Ο The Boy μιλά για την Αθήνα του σήμερα όπως κανένας άλλος

Ο The Boy μιλά για την Αθήνα του σήμερα όπως κανένας άλλος Facebook Twitter
Στην «Αυστραλία» η ματιά του The Boy συνεχίζει να είναι ανήσυχη και να εκφράζει μια γενικότερη απαισιοδοξία για το μέλλον. Ωστόσο αρχίζει να προβάλλει δειλά και η ελπίδα.
0


Η «ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ» ΕΙΝΑΙ το δέκατο άλμπουμ του The Boy (aka Αλέξανδρος Βούλγαρης) στην Inner Ear. Έχουν περάσει 16 χρόνια από το ντεμπούτο του «Please make me dance» και ακόμη περισσότερα από τους Mary and Τhe Boy, το συγκρότημα με το οποίο πρωτοσυστήθηκε ως μουσικός στην αθηναϊκή σκηνή, και τέσσερα χρόνια από την προηγούμενη δουλειά του, το «Ώντρεϋ», που κυκλοφόρησε το 2021. 

Η «Αυστραλία» είναι ένα άλμπουμ που ηχογραφήθηκε το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2024. Μερικά τραγούδια του έχουν παιχτεί σε διάφορες συναυλίες που έχει δώσει από τότε ο The Boy, οπότε μοιάζει σαν να μην έχει περάσει τόσο μεγάλο διάστημα από την τελευταία φορά που κυκλοφόρησε κάτι νέο.

Θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τον The Boy ως έναν κατεξοχήν «Αθηναίο» συνθέτη, καθώς δημιουργεί άλλοτε λατρευτικά και άλλοτε πένθιμα τραγούδια που μιλάνε αποκλειστικά για την Αθήνα – κι αυτό είναι κάτι που συμβαίνει από την αρχή της καριέρας του.

Ο τίτλος είναι ένας φόρος τιμής στις αυστραλέζικες ταινίες που «είναι η σταθερή επιρροή του» τα τελευταία χρόνια, όπως είχε δηλώσει πέρσι σε μια μεγάλη συνέντευξή του στη LiFO. «Κυρίως ως προς τον τρόπο που οι εκεί σκηνοθέτες κινηματογραφούν τη φύση, τα χρώματα», είχε προσθέσει. Όσον αφορά το νέο του άλμπουμ, επηρεάζεται από το ντεμπούτο του Fred Schepisi, The Devil's Playground, ένα φιλμ του 1976.

The Boy - «Αυστραλία» (Official Audio)

Η υπόθεση της ταινίας εκτυλίσσεται σε ένα καθολικό ιεροσπουδαστήριο κοντά στη Μελβούρνη το 1953 και επικεντρώνεται σε ένα 13χρονο αγόρι το οποίο παλεύει με τις πρώτες σεξουαλικές του επιθυμίες και την ενοχή που του επιβάλλει η πίστη του. Οι Αυστραλοί σκηνοθέτες είχαν πάντοτε έναν άγριο, τρυφερό και έντονα ανθρώπινο τρόπο κινηματογράφησης κι αυτό είναι κάτι που φαίνεται να χρησιμοποιεί στον νέο του δίσκο ο The Boy για να περιγράψει γι' ακόμα μία φορά τη ζοφερή καθημερινότητα στη σύγχρονη Αθήνα.

Θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τον The Boy ως έναν κατεξοχήν «Αθηναίο» συνθέτη, καθώς δημιουργεί άλλοτε λατρευτικά και άλλοτε πένθιμα τραγούδια που μιλάνε αποκλειστικά για την Αθήνα – κι αυτό είναι κάτι που συμβαίνει από την αρχή της καριέρας του. Παρά τον παραπλανητικό τίτλο, η Αθήνα και ο αστικός ιστός της παραμένουν ο κεντρικός άξονας του άλμπουμ του, το μέρος από όπου ξεκινούν και τελειώνουν όλα, ακόμα και αν δεν έχουν απαραίτητα καλό τέλος.

Τουλάχιστον αυτό φαίνεται να υπονοεί σε στίχους όπως «Οικογένεια θα πει αυτό που δεν ολοκληρώνεται / και η ευτυχία είμαι σίγουρος ότι δεν βρίσκεται στην Αθήνα / Όχι μόνο για μένα άλλα και για κανέναν». Τα βάσανα, οι φόβοι αλλά και οι χαρές των κατοίκων της ενώνονται με την πόλη και τους δρόμους της. Στα τραγούδια «Λυκαβηττός» και «Το ποτάμι της», για παράδειγμα, αντικατοπτρίζονται ιδανικά αυτά τα συναισθήματα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο δίσκος δεν θα μπορούσε παρά να ακούγεται έντονα προσωπικός και συναισθηματικός. Ο The Boy πάντοτε έκανε μουσική όπως φτιάχνει ταινίες, με μια ιδιαίτερη ικανότητα να δημιουργεί αμφιλεγόμενους χαρακτήρες και ήρωες, θολώνοντας λίγο τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Στην «Αυστραλία», όμως, μοιάζει σαν να σκηνοθετεί τις λέξεις, δημιουργώντας το προσχέδιο ενός σεναρίου στο οποίο είναι ο ίδιος πρωταγωνιστής και το σπίτι του το ιδανικό location για τα γυρίσματα – το σπίτι του επανέρχεται σε διάφορα σημεία της «Αυστραλίας».

Η αυτοαναφορικότητα στο έργο του δεν πρέπει να ξαφνιάζει. Μετά από δεκαέξι χρόνια και κάμποσα άλμπουμ, έχει ωριμάσει, και ως πατέρας πλέον. Αυτό δίνει μια διαφορετική οπτική στους προβληματισμούς και στις θεματικές του, που, πάνω κάτω, επαναλαμβάνονται σε κάθε δουλειά του. Εδώ κυριαρχεί η πατρότητα. Από τη στιγμή που γίνεσαι γονιός, αρχίζεις να σκέφτεσαι με διαφορετικό τρόπο τους γονείς σου, τους κοντινούς σου ανθρώπους και γενικότερα τον κόσμο.

Ο The Boy μιλά για την Αθήνα του σήμερα όπως κανένας άλλος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Εκτός από την πατρότητα, τον απασχολεί και η απώλεια. Στο ομώνυμο του δίσκου κομμάτι αναφέρεται σε μια φίλη του που έχει φύγει από τη ζωή, αλλά τον αποσπά από σημαντικά πράγματα και «του μιλάει μέσα απ’ το χώμα».

Κάθε κομμάτι της «Αυστραλίας» πλάθει πολύ έντονες εικόνες. Αν και υπάρχουν στιγμές που σχολιάζει αμυδρά την πολιτική κατάσταση της χώρας, ακούγονται τόσο φευγαλέες που μοιάζει να ανήκουν σε ένα άλλο άλμπουμ και σε μια άλλη εποχή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ειδικά στο τελευταίο κομμάτι, το «Καθόλου ρεαλισμός», φαίνεται να λαχταρά να μην υπάρχει καθόλου ρεαλισμός, ούτε «ιστορίες που μας ηρεμούν» με βία και πιστολίδια, κάπως ειρωνικά πάντα. Η ελληνική πραγματικότητα συνεχίζει να τον στοιχειώνει σαν φάντασμα σε κομμάτια όπως «Το ποτάμι της»: «Όσοι έχετε ζεστά χέρια μπορείτε να είστε σίγουροι ότι είστε ζωντανοί / Μα απ’ όλους εμάς τώρα που καθόμαστε αμίλητοι στο βαγόνι / κάποιος σκέφτεται το χώμα και κάποιος το νερό».

The Boy - «Καθόλου Ρεαλισμός» (Official Audio)

H «Αυστραλία» μουσικά δεν διαφέρει από προηγούμενες δουλειές του. Ο The Boy έχει δημιουργήσει ένα μινιμαλιστικό στυλ παιξίματος και ερμηνείας που είναι αποκλειστικά δικό του και δεν θυμίζει απαραίτητα κάτι άλλο: στίχοι που θυμίζουν ποίηση, θυμωμένο και αγχώδες spoken word, συχνά με παρέα μόνο ένα πιάνο ή τα εφέ ενός αρμόνιου. Και όπως συμβαίνει και στον κινηματογράφο ή σε κάθε μορφή τέχνης, είτε σου αρέσει η μουσική του είτε όχι. Ίσως θα πρέπει να διερευνηθεί στο μέλλον πόσο έχει επηρεάσει ο The Boy την ελληνική σκηνή από το 2010 και μετά, αλλά γι' αυτό χρειάζεται ένα ξεχωριστό άρθρο.

Η ματιά του The Boy συνεχίζει να είναι ανήσυχη και να εκφράζει μια γενικότερη απαισιοδοξία για το μέλλον. Όμως αρχίζει να προβάλλει δειλά στη μουσική του η ελπίδα. Γι’ αυτό ίσως αφιερώνει την «Αυστραλία» εκεί όπου περνάει καλά τελευταία, σε «ένα ωραίο μαγαζί στον Ταύρο με πολύ καλό και φτηνό φαΐ».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT