβαλλοντικού θορύβου. Σύμφωνα με τα παραπάνω εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) περί «Καθορισμού δεικτών αξιολόγησης και ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων δεικτών περιβαλλοντικού θορύβου που προέρχεται από τη λειτουργία συγκοινωνιακών έργων, τεχνικών προδιαγραφών ειδικών ακουστικών μελετών υπολογισμού και εφαρμογής (ΕΑΜΥΕ) αντιθορυβικών πετασμάτων, προδιαγραφών προγραμμάτων παρακολούθησης περιβαλλοντικού θορύβου και άλλων διατάξεων» που αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στον καθορισμό ορίων οδικού κυκλοφοριακού, σιδηροδρομικού και αεροπορικού θορύβου, σύμφωνα με τους δείκτες αξιολόγησης Lden (δείκτης του επιπέδου του συνολικού θορύβου την ημέρα, το βράδυ και τη νύχτα, ο οποίος χρησιμοποιείται για την ποσοτικοποίηση της όχλησης που συνδέεται με την έκθεση στο θόρυβο) και Lnight (Lnight είναι δείκτης του ηχητικού επιπέδου κατά την νύκτα).

cover
Γεώργιος Παπανικολάου,
ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ

Αυτοί οι δείκτες χρησιμοποιούνται στην κατάρτιση των Στρατηγικών Χαρτών Θορύβου και των Σχεδίων Δράσης. Τα κράτη-μέλη έχουν την υποχρέωση να εγκρίνουν χάρτες που να παρουσιάζουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγαλύτερων πολεοδομικών συγκροτημάτων, ειδικά κατά μήκος των βασικών σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων και γύρω από τα κύρια αεροδρόμια. Σύμφωνα με την προαναφερθείσα, ως ανώτατα επιτρεπόμενα όρια δεικτών οδικού, σιδηροδρομικού και αεροπορικού θορύβου για την Ελλάδα έχουν καθοριστεί τα ακόλουθα: για τον δείκτη Lden τα 70 dB και για τον δείκτη Lnight τα 60 dB. Οι παραπάνω τιμές είναι αρκετά υψηλότερες από τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην Οδηγία. Στην Ελλάδα δεν είχαν εγκριθεί χάρτες θορύβου για τα περισσότερα πολεοδομικά συγκροτήματα και τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως απαιτείται. Όσοι εγκρίθηκαν δεν πληρούσαν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην οδηγία».

— Τι ρόλο παίζουν η νομοθεσία και οι δημοτικές αρχές στην αντιμετώπιση της ηχορρύπανσης;
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή. Ακολούθως και οι δημοτικές αρχές έχουν το ίδιο πρόβλημα στην εφαρμογή των όποιων μέτρων ηχοπροστασίας λόγο υποστελέχωσης των σχετικών υπηρεσιών και του εξειδικευμένου εξοπλισμού μετρήσεων.

— Ποιες είναι οι επιπτώσεις του θορύβου από την αστική ηχορρύπανση;
Οι επιπτώσεις κυμαίνονται από την αναπτυσσόμενη βαρηκοΐα μέχρι περιπτώσεις πρόωρων θανάτων και ισχαιμικής καρδιοπάθειας – τα ετήσια περιστατικά σε ολόκληρη την Ευρώπη ανέρχονται σε 11.000 και 41.000 αντίστοιχα. Επίσης, εκτιμάται ότι πέντε εκατομμύρια άνθρωποι στην Ε.Ε. υποφέρουν από χρόνια σημαντική διαταραχή ύπνου. Γι’ αυτό, η Οδηγία για τον θόρυβο απαιτεί από τα κράτη-μέλη να εγκρίνουν σχέδια δράσης για τη μείωση του επιβλαβούς θορύβου σε μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα ή γύρω από μεγάλες σιδηροδρομικές γραμμές, οδικούς άξονες και αεροδρόμια.

— Είναι ηχητικά γερασμένα τα κτίρια στη χώρα μας;
Η ηχομονωτική ικανότητα των κτιρίων από τη γήρανσή τους δεν εξαρτάται ιδιαίτερα. Θα έλεγα ότι τα παλιά κτίρια πολλές φορές διαθέτουν μεγαλύτερη ηχομόνωση λόγο στιβαρής κατασκευής διαχωριστικών τοίχων αλλά και της ποιότητας των υλικών κατασκευής. Τα νέα κτίρια, βέβαια, σύμφωνα και με τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, φέρουν στην πλειοψηφία τους αυξημένη ηχομονωτική ικανότητα σε σχέση με το παρελθόν (πόρτες ασφαλείας, διπλά παράθυρα, ψευδοροφές κ.λπ.).

— Πώς μπορούν οι ίδιοι οι πολίτες, ειδικά στην Αθήνα, να συμβάλουν στη μείωση της ηχορρύπανσης;
Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα και σχετίζεται πρώτον με τις καθημερινές συνήθειες και την «τρέχουσα κουλτούρα» των πολιτών όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε όλη την επικράτεια. Κάποια μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν αφορούν τον τρόπο οδήγησης, τη συντήρηση των οχημάτων (κινητήρες, ελαστικά, εξατμίσεις), την άσκηση «πίεσης» στους δημοτικούς άρχοντες για την αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδιασμού και της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο των πόλεων, τη συντήρηση των δρόμων π.χ. με ασφαλτοστρώσεις, τον αυξημένο έλεγχο των «τροποποιημένων» εξατμίσεων μηχανών μεγάλου κυβισμού αλλά και τον τακτικό έλεγχο των σιγαστήρων σε μηχανάκια μικρού κυβισμού, των οποίων ο αριθμός τον τελευταίο καιρό δείχνει μεγάλη αύξηση.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ