Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα Facebook Twitter
Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα που υπήρξαν σημεία αναφοράς για το έργο του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Ο ΝΟΜΠΕΛΙΣΤΑΣ ΙΣΠΑΝΟΠΕΡΟΥΒΙΑΝΟΣ συγγραφέας Μάριο Βάργκας Λιόσα που πέθανε την περασμένη Κυριακή, 13 Απριλίου, στη Λίμα σε ηλικία 89 ετών, άφησε πίσω του ένα τεράστιο λογοτεχνικό έργο που απηχεί οικουμενικές αξίες και καταδεικνύει τις επιπτώσεις της εξουσίας και της κοινωνικής καταπίεσης στην ανθρώπινη φύση. Ο Λιόσα ανήκε σε εκείνη τη χορεία των μεγάλων μορφών της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας -μαζί με τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και τον Χούλιο Κορτάσαρ- που της χάρισαν παγκόσμια αναγνώριση και προκάλεσαν το λεγόμενο «λατινοαμερικάνικο μπουμ», τις δεκαετίες του 1960 και 1970.

Γεννημένος στην Αρεκίπα του Περού, στις 28 Μαρτίου 1936, ο Λιόσα ξεκίνησε να γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα το «Η Πόλη και τα Σκυλιά» σε ηλικία μόλις 22 ετών και το οποίο τον έκανε αμέσως διάσημο. Τη δεκαετία του ’60 η φήμη του εκτοξεύθηκε από μυθιστορήματα -πέρα από το προαναφερθέν- όπως το «Πράσινο σπίτι» (1966) και «Η Συνομιλία στον Καθεδρικό Ναό» (1969).

Μετά τον θάνατό του Λιόσα μπορούμε να πούμε πως σίγουρα η λογοτεχνία του μάς βοήθησε να αντιληφθούμε πολύ καλύτερα την πραγματικότητα της βίας και της εξουσίας και μας έδωσε αρκετά εφόδια ώστε να επιχειρήσουμε να την αλλάξουμε.

Από τότε ακολούθησαν πολλά ακόμα μυθιστορήματα, δοκίμια και θεατρικά ενώ το 2010 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του και σύμφωνα με το σκεπτικό της Ακαδημίας «για τη χαρτογράφησή του των δομών της εξουσίας και τις διεισδυτικές του εικόνες της ατομικής αντίστασης, εξέγερσης και ήττας». Έντονη ήταν και η ενασχόληση του με τη πολιτική και τα κοινά, κάτι που στη δύση της ζωής του τού στοίχισε σε δημοτικότητα, εξαιτίας της ακραία συντηρητικής του στροφής.

Η έντονα πειραματική του διάθεση, η υιοθέτηση μεταμοντέρνων τεχνικών, η μη γραμμική αφήγηση, η πολυφωνικότητα στο στυλ του Ουίλιαμ Φόκνερ, η ψυχολογική εμβάθυνση και η ζέουσα σχέση του με την ιστορία, τον ανέδειξαν σε έναν από τους πιο σπουδαίους και επιδραστικούς συγγραφείς των καιρών μας.  Σε συνέντευξή του, ο Μάριο Βάργκας Λιόσα είχε δηλώσει, για τη γενιά των συγγραφέων στην οποία ανήκε, πως: «Μας διαμόρφωσε ως συγγραφείς η ιδέα ότι η λογοτεχνία είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα, ότι δεν είναι απλώς μια πολύ εκλεπτυσμένη μορφή ψυχαγωγίας, αλλά ένας τρόπος δράσης».

Και σήμερα μετά τον θάνατό του μπορούμε να πούμε πως σίγουρα η λογοτεχνία του μάς  βοήθησε να αντιληφθούμε πολύ καλύτερα την πραγματικότητα της βίας και της εξουσίας και μας έδωσε αρκετά εφόδια ώστε να επιχειρήσουμε να την αλλάξουμε.

Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα που υπήρξαν σημεία αναφοράς για το έργο του:

Η πόλη και τα σκυλιά

Μετ. Αγγελική Αλεξοπούλου, 1999

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάριο Βάργκας Λιόσα, Η πόλη και τα σκυλιά, Μτφρ.: Αγγελική Αλεξοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη

Ζήτημα είναι αν υπάρχει πιο εντυπωσιακό ντεμπούτο συγγραφέα, όπως αυτό που καθιέρωσε τον Λιόσα άμα τη εμφανίσει του. Έστω κι αν είχαν προηγηθεί κάποια διηγήματά του που δημοσίευε σε λατινοαμερικάνικα λογοτεχνικά περιοδικά της δεκαετίας του ’50, ήταν το πρώτο του μυθιστόρημα που έγραψε στο Παρίσι και ολοκλήρωσε σε ηλικία μόλις 26 ετών το 1963, αυτό που χάρισε στον Λιόσα παγκόσμια φήμη. Το «Η Πόλη και τα σκυλιά» μεταφράστηκε σε πάνω από τριάντα γλώσσες και παραμένει σημείο αναφοράς για τη λατινοαμερικάνικη λογοτεχνία. Σε αυτό στηλιτεύει τη στρατοκρατία και τον αυταρχισμό της πατρίδας του, χρησιμοποιώντας και τις δικές του εμπειρίες του από τη στρατιωτική σχολή στη Λίμα όπου φοίτησε και όπου τον είχε βάλει ο πατέρας του, όταν εμφανίστηκε μετά από απουσία ετών. Οι έφηβοι μαθητές του βιβλίου ακολουθούν μια στρατιωτικού τύπου πειθαρχία και μία άκρως σκληροτράχηλη εκπαίδευση με άκαμπτους κανονισμούς, που έχει καθοριστικές συνέπειες για την ψυχολογία τους. Ξεκινώντας από ένα κλειστό αυστηρό περιβάλλον κι έναν μικρόκοσμο όπου οι μαθητές βιώνουν στο πετσί τους την ανηθικότητα και τον αυταρχισμό των θεσμών, η βία και η υποκρισία γινονται η αφορμή για τον Λιόσα ώστε να στηλιτεύσει την υποκρισία των κοινωνικών θεσμών γύρω του και να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ εξουσίας και προσωπικής ελευθερίας. Μέσα από μία πολυφωνική αφήγηση και με ιστορίες εγκιβωτισμένες στη βασική πλοκή, ο Λιόσα επεκτείνει την ιστορία του πολύ έξω από τους τοίχους της στρατιωτικής σχολής, πετυχαίνοντας να προσεγγίσει με απαράμιλλη διεισδυτικότητα οικουμενικά ζητήματα και να κατακτήσει μία διαχρονικότητα ήδη από την αρχή της συγγραφικής του καριέρας.

Το πράσινο σπίτι

Μετ. Κατερίνα Τζωρίδου, 2005

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάριο Βάργκας Λιόσα, Το Πράσινο Σπίτι, Μτφρ.: Κατερίνα Τζωρίδου, εκδόσεις Καστανιώτη

Εκδόθηκε πρώτη φορά το 1966 και τον επόμενο χρόνο απέσπασε το σημαντικό βραβείο για τη λατινοαμερικάνικη λογοτεχνία «Rómulo Gallegos». «Το Πράσινο σπίτι» είναι μία δαιδαλώδης περιδιάβαση στα αχανή βάθη του Αμαζονίου και στην έρημο του Περού και σε μία φύση σχεδόν μυστικιστική. Το «πράσινο σπίτι» δεν είναι παρά ένα διάσημο πορνείο στη μικρή πόλη Πιούρα στο Περού, όπου συναντιούνται πιστοί και ακόλαστοι, μέσα από  πέντε διαφορετικές ιστορίες που τους συνδέουν. Το βιβλίο είναι από τα πιο φιλόδοξα και πειραματικά του συγγραφέα και συνιστά λογοτεχνικό κατόρθωμα για τον Λιόσα, καθώς δεν υπάρχει καμία γραμμικότητα στην αφήγηση και οι διάλογοι είναι ελάχιστοι. Στην ουσία πρόκειται για ένα παλίμψηστο από χρονικές περιόδους, πρόσωπα και οπτικές γωνίες, συχνά ακόμα και στην ίδια σελίδα. Τα όρια μεταξύ υπαρκτού και φανταστικού συσκοτίζονται όπως και το τι είναι ιερό και τι βέβηλο. Ο περιβόητος οίκος ανοχής του βιβλίου διαθέτει μία ιερότητα  για όσους καταφεύγουν σε αυτόν ενώ έξω μαίνονται οι αποικιοκρατικές τακτικές και η απανθρωπιά. Ποιος είναι τελικά ο «πιστός» και ποιος ο «αμαρτωλός»; Ποιος είναι πιο «άγριος» ο ιεραπόστολος ή ο ιθαγενής; Ο Λιόσα αποδεικνύει εδώ πως και οι αγνότερες προθέσεις και μία διαστρεβλωμένη έννοια του «ιερού» κάλλιστα μπορούν να γίνουν όργανα της πιο διεφθαρμένης εξουσίας.

Η θεία Χούλια και ο γραφιάς

Μετ. Μαργαρίτα Μπονάτσου, 2013

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάριο Βάργκας Λιόσα, Η Θεία Χούλια και ο Γραφιάς, Μτφρ.: Μαργαρίτα Μπονάτσου,εκδόσεις Καστανιώτη

Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1977 και είναι η ιστορία ενός 18χρονου επίδοξου συγγραφέα του Μάριο που ερωτεύεται τη 32χρονη θεία του Χούλια, κόντρα στις συμβάσεις της εποχής και προκαλώντας σκάνδαλο στη συντηρητική Λίμα της δεκαετίας του ’50. Βασίζεται στην αληθινή εμπειρία του ίδιου του Λιόσα, ο οποίος το 1955, στα 19 του, το έσκασε και παντρεύτηκε την 10 χρόνια μεγαλύτερή του, θεία του εξ αγχιστείας, Julia Urquidi. Πέρα από το γεγονός ότι και εδώ ο Λιόσα χρησιμοποιεί το βίωμά του ως πρώτη ύλη για τη λογοτεχνία, η συγγραφική του ευφυΐα τον οδηγεί να χειριστεί μία κατά τα άλλα απλή σκανδαλιστική ερωτική ιστορία ως αφετηρία για να μιλήσει για τον σφιχτό εναγκαλισμό μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.  Στον ραδιοφωνικό σταθμό όπου δουλεύει ο νεαρός Μάριο, ταυτόχρονα εκτυλίσσεται και μία αισθηματική σαπουνόπερα, μια radionovela, οι οποίες εκείνη την εποχή γνώριζαν μεγάλες δόξες. Ο συγγραφέας των ραδιοφωνικών σαπουνόπερων, έχοντας καταληφθεί από δημιουργικό οίστρο, -ένα σχόλιο και για την ίδια την «παράνοια» της δημιουργικής διαδικασίας- δυσκολεύεται να ξεχωρίσει πού τελειώνει η αλήθεια και πού ξεκινά η φαντασία του. Η αφηγηματική δεξιοτεχνία του Λιόσα εδώ θριαμβεύει καθώς ουσιαστικά γράφει δυο βιβλία σε ένα, εμπλέκοντας δυο διαφορετικές πλοκές, από τη μια την ερωτική ιστορία του Μάριο και από την άλλη τη «σαπουνοπερική» δίνη του «γραφιά».

Η γιορτή του τράγου

Μετ. Αγγελική Αλεξοπούλου, 2002

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάριο Βάργκας Λιόσα, Η Γιορτή του Τράγου, Μτφρ.: Αγγελική Αλεξοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη

Σαφώς το καλύτερο βιβλίο της ωριμότερης περιόδου του Λιόσα που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2000 και μάλλον το πιο πολιτικό του μυθιστόρημα. Εδώ εξιστορεί τις τελευταίες μέρες του δικτάτορα Ραφαέλ Τρουχίλιο στη Δομινικανή Δημοκρατία, ενός από τους πιο αιμοσταγείς δικτάτορες της Λατινικής Αμερικής, μέσα από διαφορετικές σκοπιές και εκδοχές κάθε φορά. Μέσα από τρεις παράλληλες αφηγήσεις που αλληλοδιαπλέκονται, εξυφαίνει την πτώση ενός αυταρχικού καθεστώτος αλλά παράλληλα τα έργα και τις ημέρες των δικτατορικών καθεστώτων γενικά στην Λατινική Αμερική που έσπειραν τον τρόμο και τη βία σε εκατομμύρια ανθρώπους. Τα ακριβή ιστορικά γεγονότα μπλέκονται με την μικροϊστορία ενώ τα κενά συμπληρώνει η μυθοπλασία, με την αφηγηματική δεινότητα του Λιόσα να παρασύρει τον αναγνώστη σε έναν κυκεώνα όπου η μνήμη και το τραύμα έρχονται στην επιφάνεια με τον τρόπο που μόνο η λογοτεχνία είναι σε θέση να κατορθώσει. Ο ίδιος ο Λιόσα είχε δηλώσει για τη «Γιορτή του Τράγου»: «Είναι ένα μυθιστόρημα, όχι ιστορικό βιβλίο, οπότε πήρα πολλές ελευθερίες. Σεβάστηκα τα βασικά γεγονότα, αλλά άλλαξα πολλά πράγματα για να κάνω την ιστορία πιο πειστική — και δεν υπερβάλλω». Και πλέον κανείς δεν πιστεύει ότι υπερέβαλε. Ο Μάριο Βάργκας Λιόσα ήξερε την καθηλωτική δύναμη της λογοτεχνίας και τη δυνατότητά της να καλύπτει τα κενά της επίσημης αφήγησης και να μιλά για τη βία, την κοινωνική καταπίεση και τη διαφθορά της εξουσίας καλύτερα κι από την ίδια την Ιστορία.

Το παλιοκόριτσο

Μαργαρίτα Μπονάτσου, 2007

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάριο Βάργκας Λιόσα, Το παλιοκόριτσο, Μτφρ.: Μαργαρίτα Μπονάτσου,εκδόσεις Καστανιώτη

Το «Παλιοκόριτσο» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2006 και έχει πρωταγωνιστές τον Ρικάρντο που μεγαλώνει στη Λίμα με το αιώνιο όνειρο να ζήσει στο Παρίσι και μία μυστηριώδη γυναικεία μορφή (niña mala) που επανέρχεται στη ζωή του αλλεπάλληλες φορές, κάθε φορά με διαφορετική ταυτότητα και σε διαφορετικές εποχές και πόλεις (Λίμα, Παρίσι, Λονδίνο, Μαδρίτη, Τόκιο). Ο Λιόσα στο «Παλιοκόριτσο» γίνεται πιο ανθρώπινος, εστιάζοντας σε μία παθιασμένη ερωτική ιστορία που χρησιμοποιεί ως εφαλτήριο για να διατρέξει εποχές και δεκαετίες, παρουσιάζοντας μία τοιχογραφία του Περού αλλά και της Ευρώπης από τη δεκαετία του 1950 μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα. Από τον Μάη του ’68 στο Παρίσι, στο ξέφρενο Λονδίνο των αρχών της δεκαετίας του ’70 κι από εκεί στο Τόκιο και τη Μαδρίτη της δεκαετίας του ΄80, φτάνοντας μέχρι τα 90ς. Ο κόσμος αλλάζει διαρκώς και μαζί του αλλάζουν και οι ήρωες του βιβλίου ενώ τα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα μπλέκονται με την προσωπική τους ιστορία. Και το «παλιοκόριτσο» που μεταμορφώνεται διαρκώς –πότε εμφανίζεται ως επαναστάτρια πότε ως αστή– μπορεί να ιδωθεί και ως μια αλληγορία των ίδιων των κινημάτων, των επαναστάσεων και των ζυμώσεων του ταραγμένου δεύτερου μισού του 20ου αιώνα αλλά και των συμβιβασμών, των παραχωρήσεων και του αστικού κομφορμισμού που ενίοτε στον τελικό απολογισμό κυριαρχεί.

Βρείτε τα βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα στο LiFO Shop

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ