Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους Facebook Twitter
Φωτ.: Martin Roemers
0

Αυτή είναι μια φωτογραφία των γονιών μου αμέσως μετά το θάνατό τους, στο Assen των Κάτω Χωρών, την Πρωτομαγιά του 2024. Ο πατέρας μου Klaas Roemers ήταν 90 ετών, η μητέρα μου Fenny Roemers-Visser ήταν 86 ετών.

Είχαν μια καλή ζωή και έναν πολύ ευτυχισμένο γάμο, αλλά τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολα. Ήταν και οι δύο άρρωστοι και εξαντλημένοι. Και οι δύο είχαν καρδιακή ανεπάρκεια, η μητέρα μου πονούσε πολύ. Και οι δύο ήταν σε πολύ άσχημη κατάσταση. Ζούσαν ακόμα στο δικό τους σπίτι, αλλά η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη, παρότι υπήρχε φροντίδα. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον - ήθελαν να φύγουν από τη ζωή μαζί. Φοβόντουσαν ότι ο ένας θα πέθαινε από φυσικό θάνατο και ο άλλος θα έμενε πίσω. Ήταν πολύ δεμένοι και έκαναν τα πάντα μαζί, πραγματικά τα πάντα - οπότε ήταν λογικό να φύγουν από αυτή τη ζωή μαζί.

Ο πατέρας μου απολάμβανε εμφανώς το τελευταίο του δείπνο - αυτό ήταν κάτι καλό.

Στις Κάτω Χώρες, όπου η υποβοηθούμενη ευθανασία είναι νόμιμη, αυτό είναι δυνατό αν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος. Η μητέρα μου πάντα έλεγε: «Θα μείνουμε μαζί σου όσο μπορούμε, μέχρι να μην μπορούμε να βρούμε άλλη διέξοδο». Οι γιατροί πρέπει να πειστούν ότι ο ασθενής πονά αφόρητα και δεν έχει καμία πιθανότητα ανάρρωσης. Οι γονείς μου αξιολογήθηκαν ξεχωριστά από διαφορετικούς γιατρούς και χορηγήθηκε και στους δύο η άδεια να πεθάνουν.

Είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, αλλά μόλις πάρθηκε η απόφαση, όλα έγιναν πολύ γρήγορα. Διάλεξαν μια ημερομηνία και ήταν μια εβδομάδα αργότερα - πολύ πιο σύντομα από ό,τι είχα υπολογίσει. Ο πατέρας μου ήθελε να βγούμε κάπου για φαγητό, και το τελευταίο βράδυ πριν πεθάνουν, είχαμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Ο πατέρας μου ήταν ένας πολύ αισιόδοξος και ξέγνοιαστος άνθρωπος που πάντα γελούσε με τα αστεία μας, μέχρι το τέλος. Εκείνο το βράδυ απολάμβανε εμφανώς το δείπνο του - αυτό ήταν καλό.

Οι γονείς μου ενδιαφέρονταν πολύ για τη δουλειά μου και έρχονταν στα εγκαίνια μου. Αυτό είναι ένα άτυπο πορτρέτο για μένα- εργάζομαι στα όρια του ντοκιμαντέρ και της τέχνης, φωτογραφίζοντας τις αλλαγές στην κοινωνία. Το τρέχον πρόγραμμά μου Homo Mobilis αφορά την περίπλοκη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και των οχημάτων τους - εξετάζω πώς η κινητικότητα διαμορφώνει τις ταυτότητες και τις κοινωνίες μας. Οι γονείς μου ανυπομονούσαν πολύ για την έκθεση και το βιβλίο αυτού του έργου. Δυστυχώς δεν θα το δουν ποτέ. Η παρουσίαση θα γίνει στο τέλος του τρέχοντος έτους.

Τους είχα πει λίγες μέρες πριν ότι σκεφτόμουν να τους κάνω ένα πορτρέτο μετά το θάνατό τους και ότι ενδεχομένως να το έδειχνα και στο κοινό και τους ρώτησα τι γνώμη είχαν γι' αυτό. Αμέσως μου είπαν, ναι, πρέπει να το κάνεις. Στην αρχή δεν ήξερα τι να το κάνω, καθώς πρόκειται για μια πολύ προσωπική και ιδιωτική εικόνα. Είναι η πρώτη φορά που τη δημοσιεύω.

Όλες οι οικογενειακές μας φωτογραφίες βρίσκονταν γύρω τους στο κρεβάτι, σύμφωνα με την επιθυμία της μητέρας μου.

Στις Κάτω Χώρες είμαστε πολύ φιλελεύθεροι όσον αφορά την υποβοήθηση του θανάτου, αλλά σε χώρες όπου δεν λειτουργεί έτσι, σκέφτηκα ότι μια φωτογραφία σαν αυτή θα μπορούσε να είναι χρήσιμη, για να απεικονίσει τι σημαίνει και να συμβάλει στη συζήτηση. Όταν τη δείχνω σε φίλους, συνήθως μου απαντούν ότι είναι όμορφη. Το καταλαβαίνω αυτό, αλλά δεν βλέπω καθόλου ομορφιά σε αυτήν. Για μένα σημαίνει απώλεια. Αλλά καταλαβαίνω αυτή την αντίδραση - αν δεν ήταν οι γονείς μου ίσως να το έβλεπα κι εγώ έτσι.

Αυτό ήταν ένα πολύ οδυνηρό γεγονός, αλλά όταν οι άνθρωποι δεν θέλουν να ζήσουν πια, πιστεύω ότι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό. Ο αδελφός μου και εγώ είχαμε την ίδια γνώμη - κατανοήσαμε την απόφασή τους, τη σεβαστήκαμε και την αποδεχτήκαμε. Δεν προσπαθήσαμε να τους σταματήσουμε ή να το καθυστερήσουμε. Από εκεί και πέρα, προσπαθήσαμε να κάνουμε τα πάντα όσο πιο άνετα μπορούσαμε γι' αυτούς. Ήμουν μαζί τους όσο πιο συχνά μπορούσα και, το σημαντικότερο, μπόρεσα να τους πω όλα όσα ήθελα να τους πω.

Η «διπλή ευθανασία» είναι πολύ σπάνια. Ο αδελφός μου, η σύζυγός μου και εγώ ήμασταν παρόντες στο δωμάτιο όταν συνέβη - οι γονείς μου ήθελαν να είμαστε εκεί. Όλες οι οικογενειακές μας φωτογραφίες ήταν γύρω τους στο κρεβάτι, σύμφωνα με την επιθυμία της μητέρας μου. Ήταν ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, πιασμένοι χέρι-χέρι. Οι γιατροί τους έκαναν μια ένεση για να κοιμηθούν και μετά τη θανατηφόρο ένεση. Είναι πολύ παράξενο και θλιβερό να βλέπεις τους γονείς σου να κείτονται έτσι.

Έβγαλα αρκετές φωτογραφίες. Παραδόξως, εκείνη τη στιγμή, ενήργησα ως ο επαγγελματίας που είμαι, κάνοντας μια σύνθεση, ελέγχοντας το φως και ούτω καθεξής. Όταν τελείωσα τους κοίταξα για αρκετή ώρα, φίλησα τον καθένα στο μέτωπο και έφυγα από το δωμάτιο.

Πέθαναν όπως ζούσαν, πιασμένοι απ' το χέρι.

Δημοσιεύτηκε στην αμερικανική έκδοση της Guardian τη Μεγάλη Εβδομάδα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ