Ζητείται ελπίς 

Ζητείται ελπίς  Facebook Twitter
Όση αισιοδοξία κι αν προκαλεί ο «πολιτικός σεισμός» που έφερε το άλμα του 33χρονου Δημοκρατικού Σοσιαλιστή στο κατώφλι της δημαρχίας της Νέας Υόρκης, σφίγγεται και λίγο η καρδιά κάθε φορά που εμφανίζεται θεαματικά στο προσκήνιο μια τέτοια ενσάρκωση της ελπίδας. Φωτ.: Michael M. Santiago/Getty Images/Ideal Image
0


ΜΠΟΡΕΙ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ
να μοιάζουν με προϊόν τεχνητής νοημοσύνης (ή τεχνητής ανοησίας), αν η τεχνητή νοημοσύνη πήγαινε στην τρίτη δημοτικού, είχε μείνει στην ίδια τάξη και καθόταν μόνη της στο τελευταίο θρανίο, αποτελούν όμως συχνά ένα είδος ψυχαγωγικού αντιπερισπασμού στη γκριζόμαυρη διεθνή επικαιρότητα. Περίμενα συνεπώς με μια κάποια ανυπομονησία την αντίδραση του Τραμπ στη θριαμβευτική επικράτηση του Ζοχράν Μαμντάνι στους προκριματικούς των Δημοκρατικών για τη δημαρχία της Νέας Υόρκης. Και δεν με απογοήτευσε (η ημέρα που θα γράψει κάτι μετριοπαθές ή μετρημένο θα είναι η ημέρα που θα έχει πάθει βαρύ εγκεφαλικό). 

«Επιτέλους συνέβη», έγραψε ο «μπαμπάς» μας, όπως τον χαρακτήρισε στοργικά ο ΓΓ του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε (πόσο ξεφτίλας κι αυτός, ή μάλλον αυτός περισσότερο…), «οι Δημοκρατικοί επιτέλους ξεπέρασαν τα όρια. Ο ΖΜ ένας 100% Τρελός Κομμουνιστής μόλις κέρδισε την εκλογή των Δημοκρατικών και πάει γραμμή για Δήμαρχος. Είχαμε Ριζοσπάστες Αριστερούς και πριν αλλά το πράγμα πλέον καταντά γελοίο. Η εμφάνιση του είναι ΧΑΛΙΑ, η φωνή του είναι εκνευριστική και τον στηρίζει η ΑΟΚ +3 όλοι τους ΧΑΖΟΙ…». 

Δεν είναι πάντα – ούτε απαραίτητα – κακό το να είσαι κάποιου είδους «γόνος». Και από την άλλη, πολλούς «αυτοδημιούργητους» που ξεκίνησαν από καταδικαστικά ταπεινή αφετηρία, η επιτυχία τους κάνει σκληρούς κι ανάλγητους, θεριεύοντας όλα τα τραύματα και τα συμπλέγματα τους.

Όλα αυτά προφανώς αποτελούν εύσημα (παράσημα!) για τον νεαρό πολιτικό αλλά εμμέσως και για την Αλεξάντρια Οκάσιο Κορτέζ (ΑΟΚ) που τον στήριξε (ποτέ δεν είναι αργά για ντόπιους πολιτευτές, ειδικά της όποιας αριστεράς, να την παρακολουθήσουν κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα της στο ντοκιμαντέρ του Netflix, «Knock Down The House», για να δουν πώς γίνεται η δουλειά). 

Δεν είναι πάντα –ούτε απαραίτητα– κακό το να είσαι κάποιου είδους «γόνος». Και από την άλλη, πολλούς «αυτοδημιούργητους» που ξεκίνησαν από καταδικαστικά ταπεινή αφετηρία, η επιτυχία τους κάνει σκληρούς κι ανάλγητους, θεριεύοντας όλα τα τραύματα και τα συμπλέγματα τους. Το επισημαίνω, επειδή ο Ζαχράν Μαμντάνι προέρχεται από έναν κόσμο προνομίων. Όχι ότι βρήκε την πολιτική του διαδρομή στρωμένη, αλλά και οι δύο γονείς του είναι επιφανή πρόσωπα του πνεύματος και των τεχνών με έντονο πολιτικό στίγμα. 

Ο πατέρας του, καθηγητής ανθρωπολογίας και πολιτικών επιστημών στο Κολούμπια, συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής (με πολυετή σειρά σημαντικών άρθρων στο London Review of Books, μεταξύ άλλων) Μαχμούντ Μαμντάνι, έλεγε πέρσι σε μια συνέντευξη που είχε δώσει στο The Nation, σχετικά με την αισχρή πιπίλα του «αντισημιτισμού»: «Αυτή η ταύτιση της κριτικής ενάντια σ’ ένα κράτος με την κριτική ενάντια ενός ολόκληρου λαού αποτελεί πρόκληση για τη δημοκρατική κουλτούρα. Όσο περισσότερο τα κράτη εμφανίζουν τις πράξεις τους υπό τον μανδύα μιας θρησκευτικής ή πολιτισμικής ή φυλετικής οντότητας, [τόσο πιο κοντά ερχόμαστε] στο τέλος της δημοκρατίας. Αφαιρείται πλέον η δυνατότητα της εκκοσμικευμένης κριτικής ενός κράτους». 

Σε αντίστοιχο μήκος κύματος, η μητέρα του, η διάσημη (ειδικά στα ‘80s και τα 90s)  σκηνοθέτρια Μίρα Νάιρ είχε απορρίψει το 2013 την πρόσκληση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Χάιφα να παραστεί ως «τιμώμενο πρόσωπο», δηλώνοντας ότι θα πάει στο Ισραήλ «μόνο όταν πέσουν τα τείχη, όταν σταματήσει το κράτος να ευνοεί τη μία θρησκεία εις βάρος της άλλης, όταν τελειώσει η κατοχή, όταν λήξει το απαρτχάιντ». 

Όση αισιοδοξία κι αν προκαλεί ο «πολιτικός σεισμός» που έφερε το άλμα του 33χρονου Δημοκρατικού Σοσιαλιστή στο κατώφλι της δημαρχίας της Νέας Υόρκης, σφίγγεται και λίγο η καρδιά κάθε φορά που εμφανίζεται θεαματικά στο προσκήνιο μια τέτοια ενσάρκωση της ελπίδας. «Η ελπίδα είναι ένα πράγμα με φτερά / Που κουρνιάζει στην ψυχή / Και τραγουδά τον σκοπό χωρίς τα λόγια / Και δεν σταματά ποτέ», λέει ένα από τα πιο γνωστά ποιήματα της Έμιλι Ντίκινσον. «Δεν θέλω άλλη ελπίδα, η ελπίδα είναι που μ’ έχει σκοτώσει», έλεγε από τη μεριά του σ’ ένα επεισόδιο της κωμικής σειράς Seinfeld, ο χαρακτήρας του ατελείωτου Τζορτζ Κονστάντζα, σα να επρόκειτο για απογοητευμένο πρώην οπαδό του Αλέξη Τσίπρα, που κάποτε κι εκείνος είχε θεαματικά ενσαρκώσει την άτιμη την ελπίδα. 

   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ