Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

noise pollution
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή.
0


— Πρόσφατα η Κομισιόν παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν είχαν εγκριθεί χάρτες θορύβου για τα περισσότερα πολεοδομικά συγκροτήματα. Πώς το σχολιάζετε;
Πράγματι. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της καταπολέμησης των ηχητικών οχλήσεων, διαμόρφωσε μια κοινή προσέγγιση για την αποφυγή, την πρόληψη ή τον κατά προτεραιότητα περιορισμό των επιβλαβών επιπτώσεων της έκθεσης στον περιβαλλοντικό θόρυβο μέσω της Οδηγίας 2002/49. Η ανωτέρω προσέγγιση στηρίζεται στον χαρτογραφικό προσδιορισμό της έκθεσης στον θόρυβο μέσω εκπόνησης Στρατηγικών Χαρτών Θορύβου (ΣΧΘ), σύμφωνα με κοινές μεθόδους, στην ενημέρωση των πληθυσμών και στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση Σχεδίων Δράσης (Σ.Δ.) σε τοπικό επίπεδο.

«Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή».

Στη συνέχεια, αυτή η Οδηγία συμπληρώθηκε με την Οδηγία 2015/996/ΕΕ (γνωστή και ως Οδηγία EU Cnossos), η οποία ορίζει νέες μεθόδους εκτίμησης και αξιολόγησης του περιβαλλοντικού θορύβου. Σύμφωνα με τα παραπάνω εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) περί «Καθορισμού δεικτών αξιολόγησης και ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων δεικτών περιβαλλοντικού θορύβου που προέρχεται από τη λειτουργία συγκοινωνιακών έργων, τεχνικών προδιαγραφών ειδικών ακουστικών μελετών υπολογισμού και εφαρμογής (ΕΑΜΥΕ) αντιθορυβικών πετασμάτων, προδιαγραφών προγραμμάτων παρακολούθησης περιβαλλοντικού θορύβου και άλλων διατάξεων» που αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στον καθορισμό ορίων οδικού κυκλοφοριακού, σιδηροδρομικού και αεροπορικού θορύβου, σύμφωνα με τους δείκτες αξιολόγησης Lden (δείκτης του επιπέδου του συνολικού θορύβου την ημέρα, το βράδυ και τη νύχτα, ο οποίος χρησιμοποιείται για την ποσοτικοποίηση της όχλησης που συνδέεται με την έκθεση στο θόρυβο) και Lnight (Lnight είναι δείκτης του ηχητικού επιπέδου κατά την νύκτα).

cover
Γεώργιος Παπανικολάου,
ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ

Αυτοί οι δείκτες χρησιμοποιούνται στην κατάρτιση των Στρατηγικών Χαρτών Θορύβου και των Σχεδίων Δράσης. Τα κράτη-μέλη έχουν την υποχρέωση να εγκρίνουν χάρτες που να παρουσιάζουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγαλύτερων πολεοδομικών συγκροτημάτων, ειδικά κατά μήκος των βασικών σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων και γύρω από τα κύρια αεροδρόμια. Σύμφωνα με την προαναφερθείσα, ως ανώτατα επιτρεπόμενα όρια δεικτών οδικού, σιδηροδρομικού και αεροπορικού θορύβου για την Ελλάδα έχουν καθοριστεί τα ακόλουθα: για τον δείκτη Lden τα 70 dB και για τον δείκτη Lnight τα 60 dB. Οι παραπάνω τιμές είναι αρκετά υψηλότερες από τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην Οδηγία. Στην Ελλάδα δεν είχαν εγκριθεί χάρτες θορύβου για τα περισσότερα πολεοδομικά συγκροτήματα και τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως απαιτείται. Όσοι εγκρίθηκαν δεν πληρούσαν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην οδηγία».

— Τι ρόλο παίζουν η νομοθεσία και οι δημοτικές αρχές στην αντιμετώπιση της ηχορρύπανσης;
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας δεν πάσχει από έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά από την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή. Ακολούθως και οι δημοτικές αρχές έχουν το ίδιο πρόβλημα στην εφαρμογή των όποιων μέτρων ηχοπροστασίας λόγο υποστελέχωσης των σχετικών υπηρεσιών και του εξειδικευμένου εξοπλισμού μετρήσεων.

— Ποιες είναι οι επιπτώσεις του θορύβου από την αστική ηχορρύπανση;
Οι επιπτώσεις κυμαίνονται από την αναπτυσσόμενη βαρηκοΐα μέχρι περιπτώσεις πρόωρων θανάτων και ισχαιμικής καρδιοπάθειας – τα ετήσια περιστατικά σε ολόκληρη την Ευρώπη ανέρχονται σε 11.000 και 41.000 αντίστοιχα. Επίσης, εκτιμάται ότι πέντε εκατομμύρια άνθρωποι στην Ε.Ε. υποφέρουν από χρόνια σημαντική διαταραχή ύπνου. Γι’ αυτό, η Οδηγία για τον θόρυβο απαιτεί από τα κράτη-μέλη να εγκρίνουν σχέδια δράσης για τη μείωση του επιβλαβούς θορύβου σε μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα ή γύρω από μεγάλες σιδηροδρομικές γραμμές, οδικούς άξονες και αεροδρόμια.

— Είναι ηχητικά γερασμένα τα κτίρια στη χώρα μας;
Η ηχομονωτική ικανότητα των κτιρίων από τη γήρανσή τους δεν εξαρτάται ιδιαίτερα. Θα έλεγα ότι τα παλιά κτίρια πολλές φορές διαθέτουν μεγαλύτερη ηχομόνωση λόγο στιβαρής κατασκευής διαχωριστικών τοίχων αλλά και της ποιότητας των υλικών κατασκευής. Τα νέα κτίρια, βέβαια, σύμφωνα και με τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, φέρουν στην πλειοψηφία τους αυξημένη ηχομονωτική ικανότητα σε σχέση με το παρελθόν (πόρτες ασφαλείας, διπλά παράθυρα, ψευδοροφές κ.λπ.).

— Πώς μπορούν οι ίδιοι οι πολίτες, ειδικά στην Αθήνα, να συμβάλουν στη μείωση της ηχορρύπανσης;
Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα και σχετίζεται πρώτον με τις καθημερινές συνήθειες και την «τρέχουσα κουλτούρα» των πολιτών όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε όλη την επικράτεια. Κάποια μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν αφορούν τον τρόπο οδήγησης, τη συντήρηση των οχημάτων (κινητήρες, ελαστικά, εξατμίσεις), την άσκηση «πίεσης» στους δημοτικούς άρχοντες για την αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδιασμού και της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο των πόλεων, τη συντήρηση των δρόμων π.χ. με ασφαλτοστρώσεις, τον αυξημένο έλεγχο των «τροποποιημένων» εξατμίσεων μηχανών μεγάλου κυβισμού αλλά και τον τακτικό έλεγχο των σιγαστήρων σε μηχανάκια μικρού κυβισμού, των οποίων ο αριθμός τον τελευταίο καιρό δείχνει μεγάλη αύξηση.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ